| Forfatter |
|
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved emnet har været behandlet af flere omgange og jeg har da også læst div tråde MEN:
Jeg kører med en ear le IcePower amp via et aktivt filter som subforstærker. Jeg har et problem i forhold til brum når den forbindes med pre-out på min Primare A20. Jeg har forsøgt forskellige måder at forbinde rca->xlr overgangen fra preout til poweramp. Den løsning, hvor der er MINDST brum er med rca->xlr overgangen er når kablet er forbundet således: <http://www.vandenhul.com/artpap/wiring5.htm>. Jeg har også forsøgt mig med et skærmet enkeltlederkabel med leder og skærm tilsluttet i rca-enden og lederen tilsluttet ben 2 og skærmen forsøgsvis på ben 1 eller 3 eller både på ben 1 og 3 i xlr-enden. Endvidere har jeg forsøgt at tilslutte anlægget jord, vende alle netstik, prøvet med en anden pre-amp osv. osv. Det der reducerer brumprolemet (men ikke fjerner det helt) er, når de to amps tilsluttes hver sin stikkontakt. Det skal siges at det ikke er kraftig brum - men dog hørbar når man er tæt på højttaleren (når de to amps er tilsluttet hver sin stikkontakt). Endvidere har jeg forsøgt mig med en anden poweramp og en anden preamp - men med samme resultat. Det virker altså som et strømproblem....? Er der mon en go' ide til hvordan problemet løses?
__________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas
De to stikkontakter, er de samme fase???? Faserne er 120 grader forskudt for hinanden. Dette kan påvirke lyden, og måske også danne brum. Den mere tekniske forklaring lader jeg andre om.
mvh
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge ben 2 som sinal og så luser du ben 1&3 til den negative, og vil du køre pseudo balanceret sætter du skærmen til i phono stikkets skærm og klipper det af så det IKKE har ved noget metal nede ved XLR stikket.
Og så skulle du være snip-snap-snude kørende uden brum.
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
|
Hej Thomas
De to stikkontakter, er de samme fase???? Faserne er 120 grader forskudt for hinanden. Dette kan påvirke lyden, og måske også danne brum. Den mere tekniske forklaring lader jeg andre om.
mvh
|
|
|
Alle mine netledninger er monteret med shukostik, så fasen kan vendes. Dette er naturligvis også prøvet. __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Du skal bruge ben 2 som sinal og så luser du ben 1&3 til den negative, og vil du køre pseudo balanceret sætter du skærmen til i phono stikkets skærm og klipper det af så det IKKE har ved noget metal nede ved XLR stikket.
Og så skulle du være snip-snap-snude kørende uden brum.
|
|
|
Er også prøvet, jf min beskrivelse. Blev også foreslået af Peter fra AR. Som sagt har jeg også prøvet med andre power- og preamps (hvor der ikke skulle bruges xlr/rca konvertering) med samme brumproblem. __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at tage et ohm-meter og måle mellem stel på indgangen og jord??? Hvis der er frobindelse her, kan det godt være årsagen til brum, især når de sidder i samme stikdåse..
mvh
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 01 April 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det fandens brum...havde selv probs med brum i min sub. Det viste sig at kablet (ca. 7 meter) lå henover en jerndrager oppe på loftet. Da jeg flyttede kablet forsvandt det. Håber det hjælper
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
|
Har du prøvet at tage et ohm-meter og måle mellem stel på indgangen og jord??? Hvis der er frobindelse her, kan det godt være årsagen til brum, især når de sidder i samme stikdåse..
mvh
|
|
|
Hej Mørch
Jeg forstår ikke helt? Hvor er det jeg skal måle? Er det på stel på indgangen på powerampen (0 i xlr stikket) og jord i stikkontakten, eller...? __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 02 April 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Alle mine netledninger er monteret med shukostik, så fasen kan vendes. Dette er naturligvis også prøvet.
[/QUOTE]
Når nu alle netkabler er monteret med shukostik, sidder disse i shuko-stikdåser, så der er fælles jord ? Dette + signalkabler, der også steller apparaterne til hinanden kan jo fint lave nogle brumsløjfer. Prøv så for eksperimentets skyld at skifte fx. stikdåserne ud med nogle uden jord. Forsvinder brummet så ? - I givet fald har du så svaret. Jord kan være meget godt, men man skal tænke sig om. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas f skrev:
|
Hej Mørch
Jeg forstår ikke helt? Hvor er det jeg skal måle? Er det på stel på indgangen på powerampen (0 i xlr stikket) og jord i stikkontakten, eller...?
|
|
|
Hej Thomas
Det er minus i dit signalkabel jeg tænker på i forhold til jord. Som skrevet i indlæget ovenfor, kan der nemt opstå brumsløjfer når der er fælles jord. Har selv et problem med radioantennen i forhold til jord. Her hjælper det at tage jorden af.
mvh
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også prøvet uden jord med samme resultat.
Mørch, hvilke problemer er du du har haft med radioantenne og jord? __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |