Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: leder efter indlæg af Kurt Kubik om 230 V (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg leder efter et indlæg skrevet af Kurt Kubik.

Det handler om, hvorfor det ikke kun er en forstærkers egen strømforsyning man lytter på, men at også 230 V installationen har betydning.

Spørgsmålet var noget i retning af, hvorfor 230 V installationen var vigtig, når strømmen alligevel blev ensrettet til DC og kom fra kondensatorerne.

Alternativt er der måske nogen der kan forklare mig det i denne tråd?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Dette?

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa i tråden!

Det er måske ved at være lidt siden, men jeg synes da egentlig denne tråd fortjener en fodnote fra undertegnede.

Til alle!

Jeg mener ikke Hurtig er hverken aggressiv eller på anden måde out of context med sine indlæg.
Faktisk synes jeg det er gedigen tankevirksomhed på mange områder.

Til Hurtig!
Du spørger på et tidligt tidspunkt om der er noget galt i det rationale du fremsætter. Hertil er svaret fra undertegnede JÆB! Det er der.
Du glemmer apparaternes indbyrdes klagesang.
En trafo er en voldsomt induktiv komponent, det er bl.a. derfor den virker.
Induktion er det samme som modstand mod ændringer i strømmen, og på en trafo forefindes den på begge sider af jernklumpen.
Der sidder mange trafoer i et line-up.
Den indbyrdes påvirkning MÅ være nøglen, for ganske som du er inde på, så er 2-3m netlednings elektriske data irrelevante oven i de mange kilometer aluminiums ledning der forbinder dit hus til transformatorstationen.

Relevansen af data for ledningerne, kan dog måske alligevel øges, hvis man antager at apparaterne påvirker hinanden igennem netkablerne.
Hertil er apparaterne også forbundet indbyrdes via signalkablerne.
Det første spiller ind på primærsiden, det andet på sekundærsiden. Jeg tror årsagen til, at der overhovedet er forskel på netkabler, skal findes her.
Indstråling - NIX
Udstråling hmmm! Jeg tror ikke man vinder lydmæssige forbedringer ved at afskærme, nærmere tværtom, mine erfaringer er ikke specielt positive.

Din indstilling til kabelbranchens avancer, finder jeg da sund og redelig.
Der er forsvindende mængder af kabelbaroner, der gør andet end at klaske deres navn på eksisterende produkter, montere smarte stik og et par kilo krymp og nylon netstrømper.
Jeg behøver vel ikke at tilføje, at mit syn på den sag ligner dit.

Mht. blindtesen, så er jeg jo da i geng med at arrangere lyttetests på netop netkabler hos mig. Vi mangler bare nogen der gider slæbe noget rigtig dyrt halløj med.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

eller dette?

Kurt von Kubik skrev:

Hejsa!

Nu har der efterhånden været en del snak om ren og rigelig strømtilførsel til alle mulige hifi apparater. 2,5 kvmm solid core osv.

Jeg har nogle ganske andre erfaringer end det der nævnes her.
At optimere forbindelsen til elværket giver overhovedet ingen mening. De sidste par meter i den energitilførsel har ikke beydning på den måde.
Der skal i stedet oplagres tilstrækkeligt med energi i trafoens jern og så lige netop nok i udglatningslytterne.
Selve tilslutningen til nettet, er helt klart af stor betydning, ligesom typen af transformer også er det.
Netledningens betydning opstår i mit univers pga. samspil mellem apparaterne. Transformere sender energi ud på nettet, ligesåvel som de henter det på nettet.
Jeg tror apparaterne er i stand til at forstyrre hinanden, men intet er jo rigtigt sikkert i den sammenhæng, idet der ikke rigtigt foreligger lødige undersøgelser.
At netkabler påvirkes og påvirker magnetisk er nemt nok at efterprøve, men det har for såvidt ikke noget med tykkelsen at gøre.

Jeg har afprøvet en del forskellige netledninger efterhånden, både færdigtlavede og hjemmestrikkede. Stofisoleret ledning, alm. ledning, Supra, Jorma og andre der lignede. Solidcore, multicore, 0,5 og trinvist op til 4 kvmm.
Solid core blev ret hurtigt lagt til side af den årsag, at det ruller ret hurtigt af opefter. Det virker rimeligt dynamisk, men i et ret snævert frekvensafsnit. Nedefter virker det en kende afstumpet, men de skyldes sikkert den lidt afrullede øvre ende. Supra, Jorma og de kabler der ligner dem, finder jeg svampede, oppustede og upræcise.
Jeg har fundet mig til rette med noget multicore kabel fra NKT, jeg tror langt fra det er verdens bedste, men det har alligevel visse kvaliteter, herunder en ganske fornuftig sammenhæng og udstrækning. Jeg kan nemt forestille mig noget bedre, men jeg an desværre ikke lige finde det. G&S har et langt stykke vej hjulpet mig med at finde nogle Japanske netkabler af en bestemt type. Det ser ud til at lykkes nu, også de er multicore.
Tykkelsen på dem er såmænd blot 3X1,0kvmm.  Dem jeg bruger nu fra NKT har jeg i 5 udgaver. 3X0,75 kvmm 2X1,0, 2X1,5, 4X1,5 og vist nok 3X2,5.
2X1,0 er her det foretrukne.
2X1,5 virker lidt større, men er samtidig mindre udstrakt og mangler lidt spændstighed.
Se det peger ikke lige i retning af heftigt tykke netabler, selvom jeg egentlig blot vil opfordre til eksperimenter. Jeg har længe brugt 2X1,5, men de måtte vige for 2X1,0, som er betydeligt mere udstrakt og stram.
Det mærkelige er, at det apparat der synes at være mest positivt påvirket af 2x1,0 og IKKE 2X1,5 er en monster stor klasse A forstærker på 2X100Wat med et kontinuerligt strømtræk på 1,2KW.
2X0,75 kvmm kablet giver sjovt nok en virkning af et større lydbillede, omend det er fjernere.
Hele serien fra NKT er nu desværre udgået til fordel for en lignende serie, men hvor isolationsmaterialet er uden bly. Det lyder lidt grovere, men går an i en håndevending.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Det er meget tæt på. Men ikke helt! Som sagt, så beskriver han at selv om 230 V forsyingen bliver ensrettet, og at forstærker-delen bliver forsynet fra lytterne, så har den stadig betydning.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Det er meget tæt på. Men ikke helt! Som sagt, så beskriver han at selv om 230 V forsyingen bliver ensrettet, og at forstærker-delen bliver forsynet fra lytterne, så har den stadig betydning.

Huhm er det den tråd hvor der diskuteres lytter, antal og kvalitet?

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21044&K W=kurt+von+kubik

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Nope. Men jeg beundrer din ildhu

Det er helt sikkert en tråd om netkabler eller 230 V installationer.

Og det glæder mig at det ikke er nemt at finde. Så føler jeg mig ikke så retarderet selv.

Jeg har spurgt mesteren selv i hans egen tråd, men uden at få svar.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes