Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2024 | 18:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rumkorrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 377
Sendt: 13 August 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er i gang med at strikke 2 nye subs sammen, bestående af 1 x 18" Ciare enhed i et ca. 130 liters kabinet.

Det betyder, at der skal laves EQ, for at få fuldt output.....og når jeg nu alligevel skal i gang, kan det lige så godt blive gjort ordentligt. Til en start kan EQ udføres via en rigtig fin equalizer i min pre-amp, men jeg mangler at kompensere for rummet.

Der er mange dimser på markedet, der kan udføre tricket, men hvad er jeres erfaringer?

Jeg har selv læst om:

Velodyne SMS-1. Ser godt ud, men virker på den anden side lidt old-style.

Dspeaker AntiMode. Let og enkelt, men er det godt nok?

SVS. Baseret på noget Audessey, men måske forældet.

GroundSound. Fedt! Men kan jeg finde ud af, at bruge det?

Min Pre-amp har ikke indbygget rumkorrektion og jeg er generelt ikke meget for rumkorrektion, bortset fra bassen.

Hvad er jerers erfaringer?

Mvh. Michael



__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1633
Sendt: 13 August 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Benytte selv groundsound og er yderst tilfreds. Jeg måler mine højttalere ud fra ca 400hz og op, da jeg her kan gate mig ud af reflektionerne. Og mener at mine højttalere skal levere et bredt lydbillede og ikke kun et snævert felt - derfor ingen rumkorrektion der.
Fra 400hz og ned, tager jeg hensyn til rummet, dog på lempelig vis. Jeg mener nemlig også at korrektioner skal holdes til et minimum - dog mest fordi at jeg syntes dette lyder bedst.
Jeg forsøger at placere mine subs bedst muligt, med hensyn til plads og udseende. Dernæst retter jeg det sidste op, ved at måle med groundsound softwaren. Her benyttes sweep. Dog har jeg erfaret at en software tonegenerator kan være yderst behjælpelig til mellembasområdet omkring 100 til 400hz. Så sidder jeg simpelthen i lyttepositionen og justere frekvensen med f.eks:
NCH tone generator  http://www.nch.com.au/tonegen/index.html
Ved at benytte øret, kan jeg notere problematiske områder i mellembassen, som irritere. Disse taster jeg så ind i mit filter, som en pre-set. Så jeg kan sidder og lytte til musikken, mens jeg trykker en enkelt korrektion fra og til. På den måde får jeg en direkte AB sammenligning af hvad korrektionen gør for mit system, som helhed.
Hvis det skal være gratis er Holm et rigtig fint stykke software til at give et overblik over hvordan frekvensresponsen er i systemet.
Jeg nyder personligt groundsound, da jeg får fuld kontrol over tingene. Men indrømmet at det kræver at man lige læser en lille smule på lektien - faktisk ganske overkommeligt, hvis man vel og mærke gider/ får det gjort. Det er dog helt fair at trykke på en "magisk" knap og acceptere resultatet. Men jeg mener personligt at der lige skal lidt "knofedt" til når det skal være rigtig godt

De automatiske produkter, som f.eks Antimode får en del ros, men jeg skal ikke kunne sige om det er "nok" til dine behov. Det vil nok kræve en demo. Og jeg har ikke personligt selv prøvet dem. Men de automatiske produkter jeg har hørt eller trykket på, har ikke imponeret mig nok - endnu.
Hvis du boede tættere på, så hoppede jeg gerne forbi med lidt gear og en forklaring, men århus er i den anden ende af landet i forhold til mig. Måske du var heldig at der boede en i nærheden, som kunne komme forbi og give en demo af hvad deres DSP kunne udrette i dit setup, så du blev klogere før du køber.
Men glæd dig. Den bedste bas jeg har hørt rundt omkring, har altid været med korrektion
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 14 August 2013 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Jeg kan klart anbefale en SVS AS-EQ1, dens bas eq svarer til det der er i Audyssey MultiEQ XT32 - og det virker!
(hvad man så ellers synes om Audyssey - det er en helt anden sag...)

men implementeringen af Audyssey i SVS AS-EQ1 - den virker.


det skal lige nævnes at ARC i Anthem's MRX-modeller virker lige så godt - dog kun til en lokation på subsiden- så enten må man stackke sine subs eller kører med en ekstra SVS AS-EQ1.

Men ARC virker for hele lydbilledet.

I stereo kører jeg uden ARC, men i surround falder det hele sammen uden ARC, så der viser ARC sin styrke

men jeg vil klart gå efter en SVS AS-EQ1, hvis du ikke skal have en ny pre


mvh
Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes