Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 00:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Måle lydforskel på kabler??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2011 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Lad mig starte med at undskylde, min tekniske viden om elektronik er meget begrænset!

Grunden til jeg spørger er at jeg lige har set videoen fra RockyMountain Audiofest omkring måling af forskelle med og uden specialledninger, platforme ect. Dette blev gjort med noget meget "hemmeligt" software som ikke lige er til at "skaffe".

Denne video sammenholder jeg med Stereophile's Carver challange, hvor han benytter sig af "transfer-funktionen" er forskellig for to forskellige forstærkere, ved at koble de 2 forstærkere til 1 højtaler (tror jeg det var han gjorde) men bevidst i modfase for han en fantastisk mulighed for at sammenligne direkte og samtid.
Han minimerede forskellene mellem de to forstærkere ved at tweake den ene(billige) til at forvrænge på samme måde som den dyre. Forskellen blev kvantificeret ved at når der ingen lyd er i modfase, ja så er "transferfunktionen" den samme og de to apparater bør lyde ens.

Hvis man nu forestiller sig metoden brugt til ikke at finde ligheder, men forskelle.....

Min ide er at lave en simpel lukket højtaler med en bredbåndsenhed. Denne skal så drives af 2 identiske forstærkere i modfase, altså 4 ledninger fordelt på de to terminaler.

Hvis de to forstærkere leverer precis det samme signal vil de holde hinanden i "skak" og der vil ikke løbe nogen strøm igennem svingspolen og højtaleren vil være tyst som dødenEvil Smile.

Forstærkerne skal drives af en forforstærker med mulighed for "bi-amping out". For at sikre sig at der ikke er for stor kanalforskel vil man kunne lave testen med et monosignal identisk til både højre og venstre ind i pre, hvis der ikke er stille i højtalerne er der forskel kanalerne imellem. For at udbalancere eventuelle minimale forskelle forstærkerne eventuelt er født med skal man måske have et kvalitets trimmepotmeter sat ind i kæden efter testobjektet.

Opstillingen kan så eventuelt være genstand for A=dyrt netkabel B=standard netkabel eller signalkablet mellem kilde-pre eller pre-effekt kan varieres men hele tiden kun i den ene kanal og hvis der kommer lyd i højtaleren vil der ikke være balance mellem de to modfaseforstærkere og bingo der er nu en direkte kvantificeret størrelse på forskellen mellem de to kanaler.

Måske kunne man lave en fixeret måleopstilling med den samme mikrofon 10 cm fra højtaleren og aflæse dennes signal på en lydtryksmåler eller bare smide mikrofonsignalet i en båndoptager og notere udslaget.

Nå, men det var ideen er der nogen som kan fortælle mig hvorfor dette ikke virker?

Og husk jeg er overhovedet ikke en tøddel mere teknisk end ovenstående antyder så "gentle please" Embarrassed.
Hvis det kan lade sig gøre er der så nogen som vil "spilde" et par sommerferiedage med at vi roder med en sådan opstilling?

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Juni 2011 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der er en række problemer i sådan en opstilling, bla. hvordan de 2 forstærkeres reguleringskredsløb takler situationen,
det kan meget nemt tænkes at de vil få hinanden til at gå i agurk og blive ustabile.

Hvorfor sætter du ikke bare et skob på udgangen og måler differensen?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juni 2011 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hvis du forbinder 2 effektforstærkere i modfase til samme højttaler får du mindst een, men sandsynligvis nok 2 meget brændte og defekte forstærkere! Der vil være meg røg og brændt plastik i stuen!

Forstærkerne vil ikke længere se de ca. 8 ohm i højttaleren, men den anden forstærkers udgangsimpedans. Den vil typisk være omkring 0,1 ohm eller lavere. Samtidig vil de forstærkeres modkobling prøve at udligne hinanden indtil den stærkeste vinder = Brænder den anden af!

Måske kommer det slet ikke så langt, for modfase betyder at + går til stel på den anden forstærker. Da stel er ens for hele kæden vil begge forstærkere være effektivt kortsluttet!

Næste spørgsmål er hvorfor? Kan du ikke bare lytte normalt til kablerne og finde ud af, om der er en forskel?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Hvis du forbinder 2 effektforstærkere i modfase til samme højttaler får du mindst een, men sandsynligvis nok 2 meget brændte og defekte forstærkere! Der vil være meg røg og brændt plastik i stuen!

Forstærkerne vil ikke længere se de ca. 8 ohm i højttaleren, men den anden forstærkers udgangsimpedans. Den vil typisk være omkring 0,1 ohm eller lavere. Samtidig vil de forstærkeres modkobling prøve at udligne hinanden indtil den stærkeste vinder = Brænder den anden af!

Måske kommer det slet ikke så langt, for modfase betyder at + går til stel på den anden forstærker. Da stel er ens for hele kæden vil begge forstærkere være effektivt kortsluttet!

Næste spørgsmål er hvorfor? Kan du ikke bare lytte normalt til kablerne og finde ud af, om der er en forskel?

jow jow Jan selvfølgelig kan man bare lytte, men du ved jo det her med at lytte er der jo en hel del som ikke har helt så meget fidus til som at måle på en anden måde.

Hvordan gjorde ham der Carver det uden de 2 forstærkere brændte af?

http://www.stereophile.com/content/carver-challenge

mvh. Asger

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 30 Juni 2011 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

ja, hvorfor dog måle og føre bevis når man bare kan lytte. Sanser er jo næsten det samme som sandheder.

Jorden den er da også flad, det kan man se hvis man kigger ud over havet. Jeg tror ikke på alt det der videnskabelige
hokuspokus.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kan holde en lineal op mod solen og måle at den er 22,5 cm i diameter - Månen måler ca. 8 cm!  Målinger lyver aldrig!

Carver havde 2 dummy loads (simulerede ens højttalere). Højttaleren blev så tilsluttet mellem de 2 plus poler. Der blev så lyttet til forskellene mellem de 2 forstærkere.

Bemærk at Carver testen bestemt ikke er nogen nyhed. Det ligger 20-25 år tilbage i tiden.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Juni 2011 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Ja målinger kan ikke bruges til noget som helst.

Husker en måling af en 2-vejs højttaler med et dyk på 18 db i mellemtonen, som blev beskrevet som verdens bedste
mellemtonegengivelse.

Ja, jo, der kan da ikke ha været noget generende i det område
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 30 Juni 2011 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

@mercury: Jeg er heller ikke specielt teknisk, men synes din ide er god. Fint med en mikrofon til at måle afvigelsen. Det er jo
ikke en måling der vurderer, men en simpel måde at afgøre om der overhovedet er forskel.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
Ja målinger kan ikke bruges til noget som helst.

Husker en måling af en 2-vejs højttaler med et dyk på 18 db i mellemtonen, som blev beskrevet som verdens bedste
mellemtonegengivelse.

Ja, jo, der kan da ikke ha været noget generende i det område

Hej med dig .

Du misforstår hvad jeg mener med måling, eller også er det mig (højst sansynligt) som ikke kan formulere mig klart nok.

Jeg vil gerne opnå en situation hvor man uden al den software og ubåds-teknik kan direkte afsløre hvis jeg bytter dette kabel ud med et andet giver det så en forskel?  lyd fra opstilling, svaret er ja. Hvis jeg bytter dette kabel med et andet giver det så en større eller mindre forskel? Mere lyd fra opstilling ja, mindre lyd fra opstilling nej.

Man kunne også bruge dette afkoblingsplatforme, spikes, bløde fødder under effektforstærkerne, hvis man vil prøve det under apparater som giver signalet, ja så skal man desværre have to identiske apparater det ene med tweak, det andet uden.

mvh. Asger

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Jeg kan holde en lineal op mod solen og måle at den er 22,5 cm i diameter - Månen måler ca. 8 cm!  Målinger lyver aldrig!

Carver havde 2 dummy loads (simulerede ens højttalere). Højttaleren blev så tilsluttet mellem de 2 plus poler. Der blev så lyttet til forskellene mellem de 2 forstærkere.

Bemærk at Carver testen bestemt ikke er nogen nyhed. Det ligger 20-25 år tilbage i tiden.

Nej, jeg ved det er en gammel testopstilling til det han ville bruge den til, men den vil jo give nærmest øjeblikkelig ro på kabelskeptikernes side fordi hvordan ville man forklare en forskel i volumen i opstillingen ved at kun skifte 1 netledning?
Det ville ikke kunne forklares med andet end at overføringsfunktionen af hele apparatet med musiksignal på ændres ved at ændre kun 1 netledning.

Hermed kunne man så komme videre med mere produktive eksperimenter og sammenligne forskellige kabeltyper og måske optimere noget bedre på pris og målbar/hørbar effekt.

mvh. Asger

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Selv om man er omhyggelig tror jeg forskellene på de 2 dummy loads er større end forstærkere, kabler og meget andet man forsøger at måle. Husk på de indeholder kondensatorer, spoler, modstande og ikke mindst en masse kabler.

Jeg talte med Van den Hul for ca. 15 år siden. Han målte på kabler med udstyr der var kølet ned med flydende kvælstof og målte forskelle som lå 130-140 dB nede. Han fortalte ikke nærmere om det, men det hele lød meget esoterisk og teoretisk. Tror ikke jeg kan høre noget der ligger 140 dB nede, specielt ikke når udstyret max. har et S/N forhold omkring de 90-100 dB.

På den anden side så har jeg målt både kapacitet og induktion i helt normale phonokabler med et håndholdt LCR meter. Det er meget nemt og der ER forskel!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes