Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 02:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Dali opticon 6 vs. Sonos play 5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dan yh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2012
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Af frygt for at blive sablet ned så prøver jeg alligevel at spørge.

Jeg har et par dali opticon 6 som jeg har forsøgt parret med forskellige forstærkere og en sonos connect og efter at have haft dem i et ½ års tid synes jeg bare aldrig, at jeg helt er blevet 100 % tilfreds med dem. Ja, de spiller ganske fint, men jeg er bare ikke 100 % tilfreds. Jeg har i mange år haft forskellige sonos produkter, connect, connect amp, play 5 ver. 1 og play 1 og har egentlig altid været godt tilfreds med sonos.

Derfor overvejer jeg at skille mig af med dali optiocon 6 til fordel for 2 stk. play 5 ver. 2.

Nogen der har haft lignende overvejelser?


__________________
Go lyd høres med ørenene
Til top Vis Dan yh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan yh Besøg Dan yh's Websted
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er mega kedeligt at du bruger så gode højtalere med en Sonos forstærker... du vil aldrig få fuld lydkvalitet da de helt sikkert ikke kan trække dem godt nok. Hørte en demo med de forskellige stream amps (sonos / bluesound / denon) og her var sonos klart de dårligste i lydkvalitet over opticon højtalere. Opticon serien kræver en god forstærker før de spiller så godt som de kan ;-) Hvis du kan lide lyden fra sonos så synes jeg at du skal satse fuldt på det. Det er jo nok også det bedste og mest brugte stream system på markeret
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
Dan yh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2012
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Tak for hurtigt svar.

Jeg fik nok ikke uddybet de forsøgte setup ordentligt.

Forsøgt mig med:
- Sonos amp og opticon højtalerne - korrekt sonos amp kan slet ikke levere nok power til at give ordentligt output af opticon
- Sonos connect og harman kardon 3480 - egentlig fint med power og kunne spille højtalerne fint op, men jeg var ikke så tilfreds med
detaljeringsgraden
Sonos connect og en ældre sony forstærker som nuværende setup (jeg havde den ældre sony forstærker stående - derfor dette setup) -
den kan hverken give nok power eller god nok lyd.

Jeg kan også godt lide sonos for at det blot er et tryk på mobilen og så er der musik fremfor at man skal hen og tænde for noget og skrue
på noget. Har også overvejet og forsøge med en Nad forstærker til højtalerne men vil helst ikke investere flere penge og blive skuffet en
gang mere...

__________________
Go lyd høres med ørenene
Til top Vis Dan yh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan yh Besøg Dan yh's Websted
 
Mr Music
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Du har slet ikke hørt hvordan en Dali Opticon 6 kan spille musik, hvis du ikke har spillet med andre end de nævnte forstærkere.

Dali Opticon 6 fortjener en langt bedre forstærker end dem du har prøvet.

At skifte fra dali Opticon6 til 2stk. Play5 er som et skifte fra en Skoda superb til en Skode CityGo.
Til top Vis Mr Music's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Music
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

ah okay har du så også prøvet med en bedre kilde på opticon 6 med den bedste forstærker dvs. CD afspiller eller måske en computer + DAC.
Det kan være at du vil opleve meget bedre lyd enten pga. begrænsninger i streaming kilden (spotify / mp3).
Eller det kan faktisk også være DAC'en i dit sonos som begrænser dig...
Men ja det kan også være forstærkeren... det ser ud til at du gerne vil spille højt og der skal du nok bruge noget bedre... jeg bruger selv ca.
2x200W til Opticon og mangler ikke kraft eller detajler plus jeg også har en streaming løsning med CD / HD kvalitet og en mobil/iPad som remote.

Men som sagt hvis du kan lide lyden i Sonos så skal du nok bare glad og satse på det
Jagten på HI-FI lyd kan være dyr og lang
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
Dan yh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2012
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ved som end ikke om jeg gerne vil høre højt musik, men omvendt kan man blot tydligt høre i flere af de setups jeg har prøvet at der ikke er kraft
nok i forstærkeren og at det lyder da som om man ikke får noget ordentligt ud af højtalerne. Hvilken forstærker har I så?

__________________
Go lyd høres med ørenene
Til top Vis Dan yh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan yh Besøg Dan yh's Websted
 
Soeegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 16 Oktober 2016 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

At have en kraftig forstærker handler ikke så meget om at kunne spille højt. Men mere om at den ikke komme til at forvrænge lyden (ret mig gerne
hvis jeg tager fejl )

Og det er min erfaring at det kræver mere af en forstærker at give en god lyd, ved lavt lydtryk/volume end omvendt.

Spiller selv med en Nuprime Ida16, Et forslag til Sonos/Opticon kunne være en Nuprime Ida8 da den også har en fornuftig dac indbygget.
Der er en del at hente ved at køre digitalt ud af Sonos.
Til top Vis Soeegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soeegaard
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 16 Oktober 2016 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Evt lån en Bluesound node 2 med hjem. Lydmæssigt ligger den klasser over Sonos. Den gør det rigtig godt. Hørte den på et par Opticon 6. Det lød godt selv ved højere lydstyrken
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 16 Oktober 2016 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hej Dan,

jeg vil altid foretrække at lytte til et anlæg, hvor forstærkeren kan yde langt mere end hvad højttalerne kræver end omvendt. Er forstærkeren ikke i stand til kontrollere højttalerne ordenligt, så bliver lyden gerne meget trist.

Så en bedre forstærker til dine Opticonner vil være en god løsning. Du kan muligvis også ende med bedre lyd end nu med Playérne, da de vil være matchet forstærkermæssigt.

Du kan jo tage og lytte til Opticonnerne med en bedre forstærker, før du beslutter dig og evt. sammenligne med Sonos'erne.

__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
Dan yh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2012
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 17 Oktober 2016 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg fik købt en nad 375 effektforstærker og jeg skal lige love for at den fik liv i højttalerne...

Detaljerne er bedre, lyden er bedre, lyden er større, generelt bare meget meget bedre lyd.

__________________
Go lyd høres med ørenene
Til top Vis Dan yh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan yh Besøg Dan yh's Websted
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 17 Oktober 2016 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

En vellydende kraftig forstærker kan virkelig vække højttalere til live :)
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes