Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 14:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ind/udgangsimpedans (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 September 2024 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg går med tanker om at anskaffe mig en rørpre.
Jeg har et sæt Hørning Euphrodite, den første udgave, som i mit rum er til den lidt for bassede side.
Derfor har jeg sat en minidsp ind mellem pre og effekt og resultatet er fremragende. Det er primært roommode, ca 50 Hz der
driller, så det er reelt kun det jeg justerer for.

Jeg vil dog gerne forsøge med rørlyden, men har en del effekttrin stående, som jeg gerne vil kunne benytte, så derfor en rørpre.
Det kan måske ende ud med røreffekt senere.
Min tanke er at jeg får det meste af rørlyden fra en pre, således forstået at en pre bidrager mere til lyden end effekttrinnet.
Dog tænker jeg der kan være issues med ind/udgangsimpedansen.
Minidsp har 10K indgangsimpedans.
Jeg kigger på en Croft Charisma, men kan ikke finde de data.
Er der mon en som kender til dem, eller evt en anden pre, som bør kunne sættes sammen på den måde?

Jeg er typen der godt kan have grejet tændt i flere dage ad gangen, så det er bl.a derfor jeg ikke lige går efter en røreffekt, da
de trækker pænt meget fra på elregningen. Jeg har tidligere haft integreret rør og husker alt for godt hvor tørstig den den var :-)

Kom gerne med bud på løsning. Jeg behøver ikke indbygget Riaa, og heller ikke remote, da jeg kan styre udgang fra kilden jeg
primært bruger.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 17 September 2024 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej Svendborg,

EN tommelfingerregel er at udgangsimpedansen (fra pre) skal være 10 gange mindre end indgangsimpedansen (power-amp). Du nævner at din
miniDSP har 10K indgangsimp. så her skal du ned på en pre med 1 Kohm udgangsimp. Bryder man denne går det ud over lyden. Du ødelægger
ikke noget, men lyden bliver mere ulden.

En løsning kunne være et buffertrin mellem pre og næste trin. Ja, det er en ekstra aktiv enhed, men så er du ude over impedans match.

MVH
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 17 September 2024 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hej Hasselbaink :-)

Tak for indlæg.

Alene det at finde specs der fortæller udgangs impedans kan være svært. Især for den Croft jeg spørger til, men det skyldes nok at Glen Croft ønskede hans arbejde skulle gå med ham i graven, jfr tråd jeg har læst med deltagelse af en mangeårig makker til ham.

Jeg har nu fået lov til at låne en fra LA Audio af en kammerat, og så får jeg lyd for sagen, om man så må sige :-) Det er lidt mit håb at en rørpre kan gøre tricket, men ellers må jeg jo gå hele vejen med rør, og lave en hylde mere til grej der er sat på pause :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes