Forfatter |
|
acce Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 115
|
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er ny på området, og forstår ikke hvad forskellen er på billige og dyre RCA kabler. Kablet jeg har linket til, er det ikke udmærket? Skal forbinde min DCA fra min computer til min forstærker.
http://getmore.dk/k%C3%B8b-sandberg-lux-line-audiokabel-bill ig/av-kabler/505-66_131711_p.html
Hvordan er et kabel til mange hundrede kroner bedre?
På forhånd tak
Mvh Kim
|
Til top |
|
|
Yhde Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 142
|
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh Åhhh nu starter den helt store kabel diskution sikkert.
Der er 2 forskellige holdninger til kabler:
1: der ER forskel.
2: der er overhovedt INGEN forskel.
Mit råd er til dig, hvis du ikke indvisterer mange penge i dit anlæg, og heller ikke er typen som sætter dig og analytisk går i gennem din musik samling, så er det ikke pengene værd at bruge på dyre kabler.
Det kabel du har linket til lyder sikkert OK, men nok ikke meget bedre end standart fona/Egiganten kvalitet til det halve.
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter mange eksperimenter og snak med mange mennesker kan alle høre forskel. Hvis man ikke kan er der andre steder i anlæget der ikke kan følge med..:)
Men tingene skal passe sammen, hvis du har anlæg til få 1000 kr. skal du ikke ud og invistere i dyre kabler..:)
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
Til top |
|
|
acce Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 115
|
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det. Pt. har jeg et sæt Audiovector S3 Siganture højtalere, men dog en dårlig Denon forstærker.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
acce skrev:
Tak for det. Pt. har jeg et sæt Audiovector S3 Siganture højtalere, men dog en dårlig Denon forstærker. |
|
|
Hej, som sagt så skal tingene passe sammen økonomisk set, dog vil jeg påpege at når elektronikken bliver bedere, så behøves det ikke nødvendigvis være det dyre kabel der lyder best i ens setup. Vent med kabler til du har den endelige forstærker i hus, hvis du finder en arcam forstærker, så fungere Nordost og Chord kabler godt i det setup, dog skal der lidt skillinger på bordet, feks. 4 længder chord odyssey 4 i et arcam bi-amping setup, det ene sæt termineres som 2-4 til diskant og mellemtone, det andet sæt termineres som 2-2 til bassen, signalkablerne der matcher er chord anthem2, ikke billigt men føj hvor dine AV vil synge  __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Hej, som sagt så skal tingene passe sammen økonomisk set, dog vil jeg påpege at når elektronikken bliver bedere, så behøves det ikke nødvendigvis være det dyre kabel der lyder best i ens setup. Vent med kabler til du har den endelige forstærker i hus, hvis du finder en arcam forstærker, så fungere Nordost og Chord kabler godt i det setup, dog skal der lidt skillinger på bordet, feks. 4 længder chord odyssey 4 i et arcam bi-amping setup, det ene sæt termineres som 2-4 til diskant og mellemtone, det andet sæt termineres som 2-2 til bassen, signalkablerne der matcher er chord anthem2, ikke billigt men føj hvor dine AV vil synge  |
|
|
Det var signalkabler fra pc til forstærker han spurgte om, ikke højttalerkabler. 
Men bortset fra det er der ingen der har svaret på det egentlige spørgsmål :
acce skrev:
|
|
|
Det må vel være rimeligt at du svarer på det inden du anbefaler et signalkabel til flere tusind kroner ?
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
dan a. skrev:
Hej, som sagt så skal tingene passe sammen økonomisk set, dog vil jeg påpege at når elektronikken bliver bedere, så behøves det ikke nødvendigvis være det dyre kabel der lyder best i ens setup. Vent med kabler til du har den endelige forstærker i hus, hvis du finder en arcam forstærker, så fungere Nordost og Chord kabler godt i det setup, dog skal der lidt skillinger på bordet, feks. 4 længder chord odyssey 4 i et arcam bi-amping setup, det ene sæt termineres som 2-4 til diskant og mellemtone, det andet sæt termineres som 2-2 til bassen, signalkablerne der matcher er chord anthem2, ikke billigt men føj hvor dine AV vil synge  |
|
|
Det var signalkabler fra pc til forstærker han spurgte om, ikke højttalerkabler. 
acce skrev:
|
|
|
Det må vel være rimeligt at du svarer på det inden du anbefaler et signalkabel til flere tusind kroner ?
|
|
|
Det er jo svært at generalisere, nogen gange er det kun enkelte parameter som bliver bedere, disse parameter kan feks være, strammer bass, dyber bass, dyb perspektiv, flow (lyden bliver mere letflydende), detaljering, klarhed, udstrækt top og sikker også flere som jeg ikke kan nævne lige i dette øjeblik, forbedringerne kan være både store og små på de enkelte parameter. Kabler er kun til finpusning, du kan aldrig få et system som du ikke kan lide lyden af til at spille tilfredstillende ved kabelskift, dog vil jeg nu komme med den påstand at et system man ellers godt kan lide kan blive ulidelig at lytte på med det forkerte kabel valg. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Morten014 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1151
|
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Kabler er kun til finpusning, du kan aldrig få et system som du ikke kan lide lyden af til at spille tilfredstillende
ved kabelskift, dog vil jeg nu komme med den påstand at et system man ellers godt kan lide kan blive ulidelig at lytte på med
det forkerte kabel valg. |
|
|
Er overståene ikke temmelig selvmodsigende?
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplevede en markant forskel da jeg skiftede mit kabel mellem pc & forstærker. Så for mig er der forskel. Hvor meget du så kan bruge det til??
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten014 skrev:
dan a. skrev:
Kabler er kun til finpusning, du kan aldrig få et system som du ikke kan lide lyden af til at spille tilfredstillende ved kabelskift, dog vil jeg nu komme med den påstand at et system man ellers godt kan lide kan blive ulidelig at lytte på med det forkerte kabel valg. |
|
|
Er overståene ikke temmelig selvmodsigende? |
|
|
Hvad er det der er modsigende ? kan du ikke lide lyden fra dit elektronik så kan det alså ikke rettes med et kabel, men du kan godt ha et system der ellers spiller fint og så skifter et kabel som burde være bedere, men det får alså balancen i systemet til at tilte. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
acce skrev:
Hvordan er et kabel til mange hundrede kroner bedre? |
|
|
Det må vel være rimeligt at du svarer på det inden du anbefaler et signalkabel til flere tusind kroner ? |
|
|
Det bedste svar må være at det er individuelt, både i anlæggets sammenhæng, og mellem ørerne.
Hvis man er i tvivl, så kan man selv prøve derhjemme (hvilket man jo i bund og grund altid kommer til at gøre), og sikre sig at enten har man kun lånt kablerne, eller man har fuld returret. Herved kan man for sig selv afgøre om der er forskel, og hvis der er, om man er villig til at betale for denne forskel.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Morten014 skrev:
dan a. skrev:
Kabler er kun til finpusning, du kan aldrig få et system som du ikke kan lide lyden af til at spille tilfredstillende ved kabelskift, dog vil jeg nu komme med den påstand at et system man ellers godt kan lide kan blive ulidelig at lytte på med det forkerte kabel valg. |
|
|
|
|
Hvad er det der er modsigende ? kan du ikke lide lyden fra dit elektronik så kan det alså ikke rettes med et kabel, men du kan godt ha et system der ellers spiller fint og så skifter et kabel som burde være bedere, men det får alså balancen i systemet til at tilte. |
|
|
Jeg vil nu give Morten ret.
Hvis du har et system der lyder godt kan et kabelskift gøre det ulideligt at lytte på.
Nu har man et system man ikke kan lide lyden fra, men det kan ikke rettes med et kabelskift. Man kan altså ikke få systemet til at lyde godt igen ved at skifte tilbage til det kabel man oprindeligt brugte.
Hvis du har ret i det vil jeg da godt advare mod at eksperimentere med kabler. Man har åbenbart meget lidt at vinde men alt at tabe.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
dan a. skrev:
Morten014 skrev:
dan a. skrev:
|
|
|
|
Hvad er det der er modsigende ? kan du ikke lide lyden fra dit elektronik så kan det alså ikke rettes med et kabel, men du kan godt ha et system der ellers spiller fint og så skifter et kabel som burde være bedere, men det får alså balancen i systemet til at tilte. |
|
|
Jeg vil nu give Morten ret.
Hvis du har et system der lyder godt kan et kabelskift gøre det ulideligt at lytte på.
Nu har man et system man ikke kan lide lyden fra, men det kan ikke rettes med et kabelskift. Man kan altså ikke få systemet til at lyde godt igen ved at skifte tilbage til det kabel man oprindeligt brugte.
Hvis du har ret i det vil jeg da godt advare mod at eksperimentere med kabler. Man har åbenbart meget lidt at vinde men alt at tabe.
|
|
|
Det kan nu også være temmelig godt hvis man altså lige får remt den rette kombination  , men som skrevet kan det så kan det altså også gå den anden vej når opgraderings iveren rammer os og ofte skal der prøves flere modeller inden man finder det rette som giver systemet et løft. Vil nu stadig holde på at man skal kunne lide lyde den grundlæggende lyd som ens elektronik/højtalere har om det så er fortrådet med lakridskabel, men når vi forsøger at hæve ydelsen som standart kablerne giver, så kan man resikere at det rent faktisk bliver ringer selv ved brug af dyre kabler. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det virkelig HELT umuligt, hver især, at prøve at besvare et spørgsmål, uden at det udvikler sig til en masse intern ævl og kævl. Der er et hav af tråde hvor kabeltilhængere og modstandere har tæsket emnet ihjel masser af gange. Behøver vi virkelig en tråd til?
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja da...:) det er altid lige sjøvt....:)
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
Er det virkelig HELT umuligt, hver især, at prøve at besvare et spørgsmål, uden at det udvikler sig til en masse intern ævl og kævl. Der er et hav af tråde hvor kabeltilhængere og modstandere har tæsket emnet ihjel masser af gange. Behøver vi virkelig en tråd til?  |
|
|
Hvad mener du ? Der er faktisk ingen (endnu) der har skrevet at der ikke er forskel og jeg ser da heller ingen "intern ævl og kævl".
Mener du virkelig at en ny bruger som muligvis ikke har læst alle de andre tråde ikke må stille dette spørgsmål :
acce skrev:
Jeg er ny på området, og forstår ikke hvad forskellen er på billige og dyre RCA kabler.
|
|
|
Jeg synes da at det er et meget rimeligt spørgsmål at stille inden man betaler flere hundrede kroner (eller tusinde for det Dan foreslår) for et stykke kabel.
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
acce skrev:
Hvordan er et kabel til mange hundrede kroner bedre? |
|
|
Nu hvor Tweaker hidser sig sådan op over tråden ( ), så vil jeg da lige skrive det jeg mener...
Et dyrere kabel vil oftest bestå af bedre materialer, dvs. bedre isolering, måske endda bedre kobber eller endda sølv/guld, bedre stik. Lyden vil også mange gange være bedre: Mere homogen og glat er som regel det jeg lytter mest efter, men også bedre rum og lydbillede.
Men... Et dyrere kabel er ikke automatisk en sikker garant for bedre lyd, ikke alle anlæg vil kunne vise forskellen, og ikke alle vil kunne høre en eventuel forskel. Jeg er også "tilhænger" af at for at forbedre et kabel køber man ikke kun det der er lidt dyrere - vil man have bedre koster det uforholdsmæssigt meget mere. Og dets klang kan også have betydning hvis det lider af ekstremiteter i den sammenhæng det anvendes.
Til det aktuelle formål (som jeg fornemmer det, jeg aner nemlig ikke hvad en DCA er) ville jeg nok bare stille mig tilfreds med det Sandberg kabel eller tilsvarende. Et meget dyrere kabel vil sikkert lyde bedre, men spørgsmålet er hvor meget ift. prisen.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Til det aktuelle formål (som jeg fornemmer det, jeg aner nemlig ikke hvad en DCA er) ville jeg nok bare stille mig tilfreds med det Sandberg kabel eller tilsvarende.
|
|
|
Jeg gætter på at DCA er en trykfejl. Det sker nemlig af og til for mig når jeg skriver hurtigt med to pegefingre at jeg får byttet om på et par bogstaver, så jeg vil tro at han laver samme fejl. Mon ikke der skulle have stået DAC. 
Setuppet er altså pc til DAC og herfra via det aktuelle kabel til forstærkeren.
Jeg er enig i at Sandbergkablet eller tilsvarende vil være fint til formålet.
|
Til top |
|
|
mprip Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
acce skrev:
Hej
Jeg er ny på området, og forstår ikke hvad forskellen er på billige og dyre RCA kabler. Kablet jeg har linket til, er det ikke udmærket? Skal forbinde min DCA fra min computer til min forstærker.
http://getmore.dk/k%C3%B8b-sandberg-lux-line-audiokabel-bill ig/av-kabler/505-66_131711_p.html
På forhånd tak
Mvh Kim
|
|
|
Jeg kan ikke høre forskel på kabler - men jeg kan da bidrage med en konkret erfaring. Bruger disse mellem DAC og forstærker og er godt tilfreds: http://www.av-connection.dk/?PNo=CT040-050 - de er ganske robuste. Alternativt kan du også kigge lidt rundt her, hvis du vil starte med en billigt kabel: http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=5709_5710&s ort=3a&page=1 venligst Mads
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 30 Juli 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh nej ikke igen ! Det her er da som man råber i skoven .... ekko, ekko , ekko. "Jeg er ny på området og forstår ikke forskellen på dyre og billige biler. De har alle sammen 4 hjul og et rat. Hvorfor skal man betale så mange penge for nogen af dem. Jeg har fundet en bil til 1.000 kroner - er den god nok til at køre på arbejde i. eller vil en dyr bil til 10.000 kroner være bedre? Takker for alle svar!"    
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|