Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 20:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler til Edifier S530 (det værd?) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej kære hifi folk.

Jeg køre med følgende setup:

Lydkort: Creative Extreme music
PC Højtalere: Edifier S530

Lige nu køre jeg bare med de medfølgende kabler, dvs. nok ret billige kabler, og jeg tænkte på om jeg ville få noget mærkbart ud af at ofre lidt på nogle bedre kabler? Det er jo ikke helt i hifi klassen.

Tænkte lidt på noget i stil med:

Højtalerkabel: http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejttaler kabel/supra_rondo_hoejttalerkabel_pris_pr_meter_410_da.html

2xphone til minijack: http://www.av-cables.dk/lydkabler/minijack_kabel/minijack_ti l_2_x_phono/high_quality_audiokabel_2xphono_minijack_2_5_m_7 03_da.html

Ville det hjælpe, eller ville det være at smide penge ud af vinduet, når det ikke er bedre højtalere vi har med at gøre? Evt. andre bedre eller billigere kabler?

Og hvis vi nu snakker lydkort, er det "godt nok"? Tager i betragtning af at jeg overvejer lidt et Sennheiser HD 555 inde for den nærmeste frem.

Til top Vis bsli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsli

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er marginalt hvad du vil få ud af at skifte kabler på det ovennævnte. Kan det overhovedet tagede supra kabler du linker til?

Har du planer om at udskifte dine Edifier højttalere med en forstærker og nogle reol højttalere på et tidspunkt?
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges at jeg ikke har den store forstand inde for området. Ved faktisk ikke om den kan tage de kabler, regnede bare med det passede i det hele?

Når du siger reol højtalere og forstærkere, så tænker du vel på noget "stort og dyrt"? Så har jeg nok ikke. Vil egentligt bare gerne have nogen god lyd til billige penge.

Fik sættet i julegave fordi jeg ønskede mig det, og jo de spiller da godt, men de anmeldelser jeg læst på nettet om det, hvor det nærmest var lige det der kom før hifi, så blev jeg nok en smule skuffet. SÅ meget bedre, er det heller ikke i forhold til de stereo anlæg højtalere jeg havde før.

Men siden du spørger, har du da nogle anbefalinger? evt. angående lydkort og sådan, er det extreme music godt nok, hvis vi snakker til musik?

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Det behøves ikke at være så dyrt at opgradere til en lille forstærker og et par reol højttalere, men alt er relativt. Det vil nok sætte dig et par tusinde tilbage. Jeg forstår ikke helt det du skriver med at det kommer lige før hifi? Jeg vil sige at der er et godt stykke mellem et par computerhøjttalere og så noget fornuftig grej. Men det er også to forskellige prislejer.

Som det er nu vil jeg ikke tro at dit lydkort er det svageste led, men jeg kender det ikke godt nok til at kunne sige det med sikkerhed.

Men det er min klare holdning at det er meget begrænset hvad du vil få ud af at skifte kabler på det du har pt. Du skal ikke regne med at det kommer til at lyde helt anderledes fordi du skifter kabler på det, så hvis du ikke er tilfreds med lyden så skift det ud.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Enig med de andre. Lad være med at bruge penge på kabler til det sæt.

Som en anden er inde på - hvordan vil du tilslutte højtalerne med de kabler? Tror jeg faktisk ikke man kan. Der er jo ikke de gængse højtaler-terminaler på sættet?

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Til det med kablerne, var jeg faktisk ikke helt klar over. Troede egentligt bare det var et par helt almindelige højtalerkabler.
Til det med hifi, så var det fordi jeg havde læst noget med, at man skulle op i hifi klassen, for at få det bedre, eller noget i den stil, men hæng mig ikke helt op på det.

Kan godt se jeres pointer, og jeg må nok nedsætte mine forventninger lidt og i stedet drømme om noget ordenligt hifi udstyr engang.

Men i skal have mange tak for hjælpen. Så sparede i mig de penge

Edit: Men jeg kunne da lige høre for sjov, hvor mange penge skal man ca. smide i, for at få ordenligt lyd til sin computer? (hører kun musik fra comuteren). Evt. head-fi?
Og hvilke produkter skal man se efter?

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Ville smide penge efter det her sæt

http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=16392

Har selv fundet sættet billigst på dustinhome.dk og hopper selv på det når midlerne er til det

Ved ikke om det er at skyde gråspurve med kanoner, men så investér evt. også i en DAC(eksternt lydkort). Cambridge Dacmagic har fået rigtigt, rigtigt gode anmeldelser såvel her på siden og andre steder på nettet. Kan fås hos Hifiklubben

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

bsli skrev:
Til det med kablerne, var jeg faktisk ikke helt klar over. Troede egentligt bare det var et par helt almindelige højtalerkabler.
Til det med hifi, så var det fordi jeg havde læst noget med, at man skulle op i hifi klassen, for at få det bedre, eller noget i den stil, men hæng mig ikke helt op på det.

Kan godt se jeres pointer, og jeg må nok nedsætte mine forventninger lidt og i stedet drømme om noget ordenligt hifi udstyr engang.

Men i skal have mange tak for hjælpen. Så sparede i mig de penge

Edit: Men jeg kunne da lige høre for sjov, hvor mange penge skal man ca. smide i, for at få ordenligt lyd til sin computer? (hører kun musik fra comuteren). Evt. head-fi?
Og hvilke produkter skal man se efter?

Jeg er ikke så meget med på noderne når det kommer til head-fi, men jeg har lige prøvet at sammensætte lidt almindeligt stereo grej incl. et par reol højttalere.

CAMBRIDGE 640A: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=130876 - ca. 1400 kr
CAMBRIDGE AUDIO P 500 POWER AMPLIFIER: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=131377 - ca. 850 kr
B&W DM601 S1/S2/S3 - prisniveauet ligger normalt omkring 1500-1700 kr. (DM600 vil jeg mene er for lille og DM602 og DM603 vil jeg mene er for stor.)

Jeg ved den ene cambridge jeg linker til er en effektforstærker, men det kan du sagtens bruge, og du behøver ikke en forforstærker, hvis du bruger niveaureguleringen på lydkortet. Jeg vil dog vente med at tænde for effektforstærkeren til computeren er startet op, da det giver en knald når lydkortsdriveren initialiseres.

Men jeg vil mene de kan gøres for ca. 2200 kr, hvis du forhandler lidt på priserne, måske endda billigere. Der til kommer kabler så.

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Jamen så lyder det jo til, at det kan gøres til rimelige penge. Er helt klart noget jeg vil overveje, hvis jeg engang for skrabet lidt penge sammen!

Men jeg ser det sådan lidt, at den du linker til Leise, er lidt den lette løsning, hvor man køber et sæt, og så er det hele bare med, hvorimod det lyder lidt som en større omgang hvis man skal rundt og finde forskellige dele(men måske også sjovere  ). Men når det er brugt, så får man vel også (måske en del) mere ud af det?

Men nu vil jeg jo lige sige igen, at jeg er på ret meget bar bund, hvad angår hvordan det hele fungere. Altså fx så er jeg ikke engang klar over, om man skal have begge de 2 cambridge du linker til, eller kun 1 af dem? Jeg ved jo knapt nok hvad en forstærker er . Er der nogle bøger, eller hjemmesider man kan finde, hvor man kan læse mere om hvordan det hele fungere, sådan helt fra bunden?

Er der forresten nogle gode råd til, hvad man kan gøre for at få den bedste lyd ud af ens computer? Altså ved selvfølgeligt godt, at det er et spørgsmål om at lytte sig frem, men har lidt svært ved det. Ens lydkort har jo allemulige smarte funktioner, men har lidt det indtryk at ting som X-fi crystalizer osv. i manges øjne er noget bras. Nu køre jeg fx med foobar2000, hvor jeg har prøvet at sætte det op til at køre asio, men synes ikke der er den vilde forskel at høre. Har iøvrigt xp home.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Lette løsning, jaeh men ikke nødvendigvis dårligere...  Er det ikke også lidt begrænset hvor meget udstyr man har plads til ved en computer?

Du kan få meget godt brugt hifi for små penge - bare spørgsmålet om du vil løbe risikoen med brugt udstyr? Og når du nu siger at du er komplet noob(ment på den gode måde), så ved jeg sgu ikke om du skal springe ud i det.

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

bsli skrev:
Jamen så lyder det jo til, at det kan gøres til rimelige penge. Er helt klart noget jeg vil overveje, hvis jeg engang for skrabet lidt penge sammen!

Men jeg ser det sådan lidt, at den du linker til Leise, er lidt den lette løsning, hvor man køber et sæt, og så er det hele bare med, hvorimod det lyder lidt som en større omgang hvis man skal rundt og finde forskellige dele(men måske også sjovere  ). Men når det er brugt, så får man vel også (måske en del) mere ud af det?

Men nu vil jeg jo lige sige igen, at jeg er på ret meget bar bund, hvad angår hvordan det hele fungere. Altså fx så er jeg ikke engang klar over, om man skal have begge de 2 cambridge du linker til, eller kun 1 af dem? Jeg ved jo knapt nok hvad en forstærker er . Er der nogle bøger, eller hjemmesider man kan finde, hvor man kan læse mere om hvordan det hele fungere, sådan helt fra bunden?

Er der forresten nogle gode råd til, hvad man kan gøre for at få den bedste lyd ud af ens computer? Altså ved selvfølgeligt godt, at det er et spørgsmål om at lytte sig frem, men har lidt svært ved det. Ens lydkort har jo allemulige smarte funktioner, men har lidt det indtryk at ting som X-fi crystalizer osv. i manges øjne er noget bras. Nu køre jeg fx med foobar2000, hvor jeg har prøvet at sætte det op til at køre asio, men synes ikke der er den vilde forskel at høre. Har iøvrigt xp home.

Der er massere information at finde her på sitet. Som jeg også skrev tidligere så behøves du kun effektforstærkeren, hvis du lader computeren lydkort styrer volumen. Den løsning bruger jeg selv.

Det er ikke så stor en mundfuld at kaste sig ud i. Det er min klare mening at du vil få en markant bedre lyd ved at gøre det, det koster selvfølgelig også nogle penge. Hvis du vil have bedre lyd på din computer så kan du overveje en dac, den kan bruges ved begge løsninger.

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Leise: Ja det har du selvfølgeligt også ret i. Man skal jo starte et sted. Synes da også de  højtalere du linker til ser ret lækre, men det visuelle har selvfølgeligt ikke så meget med lyden og gøre. Vil du mene at der er en verden til forskel, fra mit Edifier S530, og så til dem? For der skal virkelig være noget at hente, hvis jeg skifter fra det til 1300 kr, og så til dem til 2200. SÅ stor prisforskel er der jo egentligt heller ikke Og så evt. smide et bedre lydkort i spand/ usb lydkort.

Og et lidt dumt spørgsmål (måske). De fleste pc højtalersæt, som man fx finder på edbpriser, der er der rigtig mange hvor der medfølger subwoofer. Det snakker i ikke rigtigt om, er det fordi det simpelthen ikke er nødvendigt?

polmann: Jeg vil prøve at gå mig i kast med at lære lidt mere omkring det. Men du ville mene, at hvis jeg fx bestilte sådan en forstæker og et par højtalere, så ville jeg sagtens kunne finde ud af at bixe det sammen? Og er det også det værd at ofre de 2-3k i forhold til de pc højtalere jeg har nu, også hvis man fx ser på dem Leise linker til?

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kender desværre ikke det sæt Leise linker til, men jeg vil mene at du får en væsentlig forbedring ved at tage noget ala det jeg foreslår. Umiddelbart vil en subwoofer ikke være en nødvendighed efter min mening, men man kan da altid smide en på, jeg har dog selv en i mit setup (men det er kun fordi det ikke har lykkedes mig at sælge den). Du er velkommen til at komme og få et lyt hvis du er på Sjælland en gang.

Med hensyn til det visuelle, så er det klart at det nok fylder noget mere. Jeg har f.eks. gjort det sådan at min forstærker hænger under skrivebordet og derfor ikke står fylder.

Du kan jo også udbygge til et almindeligt anlæg, hvor computeren er sat til .

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Tak for invitationen 

Kan en hvilken som helst subwoofer sættes til? Fx også den jeg allerede har til mine højtalere?

Og er der egentligt nogle gode råd til, hvordan man får den bedste lyd ud af windows? Har selv rodet lidt med grafikkort instillinger, winamp/foobar200 med asio og div, men synes ikke rigtigt jeg kan høre nogen forskel, og lyden er ligesom lidt flad i det. Findes der nogle gode fif? Er ikke så let at finde på nettet.

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

bsli skrev:
Tak for invitationen 

Kan en hvilken som helst subwoofer sættes til? Fx også den jeg allerede har til mine højtalere?

Og er der egentligt nogle gode råd til, hvordan man får den bedste lyd ud af windows? Har selv rodet lidt med grafikkort instillinger, winamp/foobar200 med asio og div, men synes ikke rigtigt jeg kan høre nogen forskel, og lyden er ligesom lidt flad i det. Findes der nogle gode fif? Er ikke så let at finde på nettet.

Det kommer an på forstærkeren og dit lydkort. Der er flere måder at slutte det til på, og det afhænger også af hvilken subwoofer det drejer sig om. Hvis forstærkeren har et lfe/pre-out kan du sætte en aktivsubwoofer til via denne udgang. Ellers hvis dit lydkort har en subout, eller en ekstra udgang kan du slutte den til her som normalt (alternativt kan du bruge en y-splitter). Jeg vil dog tro at du ikke får ret meget ud af det, jeg ville i hvert falde ikke gøre det.

Der er flere måder at gøre det på, men jeg tror at du i de fleste tilfælde kan slutte en subwoofer til.

Jeg kan fortælle dig lidt om den måde jeg har valgt at slutte mit til på.

Jeg har følgende udstyr:
- Dali Evidece 370
- Paradigm SB-90 (passiv sub)
- NAD 906 6-kanals effektforstærker

Jeg har to stks mini-jack til phono kabler.
Det ene går fra den almindelige lyd-ud på lydkortet til her sin brokoblede kanal på effekforstærkeren, og det andet går fra sub-out på lydkortet og til den sidste kanal på effektforstærkeren.

Jeg bruger lydkortets software volumekontrol til at styrer lyd niveauet. Jeg mener dog ikke det er nødvendigt at have en sub på med det setup jeg har, men nogen vil måske mene at der mangler lidt bas uden. Jeg bruger den som jeg skrev kun fordi jeg ikke har kunne få den afsat. Det er dog ikke den normale måde denne sub tilsluttes på, da det er meningen at front højttalerne (reol ht) skal trækkes ind over subben, hvor den så fungerer som et yderligere delefilter for dem så de kun går ned til 100 hz.

Ja det er måske lidt kringlet skrevet, så sig lige til hvis der er noget der er glippet.

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Polmann:

Hmm, jeg tror slet ikke jeg har så mange muligheder som du snakker om.
Altså mine 2 højtalere er sat til subwooferen (har den så flere funktioner?), som vel fungere som forstærker ik? Ud fra subwooferen har jeg 2xphone til minijack stik som sidder i analog indgang på min computer (da der ikke er digital udgang på subben).

Ud fra subwooferen er der sådan et simpelt display ting, hvor jeg kan ændre på vol, sub, bas, tre, balance og lys i displayet.

EDIT: ahhh, det kan være du svarede på, om det var muligt at sætte min subwoofer til en forstærker?
Hvis du ikke mener det ville gøre den store forskel alligevel, så er det nok heller ikke noget jeg behøvede at rode med. Hvad er forresten forskellen på en aktiv og passiv sub?

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Yes jeg svarede på om det var muligt at slutte den til.

Forskellen på en aktiv og en passiv subwoofer er, at den aktive har indbygget forstærker. Den passive fungerer på samme måde som en almindelig højttaler, den spiller bare kun bas.

Fordelen ved en aktiv forstærker at det er meget let at lave alle mulige justeringer (delfrekvens, fasestyring, volume etc), og at du ikke belaster din almindelige forstærker. Du kan på sin vis lave den passiv sub aktiv, ved at smide en selvstændig forstærker foran den, men du vil så være begrænset af det delefilter der sidder i den.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

bsli skrev:
Leise: Ja det har du selvfølgeligt også ret i. Man skal jo starte et sted. Synes da også de  højtalere du linker til ser ret lækre, men det visuelle har selvfølgeligt ikke så meget med lyden og gøre. Vil du mene at der er en verden til forskel, fra mit Edifier S530, og så til dem? For der skal virkelig være noget at hente, hvis jeg skifter fra det til 1300 kr, og så til dem til 2200. SÅ stor prisforskel er der jo egentligt heller ikke Og så evt. smide et bedre lydkort i spand/ usb lydkort.

Jeg ved det desværre ikke - har aldrig hørt dine Edifier's. Faktisk har jeg heller aldrig hørt Audioengine's, men de har ikke fået andet end virkelig god kritik alle steder. Men vil måske mene at det vil være lidt overkill til Audioengines med en ekstern DAC.  

bsli skrev:

Og et lidt dumt spørgsmål (måske). De fleste pc højtalersæt, som man fx finder på edbpriser, der er der rigtig mange hvor der medfølger subwoofer. Det snakker i ikke rigtigt om, er det fordi det simpelthen ikke er nødvendigt?

Selve enhederne er jo ikke vildt store i de PC-højtalersæt, så jo - her er det nok en nødvendighed hvis du vil have bassen med. Og lidt bas vil man jo gerne have Så længe det ikke er Cerwin Vega- eller Jamo-bulder.

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Ahh ja, kan godt høre jeg har nogle ting at sætte mig ind i, før jeg evt. går ud og investere i noget hifi grej :)

Leise: Det er jo nemlig det, der skal være noget at hente i det, ellers kan det være ligemeget

polmann: Ja okay, så fik jeg også sat det på plads.

Forresten angående usb lydkort, jeg har set et forholdvis billigt et, som der er en del der snakker om.
AUDIOTRAK Prodigy Cube til 820 kr. Er der noget af hente i sådan et lydkort?
Og hvordan fungere det egentligt, vil jeg så både kunne bruge mit pci kort, og så hurtigt slå mit usb kort til, når det skal være ordenligt lyd? For så har jeg både noget til spil, og noget til god musik.

Edit: btw. i må undskylde at i bliver haglet til med newbie spørgsmål, der er bare så mange at tage af

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun hørt godt om Cuben. Der vil sikkert være noget at hente i forhold til det lydkort du har. Jeg vil tro at den kan klassificeres som en DAC. Jeg mener den kan sluttes til enten via USB eller hvis dit lydkort har en optisk ud.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes