Forfatter |
|
bimx Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 329
|
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
har lidt problemer med at mit trægulv vibrerer med,når man lægger hånden på gulvet så ryster gulvet
vil prøve at stoppe de vibrationer,og lave enten en stenplade eller en slags sandwich plade træ og tyk gummiplader
nogen der har foreslag hvordan man æder vibrationerne inden de når gulvet
|
Til top |
|
|
degofedal Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
VT Feet og SD Feet er ret populære til det formål. Der er flere som har lavet noget lignende selv ud af kork. Hvad er der under højtalerne nu?
|
Til top |
|
|
bimx Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 329
|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
plankegulv,man kan mærke at gulver ryster(synger) idden med at dæmpe vibrationer er at få stoppet brok fra min underbo(haha)
har købt noget granit,og på tænker at skaffe noget industrigummi 30mm eller noget i den stil,for at suge de sidste vibrationer,inden de når gulvet
kan ikke bruge sd det vipper for meget,og min højtaler wilson benesch act har en 2 delt fod de 2 spikes er monteret højere oppe end de andre
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bor selv i et ældre hus med plankegulve - de er flotte; men ikke optimale for placering af højttalere. Gulvet kommer til danne klangbund og spiller med, hvilket giver uheldige resonanser i den "høje" bas.
Granitplader og spikes er ikke midlet for at få afkoblet højttalerene fra gulvet, faktisk måske snarre det modsatte. Begge løsninger giver en god og kontant kontakt.
Der er ingen tvivl om, at det rigtige er noget i stil med SD feet - altså en form for porøst og luftfyldt skummateriale, som ikke bliver deformeret af højttalerenes vægt.
Lige nu eksperimenterer jeg med en løsning byggende på nogle "luftpuder" under højttalerene - det har givet en helt markant forbedring af lyd og lydbillede.
|
Til top |
|
|
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ Feet fungere umiddelbart bedre end vt feet og sd feet.
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis gulvet vibrer som et trommeskind skyldes det de lydbølger som højttaleren udsender når den spiller. Det er ikke kabinettet som som står og vibrerer videre ned i gulvet (i såfald er det et meget dårligt afstivet kabinet). Du kan således ikke stoppe dem inden de når gulvet.
Det er klart at en højttaler som står og arbejder med resonansenergi ødelægger præcisionen i lydbilledet, men det er en separat snak. Hvis dette er problemet vil jeg også anbefale enten SD eller JJaz.
Hvis du derimod vil skåne underboen skal du lægge et lyd gulv oven på det eksisterende med gummikoblinger til både underlag og siddevægge med masser af isolation imellem. Regn med plus 10-15 cm.
Vibrationer på et eksisterende trægulv er irriterende og kan dog afhjælpes med tunge gummi-tæppeunderlag og tunge møbler til at holde gulvbrædderne bedre koblet til strøerne...ellers flere søm og skruer
|
Til top |
|
|
Divine XTZ Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tæmmet mit trægulv ved at lægge et tæppe på en del af gulvet foran højtalerne. Jo tungere jo bedre, gerne med gummi på undersiden. Den største forandring var dog at købe 8 pudseklodser(10.- stk. jemogfix). Disse placeres under spiksene. Hvis du synes klodserne er for høje så køb korkbordskånere og skær dem til. Jeg har prøvet JJAZ de gjorde også godt, men kork lød bare meget bedre(i mit setup).
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kork er godt (og måske endda sundt?!).
Sportimex gummigulv kunne måske også være en udvej? 
|
Til top |
|
|
HomeCinema37 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 02 Februar 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv har kig på VT Feet, men mit valg faldt i sidste ende på et sæt Ceraballs fra Finite-Elemente, hvilket jeg bestemt ikke har fortrudt. Jegbruger dem dog ikke under mine højtalere, da jeg har væghængte satellithøjtalere, men under min receiver subwoofer med rigtig god effekt. Prøv at se nærmere på dette link for mere information:
http://www.finite-elemente.de/en/infos/testreviews/ceraball/ hifiplus/07_2007
Finite Elemente har gode vibrations- og resonanssdæmpende produkter til alle typer AV-komponenter opdelt efter vægt på komponenterne. Håber, at du kan bruge tippet til noget:0)
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 02 Februar 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
Hvis gulvet vibrer som et trommeskind skyldes det de lydbølger som højttaleren udsender når den
spiller. Det er ikke kabinettet som som står og vibrerer videre ned i gulvet (i såfald er det et meget dårligt
afstivet kabinet). Du kan således ikke stoppe dem inden de når gulvet. |
|
|
Det ser ikke ud til at folk læser hvad du skriver, Martin, selv om du har ret. Det er totalt ligegyldigt hvad de står
på; det er ikke fra kabinettet, men fra enhederne, at energien forplanter sig - via luften. Den eneste effektive
løsning er som nævnt et ekstra, specielt lydisolerende gulv.
Trægulve virker også som absorbere, og kan suge ganske megen bas op og gøre lyden tynd.
Hvor gammelt er huset?
|
Til top |
|
|
Divine XTZ Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Martin_Kbh skrev:
Hvis gulvet vibrer som et trommeskind skyldes det de lydbølger som højttaleren udsender når den spiller. Det er ikke kabinettet som som står og vibrerer videre ned i gulvet (i såfald er det et meget dårligt afstivet kabinet). Du kan således ikke stoppe dem inden de når gulvet. |
|
|
Det ser ikke ud til at folk læser hvad du skriver, Martin, selv om du har ret. Det er totalt ligegyldigt hvad de står på; det er ikke fra kabinettet, men fra enhederne, at energien forplanter sig - via luften. |
|
|
De vibrationer der forplanter sig til gulvet via luften virker tilbage på højtaleren og får den til at vibrere. Derfor kan det være en god ide at afkoble højtaleren, da det giver en mere ren og bedre lyd med opstrammet bas.
|
Til top |
|
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt at de små klodser som kvinder bruger til at "slibe" hæle med skulle være gode under højttalere...
Måske man bare må findes sig i lidt drilleri, når gutterne kommer forbi __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 03:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Martin_Kbh skrev:
Hvis gulvet vibrer som et trommeskind skyldes det de lydbølger som højttaleren
udsender når den
spiller. Det er ikke kabinettet som som står og vibrerer videre ned i gulvet (i såfald er det et meget dårligt
afstivet kabinet). Du kan således ikke stoppe dem inden de når gulvet. |
|
|
Det ser ikke ud til at folk læser hvad du skriver, Martin, selv om du har ret. Det er totalt ligegyldigt hvad de står
på; det er ikke fra kabinettet, men fra enhederne, at energien forplanter sig - via luften. Den eneste effektive
løsning er som nævnt et ekstra, specielt lydisolerende gulv.
Trægulve virker også som absorbere, og kan suge ganske megen bas op og gøre lyden tynd.
Hvor gammelt er huset? |
|
|
Jeg havde ellers en meget meget anderledes oplevelse da jeg smed en 30x30x5cm flise under hver af mine Dali 18 mkII på
trægulv. Kæmpe forskel, og til prisen det bedste tweak jeg endnu har hørt  .
|
Til top |
|
|