Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at jeg for nyligt er flyttet i ny bolig har jeg desværre fået lidt problemer med lidt for kraftig gengivelse af de dybe frekvensområder fra den ene højttaler. Den står selvfølgelig ind imod et hjørne i stuen, og det kan ikke rigtigt være anderledes da der udover det altoverskyggende stereoanlæg også skal være plads til det øvrige møblement. Med andre ord er det en stue, og ikke blot et lytterum.  Jeg kan oplyse at mine højttalere er Tandberg studio monitors med 12" basser, og jeg havde overhovedet ikke nogle problemer med lyden i min gamle stue, som var mindre men rektangulær, og jeg har ikke skiftet noget af mit grej ud efter flytningen. Min stue måler ca. 4,65m x 4,60m. Altså kvadratisk, hvilket jeg godt ved ikke er specielt ønskelig for akustikken. Jeg har godt læst op og ned omkring stående lydbølger osv i kvadratiske rum, men som jeg kan høre er det kun den højre højttaler (som står i hjørnet) som mudrer til i de helt dybe frekvensområder, så jeg vil prøve mig lidt frem med en DIY basfælde for at se om jeg kan kommer bare lidt til livs. Efter at have læst vidt og bredt på nettet omkring basfælder, fandt jeg frem til en søjlemodel som består af et kraftigt paprør som placeres bag højttaleren og fyldes ca. 3/4 op med sand. Til formålet har jeg så fået fat på et kraftigt paprør som er 150cm langt og måler 15cm i diameter, 50kg sand og en kraftig MDF plade som jeg har skåret et par runde skiver af til top og bund. Inden jeg nu går i gang med samle møget og fylder en masse sand i, kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogen som enten har haft god eller dårlig erfaring med lignende basfælde konstruktioner til placering bag højttalerne? Og skal der andet end sand i en sådan konstruktion for at det skal virke?  Forslag til andre effektive konstruktioner til placering bag højttalerne er meget velkomne.
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|