Forfatter |
|
rainman Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 10 November 2016 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er der nogen herinde der ved hvem der lavede Hørnings rørforstærkere? Jeg har selvfølgelig kontaktet Tommy Hørning med uden held. Han skriver bare, at manden er død og trods flere henvendelser kan jeg ikke få oplyst navnet. Hvis han er gået bort er der måske nogen som kendte ham og konstruktionerne. Jeg søgte nogle tekniske info vedrørende hvilke rør der benyttes i den rørregulerede strømforsyning foruden de 2 Jan 5R4 WGB , der er yderligere 2 som ikke har påskrift hverken på sokkel eller glaskolben, kan dog se det er RCA.
Selvfølgelig spørger jeg også Tommy Hørning om det, da det jo er ham der har solgt dem, men det husker han ikke og da jeg spørger om han da ikke har tekniske tegninger så siger han de er stjålet under et indbrud, hvor højttalere også forsvandt, hvilket jeg finder meget underligt. Hvem stjælder tegninger og undre mig ligeledes meget, at han ikke ved hvilke rør der er i strømforsyningen. Grundet den meget høje nypris blev der jo ikke solgt mange og en producent der ikke engang husker hvilke rør der er i hans konstruktion virker mærkeligt. Tommy oplyser selv, at det er hans konstruktion, hvor han fik hjælp fra den afdøde mand, men sådan virker det ikke, når han ikke ved noget om konstruktionen.
Jeg har ingen problemer, vil bare gerne vide hvilke rørtype de sidste to rør er i den rørregulerede forsyning. Iøvrigt den bedste rørforstærker/forstærker jeg har ejet nogensinde og har haft grej i over 40 år. Er der nogen der ved mere???
Hilsen Ole
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 10 November 2016 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag et nærbillede af røret/rørene læg det op her, evt. andre steder på nettet. Der er nok en kyndig et eller andet sted i verden der kan identificere det.
__________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
rainman Forum Bruger

|
Sendt: 10 November 2016 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en mulighed, hvis jeg ikke får svar herinde. Det er iøvrigt en 845 emperor forstærker med den enorme separate rørregulerede strømforsyning.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 10 November 2016 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv en RIAA-prototype fra Hørning. Fik samme forklaring omkring tyveri af tegninger m.v. Rørene kunne Tommy dog huske
Jeg synes måske ikke, det er så underligt, at det kan være svært at huske. Hvis man har været igennem forskellige prototyper og eksperimenteret
med forskellige rør, og det i øvrigt er 10-15 siden, så kan jeg da godt forstå, at det kan være svært at huske.
Selv om jeg er vildt glad for at spille fodbold og er ekstremt kræsen med, hvad jeg spiller i af støvler, så kan jeg da overhovedet ikke huske/genkalde,
hvilke mærker og modeller jeg spillede i for bare 5-6 år siden ... for nu at bruge den analogi
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
Sendt: 10 November 2016 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af ren nysgerrighed, jeg har ofte kigget på hørnings grej og synes det er vildt lækkert.
Hvad hedder forstærkeren? Mon man kan se et billede af den?
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 11 November 2016 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
De forstærkere Hørning solgte hed Sati. Så det må være sådan en vi snakker om? Sati Emperor
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ud fra billedet vil jeg regne med at det er seks 5R4WGB'ere der er sat i.
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
rainman Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min ER en emperor 845 og selve forstærkeren magen til billedet, men forsyningen har 4 rør og er med sort gitter. De to af rørene i forsyningen er som
sagt 5r4 wgb rør, men de sidste to kan ikke identificeres og det er mit spørgsmål samt hvem producerede dem for Hørning, for intet tyder på at han
selv har produceret dem. Hørning oplyser, at manden er død, men han vil ikke oplyse navnet. Men nogen må jo have kendt manden??
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende.
Så den til højre er simpelthen PSU´en? Og den til venstre er selve den integrerede forstærker?
De er afhængige af hinanden?
Og hvorfor den til højre? og ikke bare direkte i stik kontakten med den til venstre?
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 11 November 2016 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
MSG1979, det er altså ikke usædvanligt at se forstærkerdelen og strømforsyningen opbygget i/på hvert sit kabinet.
Især ikke, når det drejer sig om rørforstærkere med rørreguleret strømforsyning - det fylder, vejer og varmer ganske meget og bliver i praksis ofte svært at håndtere, hvis det hele skal være i/på et enkelt kabinet. PSU'en bliver så tilsluttet nettet, og PSU og forstærkerdel bliver så oftest forbundet med et multistik og -kabel, der kan klare de høje spændinger.
Rainman, kan du ikke uploade fotos af de "ukendte" rør?
Som det også fremgår af indlæggene, så ændrede opbygningen af Hørnings forstærkere sig undervejs i produktionen. Min LCR-RIAA er fx opbygget med 8 stk. 6SN7, mens den senere produktion kunne nøjes med 4 stk.
|
Til top |
|
|
rainman Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har nu fundet ud af hvad de to sidste rør hedder og det er også 5r4 ensretterrør men med betegnelsen GY, hvor de andre to hedder WGB. Så der har måske været 4 ens af den ene eller anden type og så med tiden skiftet to rør ud og ellers er der forskel på rørene parvis. Nogen nævner på nettet at der er voltforskel , men Hørning sati 845 forstærkeren vist her på siden af Tonni har jo 6 ens 5r4wgb rør, hmm
Nå, nu mangler jeg kun at finde ud af hvem der producerede dem for Hørning. Steen Thorhauge har henvist mig til en person der kunne være producenten og har skrevet til ham, dog uden svar indtil nu.( hvis han da findes på mailen) så er stadig interesseret i info om producent oplysninger/ navn, mail og tlf.
Ole
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende. Jeg er forholdsvis ny indenfor rør grej, så derfor jeg spørger. Har ikke set en ekstern PSU i den kaliber fær.
Takker for svar
Analogueman skrev:
MSG1979, det er altså ikke usædvanligt at se forstærkerdelen og strømforsyningen opbygget i/på hvert sit
kabinet.
Især ikke, når det drejer sig om rørforstærkere med rørreguleret strømforsyning - det fylder, vejer og varmer ganske meget og
bliver i praksis ofte svært at håndtere, hvis det hele skal være i/på et enkelt kabinet. PSU'en bliver så tilsluttet nettet, og PSU og
forstærkerdel bliver så oftest forbundet med et multistik og -kabel, der kan klare de høje spændinger.
Rainman, kan du ikke uploade fotos af de "ukendte" rør?
Som det også fremgår af indlæggene, så ændrede opbygningen af Hørnings forstærkere sig undervejs i produktionen. Min LCR-RIAA
er fx opbygget med 8 stk. 6SN7, mens den senere produktion kunne nøjes med 4 stk. |
|
|
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
Hej
Jeg har nu fundet ud af hvad de to sidste rør hedder og det er også 5r4 ensretterrør men med betegnelsen GY, hvor de andre to hedder WGB. Så der har måske været 4 ens af den ene eller anden type og så med tiden skiftet to rør ud og ellers er der forskel på rørene parvis. Nogen nævner på nettet at der er voltforskel , men Hørning sati 845 forstærkeren vist her på siden af Tonni har jo 6 ens 5r4wgb rør, hmm
Nå, nu mangler jeg kun at finde ud af hvem der producerede dem for Hørning. Steen Thorhauge har henvist mig til en person der kunne være producenten og har skrevet til ham, dog uden svar indtil nu.( hvis han da findes på mailen) så er stadig interesseret i info om producent oplysninger/ navn, mail og tlf.
Ole |
|
|
Ja det er både strøm og spændings forskelle der er mellem de 5 forskellige 5R4'ere jeg kender. G'erne kan ikke nær så meget som WGB'erne eksempelvis. 5R4 og 5R4GY 750V - 250mA - 2800V PIV (peak inverse voltage) 5R4GYB 900V - 250mA - 3100V PIV Som et par eksempler... __________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
rainman Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2016 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge nettet skulle man problemfrit kunne erstatte 5r4 wgb med 5r4gy og omvendt.
Mangler stadig info om, hvem der producerede Hørnings Sati rørforstærkere. Nogen må da kende til manden?
Ham jeg blev henvist til reagere ikke på min henvendelse, men det kommer måske.
Iøvrigt oplyste Hørning, at der blev solgt 16 stk. 845 emperor (kejseren) forstærkere med separat strømforsyning. Ikke mange, men måske ikke så
mærkeligt da nyprisen ifølge en rapport fra en udstilling var 17.000 euro, omregnet kr. 128.000
|
Til top |
|
|
rainman Forum Bruger

|
Sendt: 15 November 2016 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Genopstået fra de døde. Manden jeg blev henvist til bekræfter, at han har samlet flere af Hørnings forstærkere. Han har ikke udviklet dem, men samlet dem. Han driver elektronik firma og benytter rør i egne konstruktioner. Men søger stadig ham der har konstrueret forstærkerne så info modtages gerne. Hørning selv har været hurtig og venlig med svar via mail, men ved tilsyneladende ikke meget om egne solgte produkter og vil ikke oplyse hvem konstuktøreren af disse fine Sati Emperor forstærkere er. Så alt tyder på at Hørning har lagt navn til denne super forstærker, men andre har konstrueret og samlet dem.
Giv lyd hvis du ved noget.
Hilsen Ole
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

|
Sendt: 15 November 2016 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt nok ikke noget med topic at gøre. Men hvordan med konstruktionen. Jeg har lidt kig på en, den er dog "opgraderet" med
andre modstande og lyttere, samt så er der boret hul i bunden for bedre luftgennemstrømning.
Burde en forstærker i denne kaliber ikke være spot on fra start? Eller er det meget normalt?
Håber det er ok at jeg spørger, men I kender den jo jer i denne tråd
|
Til top |
|
|
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 15 November 2016 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blot et bud, uden at kende til den øvrige historie: RAMMA. Sommer' døde fornylig...(Har selv fornylig færdiggjort et af Sommer's projekter,
for en god bekendt der var strandet med en rørforstærker, der knap var påbegyndt...)
__________________ EXRUMPYT.
|
Til top |
|
|
rainman Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2016 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad betyder RAMMA? Hvad hed sommer til fornavn og hvor i landet boede han. Havde han registreret firma?
|
Til top |
|
|
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 16 November 2016 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld... REMMOS var navnet.... Der blev i en periode bygget en del forstærkere. Han holdt til i det Jyske i Hjallerup... pt. har jeg ikke
mere at byde ind med, ud over at det fulde navn var Jens Sommer Therkildsen... Måske kan jeg uddybe det lidt da jeg har lært en at
kende, som kendte Sommer rigtig godt.
__________________ EXRUMPYT.
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 16 November 2016 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at få det opklaret hurtigt, for ramma er en bruger på h4a, og tilsyneladende også med mellemnavnet Sommer, men absolut ikke død.
|
Til top |
|
|