Forfatter |
|
Champ Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 130
|
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig skidt håndboldkamp... Så er det tid til at få tankerne ledt over på andre ting.
Så er jeg lige flyttet i lejlighed i Vollsmose, Odense.
Jeg har en 24 m2 stue, der ligger i en pakke massiv(!!) beton. Modsat anlægget udgøres væggen af et vindues parti. Som det første fik jeg naturligvis sat anlægget op - og pludselig befandt jeg mig i en kirke. Til min store overraskelse stod jeg dog stadig i min stue, og overveje om jeg turde give den lidt mere volumen af frygt for at ekkoet aldrig ville forsvinde igen. Jeg har efterfølgende fået de møbleret. Det gav naturliggvis noget, men jeg er ikke tilfreds.
Der skal ske noget drastisk - intet mindre.
Min bedste ide er noget i stil med 3 store lydisolerende flader, som simpelthen skal fungere som ekstra vægge og loft. Noget let træskellet med rockwool-lignende isolering burde som sådan ikke være noget problem at få lavet. Finten ligger i at det først og fremmest skal være billigt. Jeg har ikke lagt mig fast på et budget, for jeg har ganske enkelt ingen ide om hvad jeg skal regne med. Dernæst skal det naturligvis fungere. Jeg forventer ikke at kunne sluge al lyd, men jeg tror her er meget forbedring at hente med begrænsede midler (læs: fynske dollars). Stuen skal inden for nærmeste fremtid indrettes til dedikeret hjemmebio, og det begrænser møbleringen.
Jeg har prøvet at bladre diverse indlæg igennem, men synes ikke jeg har kunnet finde noget brugbart. Enhver hjælp modtages med kyshånd! __________________ /Stefan
|
Til top |
|
|
pigolo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 218
|
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg hænger lige på her. som fattig studerene i kollegieværelse på 12 kvm også i beton er jeg sku også ramt hårdt!
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv lidt på vægene kan gøre en stor forskel... Men når jeg sidder og lytter for mig selv, så smider jeg et par dyner ind på gulvet. Det tager de værste reflektioner! Men ligefrem kirke, det har jeg nu ikke oplevet ;-)
Måske kan det også være en fordel at bruge en betonvæg som reflektor for højtalerne, istedetfor vinduerne. Det kan godt udnyttes med positivt resultat!
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tykke gardiner for vinduet, og de der tykke dyner når der skal lyttes er mne råd. I små rum er små tæpper på væggene ikke smukke, men akusisk gode.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
arne rodahl Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dårlig akustik i lytterum:
Start med at læse artikelserien "Lyd og højttalerbyg, del 1, afsnittet "akustik"
Herefter:
Hjemmeside: www.lhammerich.dk (agent for lyddæmpende plader Troldtekt Akusik Plus) - kan købes på byggemarkeder og trælaste. Pladerne kan males i ønskede farver.
Jeg tror Troldtekt kan reducere reflektioner af de mellemste og højeste frekvenser fra vægge og loft, ligesom gardiner (så tykt stof som muligt) og et gulvtæppe kan reducere reflektioner fra vinduer og gulv. Med hensyn til de lave frekvenser må der eksemperimenteres med højttaler-nes placeringssted.
|
Til top |
|
|
Champ Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Setup bliver nødt til at stå som det gør, så glasset modsat højttalerne er der ikke noget at ændre på.
Gulvtæppe og gardiner for vinduerne og også planen. Nogle der ved hvilken type stof der er bedst? Eller skal det bare være noget tykt? Måske skulle jeg bare overveje nogle gardiner langs de to sidevægge også, hvis der er noget interessant stof til en god pris. Der er jo trods alt både en eks-kæreste og en mor der har tilbudt at sy 
arne rodahl: Det der Troldtekt ser meget interessant - men også dyrt - ud. Ved du hvad prisen ligger på? __________________ /Stefan
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Madhouse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 290
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes også en produkt kaldet Rockfon
http://www.rockfon.dk/ __________________ Den som siger ingenting er umuligt har aldrig prøvet at smække med en svingdør.
|
Til top |
|
|
JRolLbs Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 234
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Champ skrev:
Setup bliver nødt til at stå som det gør, så glasset modsat højttalerne er der ikke noget at ændre på.
Gulvtæppe og gardiner for vinduerne og også planen. Nogle der ved hvilken type stof der er bedst? Eller skal det bare være noget tykt? Måske skulle jeg bare overveje nogle gardiner langs de to sidevægge også, hvis der er noget interessant stof til en god pris. Der er jo trods alt både en eks-kæreste og en mor der har tilbudt at sy 
arne rodahl: Det der Troldtekt ser meget interessant - men også dyrt - ud. Ved du hvad prisen ligger på?
|
|
|
Har også været ved at undersøge muligheden for underhængt loft af træbeton (troldtekt o.l.) og synes faktisk ikke, det bliver så pebret endda.. Har ikke ledt meget efter priser osv., men her http://www.olt.dk/Katalog/plader/traebeton.htm findes det til 88kr\m2, hvilket jo ikke er vanvittigt i forhold til diverse lydabsorbanter og skumplader.
I mit tilfælde havde jeg tænk at samle mig nogle kvadrater på 120x120 og beklæde dem med noget tyndt, hvidt stof, hvis man ikke synes om det rustikke udseende (måske et lagen fra jysk til en flad 25'er? http://jysk.dk/4/294/295/1401900/a/catalog) og derefter hænge dem på en måde, der ser ordentligt ud. Stoffet vil sandsynligvis ikke påvirke træbetonens egenskaber meget, da man jo nærmest kan se igennem de billige lagner fra jysk. Det kræver selvfølgelig, at man har lidt loftshøjde til over, men er helt sikker på, det vil være en stor forbedring fra råt betonloft.
Har ikke tjekket de andre links ud, men har da set forskellige opskrifter på diverse diffusorer, absorbanter og anden form for dæmpning herinde. Absolut et spændende emne, hvor der er rigtig meget at hente lydmæssigt! Synes også, man har set alt for mange hundedyre anlæg smidt ind i et kvadratisk rum m. trægulv og bare vægge - føj!
|
Til top |
|
|
Madhouse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 290
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Champ Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg lige igang med at læse mere op på emnet...
Træbeton ser interessant ud, til en pris der er til at betale (88 kr pr m2). For Rockfon skal man så op og betale ca 150 for samme mængde, så vidt jeg kan se. Er der nogen der har erfaringer fra begge, og kan prøve at beskrive forskellene?
Jeg kan forestille mig der bliver sådan nogle plader på loftet. Det er så i høj grad et spørgsmål om det ville give mest at købe bedre plader og dække et mindre areal, eller omvendt..?
Tak for input indtil videre. Jeg vil fortsætte min læsning, og også komme med nogle flere detaljer om rummet senere. __________________ /Stefan
|
Til top |
|
|
dalle Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
Sendt: 03 December 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad endte du med?
Jeg er ved at undersøge også. Det er som om folk ikke altid skelner mellem akustik og lydisolering. To lag gips tager det meste hvis der er lidt luft og rockwool bagved, men er i tvivl om træbeton også stopper lyden på samme måde eller det mere er til akustikken?
|
Til top |
|
|
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
Sendt: 30 Juli 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
..genopliver lige en gammel tråd..
jeg er osse lidt interesseret i, om folk har gode erfaringer med Troldtekt som middel til at korrigere akustikken i hårde rum?
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 30 Juli 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troldtekt er et hårdt porrøst materiale, som ikke dæmper særlig meget i sig selv. Det skal monteres foran noget absorberende
materiale, eksempelvis isolering. Bliver typisk brugt i lofter, hvor der er isolering direkte over.
Rockfon er derimod meget tungt fiberglas som absorberer rigtig godt.
|
Til top |
|
|