Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 21:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netledning sammen med HT kabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Johansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Har lige et spørgsmål, netledning sammen med HT kabel i en kabelbakke kan det giver problemer i form af støj eller andet?

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Jeps!
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 02:07 | IP-adresse registreret  

Det kan give problemer, men det er langt fra altid det gør det

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 02:56 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk ulovligt for en elinstallatør at lægge stærkstrøm og svagstrømkabler i samme bakke. Der skal være seperate kanalrum til de forskellige type, primært for at forhindre interferens og tilhørende beslægtede problemer. Check det med Elektricitetsrådet, kan nemlig ikke husker sikkerhedsafstanden. Jeg har engang fræset kabler i væggene i en herskabslejlighed hvor der blev indlagt data, telefon, coax, svagstrøm m.m. samt 230V ind i væggene. Det var en stor opgave at overholde reglerne! Og der var heller ingen problemer med brum, interferens og støj på nogle kilder.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Johansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

til CTA

Det passer altså ikke at man ikke må føre svag- og stærkstrømskabler i samme kabelbakke. Svagstrømskablet skal have en kappe der er isoleret for den høje spænding, så må man føre dem sammen. At man så helt undgår det i praksis, er en anden snak.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Min elektriker har fortalt mig at der SKAL være et særskilt rum til svag- og stærkstrøm, dvs. hvis de skal ligge i samme kabelbakke, så skal det indvendigt været opdelt i flere (mindst 2). Og en sikkerhedsafstand skal overholdes.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Ok, nu fandt jeg det:

Stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 6, kap. 521.6

"Det er tilladt at fremføre flere strømkredse i samme rør eller ledningskanalsystem, forudsat at alle ledere er isoleret for den højeste forekommende nominelle spænding"

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Stærkstrøm=1000vac

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Ok, nu fandt jeg det:

Stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 6, kap. 521.6

"Det er tilladt at fremføre flere strømkredse i samme rør eller ledningskanalsystem, forudsat at alle ledere er isoleret for den højeste forekommende nominelle spænding"

Men er almindeligt højttalerkabel det? (altså godkendt isoleret til stærkstrøm).

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

NEJ

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

øhh, ked af at så tvivl om dine ekspertudsagn Andre, men strækstrøm regnes fra 50 V AC eller 120 V DC, d.v.s. ud fra hvad der er berøringsfarligt.

Og naturligvis findes der højttalerkabler der er isolerede mod dette. Jeg vil tro at alt højttalerkabel er det. Se blot isolationen på en 1.5 mm2 ledning til stærkstrøm. Den er ikke tykkere end isolationen på det meste højttalerkabel.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Og naturligvis findes der højttalerkabler der er isolerede mod dette. Jeg vil tro at alt højttalerkabel er det. Se blot isolationen på en 1.5 mm2 ledning til stærkstrøm. Den er ikke tykkere end isolationen på det meste højttalerkabel.

Min pointe var bare, at selvom isolationen er den samme, så er det ikke sikkert det er officielt godkendt til de spændinger der er tale om her (hvis det skal trækkes sammen med netspænding må det, jvfr. ovenstående, skulle være godkendt til netspænding (sådan læser jeg det ihvertfald) - og det tror ikke producenterne har fået gjort!?). Derfor kan det sagtens være at kablet egentlig opfylder kravene til godkendelse, men hvis ikke der er godkendelsespapirer på det, så må du stadig ikke bruge kablet.

/U.

Fynni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Så længe der ikke er tale om fast installation må du godt eks. hvis det blot er for gennem ledninger af vejen i din stue fordi du synes det er kønnere, men du bør overveje bruge skræmede kabler for undgå så meget støj som muligt. Igen er det spørgsmål og hvor følsomt dit anlæg - Jeg har selv min kabler liggende i kabel kanal'er sammen med et enkelt kabel til nogle lamper og efter skift til skærmet kabel er der ingen hørbar forskel om kablet ligger der eller ej.
Til top Vis Fynni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fynni

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Stærkstrøm ER 1000vac.Det svend taler om er om

noget er berøringssikkert.Og der er noget andet

MVH  

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Til Andre

Hvis du læser gyldighedsområdet for STÆRKstrømsbekendtgørelsen, står der kap 11.2 "Bestemmelserne gælder for:

Strømkredse der forsynes ved nominelle spændinger til og med 100 V AC eller 1500 V DC"

Jeg er selv el-installatør. Hvad er du?

Fynni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Andre i hele min tid som elektriker både på og uden for skole bænken har 230 V AC skam altid været stærkstrøm  Hvis du kigger på tegninger for installation kan du se at tlf, netvæk, ´højttaler kabel mv. er omtalt som svagstrøm og 230V som stærkstrøm. Selv når jeg kravler rundt i el master er det stærkstrøm og de er også kun 230 V. Først i højspændings kabler før transformerene der er over 1000 V AC !
Til top Vis Fynni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fynni

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Kun maskinmester med installatør eksamen

Men det du skriver ændrer ikke på at det er

1000vac

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

I stærkstrømsbekendtgørelsen: udførelse af elforsyningsanlæg.

Står på side 22 afs. 2.2

Driftspændninger til og med1000vac regnes for lavspænd-

ning.Det er selvfølgelig et andet ord end stærkstrøm så ?

MVH 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jeg troede, at tråden handlede om hvorvidt netkabler skal ligge ved siden af højttaler og signalkabler; og det skal de ikke om de så er skærmet nok så meget!!! Netkabler ved væggen og højttalerkabler ud foran anlægget, lad dem kun krydse hinanden ved 90graders vinkel og bare fordi man ikke kan høre 50hz trafobrum i sine højttalere er IKKE et udtryk for, at ledningerne ikke møder støjindfald!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes