Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 13:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dyre kabler eller ej :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 December 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Lidt ammonition til de fornuftige, der ikke gider bruge en formue på kabler.

http://www.dinside.no/830033/om-valg-av-kabler-til-lyd-og-bi lde

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i hovedparten at artiklens indhold. Jeg har selv været med til at lave adskillige blindtests i tidens løb, som bekræfter det der står i artiklen.

Men der skal nok være en del personer herinde, som har en anden mening.
Det bliver da spændende at læse de kommentarer der kommer i denne tråd.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Sendt: 03 December 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Here we go...

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Hvis man kigger efter ammunition og man er fornuftig, skal man nok vælge et andet sted og kigge, for der er jo ikke megen saglighed i hans argumenter.

Den her f.eks:
Digitale signaler kommer enten fram eller blir feilkorrigert. Enten hører du feilkorrigeringen i form av dropout og tydelige ulyder eller så klarer feilkorrigeringen å gjenopprette signalet.

Det er ikke så mye som skal til for å finne ut om kurven går opp eller ned der hvor data mangler i noen 44,1-tusendeles sekund hvis det er en feil i overføringen. Signalet mellomlagres noen millisekunder i mottakerapparatet slik at det har litt tid på seg til å korrigere eventuelle feil. Alle digitale systemer er dessuten konstruert med vissheten om at transmisjonsfeil både vil og kan oppstå når som helst og at dette skal kunne håndteres innenfor spesifikasjonene.

Og hvordan er det at fejlkorrektionen gør, når en eller flere samples mangler? Den gætter. Og bare fordi det er indenfor Redbook Audio specifikationen, er det jo ikke garant for at det ikke kan høres.

Og så er der den her:
I alle profesjonelle sammenhenger som lydstudioer, kringkastning, konsertarenaer og festivaler brukes ALDRI kabler kjøpt fra HiFi-bransjen, men ordinære kabler med riktige dimensjoner og relevante mekaniske kvaliteter i forhold til bruksområdet (fast installasjon krever ikke like mye av kablene som de som skal strekkes utendørs og/eller kveiles ut og opp til stadighet).

Da et lydstudie typisk indeholder rigtig mange meter kabler, er eksotiske kabler næppe noget der ligger indenfor den økonomiske rækkevidde. Er det kabler som bruges til live arrangementer, er de mekaniske kvaliteter LANGT mere vigtige for studieteknikeren (udover impedansen som er vigtig, da meget professionelt udstyr anvender balancerede kabler).
Abbey Road studierne anvender deres egen kabelserie (som i øvrigt kan købes), og jeg synes at kunne huske et eller andet om Pink Floyd.
Argumentet, at den lyd du har på din LP eller CD har været igennem mange meter kabel med ukendte specifikationer, og at du ikke kan rette op de fejl der eventuelt skulle være "opstået", det svarer til at man ikke behøver at skænke tilberedningen en tanke når du laver mad, for du aner ikke hvordan koen blev slagtet, eller hvordan jordbundsforholdene var i den appelsinlund hvor appelsinen kommer fra....
Sandt nok, man kan ikke eliminere de foregående kabler/udstyrs indflydelse, men man kan sagtens optimere derfra hvor man har kontrol.

Hans rangeringsliste:
Det som betyr noe for lyden er derfor, rangert i grad av viktighet:

Rommet (vegger, gjenstander, absorberende overflater og objekter)
Lytteposisjon
Lytterens almentilstand (tett i nesa, vondt i hodet osv)
Høyttalere
Forsterker
Forforsterkere og signalkilder
Kabler

IMHO, skal der ikke megen omtanke til i rumindretning, før højttaleren bliver endog meget vigtig for oplevelsen. Men ellers er jeg stort set enig. Jeg ville måske se lytteposition som en del af indretningen (målet er vel at optimere i lyttepositionen (med mindre man indretter en hjemmebio hvor man går lidt på kompromis for at flere får en bedre oplevelse)).
Men jeg mener ikke at man skal bruge 1100kr på akustikforbedring for hver 1000kr højttalere.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Selv en god vinkender vil blive narret, hvis en hvidvin serveres ved samme temperatur som en rødvin bør. Derved kan du jo ikke udlede, at der ikke er forskel på rødvin. Jeg kan ikke bestemme en rødvin (drue eller årgang), eller en øl (her vil jeg nok mene jeg kan smage forskel på en pilsner og en mørk hvidtøl i en blindtest), men jeg ved hvad jeg kan lide når jeg smager det.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Selv en god vinkender vil blive narret, hvis en hvidvin serveres ved samme temperatur som en rødvin bør. Derved kan du jo ikke udlede, at der ikke er forskel på rødvin. Jeg kan ikke bestemme en rødvin (drue eller årgang), eller en øl (her vil jeg nok mene jeg kan smage forskel på en pilsner og en mørk hvidtøl i en blindtest), men jeg ved hvad jeg kan lide når jeg smager det.

Ser du, der kunne du IKKE tage mere fejl

At smage og lytte går lidt ud på det samme. Det kræver træning, erfaring, seriøsitet og flair.

Jeg arbejder selv med vin til dagligt, dog ikke så intens som jeg gjorde førhen. Det har så også resulteret i at mine smagsløg ikke er så skarpe som de har været. Det samme gør sig gældende ved lytning. Er man ikke på dupperne konstant, så forsvinder ens fornemmelse.

Jeg har arbejdet med nok Danmarks bedste vinsmager (som desværre ikke er iblandt os længere). Vi har kogt, frosset og mishandlet vin på alle tænkelige måder og alligevel kunne han nævne drue eller drue blanding, land, område og i nogle tilfælde både årgang og producent. Men gav man ham et glas lige fra flasken så kunne han nævne alt, hver gang. Han var den person der gjore det muligt at få nogle af verdens bedste vin huse til danmark, fordi at han vist Alt om deres vin og kunne blind-smage.

Så er man dygtig nok og vil lære at bruge sine sanser, så vil ens oplevelse og så blive belønnet. Men man bliver også mere kritisk og det gør desværre også tingene dyere

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Sendt: 03 December 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hvorfor starte en ny tråd op om dette emne igen ????? Det er jo behandlet til hudløshed på diverse fora osse HIFI4ALL !

Konklusionen er hver gang den samme !

Nogle KAN ikke høre forskel på kabler ( dårlig hørelse eller dårligt anlæg)

Nogle VIL ikke høre forskel ( Fattigrøve eller nærige )

Nogle KAN høre forskel ( så er det vel ok om de vel bruge pengene på kabler )

Dem som IKKE ønsker at andre KAN høre forskel

Til top Vis Gonz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonz

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Gonz skrev:

Hvorfor starte en ny tråd op om dette emne igen ????? Det er jo behandlet til hudløshed på diverse fora osse HIFI4ALL !

Jeg er helt enig. Denne tråd ender med at blive en beskidt omgang mudderkastning som så mange gange før

Hvis jeg lige må tilføje een kategori, til din ellers udmærkede liste der:

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Gonz skrev:

Jeg er helt enig. Denne tråd ender med at blive en beskidt omgang mudderkastning som så mange gange før

Hvis jeg lige må tilføje een kategori, til din ellers udmærkede liste der:

Ups dem glemte jeg TAKKER

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Sendt: 03 December 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Gonz skrev:

Resten KAN høre forskel ( så er det vil ok om de vil bruge pengene på kabler )

Vi mangler vel lige dem som vil høre forskel men ikke KAN  (Kejserens nye klæder)

Til top Vis KennethDK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethDK1

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

KennethDK1 skrev:
Gonz skrev:

Vi mangler vel lige dem som vil høre forskel men ikke KAN  (Kejserens nye klæder)

Aaarg  nu har jeg sgu lige rettet mit indlæg

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

golfdane skrev:

Ser du, der kunne du IKKE tage mere fejl

At smage og lytte går lidt ud på det samme. Det kræver træning, erfaring, seriøsitet og flair.

Jeg arbejder selv med vin til dagligt, dog ikke så intens som jeg gjorde førhen. Det har så også resulteret i at mine smagsløg ikke er så skarpe som de har været. Det samme gør sig gældende ved lytning. Er man ikke på dupperne konstant, så forsvinder ens fornemmelse.

Jeg har arbejdet med nok Danmarks bedste vinsmager (som desværre ikke er iblandt os længere). Vi har kogt, frosset og mishandlet vin på alle tænkelige måder og alligevel kunne han nævne drue eller drue blanding, land, område og i nogle tilfælde både årgang og producent. Men gav man ham et glas lige fra flasken så kunne han nævne alt, hver gang. Han var den person der gjore det muligt at få nogle af verdens bedste vin huse til danmark, fordi at han vist Alt om deres vin og kunne blind-smage.

Så er man dygtig nok og vil lære at bruge sine sanser, så vil ens oplevelse og så blive belønnet. Men man bliver også mere kritisk og det gør desværre også tingene dyere

Det som jeg forsøgte at sige var: Serverer man en hvidvin ved en temperatur man typisk ville servere en rødvin, og fortæller forsøgspersonen at han skal bestemme "rødvinen" (som jo altså er en hvidvin), er der mange der falder i. Selv folk der kalder sig garvede vinkendere, er blevet narret på denne måde. Jeg siger ikke, at der ikke er folk som er endog ekstremt dygtige på dette område. De eksisterer helt sikkert, og jeg tror det samme gælder for at nogen kan bestemme kabler, signalkilder og forstærkere.

Ligeledes kan man jo ikke samle 10 tilfældige audiofiler (som påstår de kan høre forskel) til en blindtest, og bruge resultatet som et bevis for at der ikke er forskel. Der tror jeg vi er meget enige.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 December 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

arh ja suk..
nu sådan et emne IGEN..

Det er vel ligesom at stille spørgmålstegn ved bil entusiastents, behov for alufælge.. kører bilen bedre eller ser den bare bedre ud. for mig er det r.. ligegydigt, det siger jeg blot fordi jeg ingen interresse har for biler. jeg kunne forstille mig det er fordi det er dytten skal se godt ud. Blot et emne som folk ser forsklelligt på, synes jeg.
For mig må et anlæg gerne se godt ud (også kablerne), jeg er af den holdning at kabler må gerne være synlige og pæne. Og lader man sig bilde ind at kablet, lyder bedre end andre kabler er det fint mig. Jeg har intet mod betale ekstra for et "pænt"(og måske vellydende) kabel.
Så jeg forstår ikke rigtig hvorfor folk bliver ved men at lave tråde om det store ? omkring virkningen af Billige og dyre kabler..
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 04 December 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

GAAB
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Sendt: 04 December 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

KennethDK1 skrev:
Gonz skrev:

Og så dem som BILDER sig ind de kan høre forskel...

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 04 December 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Gaaaaaaaabb....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 December 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

lexus skrev:
 Gaaaaaaaabb....

CARS10 skrev:
GAAB

Skal vi nu til at skrive negative indlæg i alle de tråde der ikke har vores interresse ?

Jeg plejer bare at springe en tråd over hvis jeg ikke ønsker at deltage seriøst i debatten.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 December 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Det som jeg forsøgte at sige var: Serverer man en hvidvin ved en temperatur man typisk ville servere en rødvin, og fortæller forsøgspersonen at han skal bestemme "rødvinen" (som jo altså er en hvidvin), er der mange der falder i. Selv folk der kalder sig garvede vinkendere, er blevet narret på denne måde.

Der er nogen der ikke evner, f.eks. ligesom med kabler, og så er der dem der kan. Mængden imellem vil man kunne forvirre ved at finde rød- og hvidvine der ligger tæt på hinanden i smag - smager man på yderenderne, f.eks. Amarone mod Eiswein, vil der ikke være nogen som helst tvivl. Men man kan også snyde med rødvinen, der findes nogle af slagsen der er ekstremt søde og som bør drikkes kølige.

Alt afhænger af typen og sammenhængen

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Sendt: 04 December 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

En ting er helt sikkert har man drukket 2 flasker Amarone, så behøver man ingen dyre kabler. Så lyder alting lige pludselig helt fantastisk.... :)
Til top Vis KennethDK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethDK1

SOSFarum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 December 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Har et sæt Dali 2002 som jeg altid har ment gjorde ondt i ørene når der blev spillet rigtig højt, pga diskanten. Brugte noget elektriker ledning.

Købte vdh Clearwater kabel til dem og nu får jeg altså ikke ondt i ørene mere.

Til top Vis SOSFarum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SOSFarum

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes