Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: E88CC eller 6922 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Eller måske burde overskriften være: Telefunken eller JAN Philips, eller amerikaner mod europæer.

Hej med jer.

Prøvede i går at skifte et sæt Telefunken Goldpin E88CC (alder og timer ukendt) med et nyt sæt JAN Philips 6922 (US) i min Pathos Logos forstærker.

Trods Telefunken rørernes fornemme ry, må jeg sige at Philips rørerne overraskede meget positivt. En anelse mere slanke i bunden, men væsentligt mere luft, fokus og perspektiv i mellemtonen, samt en flot svævende diskant.

Det bemærkelsesværdige er at dette lille forsøg faktisk bekræfter et tidligere forsøg hvor jeg skiftede europæiske ECC 83 med ameriaknske GE 5751, hvilket gav identiske resultater.

Hvad er jeres erfaringer, ligger de karakteristiske træg i fabrikanten, eller oprindelses landet ?

Hilsen

Thomas P.

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Jeg har også god arfaring med Jan Philips rør af den ældre type med sort anode og RCA de gamle, de gamle Telefunk og Simens med sort anode er også ok

Dette rør bruger jeg i min cd.
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har brukt Jan Philips 6922 (grønn påskrift) og må påstå at i mitt oppsett, og etter min smak, så er dette noen av de dårligste 6922 rørene jeg har vært borti. Men, det vil selvsagt være smaks- og systemavhenging. IMHO så er 6922 røret en anelse stramt, distinkt og slankt, og Jan Philips drar dette (i mitt system) ytterligere i den retning slik at jeg føler fokus blir i øvre mellomtone, på bekostning av fylden i nedre mellomtone. Røret har ellers enormt med luft og trøkk i bassen.

Philips Buggleboy og Mullard har jeg benyttet med større hell (igjen i mitt oppsett og etter min smak). Disse gir en varmere og fyldigere klang.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Tak for jeres kommentarer. Det bekræfter blot hvor individuelt vi opfatter tingene samt nødvendigheden af grundig tilpasning af de enkelte komponenter i det samlede system.

Ærlig indrømmet, jeg er ville slev havde rynket øjenbrynene hvis en anden hævdede at et 20 $ rør lyder bedre end et 130 $ generelt meget anerkendt rør.

Jeg har netop lyttet igen i en times tid, og kan kun bekræfte min oprindelige opfattelse. I mit system passer det ganske enkelt bedre. Og er det ikke lige netop det, der gør denne hobby så interessant. At den musikalske glæde, til tider kan forøges betragteligt, af selv meget beskedne investeringer og ændringer.

mvh

Thomas 

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Thomas P skrev:

Ærlig indrømmet, jeg er ville slev havde rynket øjenbrynene hvis en anden hævdede at et 20 $ rør lyder bedre end et 130 $ generelt meget anerkendt rør.

I mine effektforstærker sider der gamle og meget brugte Telefunken ECC83, de spille stadigvæk godt selvom de har kostet 0,-kr. Så at er relativt.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hei

Jeg har prøvet Telfunken <>, Bugle Boy (6dj8), Sovtek, Jan Phillips (70-talls), Mullard, Amperex (Herleen) og måske nogler flere jeg ikke kommer i tanker om i min GRAAF GM-20.

Av 6922 varianten, synes jeg bedst om rørene fra Amperex produsert i Holland på 50-60 tallet. De er ofte rebranded Valvo og Phillips.

Du kan se her https://www.tubeworld.com/6922.htm Han beskriver det igrunnen ret godt synes jeg.

Her haver du et lækkert par: http://cgi.ebay.com/Matched-Pair-NOS-VALVO-E88CC-6922-NIB-A- Frame_W0QQitemZ160117844305QQihZ006QQcategoryZ67816QQrdZ1QQc mdZViewItem

De fleste forstærkere der bruger 6922 rør kan også bruge 6n1p. Det er ens, bortsett fra at det trækker dobbelt så meget strøm til glødingen. Jeg har prøvd det, men jeg var for utolmodig til at prøve de lenge nok til at jeg har nogle inntrykk at dele. Jeg vet derimot at det er mange der mener dette røret spiller meget bedre enn alle de gamle hundedyre. Som sagt bruger det at fungere i stedet for 6922, men det er også en risiko for at du ødelegger din forstærker.

http://www.thetubestore.com/svetlana6n1p.html

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

"Av 6922 varianten, synes jeg bedst om rørene fra Amperex produsert i Holland på 50-60 tallet. De er ofte rebranded Valvo og Phillips."

Jeg vil lige tillade mig at bemærke, at ovenstående citatudpluk ikke er helt korrekt:

Det er altså Philips, som har produceret rørene i Holland og branded dem "Amperex" - "Valvo" mv. Amperex  - Valvo - Mullard - RTF - Miniwatt m.fl. var alle Philips trademarks - beregnet til forskellige markeder med store undtagelser.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Siemens e88cc (14 stk.); af gode grunde, er det kun disse, jeg har prøvet op imod nye russiske.
Synes de lyder super godt.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

"Av 6922 varianten, synes jeg bedst om rørene fra Amperex produsert i Holland på 50-60 tallet. De er ofte rebranded Valvo og Phillips."

Jeg vil lige tillade mig at bemærke, at ovenstående citatudpluk ikke er helt korrekt:

Det er altså Philips, som har produceret rørene i Holland og branded dem "Amperex" - "Valvo" mv. Amperex  - Valvo - Mullard - RTF - Miniwatt m.fl. var alle Philips trademarks - beregnet til forskellige markeder med store undtagelser.

Venligst

Freddy

Hei

Du har nok helt ret i det. Tak for hjelpen

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Allerførst: E88CC er den europæiske betegnelse, 6DJ8 er den amerikanske betegnelse og 6922 er den amerikanske industris betegnelse for det præcist samme rør, rent elektrisk. For de kan se meget forskellige ud i deres opbygning, også henover dekaderne.

Dernæst: Thomas P; dit goldpin Telefunken E88CC er nok ikke den gamle version fra fabrikken i Berlin. Det har en ruder/diamond indprintet i bunden, inde mellem de 9 "bimser". Det er et "ægte" Telefunken; dem uden diamond er fra Øst-Tyskland (RFT/RSD) og lyder ganske rigtigt ikke sk*degodt.

JAN står for joined army navy (order) og det er "ganske almindelige" Philips-rør. De kan også være helt 10-4; de ældste typer foretrækkes normalt (for lyden eller samlingens skyld?)

6N1P kan bruges som et 6922, og ja, det trækker så 600mA. Men 6N23P er et 6922!

Og til sidst: Som FredMarantz så rigtigt skriver: Amperex er Philips varemærke på det amerikanske marked. Og de overtog Mullard allerede i 1927, kun 7 år efter firmaets oprettelse.

http://www.machmat.com/sales/ecc88.htm  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

NickyD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Jeg bruger Siemens e88cc (14 stk.); af gode grunde, er det kun disse, jeg har prøvet op imod nye russiske.
Synes de lyder super godt.

Mvh.
Har brugt det samme i min cd fra Cayin! musik musik
Til top Vis NickyD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NickyD

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Dette med Amperex og Philips stemmer godt med min erfaring. Har buggle-boy fra begge frabrikanter og jeg hører ikke forskjell på dem. Jan Philips derimot, ikke i mitt oppsett.

Men, matching er alfa og omega!!!

Mye interessant lesning her.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hej.

"Dernæst: Thomas P; dit goldpin Telefunken E88CC er nok ikke den gamle version fra fabrikken i Berlin. Det har en ruder/diamond indprintet i bunden, inde mellem de 9 "bimser". Det er et "ægte" Telefunken; dem uden diamond er fra Øst-Tyskland (RFT/RSD) og lyder ganske rigtigt ikke sk*degodt."

Det bemærkelsesværdige er, at der faktisk er et mærke i bunden af rørerne. Kan dog ikke huske hvorvidt det har den form som F.Christians beskriver.

Anyway - Hvis andre med bedre erfaring med Telefunken rør end jeg har lyst til at prøve mit sæt, så meld tilbage. Det koster nok ikke alverden at sende dem lidt rundt i landet. Det kunne være interessant at høre andres opfattelse af dem. Primært for at konstatere hvorvidt de er i orden, og at mine erfaringer med Telefunken ikke bliver baseret på forkert grundlag. Hvis nogen samtidig havde mulighed for at måle dem, ville det jo blot være endnu bedre.

Lad mig høre fra jer.

Thomas

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Thomas P skrev:

Hej.

"Dernæst: Thomas P; dit goldpin Telefunken E88CC er nok ikke den gamle version fra fabrikken i Berlin. Det har en ruder/diamond indprintet i bunden, inde mellem de 9 "bimser". Det er et "ægte" Telefunken; dem uden diamond er fra Øst-Tyskland (RFT/RSD) og lyder ganske rigtigt ikke sk*degodt."

Det bemærkelsesværdige er, at der faktisk er et mærke i bunden af rørerne. Kan dog ikke huske hvorvidt det har den form som F.Christians beskriver.

Anyway - Hvis andre med bedre erfaring med Telefunken rør end jeg har lyst til at prøve mit sæt, så meld tilbage. Det koster nok ikke alverden at sende dem lidt rundt i landet. Det kunne være interessant at høre andres opfattelse af dem. Primært for at konstatere hvorvidt de er i orden, og at mine erfaringer med Telefunken ikke bliver baseret på forkert grundlag. Hvis nogen samtidig havde mulighed for at måle dem, ville det jo blot være endnu bedre.

Lad mig høre fra jer.

Thomas

Hei

For at finde ud om du haver det det "ækte" Telfunken rør, der går under navnet Telefunken Diamond, napper du et af dem ud og ser om de har en <> i bunden mellem pinderene.

Sånn her skal det altså se ud.

Asbjørn

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Litt Off Topic, men siden vi har samlet så meget rørkompetanse på et sted så er det et par ting jeg gerne skulle blive klogere på. Det er hvor og hvem der har produseret de etterhvert så eftertraktede ECC88 (6dj8) og E88CC (6922) fra 50-60 tallet.

Hvis vi starter med Philips, og deres fabrik i Heerlen, Holland.

De smårør(f.eks E88CC) der blev produseret der, hvilke navn ble de solgt under?

Blev Mullard både produseret i Holland og i GB?

De amerikanske Amperex, hvor blev de produseret?

Hvor produserte Siemens sine rør, og blev solgt under andre navn?

Og til slutt Telefunken, hvor blev de produseret og blev de solgt under andre navn?

Mvh Asbjørn

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hej Asbjørn !

Det mærke du beskriver skal det være på alle Telefunken rør før de er ægte Telef. ???
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Hej Asbjørn !

Det mærke du beskriver skal det være på alle Telefunken rør før de er ægte Telef. ???

Hei

Du det er jeg jammen ikke helt sikker på.

Asbjørn

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

NHJ4: Ja, for at være lavet på fabrikken i Berlin. (Men derfor kan de sagtens være "ægte" Telefunken; bare ikke det som samlerne vil have, primært på grund af lyden, og så det østtyske?!)

Noget om date-codes: http://www.audiotubes.com/mullcode.htm 

Hvem lavede hvad, og til hvem?: http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/AudioTubes.htm 

Bitte.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

NHJ4: Ja, for at være lavet på fabrikken i Berlin. (Men derfor kan de sagtens være "ægte" Telefunken; bare ikke det som samlerne vil have, primært på grund af lyden, og så det østtyske?!)

Noget om date-codes: http://www.audiotubes.com/mullcode.htm 

Hvem lavede hvad, og til hvem?: http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/AudioTubes.htm 

Bitte.

Hei

Tak skal du ha. Der var det jammen mye god info

Asbjørn

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv fået disse links af andre langt mere vidende rør-audiophiler.

Det er min pligt at videreformidle det!

Angående Mullard (som blev overtaget af Philips aktionærer allerede i 1927): Deres hjemmebryggede rør har date-code B (Blackburn), J (Tottenham, vist nok halv-sjældent?) og i de senere år R (Mitcham). Fra cirka 1968 blev rørene lavet på Philips fabrik i Heerlen, dem med delta-tegn.  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes