Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nye kabler, spilles til? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

er det nogen god måde at spille nye kabler til ud over bare at spille en masse god musik? :)

har i et trick eller gælder det bare om at spille dem til? :) det skal lige siges det er ht kabler der er tale om :)

Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Nej! ...kabler skal ikke spilles til!

Alt for ofte sker "tilspilningen" i ens hjerne, som er indrettet på en måde, så den over (kort) tid fjerner uønsket "støj", så "kerne"-signalet bedre slipper igennem. En slags "egualizer" som skruer ned for det uønskede og op for det ønskede signal.

Jeg har selv praktisk erfaring med at kabler ikke forandrer sig over tid. Et eksempel:

Tidligere benyttede jeg Silver Sonic Revelation som signalkabler. I en amerikansk test læste jeg om en anmelder, som mente at de skulle have mindst 200(!) timer før de var spillet til.

Tilfældigvis havde jeg indkøbt 2 nye sæt af disse kabler, så jeg nu havde 4 sæt i alt. Og jeg lavede en simpel test mellem de kabler, som havde siddet på mit system i mindst et år, og de helt nye.

Og surprise! ...der var ikke forskel!

Vi mennesker er indrettet med en belønningsmekanisme i vores hjerne, som frigiver dopamin når vi bliver begejstrede eller tilfredstillet, på den ene eller anden måde. Det kan være rygning, stoffer, sex, og ja... indkøb af nyt hifi grej!

Og hvis vi allerede har sat os op til, at det nye - og dyrere - kabel er en forbedring, i forhold til det gamle, eller at det bliver bedre over tid, ja så skal vores hjerne nok hjælpe os på vej, så vi kan få vores dopamin-fix!

Men dermed ikke sagt, at forskellige kabler ikke kan lyde forskelligt. Man skal bare have en vis portion fornuft med, når man vurderer om der rent faktisk er forskel eller ej.

Og selv om jeg kan teste mange ting kvit og frit, ja så falder jeg selv engang imellem i den psyko-akustiske fælde. Og det kan kun undgås på en måde... stol på førstegangs-indtrykket, og A/B test igen og igen!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

okay så :) tak for det grundige svar! :D
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes