Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Signal til børneværelserne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ps76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2005
Status: Offline
Sendt: 16 April 2005 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg lidt problemer med ledningsførelsen i min stue.Jeg har lavet en skitse over udstyret, med farvet opdeling afhenh. scart-, audio- og antennekabler for overskuelighedens skyld.

Mit problem er dels, at jeg ikke kan køre Video og sat.TV samtidig, f.eks. i stue og på børneværelse. Hvis jeg ser sat.TV og èn starter vhsèn, så overtager videoen billedet. Den har altså "første prioritet" ser det ud til. VHS`en og satreceiveren vælges på fjernsynets "ext" kanalvælger ("pileknap" på remoten).

Og dernæst det problem, at DVD signalet ioverhovedet kke kan komme ud på børneværelserne.

Håber nogle eksperter gider kigge på mit layout og måske kan foreslå en løsning.

Billedet ligger her, både som Publisher og som Gif fil:

http://pbs.1go.dk/hifi/

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 April 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

DVD problemet: Da der (så vidt jeg ved) ikke er et RF-stik (antenneudgang) på DVD afspilleren kan dette signal ikke nå børneværelset med mindre, der trækkes flere ledninger, så der f.eks. også køres composite + lyd ud til dette rum.
Fjernsynet kan ikke sende noget signal ud af RF-stikket, men kun modtage, og derfor kan signalet ikke komme fra scartstikket i fjernsynet til RF-stikket og videre ud.

Video prioriteret over satelit: Den simple løsning vil være at bruge et scartstik pr. video, satelitreciever og DVD, men da du muligvis kun har 2 scartstik i fjernsynet, er dette kun muligt v.h.a. en "fordelerboks", hvor der kan tilsluttes flere scartstik (princippet er som en 230 v. stikdåse blot med scartstik).
Ofte vil man dog gerne have mulighed for at optage programmer fra satelitrecieveren, og derfor forbindes satelitrecieveren i disse tilfælde til videoen, der så har mulighed for at "se" (og optage) satelitprogrammer, men dette medfører givetvis også samme "prioriteringsproblem" som nu, og løser dermed ikke problemet.
En løsning vil dog være at sørge for at kunne se både video og satelit over hver sin almindelige kanal på fjernsynet, og altså ikke benytte scartstikket ("Ext" på fjernsynet). Dette giver dog ikke samme kvalitet som scartstikket, men til gengæld forsvinder prioriteringsproblemet. Jeg går iøvrigt ud fra, at det er sådan signalet fra video og satelit modtages på børneværelset.

Jeg håber det kan bruges.

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Ps76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Jo det kunne helt sikkert bruges. Nu har jeg tunet en kanal på fjernsynet til vhs`en og til sat.receiveren, separat, og det virker fint. Det krævede dog, at jeg helt tog scartledningen mellem video og satèn ud - ellers var det stadig den, der havde magten.

Så det løste dèt problem.

M.h.t. dvd`en, så har du ret, der er intet RF stik på denne..Der er et scart stik, som jeg benytter, men så er der også et Video out stik og et S-video out stik. Disse benytter jeg ikke. Ved ikke, om de kan bruges til noget. Så er der en coaxial og et Optical audio stik - og derfra kører jeg lyden over i mit stereoanlæg.

Den nemme løsning er jo nok at købe en af disse billige dvd afspillere til børnenes værelser. Det er nok ikke meget dyrere, end den ekstra ledningsføring, som evt. kunne løse problemet !

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej Preben

Det var da godt du kunne bruge det

Ang. stik på DVD så er "video out" = composite, som jeg nævnte ovenfor, og det bruges til at overføre billedet til fjernsynet (lyden overføres separat). S-video er "super VHS" (eller noget i den stil), hvor billedsignalet er yderligere opdelt, og dette er dermed også kun et billedsignal, men i bedre kvalitet end composite.

Egentligt er det vel muligt at sætte et scartkabel fra DVD til f.eks. video og dermed "få DVD signalet på RF ledningen", så det ad den vej kan modtages i børneværelset, men det vil jo givetvis genindføre prioriteringsproblemet, så det er nok ikke den bedste løsning.

Du har nok ret i, at det bedste/nemmeste/billigste er at investere i en billig DVD-afspiller til børneværelset - De er jo efterhånden også ret billige (250 kr. eller deromkring)

M.V.H.
Søren

Ps76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hov - det var alligevel ikke helt, som det skulle være. Jeg fik besked på at optage "orange county" til min datter...og så var der bare sne på skærmen da hun skulle se det! Uha uha.
Som nævnt ovenfor så tunede jeg jo en kanal på fjernsynet hvor videobilledet kan ses. Og ligeledes en kanal, hvor sat.billedet kan ses. Men der er åbenbart ikke hul igennem den anden vej!

Jeg kan ikke optage sat.programmer på videoen. Alle andre tv kanaler kan jeg godt optage, men ikke fra sat.receiveren. Jeg har nu prøvet at tune en kanal på videotuneren,  til sat. receiverens billede - men det kan den ikke finde...? Hvad kan det mon skyldes? Sat.receiveren er jo i forbindelse med vhs`en via  antennestikkene, som ses på min (opdaterede) skitse http://pbs.1go.dk/hifi/, men det er åbenbart ikke godt nok? Jeg vil jo helst heller ikke sætte scart ledning imellem de to, for så har jeg jo prioriteringsproblemet igen!

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Ups Ikke så godt - Det højner ikke populariteten, når man ikke får optaget det, man skulle.

For at kunne optage fra satelitrecieveren skal antennekablet først gå ind i satelitrecieveren og derfra gå til videoen, da signalet skal komme fra satelitreciveren og gå til videoen (og herfra videre til antenneforstærkeren/fordelerboksen).
Så vil det være muligt at fange satelitreciveren på en alm. kanal på videoen.

Et antennekabel giver ikke "forbindelse begge veje" - F.eks. er antennestikket i fjernsynet et indgangsstik, de 2 antennestik i video (og de tilsvarende i satelitreciveren) er hhv. indgang og udgang, og derfor er hver af forbindelserne mellem apparaterne "en-vejs" (Ikke den bedste forklaring, jeg ved det, men det er lidt sent:-)

Så håber jeg ikke du misser flere optagelser fra satelitreciveren

M.V.H.
Søren

Ps76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Sådan...så virker det hele vist. Tak for hjælpen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes