Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 04:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvilke kabler skal jeg bruge? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kammersgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg ville høre om der var nogen der kunne hjælpe mig:

Jeg står og har købt et brugt sorround-sæt af en ven, det drejer sig om en Sony STR-DE335, en Jamo SW300II subwoofer, 2x fronthøjttalere (mærket SMC??) -- de bliver skiftet ud en dag, samt to baghøjttalere Jamo SAT300II.

Jeg skal desuden have købt mig en centerhøjttaler, som jeg regner med bliver en Jamo 100.

Hvilke kabler skal jeg købe, som stadig er billige, og hvad skal jeg forbinde med hvad? Ham jeg havde købt det af fortalte at han bare havde brugt almindelige ledninger købt i Silvan til at få det hele til at virke.

Det elektronik som mit sorround-sæt skal kobles til er min PS3 og mit Panasonic PX80 plasma-tv.

Men er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal købe? Jeg vil ikke bruge alt for mange penge på kabler, men skriv hvad I foreslår, da jeg er helt ny, og så tager jeg det derfra.

Hilsen Kasper.

Til top Vis Kammersgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kammersgaard

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 September 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt skal du holde dig fra de billigste kabler. De er for dålige uanset hvad de skal forbinde.
Men du behøver heldigvis ikke smide mange penge efter kablerne, før du har noget brugbart.

Jeg ved ikke lige hvad Silvan har, i El-Giganten kan du i hvert fald findet noget fornuftigt. Det samme gælder med net-butikkerne.
Find noget højttaler kabel på 2x4mm2 og du har lyd i højttalerne (hvis det er tykkere bliver det svært at få presset ind i dine højttalerterminaler). Det er set rundt omkring til 15-20kr pr. meter. 16,- /m fra en net-butik.

Mellem din PS3 og TV'et har du vel allerede et HDMI kabel. Hvis ikke, så skynd dig at skaffe et. Da du ikke kører med fuld HD, kan du næsten ikke vælge forkert. Bare du som sagt holder dig fra de helt billigste. F.eks. sådan et her.

Fra din PS3 og til din forstærker, skal du bare bruge det AV-kabel der er til PS3'eren. Den kan f.eks. sættes til DVD indgangen.

Fra TV til forstærker kan du også trække et almindelig stereo signal kabel (phono kabel). Så kan du skrue op når du ser TV uden det lyder af pap. Det kan f.eks. være sådan et her.

Så hvis dine højttalere ikke står mange meter væk fra anlægget, så bør du kunne være klar til at sætte det hele sammen for under 500,-

Skriv bare hvis du vil vide mere.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Kammersgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hej Stefan,

Tusinde tak for hjælpen, jeg tager mig et kig på det med de forskellige kabler. Og jo, jeg har allerede et HDMI-kabel fra PS3 til tv'et.

Jeg bestiller nu, og så skriver jeg nok hvis jeg får nogle problemer. Men jeg må da sige at det er en rimelig detaljeret guide, så tusinde tak.

Dog siger du at jeg skal bruge det AV kabel der er med fra PS3eren? Hvordan ser det ud? Fordi umiddelbart kan jeg ikke lige se noget kabel der skulle gå fra PS3eren og til recieveren.

Til top Vis Kammersgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kammersgaard

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Kammersgaard skrev:

Tusinde tak for hjælpen, jeg tager mig et kig på det med de forskellige kabler. Og jo, jeg har allerede et HDMI-kabel fra PS3 til tv'et.

Det var skam så lidt

Så vidt jeg ved er der et "AV MULTI OUT" stik på bagsiden af din PS3. Her skulle du gerne kunne tilslutte et kabel med et "specielt" stik i den ene ende (til PS3) samt almindelige phono-stik i den anden (rød/hvid/gul). Jeg kan dog tage fejl.

Alternativt, så kan du jo bare tage lyden fra TV til forstærker, når nu dit TV alligevel er tændt når du bruger din PS3. Dét bør ikke gøre den store forskel.

/Stefan

Kammersgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Nå, ja ja, det stik kender jeg - det med den røde, gule og hvide :D Jeg skulle bare lige have det på mit sprog ;)

Jamen jeg takker - håber at mine ledninger kommer imorgen, så jeg kan få sat det hele op i løbet af weekenden.

Kammersgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Okay nu har jeg leget lidt med opsætningen af alle komponenterne, men jeg er nu lidt i vilrede.

Bag på min Jamo SW300II ser den sådan her ud:

(DET ER IKKE ET BILLEDE FRA MIT SETUP, MEN BARE ET BILLEDE JEG LIGE FANDT PÅ NETTET.)

Men hvordan skal jeg tilslutte den min reciever? Bag på min reciever kan jeg nemlig kun se at der er en phono-indgang der hvor der står "Woofer".

Jeg har allerede sat sattelithøjttalerne og fronthøjttalerne til, og de virker ved bare at have sat dem i "rear R/L" og "front R/L" med det højttalerkabel der blev foreslået jeg købte.

Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg skal forbinde min subwoofer til min reciever?

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hmm... Hvis højttalerterminalerne er det eneste stik du har på SUB'en, så er jeg ret sikker på at den skal sættes mellem din reciever og dine front højttalere.

Du skal så forbinde Front L/R (højttalerudgangen fra recieveren) til det nederste sæt terminal på SUB'en (dem "AMP" peget på) og efterfølgende trække et andet sæt højttalerkabler fra det øverste sæt terminaler på billedet til dine front højttalere.

"Problemet" er så bare at denne sub er beregnet til at fugnere sammen med dine SAT300II satteliter. Så det er ikke sikkert det kommer til at lyde ordenligt hvis du sætter nogle andre højttlere til SUB'en.
Jeg tror dog du kan snyde lidt med din reciever ved at lade det hele sidde som det gør nu, og så trække et ekstra sæt højttalerkabler fra B-terminalerne til din SUB (forudsat at fronthøjttalerne er sat til A-terminalerne). Så skal du bare lige være sikker på at både A og B knapperne på forsiden af din reciever er trykket ind.

Du kan evt. teste det med noget af dit kable højttalerkabel indtil du er sikker på det virker.

/Stefan

Kammersgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Øhm, de eneste stik der er på SUB'en, er de stik der er vist på billedet..

Men er jeg stadig lidt i tvivl om hvordan jeg skal forbinde det hele.. Skal det være sådan her:

Eller sådan her:

Og stikket til SUB'en, skal det være almindelig højttaler-kabel eller det phonostik du kan købe inde på av-connection?

Kammersgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Nogen der lige kan fortælle mig hvordan jeg skal gøre, så jeg kan bestille de sidste kabler og få sat det hele op? :D

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 September 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Problemet er at du skal bruge en aktiv subwoofer hvis du skal bruge subudgangen på din receiver. Din Jamo er passiv, d.v.s. uden indbygget forstærker. Derfor kan den kun tilsluttes via alm. højttalerkabel. Den ( og satelitterne ) er egentlig ikke konstrueret til brug i et surroundsystem, men stammer fra dengang det blev moderne med små højttalere i reolen og en subwoofer der kunne gemmes væk.
Jeg vil mene at du får det bedste resultat hvis du bruger din nederste tegning. På den måde bruger du Jamosættet som det er konstueret til, d.v.s. som et sæt stereohøjttalere hvor satelitterne kun får diskant og mellemtone. I opsætningen i receiveren skal du så vælge subwoofer off.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke enig med Stanley. Hvis man gør som på den nederste tegning, så er det kun bas-lyden fra surround kanalerne der bliver spillet. Da forstærkeren har 2 sæt høttalerudgange til frontern (Speaker A og B), så mener jeg det optimale vil være at sætte sub'en på som en seperat højttaler på B-udgangen og de alm. fronthøjttalere på A-udgange. Så får Sub'en stadig frontsignalet, hvor de fleste bas-informationer bør være.

Kammersgaard: Uanset hvordan du vælger at sætte det sammen, så det eneste du skal bruge af ekstra kabler, er mere højttalerkabel.

For at gøre dine tegninger mere nøjagtige, så skal du fjerne A og B og skrive H og V i stedet (højre og venstre). Når du kigger bag på dint forstærker, skal dine front højttalere skal altså være at til Højre A og Venstre A. Din sub skal være sat til Højre B og Venstre B

Håber det giver mening.

/Stefan

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

StefanR skrev:

Jeg er ikke enig med Stanley. Hvis man gør som på den nederste tegning, så er det kun bas-lyden fra surround kanalerne der bliver spillet. Da forstærkeren har 2 sæt høttalerudgange til frontern (Speaker A og B), så mener jeg det optimale vil være at sætte sub'en på som en seperat højttaler på B-udgangen og de alm. fronthøjttalere på A-udgange. Så får Sub'en stadig frontsignalet, hvor de fleste bas-informationer bør være.

Du har fuldstændig ret. Problemet er bare at Jamosættet ikke skal opfattes som et par baghøjttalere og en subwoofer, men som et alternativ til et par gulvhøjttalere. Det er konstrueret til alm. stereobrug hvor satelitterne kun får diskant og mellemtone mens subwooferen tager sig af bassen ( ikke kun subbassen ). Hvis han vælger den nederste tegning, svarer det i princippet til at han har et par fronthøjttalere og et par baghøjttalere. Hvis han vælger den øverste, som du foreslår, sætter han satelitterne direkte til receiveren. Dermed spiller han bas gennem de små mellemtoneenheder i satelitterne ( selvom der ikke er så meget bas i bagkanalerne ) og så kan han ikke spille ret højt før de overbelastes. Subwooferens opgave ( i dette sæt ) er altså ikke kun at spille bas, men også at beskytte satelitterne mod den bas de ikke kan tåle.

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 September 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt magen til (men bruger det ikke) Din nederste tegning viser den korrekte tilslutning, du kan dog eventuelt overveje om du ikke skal bruge sub+satelitter som front i stedet for de to andre højttalere, alt efter hvad der giver det bedste lydbillede...

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

McFrede skrev:

du kan dog eventuelt overveje om du ikke skal bruge sub+satelitter som front i stedet for de to andre højttalere, alt efter hvad der giver det bedste lydbillede...

Det er også en mulighed. Jeg kender dog ikke SMC-højttalerne.

Kammersgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

SMC højttalerne har været til som et par fronthøjttalere i en lille uge nu, og jeg syntes det er en meget fed lyd de gider, så jeg lader nok dem blive foran..

Jeg kigger på det, og skriver hvis der opstår flere problemer :D

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes