| Forfatter |
|
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er flyttet, og har fået et rum til mit musik. Men der er lidt akustik der skal gøres noget ved. Har sat lidt pyramide dæmpeplader op som desværre ikke er noget.
Inden jeg farer ud og køber nogen flere, tænkte jeg det måske ville være pænerere og måske billigere at købe nogle tæpper i ikea og hænge op. Men jeg er lidt usikker på om de vil dæmpe hvis de ikke er af rigtig uld. Nogen der har lidt input til det. Det skal siges det er efterklangen der skal gøres noget ved. Bassen ser jeg på lidt senere.
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/categories/departments/Tex tiles/10653/
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo sådan at vælger du at dæmpe bassen, så følger efterklangen også med. Velatmærke hvis du bruger bløde materialer, såsom skum, uld og ligende.
Jo større frekvensgang du dømper i, jo bedre og mere naturligt resultat får du 
Start med at dæmpe hjørnerne, fra gulv til loft, samt dæmpe eller endnu bedre diffucerer dit loft. Det behøves ikke at koste en formue for at fungere.
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøvat lave en eller anden aftale med NAD-MAND. Han bor godt nok i Ålborg, hans hjem ligner noget Fanden har skabt, men for pokker hvor det virker. Bed ham evt. om at sende et par billeder, så mister du lysten, eller  . Senere kan man så få "design" på lo***t . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pierre
Det kan godt være være det er en god ide at dæmpe bassen med det samme Men det er egentlig ikke så stort et problem. Kan der være noget om at man faktisk ikke fjerner bas ved at dæmpe i det område, men den bare bliver strammet op?
Hvad er egentlig bedst når man sidder tæt ved bagvæggen, Absorbere eller difusere? Thormann har lidt forskelligt til billige penge
http://www.thomann.de/dk/hofa_diffusor.htm
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle nu begynde med bassen, da der samtidig dæmpes opad i frekvens.
Når man dæmper, skal de steder være effektive. Det er tæpper ikke, da de kun dæmper over 500 hz.
Et rum har steder, hvor bassen forstærkers med 6 db, og det er ved væggen. I midten af rummet, er bassen væk. Ved at dæmpe bassen får du mindre bas ved væggen og mere midt i rummet.
Når du sidder tæt på bagvæggen, er absorbenter bedst. Diffusere skal have noget afstand for at virke godt. Men difusere er godt mange steder i rummet.
Det bedste er selvfølgelig at få en akustiker ud.
Prøv at se på http://www.sofsci.com/image/43418311 __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2012 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået købt et par bastraps og 8 plader til at hænge op. Jeg har forsøgt at få dem hængt op på forskellige måder. Så de kan tages ned igen uden tapet eller plader bliver ødelagt. Men det er sku ikke helt nemt  Så hvis i har nogen idéer hører jeg gerne herom.
Højttalerne har en skråvæg bagved. Og det er ekstra svært at få dem til at hænge der, så det er ikke rigtig prøvet. Men er det ikke den væg jeg vil få mest ud af at dæmpe, så det kommer til at virke som om den ikke er der på samme måde. Eller skal jeg tage væggen bag lytteposition?
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2012 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 16 November 2012 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint rum du har. Men det ville hjælpe lidt med mere info, f.eks. en tegning af rummet set oppefra, og billeder hele
vejen rundt ! Bruger du 2 sæt højttalere, ellers fjern dem du ikke bruger - det vil forbedre lyden !
For at dæmpe efterklangen:
1. Træk gardinet ned for vinduet, hæng dæmpning op bagved lænestolen og bastraps ud i hjørnerne bag højttalerne.
Vurdér lyden ! Gør forskellige forsøg med traps - prøv dem flere steder.
2. Den hvide reol og kasserne ved siden af dækkes med et tæppe ( tjek: Første refleksioner ) - hvordan ser det ud i
anden side ?
3. Flyt evt. dine højttalere lidt - længere væk fra bagvæggen og måske lidt væk fra sidevæggen - 5 cm kan have stor
betydning.
4. Hvis du stadig har efterklang, kan du evt dæmpe gulvet omkring eller bagved højttalerne - skråvægge kan være
svære at arbejde med, men prøv at vende den til din fordel.
Når du vil arbejde med lydforbedringer, skal du tænke på flader og vinkler - forestil dig at dit rum er beklædt med
spejle; når du kikker i "spejlet" enten i gulv, væg eller loft ( væggen bag HT er også vigtig ), så vil de steder hvor du
kan de lydkilden, have betydning at dæmpe eller diffusere. Hårde flader eller kanter i første-refleksion steder, vil gøre
perspektivet bredere og mere diffust, måske endda helt ødelægge lydbilledet.
Det kan være hårdt arbejde at justere akustikken, men både lærerigt og sjovt - der er ingen, som kan give dig et
endegyldigt svar via nettet ( så skal du have besøg af folk til høj timebetaling ), men mit bud kan hjælpe dig et lille
stykke i den rigtige retning !
God fornøjelse !
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2012 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim
Der må være nogen grundlæggende måder at gøre det på, så man med rimelig sikkerhed kan sige, om det er skråvæggen bagved højttalerne der skal dæmpes. Rummet skal jo heller ikke overdæmpes, så jeg tænker det måske er bedst at dække hele skråvæggen, og undlade resten, eller dæmpe få steder ved første reflektion
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 16 November 2012 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da lyd spiller fremad mest, er det vigtigere at dæmpe bagvæggen end væggen bag højtalerne. Men jeg har selv dæmpet væggen bag højtalerne og det var en fordel. Bas er rundstrålende, så tykt dæmpemateriale er at foretrække. Diskanten går mest fremad, så her virker dæmpningen på refleksionen fra bagvæggen mm.
Et problem er skråvæggen lige over højtaleren, grunden den korte afstand, der bliver forværret af den skrå flade.
Diffusere har jeg god erfaring med. Jeg har købt 6 stk. fra Hofi, som er omtalt i en anden tråd. Virker de steder jeg har afprøvet dem. Til diffusere og absobenter fra Hofi fås der også en rammen de kan sidde i. Ser godt ud. De kan tages med, når man flytter evt. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 16 November 2012 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes ingen facitliste !
Punkt 1 er udgangspunktet, altså : Dæmp bagved lænestolen.
Bastraps må du prøve forskellige steder.
Men må du lytte dig frem til den løsning, som du kan lide både visuelt og lydmæssigt.
Der er stor forskel på, hvordan vi ønsker at vores anlæg skal lyde - og ikke mindst, hvordan dit anlæg lyder; her tænker
jeg på dynamik, varme osv.. Det er ikke sikkert du ønsker den samme lyd, som jeg vil have hos mig !
Og lyt hele tiden på forandringerne !!!
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |