Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 21:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: EMC - skærmet kabel til net og højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ct75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg roder lidt med ny opsætning af lyd og billede. Jeg laver en ny gruppe i min el-tavle, og trækker et skærmet kabel derfra. Som strømskinne, havde jeg tænkt på et Xindak XF-1000e netfilter. Derfra Lorad til enhederne. Ligeledes er mine højtalerkabler fra Supra, af typen Ply3,4s (skærmet).

Nu er jeg så begyndt at sætte mig lidt ind i det med at skærme kabler. Når man læser om emnet, finder man ud af at mange af de løsningerne der sælges til hifi-brug, er bandlyst i industrien, hvor der skærmes mod EMC støj. Feks. supra ply3,4S til højtaler - den er kun tilslutte i den ene ende (forstærker siden) og dette er via det som fagfolk kalder en "Pig-Tail" (skærmen er koblet til chassiet / enheden via en ledning). I følge fagfolk kan dette få den direkte modsatte virkning og fungere som en antenne der SUGER alt støj til sig, med et ringere resultat end ikke skærmede kabler. Det samme er gældene for netkabler. Bla. i el-tavlen, når ledere og skærm skilles fra hinanden, så fungerer de hver især som antenner. Bare 10cm. pig-tail, kan reducere afskærmningen med op til 1000% (fine udregninger jeg har fundet på nettet).

En korrekt afskærmning opnås kun gennem en såkaldt 360 graders terminering, hvilket der ikke er noget almindeligt hifi udstyr der er forberedt til. Ligeledes er der mangle enheder der slet ikke er beregnet til jord.

Er der nogle der har rodet med dette emne og lavet test osv. Gode dårlige erfaringer?? Evt. selv lavet jord tilslutninger osv.
Til top Vis ct75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ct75

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Du kunne kigge lidt her.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37097&K W=Visca+Blaugrana
der er et ret godt dokument om EMC

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

ct75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej du

Dokumentet findes ikke længere... øv. Jeg kan fornemme at det berører flere af de spørgsmål jeg går rundt med.

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG

ct75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Det er link til samme side som jeg fik fra Visca Blaugrana, men selve artiklen, som dialogen refererer til, er ikke lægere tilgængelig. 

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg er lige paa vej ud af doeren, men vil kigge efter det lidt senere, er ret sikker paa at jeg nok skal kunne grave det op.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Kig her

http://download.schneider-electric.nu/snb/start.aspx?so=3&am p;nt=1&kw=EMC&mc=0&ff=0

ct75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Det virkede heller ikke helt efter bogen, men fandt en pdf-fil på hele 138 sider, på Schneiders hjemmeside. Jeg formoder det er den. Jeg har kort skimtet den igennem, og det bekræfter en del af de info. jeg har fået.

Dvs. det er så godt som umuligt at undgå at der skabes en form for "antenner" i en hifi installation. Er det så bedre slet ikke at bruge skærmede kabler?

Skal jeg lade være med at forsøge at jorde de de forskellige apperater, der ikke er forberedt til det?

Hvordan vil skærmen virke i et højtalerkabel ?

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

ct75 skrev:
Hej

Jeg roder lidt med ny opsætning af lyd og billede. Jeg laver en ny gruppe i min el-tavle, og trækker et skærmet kabel derfra. Som strømskinne, havde jeg tænkt på et Xindak XF-1000e netfilter. Derfra Lorad til enhederne. Ligeledes er mine højtalerkabler fra Supra, af typen Ply3,4s (skærmet).

Nu er jeg så begyndt at sætte mig lidt ind i det med at skærme kabler. Når man læser om emnet, finder man ud af at mange af de løsningerne der sælges til hifi-brug, er bandlyst i industrien, hvor der skærmes mod EMC støj. Feks. supra ply3,4S til højtaler - den er kun tilslutte i den ene ende (forstærker siden) og dette er via det som fagfolk kalder en "Pig-Tail" (skærmen er koblet til chassiet / enheden via en ledning). I følge fagfolk kan dette få den direkte modsatte virkning og fungere som en antenne der SUGER alt støj til sig, med et ringere resultat end ikke skærmede kabler. Det samme er gældene for netkabler. Bla. i el-tavlen, når ledere og skærm skilles fra hinanden, så fungerer de hver især som antenner. Bare 10cm. pig-tail, kan reducere afskærmningen med op til 1000% (fine udregninger jeg har fundet på nettet).

En korrekt afskærmning opnås kun gennem en såkaldt 360 graders terminering, hvilket der ikke er noget almindeligt hifi udstyr der er forberedt til. Ligeledes er der mangle enheder der slet ikke er beregnet til jord.

Er der nogle der har rodet med dette emne og lavet test osv. Gode dårlige erfaringer?? Evt. selv lavet jord tilslutninger osv.

Rart endelig at se en som har sat sig lidt ind i tingene!

Min anbefaling er at glemme ALT om skærmning med mindre det kan udføres korrekt med 360 graders terminering i begge ender. Alt andet er spild af tid og penge, og kan som du skriver, måske endda give et dårligere resultat. Det kræver desuden at alt er skærmet og afsluttet korrekt.

Jeg har gennem flere år arbejdet med EMC i maskinbranchen. De skærmløsninger som tilbydes til hifiprodukter er det rene Andes And. Brug pengene på noget god musik og rødvin i stedet.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Spændende læsning
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Der har foer vaeret en del snak om at bruge roede hospital kabler i HIFI, er der nogen der ved om de er skaermet i apperart huset??

jeg har i alle mine forstaerkere, dvd afspillere mm afsluttet i en EMC forskruning, og saa trukket skaermen saa taet paa afsluttningen i schuko stikket, til sidst afsluttet paa jord benet, see traaden om min diy skinne.

Men ja det vil aldrig kunne blive optimalt, med mindre man bruger EMC forskruninger i begge ender af forsyningen,

en anden ting er det er jo ikke ligefrem Frekvensomformere vi har med at goere, saa er der nogen grund til skaermen?? jeg er ikke overbevisk, og kan huske da jeg lavede det hele, at jeg i starten kunne hoere forskaeld, men efter jeg fik vendt fasen rigtig ja saa var der vist ikke rigtig noget forskaeld.

ct75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har besluttet at lave forskelige forsøg. Der er nu trukket skærmet kabel (ölflex 110cy) til den kommende netskinne og derfra Lorad. Jeg vil løbende prøve at lege lidt med at pille skærmen fra. Det samme med højtalerkablerne. Så ser vi hvad der kommer ud af det.

Til Visca Blaugrana:
Har ikke hørt om hospitalkablerne før. Ang. EMC forskrugninger, har du så bare boret nyt hul i dine enheder? Og har disse enheder alle jord i forvejen, eller er det nået du har lavet? Det er vel så godt som umuligt at lave en terminering i el-skabet.

Lorad er vel ikke beregnet til EMC forskrugninger. Det specielle ved Lorad er at skærmen er tilkoblet jordledningen via jordledningens isoleringskappe som er ca. 40% ledende. Lorad er CE godkendt, hvilket vel må betyde at det ikke kan sende/modtage støj, som vi her taler om. Eller er jeg forkert på den??? Kablet kan i hvertfald ikke detectes af en AC-sensor.

ct75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana, kunne jeg ikke få dig til at tage et billede af din forskruninger/tilslutninger på enhederne. Jeg vil gerne se hvordan du har løst det. 

Bach4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

@ ct75.  Meget interessant emne - har du fundet ud af noget mere?
Du endelig dele dine erfaringer med os andre. 

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Det er et sjovt emne, emc i hifi sammenhæng, jeg har rodet lidt med det i forbindelse med mit arbejde som elektriker, dog et det i forbindelse med opførsel/ombygninger af kræftvarme værker og ligende.

En uskærmet ledning er i principet en antenne som opfanger støj, jo tynder ledningen er, jo bedere antenne er den. Hvis vi så tænker i hifi baner, net kablet som er skærmet det opfanger ikke støj bag skærmen, men de fleste net kabler har stik med plast hus, altså er der 1,5-2 cm ledning i hver stik som kan opsamle støj. Tager vi så og kigger på ht. kablet, der findes også skærmet kabel og igen er det da fint at kablet ikke opfanger støj bag skærmen, men der er jo ca. 10 cm i hver ende af kablet som ikke har skærm og derfor kan opfange støj.

Min egen holdning til emc i hifi sammenhæng er at det nærmet er umuligt at fortråde et hifi system 100% emc messigt korekt, så heller vælge de kabler som man syntes lyder best i sit system. Det sagt så syntes jeg da også det er spændende at høre fra dem som forsøger at løse problemet.

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg trækker datakabler på mit arbejde, vi bruger et mærke der hedder systimax. De har meget få skærmede kabler, mest for at være konkurrencedygtige, de anbefaler selv deres parsnoede kabler fremfor skærmede. Så måske skal man bare undgå skærmen, hvis man ikke kan forbinde denne hele vejen igennem og potentialudligne alt sit grej. Selvom Systimax har produkter til at skærme hele vejen igennem signalvejen, anbefaler de stadig deres parsnoede alternativer. 
Til top Vis John P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John P.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes