Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 14:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: DIY søjle basfælde... Er det en god idé? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Efter at jeg for nyligt er flyttet i ny bolig har jeg desværre fået lidt problemer med lidt for kraftig gengivelse af de dybe frekvensområder fra den ene højttaler. Den står selvfølgelig ind imod et hjørne i stuen, og det kan ikke rigtigt være anderledes da der udover det altoverskyggende stereoanlæg også skal være plads til det øvrige møblement. Med andre ord er det en stue, og ikke blot et lytterum.

Jeg kan oplyse at mine højttalere er Tandberg studio monitors med 12" basser, og jeg havde overhovedet ikke nogle problemer med lyden i min gamle stue, som var mindre men rektangulær, og jeg har ikke skiftet noget af mit grej ud efter flytningen.

Min stue måler ca. 4,65m x 4,60m. Altså kvadratisk, hvilket jeg godt ved ikke er specielt ønskelig for akustikken. Jeg har godt læst op og ned omkring stående lydbølger osv i kvadratiske rum, men som jeg kan høre er det kun den højre højttaler (som står i hjørnet) som mudrer til i de helt dybe frekvensområder, så jeg vil prøve mig lidt frem med en DIY basfælde for at se om jeg kan kommer bare lidt til livs.

Efter at have læst vidt og bredt på nettet omkring basfælder, fandt jeg frem til en søjlemodel som består af et kraftigt paprør som placeres bag højttaleren og fyldes ca. 3/4 op med sand.

Til formålet har jeg så fået fat på et kraftigt paprør som er 150cm langt og måler 15cm i diameter, 50kg sand og en kraftig MDF plade som jeg har skåret et par runde skiver af til top og bund.

Inden jeg nu går i gang med samle møget og fylder en masse sand i, kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogen som enten har haft god eller dårlig erfaring med lignende basfælde konstruktioner til placering bag højttalerne? Og skal der andet end sand i en sådan konstruktion for at det skal virke?

Forslag til andre effektive konstruktioner til placering bag højttalerne er meget velkomne.

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Slet ingen?

Har jeg oprettet tråden et forkert sted? Måske under Selvbyggeri, eller Højttalere i stedet for?

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Idéen med en hjemmebygget basfælde er sådan set god nok. Men, idéen i at fylde et paprør 3/4 op med sand forstår jeg ikke.

Paprøret kan istedet bruges til at lave en helmholtz resonator, prøv at søge efter det på google.

Med dit lytterums størrelse ligger problemet sikkert ved ca. 40-45Hz og igen ved 80-90Hz.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hvis dit lytterum er rundt det halve i højden (2,30-35cm); så har du endda et halv-kubisk rum.

Så du ligger og roder med to forskellige rumresonanser, hvoraf den ene faktisk forstærker den anden. (Nå; det skrev JJAZ jo også).

Prøv at rykke rundt med højttalerne; vælg en afstand fra bashøjttalerens akustiske centrum og til bag/sidevægge, som ikke "rimer" på lige dele af dit rums mål. Ulige brøker eller lige dele ulige brøker er bedst, da de ikke provokerer dit lytterums "naturlige" resonanser.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html

jeg tror ikke det der med sand virker, men de her virker helt sikkert.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Tak for de forskellige forslag.  Jeg ved heller ikke rigtigt hvordan sand alene i et rør vil kunne dæmpe de dybe frekvenser.

Idéen med at lave en at lave en helmholtz resonatorlyder som en ret effektiv ting. Det virker dog som en ret teknisk opgaver som jeg ikke rigtig aner en pind om. Jeg har ikke kunne finde en opskrift på en DIY søjle/rør helmholtz resonator nogle steder.  Hvis nogen ved hvordan, tager jeg imod beskrivelser med kyshånd.

Der er 2,61 cm til loftet i min stue, så det lyder nu ikke helt som om at det skulle være et halv-kubisk rum?

Det virker meget sandsynligt at mine lydproblemer ligger ved ca. 40-45Hz og igen ved 80-90Hz. Jeg har dog ikke målt det. Vil den DIY tube trap fra teresaudio.com virkelig kunne dæmpe frekvenser helt nede i de områder (40-45Hz) ?

Jeg har prøvet at rykke rundt med højttalerne (indenfor rimelighedens grænser) som du foreslår F. Christians, men det ændrer desværre ikke specielt meget ved lyden.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Tricket ved de ægte tube traps er at cylinderen er delvis gennemtrængelig for bas, og at bassen derfor bruger en masse energi på at trænge ind i cylinderen. Denne energi ville man ellers opleve i rummet, som uønsket hævning ved resonanser.

Jeg har et sæt Black Holes, af dem som VM-Acoustics i sin tid lavede og solgte igennem hifi-klubben.
De har en god effekt i mit rum, men løser ikke alle basproblemer.

Jeg vil dog mene, at et sæt DIY Tube Traps, lavet korrekt, altid vil give en positiv forbedring i basområdet, i rektangulære og kvadratiske rum, når de placeres et sted hvor der er trykmaksimum.
Rummets hjørner og midt på sidevægge, er der hvor bassen absorberes bedst.

Folien som er placeret som reflektor på halvdelen af røret, bruges til at regulere mellemtonereflektioner med (diffusor).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes