Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Renovering af gamle forstærkere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 April 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Emne ændret - det er efterhånden knap så Elektrolytspecifikt. Og der er mere end min Luxman i det

Så fik endelig taget mig sammen til at montere nogle ordentlige højttalerterminaler på min gamle Luxman 5M21 poweramp.

Ved samme lejlighed kastede jeg et blik på ladelytterne. Der er ikke noget forkert at se, men det er jo en ældre herre. Mon det kan betale sig at skifte de lytter?

Det vil være realtivt enkelt. Men et ar spørgsmål melder sig.
Der er tale om 4 stk. Black Gate 15000 uf/63 volt

Hvad skal jeg erstatte dem med? Og hvor køber man den slags?

De er boltet fast i kabinettet (eller noget der sidder så fast at det lige så godt kunne være kabinettet) - altså er det vigtigt at få samme afstand mellem terminalerne på de nye lytter. Eller får jeg dem aldrig i. Er der standarder for den slags?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 April 2005 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Ja der er standarder  for størrelserne, men jeg tror det bliver svært at finde lige netop samme type som dem der er monteret i den amp..  - lige et hurtigt spørgsmål, er det lytterne i strømforsyningen du vil skifte??

Mvh BenFi

Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 16 April 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

BenFi skrev:

Ja der er standarder for størrelserne, men jeg tror det bliver svært at finde lige netop samme type som dem der er monteret i den amp.. - lige et hurtigt spørgsmål, er det lytterne i strømforsyningen du vil skifte??

Mvh BenFi

Nu ved jeg jo ikke om jeg vil skifte dem. Jeg håber at blive lidt klogere.
Men jeg vil tro de har med strømforsyninger at gøre. De sidder lige mellem to trafoer.

For god ordens skyld skal jeg lige sige at der ikke er brum eller andre unoder at høre.

/vilmann

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 April 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

hvis de er forbundet med en diode bro så kan du montere xtra lytter parallelt med dem der allerede er der.. de bevirker at der ikke bliver dannet nogen rippel spændning.. jo størrer farad jo mere peak strømme kan der trækkes.. sådan generalt
Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2005 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Vildmann

Blackgates i den størrelse er da til at få - men de koster lidt mere end en arm og et ben. 10.000uF 63V koster f.eks USD151 pr. stk fra et af de billigste steder overhovedet (diyhifisupply.com) så du kigger på en udgift i størrelse 4-5000 for at skifte de 4. Og tro mig, der er en grund til at black gates koster kassen...

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2005 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Jensen laver også ladelytter i den størrelse og de er ikke ligeså dyre som Black Gate.
Og selvom der ikke er brum eller andet vil der stadig være mærkbar forbedring hvis du skifter dem. Eller sætter flere parallelt ind over.
Det er som regel bedre med flere "små" lytter en med få store.
Da de små hurtigere vil kunne levere effekt.
Men det er en fed forstærker så hold endelig liv i den.

Jeg har også sat andre terminaler på min 5L15, de er magen til dem du havde på din. Og flere ladelytter i mm. Men der er også mere plads i min end i din.
Skriv evt hvis du vil have et par fif.  

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 17 April 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Jensen laver også ladelytter i den størrelse og de er ikke ligeså dyre som Black Gate.Og selvom der ikke er brum eller andet vil der stadig være mærkbar forbedring hvis du skifter dem. Eller sætter flere parallelt ind over.Det er som regel bedre med flere "små" lytter en med få store.Da de små hurtigere vil kunne levere effekt. Men det er en fed forstærker så hold endelig liv i den.

Jeg har også sat andre terminaler på min 5L15, de er magen til dem du havde på din. Og flere ladelytter i mm. Men der er også mere plads i min end i din.Skriv evt hvis du vil have et par fif.

Der er ikke så meget ekstra plads i 5M21'eren. Den er temmelig kompakt. Så hvis der skal ske noget, skal de eksisterende lytter udskiftes.
Men det kan da være jeg kan presse 6x10000 uf ned i den frem for 4x150000 uf.
Det kræver nok lidt kabelføring, og at der er noget at spænde de nye lytter fast i..

Hvor køber man Jensen lytter?

/vilmann

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 17 April 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej !

Jeg vil lade de BG blive vor de er ( skal du skifte brug igen BG ), kik heller på kabeler og kondensatore.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Vilmann

Kender ikke alderen eller den specifikke model - men jeg ville anbefale dig at få målt dine lytter inden du overvejer udskiftning. Hvis de holder deres værdi ville jeg nok ofre pengene et andet sted.

BG har en speciel lyd - dvs at du helt sikkert vil ændre klangen på den hvis du skifter til andre typer. Det kan selvfølgelig godt være at det går godt - men der er nu en god grund til at BG har et helt specielt ry. Kig evt. på www.diyaudio.com og søg på blackgates eller BG.

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 17 April 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Så fik endelig taget mig sammen til at montere nogle ordentlige højttalerterminaler på min gamle Luxman 5M21 poweramp.

Ved samme lejlighed kastede jeg et blik på ladelytterne. Der er ikke noget forkert at se, men det er jo en ældre herre. Mon det kan betale sig at skifte de lytter?

Det vil være realtivt enkelt. Men et ar spørgsmål melder sig.

Det er næppe de originale lytter

Hvad skal jeg erstatte dem med? Og hvor køber man den slags?

De er boltet fast i kabinettet (eller noget der sidder så fast at det lige så godt kunne være kabinettet) - altså er det vigtigt at få samme afstand mellem terminalerne på de nye lytter. Eller får jeg dem aldrig i. Er der standarder for den slags?

/vilmann

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 17 April 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hej !

Det er muligt at det ikke er orginal ladelytter ( BG ) det bliver forstærkeren ikke renger af.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 April 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at Anders i Audiocosult ligger inde med sådan nogen. Men spørgsmålet er om det er pengene værd. www.audioconsult.dk
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 17 April 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Jeg mener at Anders i Audiocosult ligger inde med sådan nogen. Men spørgsmålet er om det er pengene værd. www.audioconsult.dk

Det er jo lige det. Min anden Luxman (5L15 - samme serie) er blevet målt igennem for nylig, med den besked at der absolut ikke er nogen som helst grund til at skifte ladelytterne.
Meget andet kan man finde på at skifte, men det er af mere eller mindre kosmetisk karakter.
Ud fra en betragtning om at 5M21'eren er mindst lige så god som 5L15, skal der selvfølgelig ikke skiftes ladelytter i den.
Og der er jo jo heller ingen ting at høre.

bjørn skrev:

vilmann skrev:

Det er jo en meget skråsikker udmelding. Kan den underbygges?

bjerager skrev:

Jeg gav 1600 kr. for den, så hvis vi taler om 5000 kr for ladelytter, så er svaret helt klart nej.
Hvis den skulle begynde at lyde dårligt, kan man selvfølgelig overveje det.

/vilmann

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 April 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Black Gate 10.000 uf/80 volt koster 2800 kr./stk hos Audioconsult. Godt nok er det ikke dem som du søger, men jeg kan ikke forstille mig, at de vil være billigere. Jeg tror du skal finde noget andet at bruge dine penge på.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
bjerager skrev:

Det er jo lige det. Min anden Luxman (5L15 - samme serie) er blevet målt igennem for nylig, med den besked at der absolut ikke er nogen som helst grund til at skifte ladelytterne.
Meget andet kan man finde på at skifte, men det er af mere eller mindre kosmetisk karakter.
Ud fra en betragtning om at 5M21'eren er mindst lige så god som 5L15, skal der selvfølgelig ikke skiftes ladelytter i den.
Og der er jo jo heller ingen ting at høre.

bjørn skrev:

vilmann skrev:

Jeg har haft min lange snude nede i adskillige Luxmanforstærkere tilbage i 70'erne + og aldrig set én eneste Black Gate elektrolyt. Jeg er ikke engang sikker på de nævnte elektrolytter var i produktion da det omhandlede effekttrin løb af samlebåndet. Den er jo fra Rossings tid så både diagram og oplysning om originalmontering må kunne fås der.

Det er tillige overmodigt at kaste sig ud i ombygninger uden diagram og en grundlæggende viden om det man påtænker at gøre

Hvis forstærkeren opfører sig normalt og måler ligeså er ladelytterne ikke trætte. Skulle man være i tvivl er det jo muligt at frakoble lytterne og måle dem igennem

Med bombe- og kollisionssikker hilsen 

bjerager skrev:

Jeg gav 1600 kr. for den, så hvis vi taler om 5000 kr for ladelytter, så er svaret helt klart nej.
Hvis den skulle begynde at lyde dårligt, kan man selvfølgelig overveje det.

/vilmann

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 17 April 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
bjørn skrev:

vilmann skrev:

Jeg har haft min lange snude nede i adskillige Luxmanforstærkere tilbage i 70'erne + og aldrig set én eneste Black Gate elektrolyt. Jeg er ikke engang sikker på de nævnte elektrolytter var i produktion da det omhandlede effekttrin løb af samlebåndet. Den er jo fra Rossings tid så både diagram og oplysning om originalmontering må kunne fås der.

Det lyder som en plausibel forklaring.
Jeg har faktisk et servicediagram, men det er nok ikke til megen hjælp lige nu.

Citér:

Det er tillige overmodigt at kaste sig ud i ombygninger uden diagram og en grundlæggende viden om det man påtænker at gøre

Det er rigtigt. Og sandt er det også at min viden om elektronik er alt for lille.
Og derfor spurgte jeg om det giver mening at skifte de lytter.
Men selve operationen er jeg ikke nervøs for. Jeg kan sagtens bruge en loddekolbe og en tang af passende kaliber.

Citér:

Hvis forstærkeren opfører sig normalt og måler ligeså er ladelytterne ikke trætte. Skulle man være i tvivl er det jo muligt at frakoble lytterne og måle dem igennem

Så er vi allerede ude hvor jeg ikke aner hvad det er jeg skal måle. Kan det gøres med et normalt multimeter, eller skal der mere avancerede instrumenter til?

Citér:

/vilmann

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Sendt: 17 April 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Du skal have en kapacitetsmåler. Altså noget der kan måle hvor mange uf dine lytter er på...

Det er ikke alle multimetre der kan det. Og nogle enkelte af dem der kan går ikke så højt op i kapacitet.

Dog skal du være opmærksom på at selvom de ikke måler så meget mindre end nye lytter på samme størrelse så vil der stadig være en forskel på dem med alderen. Der er mange andre data på lytter end bare deres kapacitet.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
vilmann skrev:
bjørn skrev:

vilmann skrev:

Jeg har haft min lange snude nede i adskillige Luxmanforstærkere tilbage i 70'erne + og aldrig set én eneste Black Gate elektrolyt. Jeg er ikke engang sikker på de nævnte elektrolytter var i produktion da det omhandlede effekttrin løb af samlebåndet. Den er jo fra Rossings tid så både diagram og oplysning om originalmontering må kunne fås der.

Det lyder som en plausibel forklaring.
Jeg har faktisk et servicediagram, men det er nok ikke til megen hjælp lige nu.

Citér:

Det er rigtigt. Og sandt er det også at min viden om elektronik er alt for lille.
Og derfor spurgte jeg om det giver mening at skifte de lytter.
Men selve operationen er jeg ikke nervøs for. Jeg kan sagtens bruge en loddekolbe og en tang af passende kaliber.

Citér:

Så er vi allerede ude hvor jeg ikke aner hvad det er jeg skal måle. Kan det gøres med et normalt multimeter, eller skal der mere avancerede instrumenter til?

Citér:

/vilmann

Sveder de ikke eller buler ud, er der intet brum eller andre mislyde og spiller dyret som forventet så er lytterne efetr alt at dømme i god form.

Skal lytterne måles igennem skal du have kontakt med en der har udstyr til at måle op- og afladningstid samt lækstrøm

Bjørneklør er noget stads 

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 17 April 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
om elektrolytter

Sveder de ikke eller buler ud, er der intet brum eller andre mislyde og spiller dyret som forventet så er lytterne efetr alt at dømme i god form.

Skal lytterne måles igennem skal du have kontakt med en der har udstyr til at måle op- og afladningstid samt lækstrøm

Bjørneklør er noget stads

Projekt "Skift lytter i Lux'en" er hermed sat på hold, og sparepengene kan bruges til noget andet

Og hvis jeg får samme ide igen, ryger den til Michael hos High-End i Vanløse.

/vilmann

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 18 April 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Der er ikke black gates i den omtalte 5M21. Jeg har haft tre styk, og de har alle haft den samme type lytter. Villmanns eksemplar var det andet af de tre jeg har haft. Jeg ret sikker på at der ikke stod black gate på lytterne, hvilket er meget naturligt eftersom 5M21 blev introduceret i 1976, hvorimod Black gates kom frem i 78/79 hvis jeg ikke tager fejl.

Er det så godt eller skidt?. Ja den gode nyhed er selvfølgelig at det ikke vil være helt så dyrt at skifte dem som først antaget, hvorimod den dårlige er, at du ikke har de lytter som mange er så begejstrede for.

Jeg mener dog at du kan forbedre lyden fra forstærkeren for langt mindre beløb. For det første: Jeg mener at du fik en servicemanual med da du købte den (Hvis du ikke gjorde det, så send mig en privat besked så du kan få en kopi). Hvis du ikke allerede har fået forstærkeren justeret, så gør det. Det burde kunne gøres på en times tid, så det må være nogenlunde billigt. Jeg fik justeret et af de andre eksemplarer, og lyden blev klart bedre.

Derefter tror jeg at du kunne hente noget ved at montere bedre phonostik og ledninger. hvis du skifter signalkablerne ud, så tror jeg også at det vil være en god idé at springe indgangspotmetrene over. de gør med sikkerhed ikke noget godt for lyden.

Highmass/Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum