Emne: Hjælp til rør! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello friends of musik
Ville lige hører om nogen kunne komme med nogle gode forslag til udskiftning af mine rør?
Lige pt sidder der følgene i: K4x KT90 2x 12AX7, 2x 6SN7 af mærket, Electro Harmonix
Nogen gode forslag til evt opgraderinger af rør... gerne pris link og lign og MEGET gerne erffaringer mm.
MVH
Andersen
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Lidt opfølgning på ovenstående.
Efter en del timers intens lytning måtte jeg så konstatere følgenen:
Mit egentlige problem er jeg er ikke er helt tilfreds med lyden på de rør der sidder i forstærkeren nu, jeg er mest til den musikalske og lidt varme glød/lyd og selvfølgelig med noget dynamik også, da jeg ikke ønsker et nærmest vag perspektiv.
Men det underlige er ved den her forstærker er at den er faktisk en del analytisk selvom det er rør!! og det er ikke lige meget(det var det engang) men nu nyder jeg bare musikken og har focus på den istedet for små bjældeklokker i venstre højtaler langt ude perspektivet!  (dermed ikke sagt at jeg ikke kan lide detaljering)
Typisk når jeg hører et analytisk/nasalt anlæg lyder det bare godt en halv times tid og så bliver jeg træt i hovedet og det hænger ofte tit sammen med en god gammeldags hovedpine!!
Så er ude efter et par rør som er musikalke med lidt varme tedens, har læst lidt at ei kt 90 sku være et godt rør efter mine behov men vil meget gerne have nogle effaringer eller blot nogle ideer til nye rør!!
Men hva med de andre rør sidder i, hva sku de evt udskiftes til??
Gerne som nævnt tidligere nævnt med pris og sådan lidt forskelligt.
smider lige et billede ind af bunden og her har jeg tænkt mig at udskifte evt lytter/kondensatorer og de modstande til nogle kulmasse modstande osv..
og igen her vil jeg vil jeg være glad for nogle gode ideer og inputs til forbedringer
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle andre rør-fabrikater er mere musikalsk end Electro Harmonix/Sovtek/Tung-sol rør, sagt på en anden måde - glem rør fra New Sensor fabrikken...
Ellers lyder min kærestes Prosonic surround fra Bilka til 699,- med sub og 4 stk. Beolab 6000 kopi-højttalere meget behageligt og varmt. Det lyder blødt selv med 128k/s MP3 filer afspillet på hendes bærbar transporteret igennem 10m lakridskabel - måske du skulle den vej? En del af hi-fi er nemlig at kunne høre om der står 4 eller 6 køer med bjældeklokker langt ude til venstre i lydbilledet.
Spøg til side, så kan du skifte modstande til kulfilm (hvis de ikke allerede er det), køre rørene fuld skald i kl. A (hvis de ikke allerede gør det), skifte til "varmere" lydende udgangsrør, skifte til nogle varmere 12AX7, det kunne være Mullard, Tungsram, TAD, eller SED.
Held og lykke...
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Alle andre rør-fabrikater er mere musikalsk end Electro Harmonix/Sovtek/Tung-sol rør, sagt på en anden måde - glem rør fra New Sensor fabrikken...
Ellers lyder min kærestes Prosonic surround fra Bilka til 699,- med sub og 4 stk. Beolab 6000 kopi-højttalere meget behageligt og varmt. Det lyder blødt selv med 128k/s MP3 filer afspillet på hendes bærbar transporteret igennem 10m lakridskabel - måske du skulle den vej? En del af hi-fi er nemlig at kunne høre om der står 4 eller 6 køer med bjældeklokker langt ude til venstre i lydbilledet.
Spøg til side, så kan du skifte modstande til kulfilm (hvis de ikke allerede er det), køre rørene fuld skald i kl. A (hvis de ikke allerede gør det), skifte til "varmere" lydende udgangsrør, skifte til nogle varmere 12AX7, det kunne være Mullard, Tungsram, TAD, eller SED.
Held og lykke... |
|
|
Hej David..
Dejligt med noget respons.. ja har overvejet lidt nyt anlæg... evt denver og eltax... haha
Nå spøg til side..
Den rørforstærker er en Ming-da MC 368 B90
Den kører triode og ultralinear så der er vidst ikke noget klasse A over det...
Aner ikke om det er kulmodstande der sidder i, hvordan finder jeg ud af det?? Farver/og båndene??
Har du nogle gode forslag til lidt billigere rør end mullard?? andre musikalske?? hva af de tre andre du nævner er så bedst??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Held og lykke... |
|
|
Er ret grøn i det med rør, fik den for tre dage siden.
Kan du fortælle hvilket der er udgang, indgangs og driver rør osv...
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, Eltax og Denver - Very nice!!!
Nu har jeg ikke lige kigget, men jeg vil gætte på at 12AX7 er indgangsrøret og 6H8C (Russisk equivalent af 6SN7) er driverrøret.
Desværre for dig, er det nogle af de mest anvendte rør i rørforstærkere, så priserne på NOS-udgaver er sindsyge. Du kan evt prøve de 12AX7/7025 fra TAD, anmeldt på H&M, ellers er der frit valg på alle hylder. Du kan finde mange 6SN7, som efter sigende skulle være gode. Sylvania og RCA skulle være rigtig gode...
Din forstærker kører helt sikkert kl. A til en vis effekt, ellers ville den forvrænge af h...... til.
Nogle af de større modstande kunne godt ligne kulfilmstyper, men ellers er der både standard kulfilm fra Farnell/RS/ELFA, og de dyre Riken, som Audio Note f.eks. bruger. Alternativt kan man også skifte til tantalmodstande, men det er en dyr affære.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei.
KT 90 kænder jeg ikke til, men når det gælder 12ax7 så har du meget du kan vælge i. Amperex er en sikker vinder, men de koster også meget.
De russiske 6sn7 varianten du har går for at være ret gode, så du kan jo vente lidt med dem.
Jeg vil anbefale dig at prøve at finde nogle 50-60'er 12ax7/ecc83 fra Amperex, Phillips, Siemens, Valvo eller Mullard og prøve ud med.
Når det er sagt, så skal du ikke forvente at det gør fosterkeren veldig meget bedre, medmindre nogle af rørene dine er gamle og opslidte.
Disse her f.eks: http://cgi.ebay.co.uk/2x-MULLARD-ECC83-LONG-PLATE-VALVE-VALV ES-TUBES-12AX7_W0QQitemZ150090147349QQihZ005QQcategoryZ39997 QQrdZ1QQcmdZViewItem
De er ikke fake, selger har topp feedback og rørene er tested.
Lykke til.
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Hei.
KT 90 kænder jeg ikke til, men når det gælder 12ax7 så har du meget du kan vælge i. Amperex er en sikker vinder, men de koster også meget.
De russiske 6sn7 varianten du har går for at være ret gode, så du kan jo vente lidt med dem.
Jeg vil anbefale dig at prøve at finde nogle 50-60'er 12ax7/ecc83 fra Amperex, Phillips, Siemens, Valvo eller Mullard og prøve ud med.
Når det er sagt, så skal du ikke forvente at det gør fosterkeren veldig meget bedre, medmindre nogle af rørene dine er gamle og opslidte.
Disse her f.eks: http://cgi.ebay.co.uk/2x-MULLARD-ECC83-LONG-PLATE-VALVE-VALV ES-TUBES-12AX7_W0QQitemZ150090147349QQihZ005QQcategoryZ39997 QQrdZ1QQcmdZViewItem
Lykke til.
Asbjørn
|
|
|
Tak for responsen..
Jamen er der ikke megen forskel i lyden på rør?? det troede jeg ellers..
Er desværre ikke tilmeldt på ebay men de så spændene ud.. et meget musikalsk rør hva af de mærker er det??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Ah, Eltax og Denver - Very nice!!!
Nu har jeg ikke lige kigget, men jeg vil gætte på at 12AX7 er indgangsrøret og 6H8C (Russisk equivalent af 6SN7) er driverrøret.
Desværre for dig, er det nogle af de mest anvendte rør i rørforstærkere, så priserne på NOS-udgaver er sindsyge. Du kan evt prøve de 12AX7/7025 fra TAD, anmeldt på H&M, ellers er der frit valg på alle hylder. Du kan finde mange 6SN7, som efter sigende skulle være gode. Sylvania og RCA skulle være rigtig gode...
Din forstærker kører helt sikkert kl. A til en vis effekt, ellers ville den forvrænge af h...... til.
Nogle af de større modstande kunne godt ligne kulfilmstyper, men ellers er der både standard kulfilm fra Farnell/RS/ELFA, og de dyre Riken, som Audio Note f.eks. bruger. Alternativt kan man også skifte til tantalmodstande, men det er en dyr affære.
|
|
|
Hva er kt 90ér så... udgangs rør??
Den forstærker jeg har er intergreret.. men du mener stadign den kører klasse af i en del af effekten?? hvordan finder jeg ud af hvor mange??
hva er din mening om kulmasse modstande??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Hei.
Lykke til.
Asbjørn
|
|
|
Hva mener du med 50-60ér``
MVH
Andersen
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei.
Det er forskel på rør, men en velspillende konstruksjon spiller som regel godt med både nye og NOS (New Old Stock) rør.
Alle rørene jeg nevnte er gode, men her har du en lille guide:
https://www.tubeworld.com/index_high.htm
Den er nede lige nu, men prøv igen i morgen.
Det er med rør som med kabler, det handler om matching.
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Hei.
Det er forskel på rør, men en velspillende konstruksjon spiller som regel godt med både nye og NOS (New Old Stock) rør.
Alle rørene jeg nevnte er gode, men her har du en lille guide:
https://www.tubeworld.com/index_high.htm
Den er nede lige nu, men prøv igen i morgen.
Det er med rør som med kabler, det handler om matching.
Asbjørn
|
|
|
Ok mange tak for hlæpen.. men gider du lige forklare hva der menes med new old stuff... er meget grøn i det med rør...
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et NOS (= New Old Stock)- rør et nyt = ikke brugt rør fra perioden, hvor de klassiske elektronikfabrikker Philips + mange andre stadig fremstillede radio/tv-rør som et alm. produkt til industrien. Der kan stadig - omend noget besværligt findes NOS-rør rundt omkring.
Et såkaldt ALM. rør, hvad det end er (jeg går ud fra, at du mener rør, som købes fra ny i dag?)er simpelthen bare et nyt rør, som kan købes forskellige steder i dag og som selvsagt er fra en produktion, som pga. efterspørgsel er startet op efter den "klassiske" periode, som stoppede midt-sidst i 70'erne.
Kvalitativt - UHA. Nogle mener, at NOS-rør er bedre, da de tit er bygget/konstrueret af bedre materialer i indmaden, og kan holde længere og alt efter smag lyder "bedre", hvad det så end betyder. NOS-rør er stort set - især for udgangsrørenes vedkommende umulige at finde i tilstrækkelige ensartede antal til at man fx kan matche dem. Umuligt at finde en matched octet EL34'ere - så det kan man nærmest glemme. Såkaldt almindelige rør - fra nutidens produktion mener nogle er dårligere - andre mener på højde med. Det er dog ingen hemmelighed, at der har været væmmelige eksempler på dårlige og uensartede rør fra nyere produktioner, men også glædelige oplevelser over gode og robuste rør fra nyere produktioner. Jeg vil nødig være dommer her, men der er tonsvis at læse på nettet rundt omkring om dette emne. Du vil opleve, at forskellige personer tilråder både det ene og det andet rørfabrikat - men det skal man ikke altid lade sig påvirke af. Klangen på forskellige rørtyper er forskellig - og ens egen smag må være det, som tæller. Robustheden og byggekvaliteten kan også være forskellig - og her bliver det hurtigt lidt svært, da man skal være vant til at studere et rørs indvendige opbygning og have noget erfaring i at se, hvornår et rør virker tillidsvækkende. Emnet kan gøres kæmpestort, men jeg foretrækker at stoppe her for at undgå total forvirring.
Venligst Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
| Et NOS (= New Old Stock)- rør et nyt = ikke brugt rør fra perioden, hvor de klassiske elektronikfabrikker Philips + mange andre stadig fremstillede radio/tv-rør som et alm. produkt til industrien. Der kan stadig - omend noget besværligt findes NOS-rør rundt omkring. Et såkaldt ALM. rør, hvad det end er (jeg går ud fra, at du mener rør, som købes fra ny i dag?)er simpelthen bare et nyt rør, som kan købes forskellige steder i dag og som selvsagt er fra en produktion, som pga. efterspørgsel er startet op efter den "klassiske" periode, som stoppede midt-sidst i 70'erne. Kvalitativt - UHA. Nogle mener, at NOS-rør er bedre, da de tit er bygget/konstrueret af bedre materialer i indmaden, og kan holde længere og alt efter smag lyder "bedre", hvad det så end betyder. NOS-rør er stort set - især for udgangsrørenes vedkommende umulige at finde i tilstrækkelige ensartede antal til at man fx kan matche dem. Umuligt at finde en matched octet EL34'ere - så det kan man nærmest glemme. Såkaldt almindelige rør - fra nutidens produktion mener nogle er dårligere - andre mener på højde med. Det er dog ingen hemmelighed, at der har været væmmelige eksempler på dårlige og uensartede rør fra nyere produktioner, men også glædelige oplevelser over gode og robuste rør fra nyere produktioner. Jeg vil nødig være dommer her, men der er tonsvis at læse på nettet rundt omkring om dette emne. Du vil opleve, at forskellige personer tilråder både det ene og det andet rørfabrikat - men det skal man ikke altid lade sig påvirke af. Klangen på forskellige rørtyper er forskellig - og ens egen smag må være det, som tæller. Robustheden og byggekvaliteten kan også være forskellig - og her bliver det hurtigt lidt svært, da man skal være vant til at studere et rørs indvendige opbygning og have noget erfaring i at se, hvornår et rør virker tillidsvækkende. Emnet kan gøres kæmpestort, men jeg foretrækker at stoppe her for at undgå total forvirring. Venligst Freddy |
|
|
Hej Freddy.
Mange tak for et godt og dybt inlæg(dejligt)
Jamen så har jeg lidt at kigge på... men ved flere jeg kender følger med på denne tråd og fik mig til at starte den op, så hvis du kan uddybe noget mere såville det være lækkert for os.. bare engang i mellem hvis du får tid..
Det må godt gøres mega stort for min og andres skyld...
af nye "nemme" rør at skaffe som samtidigt er gode hvor får man fat i dem??
og gerne lidt om evt opbygning af røret så jeg ved lidt hva man ska kigge efter osv osv.. gerne diverse indputs om rør..
Dette gælder selvfølgelig alle da jeg ønsker en god og seriøs debat!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
David; jeg er da lidt ked af, at du kalder Tung-Sol (USA) for umusikalske!? 
I min MingDa bruger jeg Tung-Sol 6AS7(G) og de slår da mine RCA 6080 med flere længder!
12AX7 Amperex (bugle-boy) er Philips Heerlen!
Philips Mini-watt og SQ, Telefunken kunne da også være værd at prøve. Desuden findes 12AX7/ECC83 i utallige versioner: http://www.machmat.com/sales/ecc83.htm
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 02:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
|
|
|
Jeg snakker om new production rør fra New Sensor - ikke NOS Tung-sol.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 04:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
I min MingDa bruger jeg Tung-Sol 6AS7(G) og de slår da mine RCA 6080 med flere længder!
12AX7 Amperex (bugle-boy) er Philips Heerlen!
Philips Mini-watt og SQ, Telefunken kunne da også være værd at prøve. Desuden findes 12AX7/ECC83 i utallige versioner: http://www.machmat.com/sales/ecc83.htm |
|
|
Ok der er lidt forskelligt at kigge på.. tak..
hvad for en ming-da har du??
Hva kører du selv med af rør andet end tung.sol?
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du mener de nye tung-sol er bedre end rca eller??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Februar 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min MingDa er en model MC34 AII, den mindste og billigste, tror jeg nok?!
Voskod 6H1Pi og 6H23Pi er skiftet ud med Mullard, Philips, Siemens eller Telefunken E88CC, ja endog E188CC og E288CC.
Udgangsrørene var MC-audio 6N5(P eller S); de er så enten RCA 6080 eller Tung Sol (USA) 6AS7(G).
Jeg ved ikke meget om rør, men efter min mening når ny-producerede rør ikke NOS-rør til sokkeholderne. Mine sparepenge skal kun gå til NOS.
RCA: Radio corporation of America fik vist lavet alle deres rør "ude i byen".
Jeg vil anbefale dig at starte forrest i kæden, med at udskifte til 12AX7/ECC83 NOS-rør af amerikansk eller vesteuropæisk art. Dernæst 6SN7´erne. Så er der også tid til at "lokalisere" dine fremtidige effektrør.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|