Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: 1. gangs køb af anlæg+højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ftam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har sat ca 10000 af til at købe et anlæg for. Jeg har en lejlighed på 20 kvm og jeg har tænkt på 2 gulvhøjtalere og en reciever i første omgang som senere kan udbygges til et sorround hjemme biograf men også til aflytning af musik

Indtil videre har jeg tænkt på B&W DM309 samt DENON AVR-2805 men jeg har hørt at denon skulle være dårlig til stereo. Jeg regner med at tage ind til hifiklubben i løbet af de næste par dage, jeg har også overvejet HK og NAD.

Hvilke mærker indenfor sorround recievere skal jeg overveje i denne prisklasse?

rettet: når det kommer til musik så lytter jeg til rock og klassisk.

/ftma

Til top Vis ftam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ftam

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

ftam skrev:
Hej, jeg har sat ca 10000 af til at købe et anlæg for. Jeg har en lejlighed på 20 kvm og jeg har tænkt på 2 gulvhøjtalere og en reciever i første omgang som senere kan udbygges til et sorround hjemme biograf men også til aflytning af musik

Indtil videre har jeg tænkt på B&W DM309 samt DENON AVR-2805 men jeg har hørt at denon skulle være dårlig til stereo. Jeg regner med at tage ind til hifiklubben i løbet af de næste par dage, jeg har også overvejet HK og NAD.

Hvilke mærker indenfor sorround recievere skal jeg overveje i denne prisklasse?

/ftma

Bare en tanke. Hvad med en afspiller under en eller anden form. Har du den, eller skal den også regnes med i de 10000 kr.?

At Denon er dårlig til stereo, er ikke noget Jeg kan nikke genkendende til.

Til gengæld ville jeg prioritere højttalerne lidt højere og gå op i B&Ws DM-600 serie. Gulvhøjttalere er måske ikke ligefrem et must, med den størrelse lytterum du har. Standermodeller fra DM-600 serien er betydeligt bedre til musik end DM-309.

Om NAD eller H/K er bedre? Tjaa.... NAD ville ikke komme på tale for mig, alene baseret på udseendet, som jeg synes er hæsligt. Og vil du have B&W er H/K måske ikke så interessant, da du jo ikke umiddelbart vil kunne høre denne kombination sammen. Men det er jo altsammen smag og behag.

Marantz kunne også være en mulighed der var værd at lytte til.

Men smut du en tur ind i Hifiklubben og lyt lidt til tingene. Mit råd ville nok være at gå ned i en AVR-2105 og op i et sæt DM-600 (så store som du har råd til).

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

ftam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

nej en afspiller indgår ikke i de 10k :)

Hvilke alternativer er der til B&W?

personligt syntes jeg NAD's design er fed.

er der sandhed i at der ikke er så meget bas i DENON's forstærkere?
Til top Vis ftam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ftam

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

ftam skrev:
nej en afspiller indgår ikke i de 10k :)

Hvilke alternativer er der til B&W?

personligt syntes jeg NAD's design er fed.

er der sandhed i at der ikke er så meget bas i DENON's forstærkere?

Alternativer til B&W kunne være Dali (hvis det skal være i Hifiklubben). Men ellers er der jo TONSVIS af højttalermærker.

Som sagt, smag og behag er forskellig. Og kan du lide designer på NAD skal du da prøve det også.

Har haft en del forskelligt Denon grej og har aldrig manglet bas.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har NAD og synes og deres design er rigtig fedt! Synes den spiller rigtig fedt i stereo, men ved ikke i surr endnu da jeg er ved og flytte værelse og derfor ikke har afprøvet det optimalt endnu. Men af det jeg har hørt er jeg over 100% tilfreds 
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu ikke der er et problem med at Denon forstærkere/recievere ikke kan spille bas, men nogle Denon produkter kan godt have tendens til at have lidt rigeligt niveau i toppen, og det kan muligvis tolkes som manglende bas.
Nogle af B&W's modeller synes jeg så kan være noget spidse i diskanten, så det er nok noget du skal holde øje med, hvis du overvejer den kombination. NAD er ofte mere varm i lyden, og måske derfor et bedre match til visse B&W modeller.

Umiddelbart ville jeg nok fordele pengene med ca. 6000 til højttalere og resten til reciever + kabler.

Af højttalere i den prisklasse kan foreslås (alle kan, så vidt jeg husker, senere udvides med matchende bag- og centerhøjttalere)
  • B&W DM603 S3 (7000 kr./sæt)
  • Dali 5005 LE (4000 kr./sæt)
  • Dali 6006 (5000 kr./sæt)
  • Dali 8008 (7000 kr./sæt)
  • Dali Suite 1.7 (6000 kr./sæt)
  • SA 1280 (7000 kr./sæt)
  • mange andre, som jeg ikke lige kan komme på
Nu er det selvfølgeligt tydeligt at B&W 603, Dali 8008 og SA 1280 er lidt hårde ved budgettet, men giv dem et lyt, for det kan jo være, at der er ét af de sæt, som du synes lyder som du gerne vil have det, og så må der jo spares lidt mere op.
Måske er Blue serien fra Dali lidt for meget en rock/pop højttaler, når du nu også hører klassisk, men måske?
SA 1280 har den fordel at den ikke fylder så meget, og det kan jo også være en fordel?

Jeg kender ikke så meget til surroundrecievere, men jeg mener da at Yamahas modeller generelt får gode anmeldelser, så dem burde du nok også have med i overvejelserne. Ellers mener jeg både HK, Denon, NAD og Marantz, som er nævnt, laver rigtigt udmærkede recievere.

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har med stor succes indkøbt en Pioneer VSX-2014i surround reciever, til mine forældre. Vi gav 6.000 og til de penge synes jeg den er et klart fund. Nu kan den købes i tyskland til ca. 4300kr, med forsendelse, hvilket jeg har mgt svært ved at se, hvad der kan konkurrere med til prisen . Link: http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?kid=3- 628-7

Højttalerne til er (hos dem) et par System Audio SA1280, som vi fandt i dk til 6.000. Til deres stue på 45m2, er de lige på grænsen hvis der skal spilles op til fest (rigtigt højt), men til 20m2 kan jeg ikke forestille mig, at der skulle være nogen problemer, nærmere tværtimod, da de ikke kræver specielt meget plads omkring sig for at lyde godt og derfor er meget nemme at integrere i rummet.

= I alt kr. 10.300

PS. Sammen med Dalis suite serie tror jeg nu også der kunne være bund for et godt match, til de samme penge

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

2014 er ikke et dumt sted at starte. Den har tynge og autoritet i lyden, og kombinert med et par fornuftig store høytalere vil ikke savnet av en subwoofer bli for stort. Hva høytalere angår ville jeg sett meg om etter et par brukte Evidence 470. Og *poff!' så har du samme oppsett som meg
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 04:03 | IP-adresse registreret  

Er enig med Gumle: Brug ca. 6.000,- til højttalerne.
Men i et rum på 20 kvm har du altså ikke brug for en gulv-HT.
Er helt sikker på du vil få bedre lyd med en 2-vejs "reol"-HT, placeret på en passende stander.
Selv spiller jeg næsten 25-30 kvm op med et sæt Jamo Concert 8. No problem.

mvh
Lars

PS: Intet grej spiller perfekt. Alt skal kombineres "rigtigt". Denon skal f.eks. ikke ha' en lyst-klingende HT med stram bas at spille i...

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Stod det til mig, så hed det helt sikkert et sæt Dynaudio Audience 52 (5800 hos ktradio)

Og så en forstærker til de 4k...højst sandsynlig en Marantz SR4500 eller H/K AVR-135

Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes