Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 23:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: højtalerkabel - Mirage M3si (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hej!

Søger lidt i forum'ets anbefalinger og erfaringer. Har læst tråde op og ned ang. højtalerkabler, men de er jo ofte givet enten til specifikke opstillinger, eller som generelle vejledninger.

Jeg er igang med at renovere et sæt gamle Mirage M3si.

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/1190mirage/inde x.html

Under dem har jeg bygget en base, hvori mine stereo effektforstærkere (klasse D) sidder.

Nu skal jeg så have valgt den optimale wiring - såvel internt i højtaleren, når denne alligevel skal skilles ad, og have nye enheder. Men også på det korte stræk mellem forstærker og terminaler. Højtaleren er opgraderet med Eichmann's Cablepod terminaler, så dem genbruger jeg. I forstærker enden, er kablerne loddet direkte i forstærkeren.

Tegnet op som diagram ser det således ud:

Mit eget forslag er p.t.

Bi-amp kabel (1) = Chord Odyssey 4
Bas kabel (2) = Chord Odyssey 2
Mellemtone kabel (3+6) = Chord Rumour 2
Diskant kabel (4+5) = Chord Rumour 2

og ja, Mirage'n har dobbelt bestykning af diskant/mellemtone, som er identiske på for og bagsiden af højtaleren.

Hvad vil være jeres forslag? Løsninger som giver bedre lyd/værdi for pengene?

Jeg har valgt at nummere kabelføringerne med numre, idet det så er nemmere at pin-pointe hvilket træk vi taler om.

Selv har jeg super gode erfaringer med Supra Sword, men ikke når man selv terminerer dem, og det er jo et must denne gang. Ligeledes har jeg gode erfaringer med Kimber 8TC Jubilee (den røde/klare udgave), men den løsning løber op i pænt mange kr...

På forhånd tak for jeres input

Mvh Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bruge samme kable overalt....og så måske splitte delefilteret op fysisk hvis det er muligt. Dog holde god afstand fra komponenter til enheder.

Måske også kigge lidt på mekanisk afkobling af delefilterkomponenterne samt små kasser til disse for at modvirke trykpåvirkning...

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej Groove,

Tror du har en rigtig go' pointe med at bruge samme kabel. Chord varianterne jeg har valgt, er også identisk opbygget, dog lidt kraftigere i Odysse over Rumuor.

De andre forslag vil helt sikkert også give noget - de er dog for ekstreme i dette tilfælde, idet jeg gerne vil holde højtaleren så original som mulig, og bevare muligheden for fuldt ud at føre den tilbage til sin oprindelige opbygning... Synes jeg har set/hørt flere ellers gode højtalere modificeret i en sådan grad, at resultatet var ringere end udgangspunktet - og så er det surt ikke at kunne vende tilbage til udgangspunktet - men tak ellers!

/Jensby

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Højtalerne som de ser ud idag  sådan mest til info

"Foden" med forstærkeren i er lavet. Denne står på AudioMagic FSK kit's/spikes, og højtaleren står så på SD Fødder ovenpå igen:

kablet fra forstærkeren til højtaleren er midlertidigt lavet med en stump Supra Rondo bi-wire kabel, som jeg havde liggende i garagen:

/Jensby

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes