Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 03:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Udligningsforbindelse på radiator (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 August 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Ville jeg kunne få noget fordel ud af at lave en Udligningsforbindelse på denne måde?

http://peecee.dk/upload/view/127274

alle ledninger til tv/sub/forstærker/dvd er med jord så det hele er forbundet

På forhånd tak for hjælpen

Til top Vis Lygtemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lygtemanden

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 August 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

følger lige med her... er en udligningsforbindelse en form for jordforbindelse - og har det samme virkning  som jordforbindelse?
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

cube det er lidt det samme og så afligevel ikke :) en "rigtig" jord laver du jo med et jordspyd du banker i jorden imens den metode med radiatoren ikke er lovlig til rigtig jord da, men er gået over til plastrør istedet for jern til fjernvarme og gulvarme osv men noglen steder kan man godt bruge radiatoren som en slags jord

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 August 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Lygtemanden skrev:
cube det er lidt det samme og så afligevel ikke :) en "rigtig" jord laver du jo med et jordspyd du banker i jorden imens den metode med radiatoren ikke er lovlig til rigtig jord da, men er gået over til plastrør istedet for jern til fjernvarme og gulvarme osv men noglen steder kan man godt bruge radiatoren som en slags jord

ok, jeg bor i lejlighedskompleks fra 60'erne, på 3. sal, så den med spyddet er lidt besværlig. måske det med radioatoren kunne være noget... jeg har egentlig et jernrør (vandrør) lige ved siden af hvor jeg trækker strøm til min anlæg...
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

cube det er lidt samme problem jeg selv har :)

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 August 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved er det ikke lovligt at lave denne forbindelse, da hvis du har overgang i anlægget, kan slå andre mennesker ihjel

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Joch ikke da hvis jordforbindelsen er iorden så vil fejlstrømmen altid søge den tætteste vej til jord og det er så ikke en person :)

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 August 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

"jord" på radiator er ikke altid godt.............. Det KAN hjælpe på støj, men kan desværre også give endnu mere støj (Som kommer fra fyr, eller hvad der nu er i den anden ende) + at andre måske vælger samme løsning, og så får man ganske gratis naboens støj foræret 

ER der en mulighed for at trække en ca 1 mm ledning direkte til jorden (med et kobberrør på ca 1 til 2 meter ned i jorden) er det bedst.
Det er selvfølgelig ikke nemt i en lejlighed

Evt kunne en elektrikker trække samme 1 mm ledning fra komfurets jord

Iøvrigt er der nogle gang plastrør div steder på radiatorrør, så det er slet ikke sikkert der er fat i "jord"
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 August 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Lygtemanden skrev:
Joch ikke da hvis jordforbindelsen er iorden så vil fejlstrømmen altid søge den tætteste vej til jord og det er så ikke en person :)

hvis forbindelsen så ikke er iorden risikerer man at riste naboen når denne rører radiatoren

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 August 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Ja men ved du at modstanden i dine radiatorer er mindre end de 1666.66 ohm som det er krævet. Ellers slår dit hpfi ikke fra??

Hvad hvis naboens h-/pfi også er forbundet til radiatoren, så slår den også fra.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 August 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Lygtemanden skrev:

Hvordan ved du om jordforbindelsen er i orden ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 15 August 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:

Så vidt jeg ved er det ikke lovligt at lave denne forbindelse, da hvis du har overgang i anlægget, kan slå andre mennesker ihjel

Det er helt normalt i gamle huse at jordforbindelsen eksempelvis er koblet til stikledningen (forbrugsvand)

Gamle elinstallationer er stadig lovlige med mindre der direkte er lovgivet om påbudte ændringer. Eksempelvis er mit elnet ført i klemkasser af træ hvor enkeltlederne sidder i porselainsklemmer stadig lovligt selv om ledningerne er skiftet ud ligesom de gamle sikringsholdere på tavlen er ændret fra 6A til 10A

Med enkelte undtagelser gælder de krav der var gældende da installationen var ny 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 15 August 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
Lygtemanden skrev:

ok, jeg bor i lejlighedskompleks fra 60'erne, på 3. sal, så den med spyddet er lidt besværlig. måske det med radioatoren kunne være noget... jeg har egentlig et jernrør (vandrør) lige ved siden af hvor jeg trækker strøm til min anlæg...

Hvis du har flere faser i lejligheden (380V) så har du også en jordforbindelse

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
"jord" på radiator er ikke altid godt.............. Det KAN hjælpe på støj, men kan desværre også give endnu mere støj (Som kommer fra fyr, eller hvad der nu er i den anden ende) + at andre måske vælger samme løsning, og så får man ganske gratis naboens støj foræret 

ER der en mulighed for at trække en ca 1 mm ledning direkte til jorden (med et kobberrør på ca 1 til 2 meter ned i jorden) er det bedst.

Iøvrigt er der nogle gang plastrør div steder på radiatorrør, så det er slet ikke sikkert der er fat i "jord"

jord elektroden skal min være 2,5mm2 alser kvadrat milimeter

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Ja men ved du at modstanden i dine radiatorer er mindre end de 1666.66 ohm som det er krævet. Ellers slår dit hpfi ikke fra??

Hvad hvis naboens h-/pfi også er forbundet til radiatoren, så slår den også fra.

HPFI/PFI er ikke forbundet til jord den måler den fejlstrøm som kommer når der er overgang til jord så mit eget hpfi ville slåud hvis der kom en fejlstrøm

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

cube skrev:
Lygtemanden skrev:

Hvis du har flere faser i lejligheden (380V) så har du også en jordforbindelse

Man kan sagtens ha 400V uden at ha jord da det ikke var noget krav da man fik kraft ind i husene hjemme ved mig selv er der som sagt ingen jord

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 August 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Lygtemanden skrev:

heltny skrev:

Jeg forstår slet ikke der bliver spurgt ? Man bliver jo rettet når man skriver
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Lygtemanden skrev:

heltny skrev:

Jeg forstår slet ikke der bliver spurgt ? Man bliver jo rettet når man skriver

Ja ja det er da rigtigt :) men du ar da helt ret med det støj der det havde jeg slet ikke tænkt på at der var andre støjgivere på radiatoren men jeg kan se der er ikke andet for at prøve hehe

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 August 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Lygtemanden skrev:

men jeg kan se der er ikke andet for at prøve hehe

Inden du prøver alt for meget, synes jeg da at du skulle svare på mit indlæg også :

Stanley skrev:

Lygtemanden skrev:

Hvordan ved du om jordforbindelsen er i orden ?

Du har svaret på de øvrige indlæg i tråden, men du spang over mit. Skyldes det at du ikke har noget svar på spørgsmålet, eller mener du "bare" at evt. lydforbedring er vigtigere end sikkerhed.

Hvordan ved du om radiatoren er en sikker jordforbindelse i din lejlighed ?

Har du spurgt de andre beboere i ejendommen om hvad de mener om din sammenkobling af varmeinstallationen og elinstallationen ?

Mener du at det er lovligt ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 August 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Det er ikke lovligt at bruge  rediatoren som jord forbindelse, der er så dem der blæser på det og det aligeveld.Som elektriker kan jeg selvfølgelig ikke anbefale at man gør det, bliver entlig en anelse gal hver gang denne dialog kommer frem, det kræver blot et defekt hfi/hpfi relæ(det er set før) og en overgang på dit anlæg og så kan du faktisk sætte din nabos liv i fare. Så er der den lydmessige side af sagen, personlig tror jeg at det tilfære anlæget mere støj men der er mange som mener det modsatte. dog er jeg enig med at der er en gavnlig effekt ved give hifi komponentern  fælles stel punkt, dvs. at man bruger net kabler med jord leder samt strømskinde med jord men den bliver ikke forbundet til jord.

Anbefaler at læse LC Audio's produkt beskrivelse af deres netstøjsfilter, der er i slutningen af beskrivelsen lidt om jord forbindelse.

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=314

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes