Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2024 | 07:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sølv sikringer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 616
Sendt: 03 November 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hej med jer...

Er der nogle som har et hint til effekten af at skifte sikringerne ud i fx effektforstærker med sølvsikringer? Har hørt noget, man kan ikke lige gennemskue det

 



__________________
PMK

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *


Til top Vis PeKo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeKo Besøg PeKo's Websted
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 03 November 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Oftest sidder sikringer i strømforsyningsvejen og ikke i signal vejen…. I signalvejen her benyttes relæer hvor man kan forskellige eksotiske med sølv og andre pif-paf-puff kontakt flader.



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 03 November 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Her gik jeg og troede, at alle sikringer var sølvsikringer.

Hvad er de ellers lavet af?
Til top Vis Allan O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan O
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 03 November 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Tråden i alm sikringer er lavet af aluminium eller tin overtrukket kobber...nickel er osse en mulighed. Det kan næppe betale sig at ofre noget her...en sikring skal have en vis modstand for at virke. Køb hellere en rya eller et ko skind til at hænge på væggen eller læg det foran højtalerne.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 03 November 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

når man nu har skudt koen og pelset den, så kan det jo være at der stadig mangler lidt i at apparaterne yder max.
Det kan de bedre komme til med en anden sikring end den nikkel tråd eller hvad det nu er, der normalt er sat i.
Jeg siger ikke at alle skal være frelste, og skifte til en bestemt sikring, men alt du skifter har indflydelse på lyden. Det kan ikke diskuteres, om du så kan lide den lyd, ja, det kan kun du afgøre.
En del hifi interesserede har gjort den opdagelse.
Jeg har ikke selv hørt den af sølv, kun kobber. Der findes en konkurrerende virksomhed i Tyskland, der fremstiller sølv sikringer.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 616
Sendt: 04 November 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Tråden i alm sikringer er lavet af aluminium eller tin overtrukket kobber...nickel er osse en mulighed. Det kan næppe betale sig at ofre noget her...en sikring skal have en vis modstand for at virke. Køb hellere en rya eller et ko skind til at hænge på væggen eller læg det foran højtalerne.

mvh

Ja, det giver mening  Det andet er lidt af en snak, tror jeg...



__________________
PMK

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *


Til top Vis PeKo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeKo Besøg PeKo's Websted
 
PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 616
Sendt: 04 November 2009 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
når man nu har skudt koen og pelset den, så kan det jo være at der stadig mangler lidt i at apparaterne yder max.
Det kan de bedre komme til med en anden sikring end den nikkel tråd eller hvad det nu er, der normalt er sat i.
Jeg siger ikke at alle skal være frelste, og skifte til en bestemt sikring, men alt du skifter har indflydelse på lyden. Det kan ikke diskuteres, om du så kan lide den lyd, ja, det kan kun du afgøre.
En del hifi interesserede har gjort den opdagelse.
Jeg har ikke selv hørt den af sølv, kun kobber. Der findes en konkurrerende virksomhed i Tyskland, der fremstiller sølv sikringer.

Tak for info - så kan jeg forstå at det ikke bare var en skrøne!



__________________
PMK

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *


Til top Vis PeKo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeKo Besøg PeKo's Websted
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 04 November 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hvad er tungest et kilo bly eller et kilo fjer ?????

Teoretisk kan der være fordele ved at benytte en bedre leder ..., og i praksis er det mere end blot temmelig tvivlsomt om der kan høres forskel på en 1,9 cm lang tråd.

Det være sig at den er fremstillet af konstantan, kobber, nikkel, sølv & "what ever" matriale som skal! fejle ved den samme maximal strøm & samtidigt følge de tidskonstanter som kræves for at denne "kritiske" komponent er i overensstemmelse med de officielle standarder vedr. smelte sikringers funktion.

jeg synes da at de tyske "guld" sikringer er meget "blæret" og ikke er andet end "blingbling",

de er blot en eksponent som viser at der er MANGE! penge i "placebo" delen af HiFi branchen.

Problemmet er at de sælges på "ydelse" & hvilken ydelse er der så tale om ? 

Se overskriften på mit indlæg

 



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 616
Sendt: 04 November 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Hvad er tungest et kilo bly eller et kilo fjer ?????

Teoretisk kan der være fordele ved at benytte en bedre leder ..., og i praksis er det mere end blot temmelig tvivlsomt om der kan høres forskel på en 1,9 cm lang tråd.

Det være sig at den er fremstillet af konstantan, kobber, nikkel, sølv & "what ever" matriale som skal! fejle ved den samme maximal strøm & samtidigt følge de tidskonstanter som kræves for at denne "kritiske" komponent er i overensstemmelse med de officielle standarder vedr. smelte sikringers funktion.

jeg synes da at de tyske "guld" sikringer er meget "blæret" og ikke er andet end "blingbling",

de er blot en eksponent som viser at der er MANGE! penge i "placebo" delen af HiFi branchen.

Problemmet er at de sælges på "ydelse" & hvilken ydelse er der så tale om ? 

Se overskriften på mit indlæg

 

Se nu begynder tråden at blive interessant... kan du for øvrigt forklare mig hvad udtrykket "placebo" er? Jeg tror der menes det samme som, at bilen kører bedre nyvasket

MEN - den lange og grundige vask er da godt givet ud, for den oplevelse der følger med i slipstrømmen... Med andre ord, guldtråd og andre små finesser, kan give en oplevelse der kan være med til at styrke følelsen af, at der er styr på isenkrammet.

Til dit spørgsmål om 1. kg. bly eller fjer - vil jeg svare følgende:

Lige tunge - MEN jeg ville helst have 1. kg. fjer ned over tæerne

 



__________________
PMK

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *


Til top Vis PeKo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeKo Besøg PeKo's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 04 November 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Ha ha...godt valg...vedrørende sikringer af sølv guld eller andre eksotiske materialer så er der frit valg på alle hylder ang meninger om dette, men hvad så med sikrings-holderen og de ledninger eller printbaner som forbinder den. Er det ligegyldigt??

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 616
Sendt: 04 November 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Samme tanke har jeg haft - den med det svageste led i kæden... Fx i forbindelse med netkabler til en bondegård. I begge ender overlades strømmen igen til alm. standard  

Tror jeg vasker bilen...



__________________
PMK

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *


Til top Vis PeKo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeKo Besøg PeKo's Websted
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 04 November 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at "Guld" sikringer, lækkert indpakket netkabler med tilhørende stik er at betegne som "smykker/acessories for HiFi nørden" ..., der er simpelthen for meget "Tøz!" over den slags ting 

Mht. "vask" jeg er enig ..., jeg vil da heller nyde en god flaske pilsner til en 40-50,- stykket, når jeg renser apperater ink. stik, omskiftere og evt. sikringer



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 04 November 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Umhhh...det bliver lyden garanteret ikke dårligere af

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 616
Sendt: 04 November 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Umhhh...det bliver lyden garanteret ikke dårligere af

mvh

Jeg tror faktisk, at lyden i bilen bliver bedre, hvis jeg renser vinduerne indvendigt  



__________________
PMK

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *


Til top Vis PeKo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeKo Besøg PeKo's Websted
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 04 November 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

PeKo skrev:

Samme tanke har jeg haft - den med det svageste led i kæden... Fx i forbindelse med netkabler til en bondegård. I begge ender overlades strømmen igen til alm. standard  

Tror jeg vasker bilen...



Jeg vil også anbefale dig at vaske bilen - det får du meget større glæde af.

Tænk på, hvor strømmen kommer fra, før den bevæger sig igennem en meter super-duper netkabel og et fin 2 cm meget tynd sølvtråd. Den er kommet ind i huset fra en transformatorstation via flere km. irrede luftkabler, og så endeligt gennem de helt almindelige installationskabler i huset og en målertavle med afbrydere, hfirelæ, elmåler og sikringer.

Vask bilen.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 04 November 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

det har jeg da helt over set det der med sølv sikringer, jeg må have sådan nogle
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 04 November 2009 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Så må dem her da være sagen...mon ik der os er sølvledninger i? Og så gør det jo ik noget de os er pæne at se på.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 05 November 2009 kl. 05:25 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Ha ha...godt valg...vedrørende sikringer af sølv guld eller andre eksotiske materialer så er der frit valg på alle hylder ang meninger om dette, men hvad så med sikrings-holderen og de ledninger eller printbaner som forbinder den. Er det ligegyldigt??

mvh

Selvfølgelig vil det da også have indflydelse på lyden, ligesom alt andet du ændre.
Det er dog ikke sikkert du syntes om ændringen, men så kan du jo bare ændre tilbage (dumt ord ), mendet er et sted hvor alle kan være med og ikke alle kan ændre sikringsholderen, ligesom de holdere til chassis montage ikke kan leveres i ren kobber ej forgyldt ditto. Det kan derimod sikringsholder til print montage (i 5 x 20 mm, so far)

Den med netledningen osv har vi jo taget i andre tråde  brug ørene.

Er I ikke enig i at alle ændringer også ændre lyden?

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 05 November 2009 kl. 05:39 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Er I ikke enig i at alle ændringer også ændre lyden?

Nej.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 05 November 2009 kl. 05:57 | IP-adresse registreret  

Jeg opdagede at lyden blev meget bedre da jeg rensede mine ører
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88
 

Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes