Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 03:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Lydisolering i betonhelvede (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Rigtig skidt håndboldkamp... Så er det tid til at få tankerne ledt over på andre ting.

Så er jeg lige flyttet i lejlighed i Vollsmose, Odense.

Jeg har en 24 m2 stue, der ligger i en pakke massiv(!!) beton. Modsat anlægget udgøres væggen af et vindues parti.
Som det første fik jeg naturligvis sat anlægget op - og pludselig befandt jeg mig i en kirke.
Til min store overraskelse stod jeg dog stadig i min stue, og overveje om jeg turde give den lidt mere volumen af frygt for at ekkoet aldrig ville forsvinde igen.
Jeg har efterfølgende fået de møbleret. Det gav naturliggvis noget, men jeg er ikke tilfreds.

Der skal ske noget drastisk - intet mindre.

Min bedste ide er noget i stil med 3 store lydisolerende flader, som simpelthen skal fungere som ekstra vægge og loft.
Noget let træskellet med rockwool-lignende isolering burde som sådan ikke være noget problem at få lavet.
Finten ligger i at det først og fremmest skal være billigt. Jeg har ikke lagt mig fast på et budget, for jeg har ganske enkelt ingen ide om hvad jeg skal regne med.
Dernæst skal det naturligvis fungere. Jeg forventer ikke at kunne sluge al lyd, men jeg tror her er meget forbedring at hente med begrænsede midler (læs: fynske dollars).
Stuen skal inden for nærmeste fremtid indrettes til dedikeret hjemmebio, og det begrænser møbleringen.

Jeg har prøvet at bladre diverse indlæg igennem, men synes ikke jeg har kunnet finde noget brugbart.
Enhver hjælp modtages med kyshånd!

pigolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

jeg hænger lige på her.

som fattig studerene i kollegieværelse på 12 kvm også i beton er jeg sku også ramt hårdt!
Til top Vis pigolo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pigolo

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Selv lidt på vægene kan gøre en stor forskel... Men når jeg sidder og lytter for mig selv, så smider jeg et par dyner ind på gulvet. Det tager de værste reflektioner! Men ligefrem kirke, det har jeg nu ikke oplevet ;-)

Måske kan det også være en fordel at bruge en betonvæg som reflektor for højtalerne, istedetfor vinduerne. Det kan godt udnyttes med positivt resultat!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Tykke gardiner for vinduet, og de der tykke dyner når der skal lyttes er mne råd. I små rum er små tæpper på væggene ikke smukke, men akusisk gode.

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Dårlig akustik i lytterum:

Start med at læse artikelserien "Lyd og højttalerbyg, del 1, afsnittet "akustik"

Herefter:

Hjemmeside: www.lhammerich.dk  (agent for lyddæmpende plader Troldtekt Akusik Plus) - kan købes på byggemarkeder og trælaste. Pladerne kan males i ønskede farver.

Jeg tror Troldtekt kan reducere reflektioner af de mellemste og højeste frekvenser fra vægge og loft, ligesom gardiner (så tykt stof som muligt) og et gulvtæppe kan reducere reflektioner fra vinduer og gulv.  Med hensyn til de lave frekvenser må der eksemperimenteres med højttaler-nes placeringssted.

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Setup bliver nødt til at stå som det gør, så glasset modsat højttalerne er der ikke noget at ændre på.

Gulvtæppe og gardiner for vinduerne og også planen. Nogle der ved hvilken type stof der er bedst? Eller skal det bare være noget tykt?
Måske skulle jeg bare overveje nogle gardiner langs de to sidevægge også, hvis der er noget interessant stof til en god pris. Der er jo trods alt både en eks-kæreste og en mor der har tilbudt at sy

arne rodahl: Det der Troldtekt ser meget interessant - men også dyrt - ud. Ved du hvad prisen ligger på?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hej Stefan,

Det er lidt svært at hjælpe dig, med andet end generelle råd.

Hvis du vil have mere kvalificeret hjælp, så prøv at få målt rummet.

Prøv at kigge her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10016&P N=0&TPN=1

Der er en stribe links på side 3.

Jeg ved godt, at det er lidt af en mundfuld, men prøv at kigge lidt på det

Start her: http://www.crutchfieldadvisor.com/S-K3VMO7gFz3M/learningcent er/home/speakers_roomacoustics.html?page=1

Til dit spm. mht. gardiner:

Svaret er, at det kommer an på.....

Det der kan ændrer på resultatet er ting som afstand til væggen bagved, vægten af gardinet, absoptionskoeficienten igennem stoffet og arealet af gardinet  - men såden fra hoften, så skal det nok være tykt og tungt....

Held og lykke med projektet

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Der findes også en produkt kaldet Rockfon

http://www.rockfon.dk/

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Champ skrev:

Setup bliver nødt til at stå som det gør, så glasset modsat højttalerne er der ikke noget at ændre på.

Gulvtæppe og gardiner for vinduerne og også planen. Nogle der ved hvilken type stof der er bedst? Eller skal det bare være noget tykt?
Måske skulle jeg bare overveje nogle gardiner langs de to sidevægge også, hvis der er noget interessant stof til en god pris. Der er jo trods alt både en eks-kæreste og en mor der har tilbudt at sy

arne rodahl: Det der Troldtekt ser meget interessant - men også dyrt - ud. Ved du hvad prisen ligger på?

Har også været ved at undersøge muligheden for underhængt loft af træbeton (troldtekt o.l.) og synes faktisk ikke, det bliver så pebret endda.. Har ikke ledt meget efter priser osv., men her http://www.olt.dk/Katalog/plader/traebeton.htm findes det til 88kr\m2, hvilket jo ikke er vanvittigt i forhold til diverse lydabsorbanter og skumplader.

I mit tilfælde havde jeg tænk at samle mig nogle kvadrater på 120x120 og beklæde dem med noget tyndt, hvidt stof, hvis man ikke synes om det rustikke udseende (måske et lagen fra jysk til en flad 25'er? http://jysk.dk/4/294/295/1401900/a/catalog) og derefter hænge dem på en måde, der ser ordentligt ud. Stoffet vil sandsynligvis ikke påvirke træbetonens egenskaber meget, da man jo nærmest kan se igennem de billige lagner fra jysk. Det kræver selvfølgelig, at man har lidt loftshøjde til over, men er helt sikker på, det vil være en stor forbedring fra råt betonloft.

Har ikke tjekket de andre links ud, men har da set forskellige opskrifter på diverse diffusorer, absorbanter og anden form for dæmpning herinde. Absolut et spændende emne, hvor der er rigtig meget at hente lydmæssigt! Synes også, man har set alt for mange hundedyre anlæg smidt ind i et kvadratisk rum m. trægulv og bare vægge - føj!

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Her er en vejledning fra rockfon hvor de omtaler biografer:

http://www.rockfon.dk/graphics/Design/dk/PDF/RF%202.1.05%20F ritid_DK_2005_A4.pdf

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Så er jeg lige igang med at læse mere op på emnet...

Træbeton ser interessant ud, til en pris der er til at betale (88 kr pr m2). For Rockfon skal man så op og betale ca 150 for samme mængde, så vidt jeg kan se.
Er der nogen der har erfaringer fra begge, og kan prøve at beskrive forskellene?

Jeg kan forestille mig der bliver sådan nogle plader på loftet. Det er så i høj grad et spørgsmål om det ville give mest at købe bedre plader og dække et mindre areal, eller omvendt..?

Tak for input indtil videre. Jeg vil fortsætte min læsning, og også komme med nogle flere detaljer om rummet senere.

dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 December 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Hvad endte du med?

Jeg er ved at undersøge også. Det er som om folk ikke altid skelner mellem akustik og lydisolering.
To lag gips tager det meste hvis der er lidt luft og rockwool bagved, men er i tvivl om træbeton også stopper lyden på samme måde eller det mere er til akustikken?
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Sendt: 30 Juli 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

..genopliver lige en gammel tråd..

jeg er osse lidt interesseret i, om folk har gode erfaringer med Troldtekt som middel til at korrigere akustikken i hårde rum?

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Juli 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Troldtekt er et hårdt porrøst materiale, som ikke dæmper særlig meget i sig selv. Det skal monteres foran noget absorberende
materiale, eksempelvis isolering. Bliver typisk brugt i lofter, hvor der er isolering direkte over.

Rockfon er derimod meget tungt fiberglas som absorberer rigtig godt.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes