| Forfatter |
|
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har luret lidt på disse OTL rørmonoblokke..... Er der nogle som ejer- eller har hørt dem ?
De er meget velanmeldte i USA hvor de nærmest har opnået kultstatus blandt rørentusiaster. Ydermere skulle de lyde formiddable hvis rygtet og anmeldelserne taler sandt ? De er handwired og bruger ingen former for print. Dette gør at Atma-Sphere har en rigtig god opgraderingspolitik. De skulle efter sigende være utroligt pålidelige, driftsikre og håndværksmæssigt velkonstrueret. Så tidligere ankepunkter omkring mere eller mindre upålidelige OTL konstruktioner skulle være historie med disse forstærkere. Med næsten 30 år i branchen er de heller ikke ligefrem nybegyndere 
Syntes de ser rigtig spændende ud selvom de er lidt "vintage-agtige" i designet. Leveres der rigelige mængder af vellyd er det jo heller ikke at foragte, selvom de ligner noget fra 1950-erne. Personligt syntes jeg at retro-looket er lidt befriende her i år 2007
Fortæl endelig !.... Man ser dem desværre ikke så tit i lille Danmark
http://atma-sphere.com/products/m60.html
__________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende Fosse.... Hvad syntes du om lyden ? __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det begynner bli en stund siden. Men det låt stort og herlig. Blir egentlig litt vanskelig å mene noe ut over det lille jeg skrev i artikkelen. Men det låt flott.
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fosse skrev:
|
Det begynner bli en stund siden. Men det låt stort og herlig. Blir egentlig litt vanskelig å mene noe ut over det lille jeg skrev i artikkelen. Men det låt flott.
|
|
|
Det er klart !... Men tak for lidt info. Lyder jo spændende  __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLBERG skrev:
|
Har luret lidt på disse OTL rørmonoblokke..... Er der nogle som ejer- eller har hørt dem ?
De er meget velanmeldte i USA hvor de nærmest har opnået kultstatus blandt rørentusiaster. Ydermere skulle de lyde formiddable hvis rygtet og anmeldelserne taler sandt ? De er handwired og bruger ingen former for print. Dette gør at Atma-Sphere har en rigtig god opgraderingspolitik. De skulle efter sigende være utroligt pålidelige, driftsikre og håndværksmæssigt velkonstrueret. Så tidligere ankepunkter omkring mere eller mindre upålidelige OTL konstruktioner skulle være historie med disse forstærkere. Med næsten 30 år i branchen er de heller ikke ligefrem nybegyndere 
Syntes de ser rigtig spændende ud selvom de er lidt "vintage-agtige" i designet. Leveres der rigelige mængder af vellyd er det jo heller ikke at foragte, selvom de ligner noget fra 1950-erne. Personligt syntes jeg at retro-looket er lidt befriende her i år 2007
|
|
|
Der er en del på Audiogon der bruger dem. Men der er vel ikke engang en dansk importør. Eller?
EDIT: Jo der er. Iflg. Atma-spheres hjemmeside er den danske importør:
http://www.hifi-analyse.dk/ __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
HOLBERG skrev:
|
|
|
|
Der er en del på Audiogon der bruger dem. Men der er vel ikke engang en dansk importør. Eller?
EDIT: Jo der er. Iflg. Atma-spheres hjemmeside er den danske importør:
http://www.hifi-analyse.dk/
|
|
|
Har snakket med Jan som har importen. Han kan godt skaffe dem, men køre vist ikke på fuld styrke så man kan ikke lytte inden evt. køb. Det er jo en ulempe !..... Men spændende er de bestemt  __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLBERG skrev:
|
Hej
Lånte et sæt en vinter for nogle år siden - altså dem fra fabrikken. Glem dem, de spiller ikke 3D og rørene har en ens klang på al ting. Nej, 6080/6AS7 er lavet til regulering og ikke lyd - det er temmelig uinteressant, så er det sagt!!!
PS. Har hørt det samme rør utallige gange som SE med en god udgangstraffo, og det er stadigt uinteressant...
vh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei
Jeg har også hørt de ampene som Fosse nævner. De spilte flott de, men jeg synes ikke de var like gode til at trylle som GRAAF GM-20 som jeg har haft i mange år. Nå er det jo også to forskjellige konstruksjoner, men begge to er OTL. Har du hørt nogle andre OTL forstærkere, Holberg?
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input... 
Tjaaa, tadman det lyder ikke som om de er umagen værd efter dit usagn. De beskriver dem ellers flot på de amerikanske sider. Men det kan jo godt være at Ralph Karstens har mange venner i de kredse. Sådan er det jo indimellem. Så ryger objektiviteten desværre. Hvad havde du spændt for af grej ?
Har ikke hørt så meget OTL Asbjørn. Jeg har mere lyttet til triode og push-pull ultraliniar konstuktioner. Så jeg har stadig OTL tilgode.... Mht. Graaf er jeg stadig meget lun på GM100.... Godt nok ikke 100% OTL... Men den spiller sgu musik så englene synger !!!!  __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLBERG skrev:
|
Tak for input... 
Tjaaa, tadman det lyder ikke som om de er umagen værd efter dit usagn. De beskriver dem ellers flot på de amerikanske sider. Men det kan jo godt være at Ralph Karstens har mange venner i de kredse. Sådan er det jo indimellem. Så ryger objektiviteten desværre. Hvad havde du spændt for af grej ?
Har ikke hørt så meget OTL Asbjørn. Jeg har mere lyttet til triode og push-pull ultraliniar konstuktioner. Så jeg har stadig OTL tilgode.... Mht. Graaf er jeg stadig meget lun på GM100.... Godt nok ikke 100% OTL... Men den spiller sgu musik så englene synger !!!! 
Hej
Hjemmebyggede HT med Altec 515B, Coral M100, det store Heil element, Lowther PM6A, testede dem hos en engang op mod den første Lyngdorf digital ting, min egen 300B med Tango trans og en 300B med Tamura amorf. Den var faktisk ikke meget bedre end den Lyngdorf og det er altså 100 år siden...grejet her var vist noget vildt noget med TAD osv...
Men nej, det er uinteressant.
Hørte tilfældigvis en Hiraga PP med 34 for et stykke tid siden, og den lød sgu ret godt og så er der lidt power - var det ikke noget?
Graaf, er det ikke med de der russiske trioder der også er lavet til strømforsyning, for hvis det er det, så glem dem også.
Hvad med en modificeret kinerser 211 SE slæde med Audio Note trans i udgangen eller andet lignende? Var det ikke noget? Du kan få en topspille til ganske få penge, hvis du lige tænker dig om. Ex, køb en kineser SE amp og skift udgangtraffoerne ud til ex. Tamura, så er du meget godt kørende, bedre end de fleste amps du kan købe for penge.
vh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tadman..
Takker for dit besyv omkring Atma-Sphere samt øvrige gode råd... Hiraga-en har jeg desværre ikke lyttet til, så her er jeg ikke istand til at kunne give en mening. Men alt har interesse så det er dejligt med nye input 
Mht. Graaf.. Jeg har ikke hørt GM-20 som jeg tror at du tænker på. Den benytter 6C33C trioder som jeg også kender fra min gamle BAT VK75. Graaf GM100 som jeg har haft på prøve bruger PL504 rør som vist er pentoderør. Den er ikke uinteressant skulle jeg hilse at sige. Kan faktisk meget vel gå hen og blive min næste forstærker.... Hvorfor ??? KÆMPE soundstage og dynamik. Stemmerformidlig og krop på instrumenter er i særklasse. 3D-effekten er ligeledes i top. Bestemt ikke som du har beskrevet lyden fra Atma-Sphere og også bedre end BAT VK75 som jeg har ejet tidligere. Prøv at give GM100 et lyt en en dag. Smag er forskellig, men jeg er ikke i tvivl. Mine ører har åbenbaret at Graaf kan ting og sager med deres forstærkerier 
Holberg
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLBERG skrev:
|
Hej tadman..
Takker for dit besyv omkring Atma-Sphere samt øvrige gode råd... Hiraga-en har jeg desværre ikke lyttet til, så her er jeg ikke istand til at kunne give en mening. Men alt har interesse så det er dejligt med nye input 
Mht. Graaf.. Jeg har ikke hørt GM-20 som jeg tror at du tænker på. Den benytter 6C33C trioder som jeg også kender fra min gamle BAT VK75. Graaf GM100 som jeg har haft på prøve bruger PL504 rør som vist er pentoderør. Den er ikke uinteressant skulle jeg hilse at sige. Kan faktisk meget vel gå hen og blive min næste forstærker.... Hvorfor ??? KÆMPE soundstage og dynamik. Stemmerformidlig og krop på instrumenter er i særklasse. 3D-effekten er ligeledes i top. Bestemt ikke som du har beskrevet lyden fra Atma-Sphere og også bedre end BAT VK75 som jeg har ejet tidligere. Prøv at give GM100 et lyt en en dag. Smag er forskellig, men jeg er ikke i tvivl. Mine ører har åbenbaret at Graaf kan ting og sager med deres forstærkerier 
Hej
PL 504 er en gammel kending, men jeg har ingen erfaringer med det. Det er ikke en dobbelt triode ligesom 6C33C, 6080 og 6AS7 - disse rør er stdig lavet til regulerede strømforsyninger, hvor du kan få en fantastisk udgangsimpedans - teknikerrør.
Jeg ved sgu ikke hvad man skal købe, laver som regel mit eget grej, så får jeg det gerne som jeg ønsker. Har ikke rigtig hørt noget købegrej endnu, som jeg gad spille på. En Audio Note Kit One spiller godt til prisen og en hel del mere...men du har vist brug for flere watt, ikke?
Held og lykke |
|
|
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tadman...
Tjaaa. Jeg er ikke så fingernem så jeg køber færdigt. Bliver billigere for mig i længden når man, som jeg, er udstyret med ti tommelfingre  
Mht. watt... Ja jeg har brug for lidt mere for at få mine FS788 til at synge optimalt. Impedansen er ikke den værste. Har set målinger hvor de sjældent kommer under 10 ohm. Men 86 dB er jo ikke verdens mest følsomme højttaler. Så de kræver lidt power for at synge optimalt !
Holberg
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 02:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLBERG skrev:
|
Har ikke hørt så meget OTL Asbjørn. Jeg har mere lyttet til triode og push-pull ultraliniar konstuktioner. Så jeg har stadig OTL tilgode....
|
|
|
Du er altid velkommen til at kikke forbi til en OTL lytter 
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 02:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei tadman
Har du hørt GRAAF GM-20 eller OTL konstruksjoner fra Joule Electra etc, der benytter 6c33c-b?
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 03:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLBERG skrev:
|
Tak for input... 
Har ikke hørt så meget OTL Asbjørn. Jeg har mere lyttet til triode og push-pull ultraliniar konstuktioner. Så jeg har stadig OTL tilgode.... Mht. Graaf er jeg stadig meget lun på GM100.... Godt nok ikke 100% OTL... Men den spiller sgu musik så englene synger !!!! 
|
|
|
Jeg er enig med deg i at GM100 er spiller meget godt. Den er lidt roligere og federe i bunnen end GM-20, men kan ikke hamle opp med GM-20 sin speed, gennemsiktighed og generell evne til at trylle. De er begge IMO nogen meget gode forstærkere, og det er smak og behag samt matching der vil avgøre hvilken man vælger.
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
HOLBERG skrev:
|
Har ikke hørt så meget OTL Asbjørn. Jeg har mere lyttet til triode og push-pull ultraliniar konstuktioner. Så jeg har stadig OTL tilgode....
|
|
|
Du er altid velkommen til at kikke forbi til en OTL lytter 
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Takker Karsten... Jeg har bestemt været inde og lure på din side. Altid en god oplevelse  __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
HOLBERG skrev:
|
Tak for input... 
|
|
|
Jeg er enig med deg i at GM100 er spiller meget godt. Den er lidt roligere og federe i bunnen end GM-20, men kan ikke hamle opp med GM-20 sin speed, gennemsiktighed og generell evne til at trylle. De er begge IMO nogen meget gode forstærkere, og det er smak og behag samt matching der vil avgøre hvilken man vælger.
Asbjørn
|
|
|
Hej Asbjørn..
Jeg har ikke hørt GM20. Men det som jeg har hørt andre sige har kun været positivt. GM20 vil blot levere lige i underkanten af hvad mine FS788 har behov for, før de for alvor begynder at synge. __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLBERG skrev:
Nightpuma skrev:
HOLBERG skrev:
|
Tak for input... 
|
|
|
Asbjørn
|
|
|
Hej Asbjørn..
Jeg har ikke hørt GM20. Men det som jeg har hørt andre sige har kun været positivt. GM20 vil blot levere lige i underkanten af hvad mine FS788 har behov for, før de for alvor begynder at synge.
|
|
|
Hei
Ja det er svært at finde HT der matcher med GM-20.
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |