Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 09:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Valg af kabel til nyt anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal til at købe og har købt følgende:
Dynaudio x32 (front)
Dynaudio x22 (center)
Jamo E310 (bag)
Jamo SW2010(sub)
Harman Kardon avr 1550 (receiver)

De kabler jeg bruger med mine gamle højttalere pt er
http://www.audiovisualonline.co.uk/dynamic/eshop_products.se t/ref/758/qed-micro-speaker-cable-white/display.html
Jeg er i tvivl om dette kabel også er tilstrækkeligt godt til mit fremtidige anlæg? Eller om jeg skal investere i noget bedre.
Jeg har set følgende auktion på QXL og vil gerne høre om kablet er noget værd: http://www.qxl.dk/pris/hi-fi-tv-video/hi-fi--
surround/kabler/sommer-twincord-2x60-hoejttalerkabel-byd-pr- meter/v/an585060542/

Håber I har tid til at hjælpe.
Til top Vis franzixd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af franzixd

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hej, hvis det var mig ville jeg gøre meget ud af dit stereo setup, og så slappe lidt mere af med resten. Og jeg ville helt sikkert ikke bruge subben til
at høre musik med. Så 2 gange X meter til dine to front højttalere, og så brug det du har allerede til resten af setuppet.

Jeg kender ikke det kabel du har linket til, men til 40 kroner meteren kan det være svært at gøre det bedre end et godt "no-name" kobberkabel af
rimelig størrelse. Hold dog øje med om der dukker noget brugt op, hvis jeg skal give et enkelt råd omkring kabler er det at undgå sølv. Der er
mange som vil sige noget andet, men jeg mangler stadig at høre et sølvkabel som ikke giver en størrere eller mindre grad af lyttetræthed pga en let
fremhævet diskant som i nogen tilfælde kan være decideret skrigende. Hvis du kan finde et sæt DNM Reson Singlewire er det et lyt værd, det har
ikke den største bund men har en fantastisk mellemtone og diskant og er bare et decideret kub til prisen. Men altså ikke hvis du mangler bund eller
elsker meget bas, så skal du hellere gå efter et "tykt" kobberkabler.

franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Hej, hvis det var mig ville jeg gøre meget ud af dit stereo setup, og så slappe lidt mere af med resten. Og
jeg ville helt sikkert ikke bruge subben til
at høre musik med. Så 2 gange X meter til dine to front højttalere, og så brug det du har allerede til resten af setuppet.

Hvorfor ville du ikke benytte subben til at høre musik med?
Du mener at det kabel jeg linker til på QXL vil fungere fint (og bedre end det andet kabel?) med front højttalerne?

Jeg er som sagt forholdsvis grøn indenfor "kabelområdet", men jeg kom til at tænke på om højttalerkabler skal være isoleret
for at undgå støj fra andre kilder eller kan de bare tilsluttes direkte til højttalerne? Her tænker jeg på dem fra QXL om de bare
kan tages direkte i brug?

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

...

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv hørt dette kabel, men har fået det anbefalet utallige gange, men det ser ud til at de er ved at have solgt det sidte.
http://hificable.dk/produkter/15-hoejttalerkabel/187-van-den -hul-clearwater-hoejttalerkabel/
HiFI klubben har det også, men til den dobbelte pris.

Umiddelbart synes jeg ikke at dit qxl link ser specielt spændende ud - det er meget tykke kobberledere (fint) men ikke magnetisk afskærmet (mindre fint i nærheden af et tv, hvor snurrerundtlyd plejer at være placeret.

Hvad er dit budget/krav til længde. Single/Biwire?
Jeg har også valgt at have gode kabler på mine fronter (Nordost) og til bagkanalerne bruger jeg et noname kabel til 80 kr pr 25 meter (det er kun til B&O højtalere)
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Jeg har ikke selv hørt dette kabel, men har fået det anbefalet utallige gange, men det ser ud til at
de er ved at have solgt det sidte.
http://hificable.dk/produkter/15-hoejttalerkabel/187-van-den -hul-clearwater-hoejttalerkabel/
HiFI klubben har det også, men til den dobbelte pris.

Umiddelbart synes jeg ikke at dit qxl link ser specielt spændende ud - det er meget tykke kobberledere (fint) men ikke
magnetisk afskærmet (mindre fint i nærheden af et tv, hvor snurrerundtlyd plejer at være placeret.

Hvad er dit budget/krav til længde. Single/Biwire?
Jeg har også valgt at have gode kabler på mine fronter (Nordost) og til bagkanalerne bruger jeg et noname kabel til 80 kr pr
25 meter (det er kun til B&O højtalere)

Jeg har faktisk også haft kigget på lige præcis det kabel du linker til der.
Man kan vel selv købe afskærmning hvis det er?
Angående budgettet er jeg studerende på SU så jeg vil helst ikke fyre alt for meget af.
Ang. single og biwire kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i kan anbefale for jeg har aldrig prøvet biwire.

franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige opdaget at biwiring er underordnet, fordi at man ifølge Dynaudios hjemmeside ikke kan biwire deres højttalere...

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

franzixd skrev:
Jeg har lige opdaget at biwiring er underordnet, fordi at man ifølge Dynaudios hjemmeside ikke kan biwire deres højttalere...
Det er rigtig at Dynaudio kun har et sæt terminaler, men har selv opnået gode resultater med bi-wire kabler der bliver lagt dobbelt, så det bliver et singel-wire kabel.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har sendt dig en pm med lidt links osv

Jeg tror ikke at man kan købe "seperat" afskærmning til kabler - det nemmeste er at finde et kabel med afskærmning - det har Van den Hul'en forresten ikke.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

hvis bugetet rækker, så har jeg lavet en tråd med noget tannoy kabel som entlig er noget vdh kabel. Det koster pt. 30 euro pr. meter, man kan side at det er lidt volsom til dit system, men på den anden side, så er det et crasy godt kabel til pengen og det vil i hvert fald ikke være kablet der laver nogen for for flaskehals i systemet.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81605&K W

EDIT: vil kun anbefale det til font og center ht. ellers løber økonomien af sporet.

franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

hvis bugetet rækker, så har jeg lavet en tråd med noget tannoy kabel som entlig er noget vdh kabel. Det
koster pt. 30 euro pr. meter, man kan side at det er lidt volsom til dit system, men på den anden side, så er det et crasy godt
kabel til pengen og det vil i hvert fald ikke være kablet der laver nogen for for flaskehals i systemet.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=81605&K W

EDIT: vil kun anbefale det til font og center ht. ellers løber økonomien af sporet.

Jeg så på Dynaudios hjemmeside at de fraråder biwiring, og det kabel du linker til er biwired. Hvis jeg nu køber et biwire kabel
og sætter det til den ene terminal Dynaudio har vil kablet så stadig fungere som biwire eller vil det fungere som single wire?

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

For mig har kabler stor betydning. Jeg vil anbefale dig at tage i f.eks. HIFI klubben og låne nogle kabler med hjem, så du kan høre på dit anlæg, hvilke der lyder godt. Og så kan du også finde ud af, om du synes at f.eks. et kabel til 40 kr. pr. m er værd at investere i, eller om du ikke kan leve uden et til 100 eller 200 pr. m. Og du vil også kunne høre om du foretrækker kobber eller forsølvede kabler.

Og som megholm siger, så ville jeg også satste på stereodelen først og fremmest. Hvis du starter med at købe kabler til 2 højttalere, så kan du også investere mere pr. m. end hvis du skal have til 6.

franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:

For mig har kabler stor betydning. Jeg vil anbefale dig at tage i f.eks. HIFI klubben og låne nogle kabler
med hjem, så du kan høre på dit anlæg, hvilke der lyder godt. Og så kan du også finde ud af, om du synes at f.eks. et kabel
til 40 kr. pr. m er værd at investere i, eller om du ikke kan leve uden et til 100 eller 200 pr. m. Og du vil også kunne høre om
du foretrækker kobber eller forsølvede kabler.

Og som megholm siger, så ville jeg også satste på stereodelen først og fremmest. Hvis du starter med at købe kabler til 2
højttalere, så kan du også investere mere pr. m. end hvis du skal have til 6.

Okay det vidste jeg slet ikke at det var en mulighed?
Jeg regner med at bruge det kabel jeg har i forvejen til mine baghøjttalere da jeg har en del liggende af det.

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Jo, man kan godt låne kabler i Hifiklubben. Det er dog ikke alle butikkerne, man kan låne fra. Men det kan de sikkert fortælle dig om i din lokale butik. Andre hifibutikker kan også tænkes, at ville låne kabler ud.

franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har også et andet spørgsmål og tænkte at jeg lige kunne bringe det i forlængelse af denne tråd.
Jeg hører som regel musik på anlægget fra computeren, men med mit tidligere (og meget dårligere) anlæg brugte jeg bare et
jack-stik til min bærbare. Jeg har set at man kan få trådløse systemer til dette og jeg har set på følgende produkt:
http://reviews.cnet.com/digital-audio-receivers-dars/linksys -dmp100-wireless-n/4505-6470_7-33485577.html
Hvor jeg vil købe den trådløse styringsenhed og ipod docking stationen med. Er det et fornuftigt valg?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

franzixd skrev:
dan a. skrev:

hvis bugetet rækker, så har jeg lavet en tråd med noget tannoy kabel som entlig er noget vdh kabel. Det
koster pt. 30 euro pr. meter, man kan side at det er lidt volsom til dit system, men på den anden side, så er det et crasy godt
kabel til pengen og det vil i hvert fald ikke være kablet der laver nogen for for flaskehals i systemet.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=81605&K W

Jeg så på Dynaudios hjemmeside at de fraråder biwiring, og det kabel du linker til er biwired. Hvis jeg nu køber et biwire kabel
og sætter det til den ene terminal Dynaudio har vil kablet så stadig fungere som biwire eller vil det fungere som single wire?
Du terminere det bare som singel-wire, dvs. 2 leder til + og 2 ledere til -, sådan har mange af de bruger som har købt kablet også termineret deres.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes