Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 17:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjemmelavet højtaler ophæng (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 01 September 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Jeg står og vil lave et stykke hjemmelavet højtaler ophæng, jeg regnede med at skære et bræt i 2 dele, de er 1.8cm tykke.. Men jeg frygter så om det kan have en negativ indflydelse på lyden? jeg vil selvfølgelig bore nogle skruer i bunden for at højtaleren ikke kan skride nogen steder, og selve højtaleren vil ligge helt fladt til pladen. det er et sæt B&W Dm601 s3. Hvad siger i? er det små bakketæller eller har det en stor betydning? jeg kan ikke lige huske hvad træ det er, men det er ik mdf.
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi

Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Kunne være rart med en svar i dag hvis det er muligt det er fordi jeg gerne vil have det monteres i aften når jeg får besøg.. Men jeg har læst lid delvise meninger inden for det her område, det er både en skidt og en god ide at skrue højtaleren fast på brættet/højtalerophæng, nogen mener at det skaber vibrationer i træet og kan direkte høres, og nogen mener det ikke har nogen betydning... Ville bare derfor gerne høre jeres mening vil bare gerne ungå at en brøler

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 September 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er svært at få et svar fordi det kan være svært at forstå hvad det er du har tænkt dig.

Altså, du vil lave et højttalerophæng ved at save et stykke træ i to dele ...

- og hvad så mere? skal de samles? til en hylde? eller skæres i smig som et reol-ophæng?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Nåh ja det kunne hjælpe sorry de skal bare bruges som ganske simple hylder

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 September 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Ok - så tror jeg ikke det bliver hylden der kommer til at påvirke lyden mest, men det at højttalerne kommer tæt på væggen. De fleste højttalere lyder bedst et stykke væk fra væggene.

Hvis du skruer højttalerne fast til bundpladen vil du på den ene side låse højttaleren fast til væggen hvilket svarer til øget masse. Det giver en teoretisk forbedring af lyden. Men det kan også være at der er nogle strukturelle nodes i bygningens konstruktion som vil kunne gøre at væggene kommer i svingninger ved bestemte frekvenser.

Derfor må svaret som sædvanlig være: Prøv dig frem. Du kan prøve at lægge noget blødt mellem højttaler og hylde: filt, liggeunderlag-skum, kork, ... eller prøve at hæfte de to dele sammen med at bruge nogle klatter elefantsnot, (blu-tack) eller anden hæftemasse, som både er dæmpende og låsende på sammetid. Eller endelig prøve at skrue dem fast.

Jeg tror ikke der kan gives et brugbart svar på forhånd.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret, jeg fandt det nu meget brugbart jeg vil prøve at skære hylden efter lyd position, men det er rart at vide at det ikke gør noget at spænde dem fast, ville også være træls hvis nogen ville snuble over højtaleren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes