Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: mere BRUM... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 April 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ved emnet har været behandlet af flere omgange og jeg har da også læst div tråde MEN:

Jeg kører med en ear le IcePower amp via et aktivt filter som subforstærker. Jeg har et problem i forhold til brum når den forbindes med pre-out på min Primare A20. Jeg har forsøgt forskellige måder at forbinde rca->xlr overgangen fra preout til poweramp. Den løsning, hvor der er MINDST brum er med rca->xlr overgangen er når kablet er forbundet således: <http://www.vandenhul.com/artpap/wiring5.htm>.
Jeg har også forsøgt mig med et skærmet enkeltlederkabel med leder og skærm tilsluttet i rca-enden og lederen tilsluttet ben 2 og skærmen forsøgsvis på ben 1 eller 3 eller både på ben 1 og 3 i xlr-enden. Endvidere har jeg forsøgt at tilslutte anlægget jord, vende alle netstik, prøvet med en anden pre-amp osv. osv. Det der reducerer brumprolemet (men ikke fjerner det helt) er, når de to
amps tilsluttes hver sin stikkontakt. Det skal siges at det ikke er kraftig brum - men dog hørbar når man er tæt på højttaleren (når de to amps er tilsluttet hver sin stikkontakt).
Endvidere har jeg forsøgt mig med en anden poweramp og en anden preamp - men med samme resultat. Det virker altså som et strømproblem....?
Er der mon en go' ide til hvordan problemet løses?

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 April 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

De to stikkontakter, er de samme fase???? Faserne er 120 grader forskudt for hinanden. Dette kan påvirke lyden, og måske også danne brum. Den mere tekniske forklaring lader jeg andre om.

mvh 

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 April 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge ben 2 som sinal og så luser du ben 1&3 til den negative, og vil du køre pseudo balanceret sætter du skærmen til i phono stikkets skærm og klipper det af så det IKKE har ved noget metal nede ved XLR stikket.

Og så skulle du være snip-snap-snude kørende uden brum.

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

Hej Thomas

De to stikkontakter, er de samme fase???? Faserne er 120 grader forskudt for hinanden. Dette kan påvirke lyden, og måske også danne brum. Den mere tekniske forklaring lader jeg andre om.

mvh 

Alle mine netledninger er monteret med shukostik, så fasen kan vendes. Dette er naturligvis også prøvet.

thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Du skal bruge ben 2 som sinal og så luser du ben 1&3 til den negative, og vil du køre pseudo balanceret sætter du skærmen til i phono stikkets skærm og klipper det af så det IKKE har ved noget metal nede ved XLR stikket.

Og så skulle du være snip-snap-snude kørende uden brum.

Er også prøvet, jf min beskrivelse. Blev også foreslået af Peter fra AR. Som sagt har jeg også prøvet med andre power- og preamps (hvor der ikke skulle bruges xlr/rca konvertering) med samme brumproblem.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at tage et ohm-meter og måle mellem stel på indgangen og jord??? Hvis der er frobindelse her, kan det godt være årsagen til brum, især når de sidder i samme stikdåse..

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 April 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det fandens brum...havde selv probs med brum i min sub. Det viste sig at kablet (ca. 7 meter) lå henover en jerndrager oppe på loftet. Da jeg flyttede kablet forsvandt det. Håber det hjælper

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

Har du prøvet at tage et ohm-meter og måle mellem stel på indgangen og jord??? Hvis der er frobindelse her, kan det godt være årsagen til brum, især når de sidder i samme stikdåse..

mvh

Hej Mørch

Jeg forstår ikke helt? Hvor er det jeg skal måle? Er det på stel på indgangen på powerampen (0 i xlr stikket) og jord i stikkontakten, eller...? 

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 April 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Alle mine netledninger er monteret med shukostik, så fasen kan vendes. Dette er naturligvis også prøvet.

[/QUOTE]

Når nu alle netkabler er monteret med shukostik, sidder disse i shuko-stikdåser, så der er fælles jord ? Dette + signalkabler, der også steller apparaterne til hinanden kan jo fint lave nogle brumsløjfer. Prøv så for eksperimentets skyld at skifte fx. stikdåserne ud med nogle uden jord. Forsvinder brummet så ? - I givet fald har du så svaret.
Jord kan være meget godt, men man skal tænke sig om.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

thomas f skrev:

Hej Mørch

Jeg forstår ikke helt? Hvor er det jeg skal måle? Er det på stel på indgangen på powerampen (0 i xlr stikket) og jord i stikkontakten, eller...? 

Hej Thomas

Det er minus i dit signalkabel jeg tænker på i forhold til jord. Som skrevet i indlæget ovenfor, kan der nemt opstå brumsløjfer når der er fælles jord.
Har selv et problem med radioantennen i forhold til jord. Her hjælper det at tage jorden af.

mvh

thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har også prøvet uden jord med samme resultat.

Mørch, hvilke problemer er du du har haft med radioantenne og jord?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes