Forfatter |
|
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det muligt at bruge et normalt phonokabel som digital kabel ?
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
Er det muligt at bruge et normalt phonokabel som digital kabel ? JA |
|
|
|
Til top |
|
|

Forever!
|
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
tonykart007 skrev:
Er det muligt at bruge et normalt phonokabel som digital kabel ? JA |
|
|
|
|
|
Er det ligeså godt og tilrådeligt ?
|
Til top |
|
|

Forever!
|
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst flere steder at det skal være et 75 ohms kabel
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007
Du kan jo prøve, men er skærm strømpen ikke tæt, og løber kablet forbi kontakter eller andet der kan sende elektrisk støj, vil du med det samme kunne høre det.
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
|
|
|
prøv det - det skader ikke
|
Til top |
|
|

Forever!
|
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil prøve med et tara labs kabel af bedre kvalitet, men er der ikke forskel på phonokabler og koax digital kabler ?
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
men er der ikke forskel på phonokabler og koax digital kabler ?
|
|
|
Jo, digitalkablerne er bl.a. 75 ohms typer. Men så længe kablet ikke er langt, kan du sagtens bruge andre typer. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
|
|
|
du opnår ikke de 75 ohm alige vel, vis kablet skulle være på 75 ohm vil det altid ændre sig ver gang du montere det for de stik der på arbaraterne og kabler/lodeklatter/koberbaner vil altid ændte ohm modstanden så det aldrig opnår de 75 ohm så derfor vil du altid kunne bruge hvilken som helst signalkabel, der er stor forskæld på kablerne så der er bare prøve dig frem intil du finder det kabel du syntes der er best til dit system så glem alt om de skide 75 ohm 
jeg kenner to som bruger 0,3mm sølv tråd og ikke længer en det går fra arbarat til arbarat også inden i arbaraterne og rykker
|
Til top |
|
|
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har tænkt på at det interne kabel i en pc til coax (SPDF) - er et lille sølle tyndt et. Det kan næppe være godt! - Er der nogen der kender til alternativer? VH
|
Til top |
|
|

Forever!
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
tonykart007 skrev:
|
|
|
du opnår ikke de 75 ohm alige vel, vis kablet skulle være på 75 ohm vil det altid ændre sig ver gang du montere det for de stik der på arbaraterne og kabler/lodeklatter/koberbaner vil altid ændte ohm modstanden så det aldrig opnår de 75 ohm så derfor vil du altid kunne bruge hvilken som helst signalkabel, der er stor forskæld på kablerne så der er bare prøve dig frem intil du finder det kabel du syntes der er best til dit system så glem alt om de skide 75 ohm 
jeg kenner to som bruger 0,3mm sølv tråd og ikke længer en det går fra arbarat til arbarat også inden i arbaraterne og rykker |
|
|
Så det med de 75 ohm er bare noget som industrien påstår er nødvendig. Bare men så har en godt skærmet kabel ? .... det jeg vil bruge et 1 meter langt .
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger som de andre - prøv dig frem. Men vær klar over at der kan være store forskelle, også mellem deciderede
digitalkabler. Hos mig har digikabler fra NLE været bedre end andre og væsentlig dyrere digikabler, og det selvom NLE-kablerne
ikke overholder de 75 Ohm (ud fra argumentet om at over korte afstande betyder det ikke så meget).
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
nhj4 skrev:
tonykart007 skrev:
|
|
|
jeg kenner to som bruger 0,3mm sølv tråd og ikke længer en det går fra arbarat til arbarat også inden i arbaraterne og rykker |
|
|
Så det med de 75 ohm er bare noget som industrien påstår er nødvendig. Bare men så har en godt skærmet kabel ? .... det jeg vil bruge et 1 meter langt .
|
|
|
Det er noget sludder nhj4
skriver om modstanden i stikkene. Når vi taler 75 Ohms impedans, har
det absolut INTET med den ohmske modstand i stik m.m. at gøre. Impedans
er en vekselstrøms "modstand", som primært bestemmes af kablets fysiske
opbygning (diameter og isoleringsmaterialer). Det er ikke noget industrien påstår - det er endog meget vigtigt, at et digitalt coax er et 75 Ohms kabel, et almindeligt signal kabel er på 50 Ohm og vil derfor ikke give den optimale tilpasning mellem signalkilde og DAC. Det er meget vigtigt at tænke på, at et digitalt signal er et højfrekvens signal, og et sådant skal behandles på helt anden vis en de lavfrekvente vi sædvanligvis arbejder med i HiFi sammenhæng. Så et "hvilket som helst signalkabel" er ikke optimalt, skal du lave en billig løsning, så er et kraftigt dobbeltskærmet antennekabel med nogle kvalitets phonostik i enderne faktisk rigtigt godt. En anden ting som også er vigtig, er at kablet bør være mindst 1.5 m i længden, et kortere kabel vil forårsage forvrængning i form af jitter - dette opstår på grund af spejlninger i hver ende af kablet; men har det en længde på 1.5 m eller mere, vil disse spejlninger komme så sent frem, at de ikke har betydning for DAC'ens afkodning af signalet.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
nhj4 skrev:
tonykart007 skrev:
|
|
|
jeg kenner to som bruger 0,3mm sølv tråd og ikke længer en det går fra arbarat til arbarat også inden i arbaraterne og rykker
|
|
|
Så det med de 75 ohm er bare noget som industrien påstår er nødvendig. nej de har ganske ret, men derfor kan man godt prøve andre kabler, et antene kabel skulle jo være det beste da det er 75 ohm Bare men så har en godt skærmet kabel ? .... det jeg vil bruge et 1 meter langt . i mine øjne er det lige meget om det er ½ m. eller 1,5m det det komer and på her er at finde det kabel der lyder best på det system du køre med, i en integret CD er det jo bare en kobber bane der føre signalet fra de ene pungt til det anet det er jo et ret kort signalvej der men er sikkert rettet til så det sikkert rammer de 75 ohm
det Erlingt skriver at det er noget sluder jeg skriver der har han da helt ret i, men man kan ikke komme uden om det at der er jo forskæld på kabler uanset om det er et digital eller analog, derfor skal man skal bare forsøg sig frem til man rammer det man søger
|
|
|
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
Så det med de 75 ohm er bare noget som industrien påstår er nødvendig.
|
|
|
Nej, hvis du vil trække 10-20m kabel, er de 75 ohm (og lavt tab) vigtigt. Men på kortere afstande kan du bruge andre kabler (med forskellige resultater afhængig af udstyret). Du kan da også prøve ringeklokkeledning, selvom jeg ikke vil anbefale det  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Belden og blue jeans laver vist nok fine og billige 75 ohm færdigterminerede kabler, hvor også stikkene er 75 ohm.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Belden og blue jeans laver vist nok fine og billige 75 ohm færdigterminerede kabler, hvor også stikkene er 75 ohm. |
|
|
hvordan laver man 75ohms stik ???????????????
|
Til top |
|
|

Forever!
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jegsøger bare at finde ud af om jeg kan bruge et phono kabel eller om det er bedst at anvende et rigtigt digitalkabel.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
Jegsøger bare at finde ud af om jeg kan bruge et phono kabel eller om det er bedst at anvende et rigtigt digitalkabel. JA du kan godt bruge et phono kabel så bare gå igang |
|
|
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 01 November 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
ulrikmm skrev:
Belden og blue jeans laver vist nok fine og billige 75 ohm færdigterminerede kabler, hvor
også stikkene er 75 ohm. |
|
|
hvordan laver man 75ohms stik ??????????????? |
|
|
Aner det ikke. Geometrien og materialerne skal vel have specielle mål og egenskaber, for at opnå den korrekte impedans.
Canard laver sådan nogle, også til apparatmontering. Til kabel/sattelit tv benyttes også specielle stik (som er simple og billige),
der har korrekt impedans for ikke at forstyrre signalet. Men de er ikke phonostik. Tror muligvis de hedder BNC.
|
Til top |
|
|