Forfatter |
|
texe Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 401
|
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har en masse plads under sofa'en i min lille TV-stue og tænkte jeg kunne udnytte denne til at bekæmpe bulder bass! Det runger godt og grundigt når jeg hører musik og ser film, så tænkte der muligvis var et simpelt/billigt materiale jeg kunne smække under sofaen til at afhjælpe problemet en smule?
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at fylde op med rockwool. Sæt noget stof foran for at undgå at det smuldrer. Jo tykkere material, jo dybere dæmper det. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bulder bekæmpes vist bedst i hjørnerne.
Søg evt. på "bass traps" på Google. Hvis man kan skaffe nogle 20-30 cm rørskåle, kan man nok fremstille nogle rigtig fornuftige nogen.
Men, prøv med forskellige Rockwool produkter. Såkaldte terrænbats skulle vist være ganske velegnede.
|
Til top |
|
|
texe Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 401
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har desværre ikke meget plads at gøre godt med i hjørnerne.
Hvis jeg syer en stor pude og fylder den med rockwool, så skulle det kunne agere våben mod bulderbass? Det lyder fedest. Det må jeg prøve.
Jeg har læst om flere som benytter noget der hedder Rockfon?
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 04:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan som du beskriver dit problem virker det mere sandsyneligt at de problem er akustisk reflektion fra væggene. Dvs lyd rammer nogle hårde vægge og så bliver reflekteret ud i rummet. Når man hører lyd der ikke kommer direkte fra højtalerne, men fra væggen så opstår der typisk en rungen og grim hård lyd. Prøv at eksperimentere med at hænge noget blødt op på væggene.
Hvis siddevæggene mellem anlægget og lyttepositionen er tæt på så prøv med dem først. __________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og inden du stopper din sofa ud med Rockwool, så prøve at lægge din dyne og andet under først - og hvis ikke du hører forskel så er det ikke den vej du skal...
|
Til top |
|
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rockfon giver ikke en prut i basområdet desværre, ikke med mindre det bliver spændt ud over hjørner i hvert fald. Jeg er selv ude i overvejelser om at bygge en SLAM absorbent (søg på nettet). Den er efter sigende meget effektiv, men fylder trods alt stadig en del.
Hvis du har seriøse bas problemer er jeg desværre ike optimistisk omkring tilstrækkeligheden af dæmpning under sofaen. Jeg har selv indtil videre i min betonkælder sat 8m2 parafon plader op på loft og sidevægge, lagt trægulv på 4.5cm høve strøer og lagt rockwool under, spændt ruller med glasuld op i hjørnerne bag højttalerne og placeret flyttekasser fyldt med rockwool i et par af de øvrige hjørner. Derudover er en stor vinduesniche fyldt med to hele baller rockwool. Det er kun næsten nok, og jeg overvejer stadig den hersens SLAM absorbent.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge et par af de bass-traps som bruges i studier.
Et fabrikat laver dem i firkantede stykker med en smart aluramme som kan bruges til montering. eksempelvis på en sofaramme.
Hvis de skal være effektive uden at fylde en hel masse koster det altså lidt.
Det med dynen vil du højst sansynligt ikke høre nogen hørbar effekt, heller ikke rockwool i en pose. Du har simpelthen for lidt materiale til absorbtion.
Ghost laver paneler med en tuning hvor du får dæmpet bulderbas (mellembasressonans). De virker ved at være tunet med presset fibermateriale og en central membran som er den der er tunet til dæmpefrekvensen.
Så slipper ørerne for at prøve at sortere bulderet fra og det opleves som et utrolig løft i dynamikken og klarheden i lydbilledet stiger markant.
Men du har ikke nævnt hvor stort dit rum er?
I min stue på 22m2 og 3 meter til loftet, har jeg lige nu 3 paneler og skal bruge mindst 2 mere. De kan beklædes med noget flot grafisk trykt stof for at blive en del af interriøret. Men er de skjult under en sofa eller bag en dør som normalt er åben og lukket når du spiller, ja så er det jo ligemeget.
Før du gør en masse med håbefuld DIY dæmpning skulle du sikre dig at have prøvet noget som beviseligt virker for at se om det er her dit hovedproblem liggger. De fleste seriøse forretninger låner ud, eller sælger med returret hvis man som kunde opføer sig fornuftigt og har reelle hensigter.
mvh M
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende at høre dine erfaringer Texe.
Du skal ikke give op så hurtigt :O)
mvh M
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udnyt hulrummet under din sofa til en SOFAWOOFER! ( tjek min signatur) 
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydens hastighed er ca. 343 meter i sekundet. Dermed skal din din rockwoolpose være 1.7 meter dyk for at absorbere ned til
ca. 200 Hz. Absorbtion er ikke løsningen til bas.
Dit problem (og alle andres) er dimensionerne af dit rum. Når en lydbølge med eksakt samme længe som aftanden mellem to
vægge, loft/gulv og hjørne/højrne reflekteres frem og tilbage vil den blive selvforstærkende, da max og min amplitude ramme
samme sted. Basfælder i hjørnerne hjælper ved at ændre afstanden og minimere problemet.
Digital rumkorrektion på bassen er nærmest et mirakel. Den medregner den selvforstærkende effekt for de forskellige
frekvenser og justere volumen op eller ned.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Lydens hastighed er ca. 343 meter i sekundet. Dermed skal din din rockwoolpose være 1.7 meter dyk for at absorbere ned til ca. 200 Hz. Absorbtion er ikke løsningen til bas.
Dit problem (og alle andres) er dimensionerne af dit rum. Når en lydbølge med eksakt samme længe som aftanden mellem to vægge, loft/gulv og hjørne/højrne reflekteres frem og tilbage vil den blive selvforstærkende, da max og min amplitude ramme samme sted. Basfælder i hjørnerne hjælper ved at ændre afstanden og minimere problemet.
Digital rumkorrektion på bassen er nærmest et mirakel. Den medregner den selvforstærkende effekt for de forskellige frekvenser og justere volumen op eller ned. |
|
|
Hold da op en gang sludder!
Det handler om at omdanne energi til varme og det kan man sagtens hvis man har en absorbent som har den rette resonansfrekvens, sådan er basabsorbenter opbygget, prøv at læs lidt rundt på nettet så du vil du forstå hvordan.
Simpel rockwool og skumfiduser virker ikke på bas, men en basabsorbent gør altså.
Man kan vælge absorbenter efter hvilken frekvenspeak man ønsker at dæmpe, de dybeste absorbenter er typisk hjørneplacerede.
mvh M
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det som er noget sludder?
At lydens hastighed er omkring 343 meter i sekundet?
At du skal have min. samme tykkelse absorberende materiale som bølgelængden for at absorbere?
At der opstår stående bølger i alle rum grundet dimensionerne?
Det er de stående bølger som giver den buldrende bas? Særlige frekvenser med voldsomt højere volumen end resten. Disse
stående bølger kan minimeres/brydes ved at placere møbler i hjørnerne.
Hvis basniveauet generelt er for højt kan man benytte desiderede basfælder. De består af et absorberende materiale bag et
hårdt men flexibelt materiale. De virker ved at de lange basbølger reflekteres på det hårde materiale, som sættes i
svingninger, væsentlige kortere bølgelænge end oprindelig bølge og absoberes i det bagvedliggende absorberende materiale.
Den reflekterede basbølge har mistet en væsentlig del af sin amplitude i denne process, da som du korrekt skriver omdanner
energi til varme.
Og de virker bedst i lidt fra hjørnene, da både reducere basniveauet men også bryder de stående bølger.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Hvad er det som er noget sludder?
At lydens hastighed er omkring 343 meter i sekundet?
At du skal have min. samme tykkelse absorberende materiale som bølgelængden for at absorbere?
At der opstår stående bølger i alle rum grundet dimensionerne?
Det er de stående bølger som giver den buldrende bas? Særlige frekvenser med voldsomt højere volumen end resten. Disse stående bølger kan minimeres/brydes ved at placere møbler i hjørnerne.
Hvis basniveauet generelt er for højt kan man benytte desiderede basfælder. De består af et absorberende materiale bag et hårdt men flexibelt materiale. De virker ved at de lange basbølger reflekteres på det hårde materiale, som sættes i svingninger, væsentlige kortere bølgelænge end oprindelig bølge og absoberes i det bagvedliggende absorberende materiale. Den reflekterede basbølge har mistet en væsentlig del af sin amplitude i denne process, da som du korrekt skriver omdanner energi til varme.
Og de virker bedst i lidt fra hjørnene, da både reducere basniveauet men også bryder de stående bølger.
|
|
|
Det er noget sludder at "...At du skal have min. samme tykkelse absorberende materiale som bølgelængden for at absorbere..."
Resten er det samme jeg skriver.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Porøse fibermaterialer som rockwool har maksimal effekt i en afstand af en KVART bølgelængde fra fast flade (væg, loft, etc.). Dette skyldes at lydbølgen på præcis dette sted har maksimal fart, men minimalt tryk.
Den gængse anbefaling er at placere en fiberplade af passende fasthed og tyngde i denne afstand fra fast flade med en luftlomme bag. Ofte vil man dog gerne absorbere mere en en enkelt frekvens. Det gør man så bedst ved at spænde sin fiberplade ud over et hjørne, idet pladen jo så effektivt er udspændt i alle afstande mellem 0cm og den vinkelrette afstand til hjørnet.
En anden yderligere fordel ved en hjørneplacering er at lydbølger har en tendens til at klumpe sig sammen i hjørnerne og man derved i størst mulig grad påvirker alle bølgeudbredelser.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Derudover kan jeg, som nævnt, på det kraftigste anbefale at prøve Jan Voetmanns Soft Layer Membrane Absorber som har følgende fordele:
1. Den absorberer KUN lave frekvenser og har stor set ingen virkning over 200 Hz. 2. Ved en dybde på kun 180mm har den stor virkning i området 60 - 100 Hz. 3. Hvor den har maksimum har den en virkningsgrad på omkring 80%
|
Til top |
|
|