Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 03:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nyt liv til Dali 450 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Kort resumé af del 1: I følge Troels Gravesens hjemmeside er der stor potentiale for DIY i Dali 450. Har udskiftet det originale delefilter med et der er kontrueret til HF275 af Dansk Audio Teknik. Stor forbedring!

Fik mulighed for at købe endnu et sæt Dali 450 og kan nu høre hvordan det originale delefilter lyder i forhold til det nye. Der er enorm forskel! Med det nye filter er stereoperspektivet højere og dybere og der er langt mere "hul igennem" og langt mere dynamik. Mest slående er dog sammenhængen mellem de tre enheder - lyder som én enhed!

Det har givet mig mod på mere. Jeg har netop bestilt Mundorf foliespoler, modstande og EVO oil/alu kondensatorer til en helt ny og forhåbentlig endnu bedre udgave af delefilteret. Beholder dog den store 3,9 mH spole der sidder på dybbassen! Jeg ved at jeg nu passerer grænsen for fornuft, da de nye delefiltre koster mere end et sæt Dali 450 - men hold da op hvor har jeg det sjovt!! Desuden handler hifi ikke om fornuft, men stræben efter den ultimative oplevelse!

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

lækkert at høre - har selv haft dali 450 og dali 850
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvordan får du et filter som jo er tilpasset en helt anden højtaler, til at passe din dali?

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hvad med et par billeder af projektet.

Aceh
Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:

Hvordan får du et filter som jo er tilpasset en helt anden højtaler, til at passe din dali?

Er princippet ikke lidt det samme? En bas, en mellemtone/bas, og en diskant... Men så er der selvfølgelig spørgsmålet
om samme følsomhed på enhederne, om enhederne har de samme optimale dele-steder, samt egenskaber. De kan
godt være tæt nok på rent teknisk, og åbenbart giver det et bedre resultat - men måske mest pga. bedre
komponenter, og lidt samlet følsomhed har det sikkert kostet.

Spørgsmålet er så om det er det forholdsvise komplekse filter som DAT (3-4. ordens så vidt jeg husker, var det Niels
Nørby der designede det?) leverede med til HF275, eller det som LC Audio senere introducerede som generelt
alternativ (1. ordens) til denne type højttaler...
Til top Vis Mattheis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattheis

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Personligt har jeg altid syntes dali 450, og 850 er en rigtig fed højtaler, til prisen. I dag kan man jo fandme få et sæt 850
for 1800-2000kr. Det er meget højtaler for pengene ! :))

Mega fedt projekt du har gang i ! :D Lad os endelig høre mere, og læg også meget gerne et par billeder op af projektet
:)

Ekta Grande
Mit Anlæg

Til top Vis CpChilli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CpChilli

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Ja, lad os endelig se nogle billeder af projektet.

Min erfaring siger mig også at der er meget og hente på nogle gode stumper i delefilteret. Der vil altid være dem der siger at man ændrer på den højtalerens måde og spille på, og den måde fabrikken havde tænkt sig den skulle lyde. Det kan man jo godt sige at man gør, for det er jo også det der er meningen med indgrebet..

Har du også ændret modstanden i spolerne til basserne? Og hvad for nogle erfaringer har du gjort dig med dette?

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 05 Juni 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Mig bekendt tager et godt delefilter skam hele konstruktionen i betragtning, og ikke blot enhederne, men nogen må jo rette mig hvis jeg tager fejl?

Ellers ville det næppe være svært at lave en liulle serie af delefiltre som var universalt anvendelige, og med fremragende kvalitet, vel?

Jeg ville i øvrigt foretrække at lade omtalte filter sidde i den rigtig gode højtaler det kom fra.
I mine ører en glimrende konstruktion.

Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2013 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Hej igen.

Mig bekendt tager et godt delefilter skam hele konstruktionen i betragtning, og ikke blot enhederne, men nogen må jo rette mig hvis jeg tager fejl?

Ellers ville det næppe være svært at lave en liulle serie af delefiltre som var universalt anvendelige, og med fremragende kvalitet, vel?

Jeg ville i øvrigt foretrække at lade omtalte filter sidde i den rigtig gode højtaler det kom fra.
I mine ører en glimrende konstruktion.

Jeg føler ikke rigtig at man kan samen ligne det at skifte feks kondensatorerne ud med nogle bedre, men med tilsvarende værdi, med at købe et universal filter der ikke passer på noget. Filteret vil jo stadig passe til enhederne og deres delefrekvenser bagefter. Et sted hvor man kunne snakke om at der ville komme en ændring var ved at bruge spoler der har en lavere ohmsk modstand end den originale, da det ville ændre højttalerens Q, men hvis det er det man ønsker, så er det vel bare og gå i krig.

Jeg vil mene at feks Dali tager konstruktionen, ydelse/pris og sådanne ting i betragtning når de laver en højttaler. Det betyder ikke at de bruger de dele der ville lyde bedst til højttaleren i deres filtre, men dem der lyder bedst i forhold den samlede pris på højttaleren. For at din teori skulle holde, skulle vi tale om en højttaler der var designet uden hensyntagen til slut prisen, og den kategori synes jeg ikke at en Dali 450 befinder sig i.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 05 Juni 2013 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

E30NA

Jeg tror vi er enige, du må have læst mig forkert, eller jeg har udtrykt mig dårligt?

Jeg kan netop ikke forstå at et delefilter til HF275 kan lyde godt i en Dali 450?

Så jeg ville blot høre om dewr var noget jeg har misforstået, når jeg siger at et filter er lavet til netop den type højtaler (og ikke kun enheder) som det det er konstrueret til, og derfor ikke vil spille optimalt i andre højtalere?

Men ligemeget.
Mvh.

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2013 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
E30NA

Jeg tror vi er enige, du må have læst mig forkert, eller jeg har udtrykt mig dårligt?

Jeg kan netop ikke forstå at et delefilter til HF275 kan lyde godt i en Dali 450?

Så jeg ville blot høre om dewr var noget jeg har misforstået, når jeg siger at et filter er lavet til netop den type højtaler (og ikke kun enheder) som det det er konstrueret til, og derfor ikke vil spille optimalt i andre højtalere?

Men ligemeget.
Mvh.

Nej, kan se at det vist er mig der har fejlen på mine skuldre. Havde ikke set at tråd starter ligefrem havde monteret et filter fra en anden højttaler. Jo, vi er enige, og set i det lys, har du udtrykt dig ganske klart :)

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 06 Juni 2013 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

HF275 er en 2½ vejs konstruktion akkurat som Dali 450, så i princippet bør det vel passe. Jeg fandt diagram over filteret på LC Audios hjemmeside. http://www.lcaudio.dk/index.php?page=26. Det bygger på et B§O patent, så der er nok ikke tale om det oprindelige HF275 filter.

Jeg har ikke den store indsigt i delefilterets mysterier - udover hvad funktion de enkelte komponenterne har. Det er nemt at lodde sådan et filter sammen så kastede mig ud i det. Det første filter blev lavet med ret billige, men ok kvalitetskomponenter. En af mine venner (Ole) har bygget egne højttalere i 15 år og han var også overrasket over hvor godt filteret lød i Dalierne. Det er ikke de bedste enheder der sidder i en Dali 450, men som Ole sagde, så er det ikke nok med de bedste enheder penge kan købe. Hvis der ikke bruges tid på at få dem til at spille sammen, så kan det være lige meget. Dyre enheder kan desuden være vanskelige at arbejde med og utilgivende overfor for mindre optimale valg. Endelig er der personlige præferencer og, ikke at forglemme, lytterummet. Jeg får en højttalere der passer til mine ører og mit rum.

Hen ad vejen er seriemodstanden til diskanten og spoler til bas og mellemtone blevet opgraderet - hver gang med et løft i lyden. Nu skal jeg så prøve med endnu bedre komponenter - skal nok tage nogle billeder når jeg går igang! Laver et helt nyt filter fra bunden så jeg har mulighed for at sammenligne. Den store 3,9 mH spole til dybbassen skal der ikke pilles ved. Resten af filteret tror jeg jeg monterer bag på højttalerne eller i eget kabinet så jeg lettere kan komme til at pille i fremtiden.

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2013 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke rigtig på universal filtre, da universal vel mest kan betegnes som "passer ikke rigtigt på noget"

Det bedste du kan gøre hvis du vil fortsætte med det filter er og aliere dig med en der har noget måle udstyr, og som har forstand på delefiltre, og så se hvordan højttaleren måler.

Eller du kan vælge og modificere Dali´s originale filter med bedre stumper, og drage fordel af de mange lytte og måle timer Dali´s engeniøre har brugt på at finde de rigtige delefrekvenser til din højttaler. Det er hvad jeg vil mene nok vil give det bedste resultalt for dig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes