| Forfatter |
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Et umiddelbart lige til spørgsmål?
Ja, man bliver træt af at lytte - men hvorfor?
Kan man sige noget generelt om hvad der er galt?
Helt konkret oplever jeg det når jeg skifter en forforstærker i kæden.
Der kommer flere detaljer og lyder umiddelbart bedre (nyder det egentlig), men jeg bliver lynhurtig lyttetræt og slukker derfor ...
Er der en sammenhæng (ligefrem proportionalitet) mellem detaljer og lyttetræthed?
En gåde for Kaptajnen!
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at forvrængning i mellemtone, og især diskant, vil give en øget fornemmelse af lyttetræthed. Alt afhængig af personlig smag, måske også niveauet i diskanten.
Sådan oplever jeg i hvert fald nogle produkter, der gør mig "lyttetræt".
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har min egen lille lomme-teori om at det skyldes støj over det hørbare område. Jeg kan på ingen måde underbygge det, men det er i hvert fald et spændende fænomen. Jeg glæder mig til at høre hvad de andre mener.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, der er jo mange muligheder....
En kunne være lydtryk, man bliver jo også træt af naturlig lyd (ikke gengivet), så lyttetræthed er ikke nødvendigvis lig med dårlig reproduktion.
En mere forvrængningsfri gengivelse vil måske ubevidst få dig til at spille højere og derfor opnå et lyttetrættene lydtryk?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, jeg synes ikke at jeg spiller højere, men det er i hvert fald med til at fremskynde lyttetræthed....
Min zappulse med mine Snell E2 synes lyttetrætheden ikke at være tilstede - her stømmer musikken bare ud...
Min zappulse med mine Snell A3i (som er vanskeligere at drive) ligger lyttetrætheden mere for...
Da en SAT Amplifix var på besøg kom lyttetrætheden også (sent på aftenen), men jeg tror udelukkende at det var fordi vi også spillet pænt højt - og hvor lød det gudeligt (indtil mine trommehinder "blødte")...
Samme fornemmelse havde jeg i med mine TDL RSTL - jeg tror det var metaldomerne. I lang tid troede jeg at det var basserne, idet den massive mur af tør basvælde strømmede frem i rummet...
Lyttetræthed har jeg også oplevet på et kostbart anlæg med SF Musica amp trækkende et par små 2-vejs SF, lyttetræt efter blot 30 min pga transientvillig akustisk musik - igen "blødende" ører...
"Giv den gas, de kan ta det..."
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
| Tja, der er jo mange muligheder....
En kunne være lydtryk, man bliver jo også træt af naturlig lyd (ikke gengivet), så lyttetræthed er ikke nødvendigvis lig med dårlig reproduktion. Jeg kan ikke mindes lyttetræthed ved live musik. Eneste undtagelse var "Den signede dag" med Poul Dissing, hvor Knut Riersruds guitar ellers dejlige guitar blev formeget i den kubiske Nørrelands kirke i Holstebro (ca 20x20x10m - bxdxh i rå murstene eller beton). Av-av-av, hvor det skar... Ellers fed koncert
En mere forvrængningsfri gengivelse vil måske ubevidst få dig til at spille højere og derfor opnå et lyttetrættene lydtryk? |
|
|
Ja, forvrængning (af den ubehagelige slags) må det være...
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Lyttetræthed - hvad er det???
Det er når man ikke fornemmer det man forventer.
Det kan også have noget med ens humør at gøre, stres og træthed.
Det er lige hvad jeg kunne komme med 
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-) skrev:
|
Hej !
Det er når man ikke fornemmer det man forventer. Øhh...
Det kan også have noget med ens humør at gøre, stres og træthed.Nemlig, ja! Dette påvirker i hvert fald mig...
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
|
Jeg tror at forvrængning i mellemtone, og især diskant, vil give en øget fornemmelse af lyttetræthed. Alt afhængig af personlig smag, måske også niveauet i diskanten.
/Præsten |
|
|
Var det noget du oplevede med dine Zapsolute?
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Præsten skrev:
|
/Præsten
|
|
|
Var det noget du oplevede med dine Zapsolute? |
|
|
Kun når man lige havde sat den til, efter en halv times opvarmning var der ikke tendenser.
Både ZAPsolute og min Holfi har en rigtig god lyd, indtil de bliver presset over evne. Så begynder lyttetrætheden at melde sig, men det er der nok ikke så meget at sige til...
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
ppp_dk skrev:
Præsten skrev:
|
/Præsten
|
|
|
Var det noget du oplevede med dine Zapsolute? |
|
|
Kun når man lige havde sat den til, efter en halv times opvarmning var der ikke tendenser.
Både ZAPsolute og min Holfi har en rigtig god lyd, indtil de bliver presset over evne. Så begynder lyttetrætheden at melde sig, men det er der nok ikke så meget at sige til... Nej, for det er vel forvrængning...
/Præsten |
|
|
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
|
Hej !
Det er når man ikke fornemmer det man forventer. Øhh... Det jeg mener, er når man forvendter noget bedre en det man selv har og så man ikke får den oplevelse man har håbed på, det er lidt svært at forklare det nærmer.
Det kan også have noget med ens humør at gøre, stres og træthed.Nemlig, ja! Dette påvirker i hvert fald mig...
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg definerer det som udynamisk og kedelig lyd, uden perspektiv eller musikalitet. men jeg hælder nok lidt til lmp's teori.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
|
Hej !
Det er når man ikke fornemmer det man forventer. Øhh... Det jeg mener, er når man forvendter noget bedre en det man selv har og så man ikke får den oplevelse man har håbed på, det er lidt svært at forklare det nærmer.Det er sjovt for jeg har fået samme forklaring fra en anden idag...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har opplevd 2 forskjellige typer lydtretthet på den senere tid. Den ene var AP Avantek Nine på en HK AVR430, den kombinasjonen var ikke helt heldig med tanke på diskanten som ble fryktelig slitsom. Tror det var pga av at Avanteken var avslørende i diskanten, og HKen hadde noe i diskantregionen som burde vært skjult :)
Den andre har jeg opplevd etter å ha byttet sub. Kappa subben spiller ganske dypt, og når jeg ser film har jeg for uvane å justere volumet oppover underveis. Dette gjelder særlig LOTR filmene som er veldig stille i de rolige partiene, men så, for å si det på nord-norsk smeller det noe så for jævlig i gammeldassen når en ollifant, troll eller nazguler dukker opp. Det som skjer er at jeg til slutt blir fysisk dårlig.
Og vent litt, det er en til. Spill opp til dans med noe Ricky Martin, det blir jeg hurtig trett av.
http://www.kontraband.com/show/show.asp?ID=1759&NEXTID=0 &PREVID=1769&DISPLAYORDER=20041217150522&CAT=mov ies&NSFW=
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskanten kan give lyttetræthed. En Ice Power forstærker kan også have tendens til det. Det ligger meget i de højere frekvenser.
Med hensyn til din forforstærker så sidder der måske en grim modstand eller andet, der giver noget fnider fnader. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg havde hørt Flamenco musik live for én guitar og én kasse i 5 minutter, var jeg helt på dupperne. Da jeg havde hørt det i ½ time, var jeg lyttetræt. Der var slet ikke noget anlæg! Men det var transientrigt og "påfrestande" som svenskerne siger.
Og hvad kan man så lære af det? __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
|
Da jeg havde hørt Flamenco musik live for én guitar og én kasse i 5 minutter, var jeg helt på dupperne. Da jeg havde hørt det i ½ time, var jeg lyttetræt. Der var slet ikke noget anlæg! Men det var transientrigt og "påfrestande" som svenskerne siger.
Og hvad kan man så lære af det?
|
|
|
Ja, det er ikke en problem med gengivet musik, men en slags nødverve fra kroppen....som øvrig smerte.
Prøv at høre lidt blæsermusik med heftig trompet...også live....
Overvej også om ikke et anlæg der ikke gør en lyttetræt er naturligt? Er det altid engagerende? Eller er det så kedeligt at man kan lytte i timevis uden at "mærke" det....
En dum sammenligning: Sex med en dejlig kvinde i timevis....men kroppen kan ikke mærke noget og er ikke træt/øm  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fordi der er et eller flere dårligt æg i kurven (anlægget). Produkt(er) med forvrængning og fasefejl.
Et godt reproducerende anlæg med de basale kvaliteter i orden giver ikke lyttetræthed.
Det kan vist ikke være mere enkelt.
At man overdriver sit musiklytteri skal ikke forveksles med lyttetræthed.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyttetræthed.
Jamen alle har jo ret i deres indlæg på den ene eller anden måde. Selv har jeg testet bunker af anlæg igennem flere år, hvilket har medført lidt af hvert hen af vejen - lyttetræthed og lytteglæde, men man er aldrig i tvivl om den gode lyd når den dukker op.
Jeg vil beskrive det lidt omvendt, når dit anlæg begynder at spille rigtig godt, så vil du opleve at du ikke vil slukke og der er noget godt at høre på alle dine CDer - selvfølgelige mere eller mindre, jeg har præsteret at sidde til langt ud på natten, når der var en opsætning hvor det hele faldt i tråd - man er aldrig i tvivl når der er musikglæde og rigtig lyd, så flyder det let og åbent med masser af detaljer.
Men hvis anlægget holder lidt på musikken og alle detaljerne ikke kommer ud, og når man ikke føler at musikken optræder som glad og åben musik, så er det ikke til at holde ud at høre på. Og som mange beskriver - så kan det være alt fra forkert fasning og forskellig fasning af de enkelte apperater. Men tilbage er der jo også muligheden at det kan være alt fra forstærker, cd, kabler og højtalere. det gælder om at ramme synergien - at det hele spiller i en god harmoni og passer sammen. Desværre er der ofte alt for mange der kæmper med disse problemer. Endelig skal man jo heller ikke glemme sin placering af anlægget i lytterummet, og selve lytterummets kvalitet.
Liger alle kablerne og roder i en dynge - som en fuglerede, så mister man vel hvad der svarer til 30 % af musikkvaliteten og noget i alle områderne. Så er der udstråling fra de forskellige kabler, og der bliver det slemt hvis det hele er en fuglerede.
Så helt forfra, sæt det ordenlig op i lytterummet, få styr på kablerne så de er adskildt fra hinanden - derfra er der kun at bytte tingene ud til noget andet eller bedre, det kan man jo gøre indbyrdes med kammeraterne. Find nogle referencer frem her og der - og så prøve sig frem - det tager lang tid, for man skal lytte lang tid på hver enkelt lille ændring, og kun en ændring af gangen, ellers ved man ikke hvor man er eller står. Og glem ikke at det altid vil være dyrt at få den rigtige lyd og High End fornemmelsen - hjemmebyggeren slipper lidt lettere, men han kender også alle fælderne.
Brug noget af julen til at få styr på det.
Og rigtig glædelig jul til jer alle.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl.
|
| Til top |
|
| |