Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tre-faset strømforsyning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Starkad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Er der lavet en forstærker, der skal forsynes med alle tre faser? Ville man ikke kunne lave en bedre strømforsyning, qua deres indbyrdes forskydning?

Til top Vis Starkad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Starkad

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Starkad skrev:

Er der lavet en forstærker, der skal forsynes med alle tre faser?Ikke mig bekendt Ville man ikke kunne lave en bedre strømforsyning, qua deres indbyrdes forskydning?Ja

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Alle tre faser? Det +, 0 og -? Jeg vil lære!

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Det ville være en fordel med 3 faser hvis forstærkeren skal yde 7 millioner watt, ellers kan jeg ikke se nogle fordele.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Starkad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Citér:
Alle tre faser? Det +, 0 og -? Jeg vil lære!

Nu er vores net jo vekselstrøm, så det giver ikke rigtigt mening at tale om + og -. Vores net er bygget op af 3 faser, forskudt med 120 grader, og nul.

Citér:
Det ville være en fordel med 3 faser hvis forstærkeren skal yde 7 millioner watt, ellers kan jeg ikke se nogle fordele.

Det var nu ikke så meget effekten jeg tænkte på. Så vidt jeg ved er en strømforsyning i en forstærker (ihvertfald effektdelen) simpelthen en transformator, ensretter og elektrolytter. Der anvendes ikke nogen regulering (kan nok ikke følge med). Hvis der kun anvendes én fase og nul, vil spændingen falde til nul to gange i sekundet. Dette skal elektrolytten så ”udglatte”. Det kan den naturligvis ikke gøre 100% og vi får brumspænding. Altså en grim hakket DC-spænding.

Hvis vi nu bruger alle faser, vil spændingen aldrig falde til nul (da de er forskudt 120 grader), og elektrolytten vil bedre kunne ”glatte ud”. Stadig ikke 100%, men betydeligt bedre. Dette burde også have en fordel selvom vi snakker en 10W forstærker.

Det er selvfølgeligt bøvlet, at skulle have kraftstik i stuen. Kom bare til at spekulerer på det, og det kunne være sjovt hvis der var lavet en sådan.

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Starkad skrev:
Sveske skrev:
Alle tre faser? Er det +, 0 og -? Jeg vil lære!
Nu er vores net jo vekselstrøm, så det giver ikke rigtigt mening at tale om + og -. Vores net er bygget op af 3 faser, forskudt med 120 grader, og nul.

Ja, der kom jeg vist til at lyde mere uvidende end jeg bryder mig om Men det var egentlig det, jeg spurgte om. Vil du forklare nærmere?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Starkad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Svend P -> Synes ikke det er det samme. I dit link, spørges der til forskellige faser til forskellige apparater (muligvis for at få ”renere” strøm). Det tvivler jeg i øvrigt på er en fordel, da du får forskellig potentiale mellem apparaterne. Det jeg taler om, er at bruge alle tre faser, i samme apparat, for at udnytte de er forskudt 120 grader.

Citér:
Ja, der kom jeg vist til at lyde mere uvidende end jeg bryder mig om Men det var egentlig det, jeg spurgte om. Vil du forklare nærmere?

Tjo, jeg kan da prøve. Kan desværre ikke finde noget på nettet der forklarer det (en tegning ville gøre det noget nemmere).

I Danmark har vi et 3-faset net, med en netspænding på 400 V AC, 50 Hz. Som nævnt er de forskudt 120 grader (det er det der gør, at der er en spænding imellem dem!!). Som bekendt er vekselspænding en sinus-kurve. De 50 Hz angiver at der er 50 perioder i sekundet (én positiv halvperiode og én negativ halvperiode på sinus-kurven). Én periode vare altså 0,02 s. (1/50).

Hvis vi kigger på én fase alene, vil den starte på nul, efter 5 ms vil den nå toppunktet (i den positive halvperiode). Efter yderlige 5 ms vil den være nede på nul igen. Det samme sker i den negative halvperiode (bare med modsat fortegn), og vi når en samlet periode på 20 ms.

Nu kigger vi så på to faser. De enkelte faser ”opfører” sig naturligvis som ovenstående, men de er forskudt. Altså: Når fase1 er på vej ned igen, er fase2 på vej op (mere præcist efter 6 ms). Når fase1 er nul (efter 10 ms) er fase2 godt på vej op (rammer toppunkt efter 12ms).

Ved 3 faser er det sammen princip som ovenstående, bare med endnu en fase yderligere forskudt.

Bemærk at ovenstående er forsimplet, og ”set fra” nul. Imellem to faser, vil vi naturligvis ramme nul 2 gange i sekundet. Fidusen skulle være at bruge alle tre faser ”på skift” for at få en pænere DC-spænding.

Håber ovenstående er til at forstå (som sagt ville en tegning hjælpe gevaldigt)

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Starkad skrev:

Er der lavet en forstærker, der skal forsynes med alle tre faser? Ville man ikke kunne lave en bedre strømforsyning, qua deres indbyrdes forskydning?

Jeg er ret sikker på, at jeg på et tidspunkt læste om en forstærker som krævede 3 faset forsyningsspænding. Jeg undersøger lige sagen nærmere, og vender tilbage imorgen

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Ville det ikke være bedre at lave noget, a´la swicth mode. Helst med en meget høj frekvens. Så kan det godt være, at der er nulgennemgang, men hvis det sker 400.000 gange i sekundet, er der ikke brug for store ladelytter.

Det virker for en PC. men om der er for meget støj i den, ved jeg ikke.

Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
Til top Vis Clinton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clinton

Starkad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

hmm, måske.... godt nok er spændingen lav i kort tid, men den er så også tilsvarende høj i kort tid. Og er der ikke nogte med at swicth-mode støjer fælt? Men det er da muligt der er noget at hente der.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Lader til at der er noget om teorien:

"Large rectifier systems may have three-phase inputs; the resulting DC current is easier to filter (smooth) than the output of a single-phase rectifier. Such rectifiers may be used for battery charging, electrolysis processes such as aluminum production, or for operation of DC motors."

http://en.wikipedia.org/wiki/Three-phase_electric_power

Men jeg ved nu ikke om ensretningen er nogen kæmpe flaskehals i en forstærker?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Starkad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Super link. Det viser fint princippet i de tre faser (prøv at se linket, sveske).

Citér:
Men jeg ved nu ikke om ensretningen er nogen kæmpe flaskehals i en forstærker?

Om det er en flaskehals ved jeg ikke. Men der bruges masse resource (store lytte-banke) på at lave en pæn jævnspænding. Sågar batterier er brugt (bl.a. til forforstærker) for at få så jævn spænding som muligt. En jævn spænding er utroligt vigtigt i en forstærker. Så mon ikke der er en del at hente?!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Arhh, det er vel ikke så meget for at få den jævn, som for at få evnen til at levere masser af strøm?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Det er ret simpelt... Normal enkelfaset ensretter oplader ellektrolytten 100gange pr sek. Med 3faset ensretter ville lytten blive opladet 300 gange pr sek. En betydelig forbedring som ville betyde mindre rippel samt en mere stabil spænding uberoende af belastningen.(ideel strømforsyning, men få nu ingen gode ideer). Der skal special fremstilles trefasede trafoer med de fornødne spændinger. Det bliver dyrt.

mvh

Starkad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

tja tjo, men det vel samme sag. At kunne levere masser strøm uden at dykke i spændingen. Ved brug af batterier, ved f.eks. forforstærkere, er det ihverfald for at få den jævn.

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Holfi lavede en effektforstærker med batterier. Der kan trækkes ekstrem stor strøm. Momentant snakker vi om kilo ampére.

Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Starkad skrev:

tja tjo, men det vel samme sag. At kunne levere masser strøm uden at dykke i spændingen. Ved brug af batterier, ved f.eks. forforstærkere, er det ihverfald for at få den jævn.

Hvad er problemet med forforstærkere. Der kan man jo bare bruge regulatorer. Jeg trode det handlede om effekt forstærkere. Kun her er det relevant.

mvh

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Batterier i forforstærkere er en god idé. Der kommer ingen forurening (netstøj), med ud i kredsløbet. Men ja tre faset er ikke relevant i andet end effektforstærkere.

Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Clinton skrev:
Holfi lavede en effektforstærker med batterier. Der kan trækkes ekstrem stor strøm. Momentant snakker vi om kilo ampére.

Unødvendigt ,dyrt ,bøvlet, uholdbart.

mvh

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum