Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Vincent SP-993 brum?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens-Kristian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, at nogen her i forummet kan hjælpe mig med.

I torsdags modtog jeg en spritny Vincent SP-993 effektforstærker, som jeg naturligvis med stor spænding straks pakkede ud og satte til resten af anlægget...

Til min store overraskelse kommer der en sagte brummen inde fra forstærkerens ædlere dele - ikke nogen høj og generende brummen, men når der ellers er fuldstændig stille i stuen, kan det høres på 2,5-3 meters afstand. Lyden kan sammenlignes med den brummen, som neon-rør kan lave.

Da jeg bor i Jylland, og forstærkeren er købt på Sjælland, håber jeg, at nogen herinde kan fortælle mig, om det er en fejl ved apparatet, eller om det er helt normalt med denne forstærker?

Det er jo lidt ærgerligt at sende den helt til "Staden", hvis det ikke er en fejl.

Forstærkeren spiller ellers som en drøm, og mine ører fortæller mig, at den har rigtig godt styr på bassen samt diskanten er sprød og uanstrengt - selv ved højere lydtryk.

Alt i alt er det en forstærker, som jeg forventer mig at få rigtig mange lyttemæssige højdepunkter ud af, da den jo endnu ikke er tilspillet, og derfor formodentlig kommer til at lyde bedre og bedre de næste par måneder.

Med venlig hi-fi hilsen

Jens-Kristian

Til top Vis Jens-Kristian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-Kristian

lau16
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hey prøv at vende netstikket, det hjælper nogle gange. Den skal ikke brumme sådan en  så hvis det ikke hjælper er der kun at tage kontakt til forhandleren

PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2
Til top Vis lau16's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lau16 Besøg lau16's Websted

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har du jordforbindelse?

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Jens-Kristian

Tag alle kabler af, derefter sætter 220 volt til din forstærker og tænd den, hvis den allerede brummer der, ja så er det jo nok Vincent børgen der har det dårligt, prøv derefer at vende stikket i stikdåsen. 
Men hvis den ikke brummer når den er tændt alene uden alle andre tilslutninger, så begynder du at sætte de andre enheder til, forforstærker, CDspille og videre, et af gangen, så du finder ud af hvornår og fra hvilken forbindelse det brum starter.

Hvis du har jord forbindelse med i net stikket, så kan den lave balladen. Specielt hvis du også har det koblet op med et antennekabel til tuner eller TV. Så er der i første omgang ikke andet at gøre, end at afbryde antenneforbindelsen. Der er noget med ??? at man kan få et specielt antennekabel, der skulle forhindre det, såfremt det er der fejler opstår.

Tag det derfra - ellers må den jo retur, hvis den brummer for meget. Har du købt den fra ny hos en forhandler, skal du holdes skadesløs med fragt, hvis den skal retur pga. reklamation.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Redigeret af Toftdahl - 26 Februar 2006 kl. 11:21
Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Hej Jens

Det er ikke noget unaturligt i at store klasse A forstærkere brummer lidt fra traforene. Jeg har hørt mange forstærkere der har brummet lidt. Du kan prøve at stramme trafoen og se om det ikke hjælper.

Mvh/ Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Jens-Kristian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen til jer alle

Tak for de gode og konstruktive løsnings forslag.

Jeg har nu prøvet at have forstærkeren tændt uden, at der var andet tilsluttet.

Jeg har desuden fysisk flyttet den hen til et helt anden strømkontakt, som kører på en helt anden sikringsgruppe, og jeg har forsøgt at vende stikket i stikkontakten.

Den brummer stadig, så det er helt klart forstærkeren selv, som frembringer lyden.

Jeg har fundet et tlf.nr. til importøren, og vil i morgen forsøge at ringe til ham.

Han må da kunne afklare, om der er tale om en fejl, eller om den sagte brummen er helt normalt for sådan en klasse A forstærker.

Til AM-E (og naturligvis også alle jer andre) kan jeg oplyse, at jeg ikke har jordforbindelse i min elinstallation.

Endnu en gang tak til jer alle

hilsen

Jens-Kristian

Til top Vis Jens-Kristian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-Kristian

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Jens-Kristian

Du kan evt. også prøve at ringe til www.jjteknik.dk, de reparerer og sælger Vincent, men er primært reparations værksted for den slags. De kan ganske givet hjælpe dig med en løsning eller i det mindste et svar på det, sikkert mere konstruktivt end importøren. 

Og husk, vi vil gerne høre om resultatet og løsningen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Redigeret af Toftdahl - 26 Februar 2006 kl. 11:28
Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

lau16
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Nå brummer den stadig??? Eller har du fundet en løsning

PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2
Til top Vis lau16's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lau16 Besøg lau16's Websted

Jens-Kristian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hej Lau

Jeg har fået talt med importøren.

Han siger, at forstærkeren trækker op imod 9 ampere i opstarten, og at forstærkeren er tilpas varm efter ca. 45 minutter.

Hvis elinstallationen har problemer med at levere strømmen - eksempelvis hvis der er en dårlig forbindelse mellem sikringsgruppen og den aktuelle stikdåse - kan det resultere i, at forstærkeren ikke helt får strøm nok. Det i sig selv kan komme til udtryk ved, at den brummer. Han gav udtryk for, at det ofte er et problem i "gamle" installationer. Han sagde også, at de kraftige trafoer, som sidder i forstærkeren altid vil give lidt lyd fra sig, men det skal ikke være så højt, at det direkte er generende.

Det var importørens umiddelbare forklaring.

Ud fra dette har jeg forsøgt at tilslutte forstærkeren til alle stikkontakter i tilpas afstand fra anlægget, og det er faktisk lykkedes mig at finde en kontakt, som tilsyneladende reducerer brum-niveauet til ca. det halve (dette er et udokumenteret skøn), og nu er det til at leve med.

At der altid vil være lidt brum fra en så strømstærk forstærker, er tilsyneladende et fenomen, som jeg bliver nød til at acceptere.

Mvh

Jens-Kristian

pppp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har også haft brumproblemer med specielt amerikansk grej.

En af årsagerne har jeg fået at vide er de primært er udviklet til en anden netfrekvens og at de har ofte har netfiltre, der virker som ved en PC med at lede støj fra begge ledere til jord.

Et tip der hjalp mig var at koble en 2 uF indover netstikket, og endnu bedre at sætte et reelt netfilter op imellem.

Så ved jeg godt at mange vil råbe op om dynamik begrænsning osv. men det bør man nok selv afprøve om reelt er et problem.

Jeg har pt. heller ikke problemer med en Krell, når den får et bedre netkabel på (her Transparent) men det har ikke altid kunnet afhjælpe problemerne

Til top Vis pppp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pppp

lau16
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Du kunne evt prøve at tage forstærkeren med hen til en ven eller familie, for at se om den også brummer der.

Hvis du bor i hus kunne en til spænding af div skruer i din el tavle evt være en løsning på problemet, da kabler har det med at gi sig og der ved have mindre kontakt. Hvem sagde kontakt besvær

Lille tweak der kan bruges af alle

PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Uha dit indlæg lyder bestemt ikke godt synes jeg. Overvejer faktisk selv at inviserer i modellen, eller mono trinene sp-991. Men hvis det betyder at man skal slæbe sit effektrin rundt i hele hygget og evt ende med at have den stående på toilettet for at finde strøm nok til den og undgå at den lyder som et neonrør, så ved jeg snart ikke. Der må da være andre muligheder?

- Har du prøvet at lade den stå i længere tid, så den er VARM hele tiden, og se om det mindsker tonen?

Gad vide om andre strømstærke forstærkere gør det samme, synes ikke jeg har hørt om dette før fra andre der har noget med "gods i".?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Har du slået jord til eller fra,der sidder måske en ground kontakt på som på SP991.Hvis jeg slår jord til brummer det også lidt.Sådan var det sidst jeg prøvede.Eller er det en mekanisk støj fra trafoen der summer.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Fox1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Uha dit indlæg lyder bestemt ikke godt synes jeg. Overvejer faktisk selv at inviserer i modellen, eller mono trinene sp-991. Men hvis det betyder at man skal slæbe sit effektrin rundt i hele hygget og evt ende med at have den stående på toilettet for at finde strøm nok til den og undgå at den lyder som et neonrør, så ved jeg snart ikke. Der må da være andre muligheder?

- Har du prøvet at lade den stå i længere tid, så den er VARM hele tiden, og se om det mindsker tonen?

Gad vide om andre strømstærke forstærkere gør det samme, synes ikke jeg har hørt om dette før fra andre der har noget med "gods i".?

Michael

Han har nok bare dårlig strøm i huset .

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Fox1 skrev:
rattanhuset skrev:

Michael

Han har nok bare dårlig strøm i huset .

Forhåbentlig har du ret, men det satte bare tanker igang hos mig

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes