Forfatter |
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg for øjeblikket sidder med arbejde til op over ørene dukket som alltid tanker om de underligste oversprangshandlinger op i mit hovede 
Tanken der slo mig, hvordan påvirkes lyden af ørets form, ville man om man feks hadde flyverører høre noget helt andet end en der har limt de til skallen vha sekundlim?
Det var da hurtigt afprøvet, med mine ører mellem pege og tommelfingrene trak jeg de ud fra mit hovede. Og hvilken forskel! Mellemtonen blev nu så fremtrendende at den i mine.....ører var irriterende.
Og tanken der nu slår mig, hører egentlig nogen af os det samme? En ting er preferencer, men om bare udformningen af øret har så meget at sige for lyden man opfatter, hvordan kan man så egentlig sige noget fornuftig om lyd der er gyldigt for nogen andre end en selv? __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bare ha' sådan nogen her på - så hører du bedre end os alle sammen!

Med hensyn til flyverører eller ej, så tror jeg nok din hjerne retter ind for det. Du er jo vokset op med de ører og har vænnet dig til at det skal være sådan. Men ellers har du jo ret - vi hører nok forskelligt alle sammen.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hihihi. Å gud bedre! Om jeg bare kunne få købt et par af de der ville jeg aldrig igen ønske mig noget mere 
Men om hjernen kompancerer for ørets form så ville jo det kræve at vi er programmeret med en referencelyd? __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Referencen er den samme for alle. At vi så behandler referencen forskelligt ændrer ikke referencen.Og referencen er virkelighedens lyde.Så jo man kan godt udtale sig om et anlæg er troværdigt.Det er så bare ikke sikkert man kan blive enig om anlæg A eller B er tættets på .
Damn for en gang lommefilosofi 
MVH
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er at slukke og gå i seng.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Da jeg for øjeblikket sidder med arbejde til op over ørene dukket som alltid tanker om de underligste oversprangshandlinger op i mit hovede 
Tanken der slo mig, hvordan påvirkes lyden af ørets form, ville man om man feks hadde flyverører høre noget helt andet end en der har limt de til skallen vha sekundlim?
Det var da hurtigt afprøvet, med mine ører mellem pege og tommelfingrene trak jeg de ud fra mit hovede. Og hvilken forskel! Mellemtonen blev nu så fremtrendende at den i mine.....ører var irriterende.
Og tanken der nu slår mig, hører egentlig nogen af os det samme? En ting er preferencer, men om bare udformningen af øret har så meget at sige for lyden man opfatter, hvordan kan man så egentlig sige noget fornuftig om lyd der er gyldigt for nogen andre end en selv? |
|
|
Nogle udmærkede betragtninger. Dog ikke nogen 'nyhed'! Nej, man kan i virkeligheden ikke sige ret meget fornuftigt om gengivelsen af lyd. Bl.a derfor har vi www.hifi4all. Og meget forskelligartede anlæg derhjemme! ;-) Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
men om bare udformningen af øret har så meget at sige for lyden man opfatter, hvordan kan man så egentlig sige noget fornuftig om lyd der er gyldigt for nogen andre end en selv? |
|
|
Det er et meget interessant og relevant spørgsmål: jeg kender ikke til undersøgelser hvad angår hørelsen, men kender en stor del til hvad angår synet: din hjerne kompenserer for evt. øjenproblemer, så du får det rette indtryk. Vender dine briller fx billedet på hovedet, går der kun 3 dage, før du ser verden retvendt igen! Omvendt, fjerner du så de skøre briller, går der igen 3 dage osv. Af egne erfaringer kan jeg fortælle, at ophobet ørevoks ikke gav sig udtryk i at jeg hørte mindre diskant - men da det blev fjernet, hørte jeg alt diskant +10dB i 2-3 dage. Så lød tingene normalt igen. Min hjerne havde selv skruet op for den diskant, øret ikke leverede! om ørets facon: Det ydre øre er et effektivt 7kHz lavpasfilter for lyde, der kommer bagfra. Hvis du spiller en kendt lyd forfra, men filtreret over 7kHz, vil du opfatte den som kommende bagfra.
|
Til top |
|
|
Boogieman Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Referencen er den samme for alle. At vi så behandler referencen forskelligt ændrer ikke referencen.Og referencen er virkelighedens lyde.Så jo man kan godt udtale sig om et anlæg er troværdigt.Det er så bare ikke sikkert man kan blive enig om anlæg A eller B er tættets på .
MVH
|
|
|
Mere er der ikke at sige om emnet... slut, prut, finale ;) __________________ Marantz CD17,
Fors. - Sherwood R-963R,
Front HT - B&W Nautilus 803S
Center HT - B&W Nautilus HTM4s
Bag HT - 805S
Sub B&W ASW3000
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boogieman skrev:
André Jensen skrev:
MVH
|
|
|
Mere er der ikke at sige om emnet... slut, prut, finale ;) |
|
|
Hmm...det er måske lidt vel flot med en sådan "konklusion" efter kun 24 indlæg i dette forum....  Hilsen N.
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Boogieman skrev:
André Jensen skrev:
MVH
|
|
|
Mere er der ikke at sige om emnet... slut, prut, finale ;)
|
|
|
Hmm...det er måske lidt vel flot med en sådan "konklusion" efter kun 24 indlæg i dette forum.... 
Hilsen N.
|
|
|
1725 indlæg uden at kunne komme til samme konklusion __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
Til top |
|
|
Boogieman Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe,
24 indlæg eller 50000 indlæg... Det laver ikke om på de så sandelig klog ord fra André.
Så er jeg lige pludselig op på 25 indlæg  __________________ Marantz CD17,
Fors. - Sherwood R-963R,
Front HT - B&W Nautilus 803S
Center HT - B&W Nautilus HTM4s
Bag HT - 805S
Sub B&W ASW3000
|
Til top |
|
|