Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Furukawa kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nevermore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Herr Moped taler meget om ovennævnte kabler, og linket til det Tyske site var fint og forklarende, men er der ingen Dansk forhandler?

Og Furukawa kabler er kabler i hvilken prisklasse?

Til top Vis Nevermore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nevermore Besøg Nevermore's Websted

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Det er kabler i den tunge ende!

Check this out!

http://www.dieboxhifi.de/enter.html?target=Hifizubeh_rKabel. html

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Wir sollen vel aldrig få en side på et sprog man kan forstå :-)

mvh. Ørstrøm der fik 13 i både dansk og engelsk, men 03 i tysk...

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Furukawa kabler blev forhandlet i dk, nede i hifi entusisaten tilbage i tidsrummet 91 til 93-94....

Fremragende kabler og nok blandt de mest udprægede neutrale kabler der fås!!...  priser for signal kabler melle 10000 for det dyreste og 3000 for det næst bedste og 1200 for det billige... og 900 kr. for det aller billigste..

FA11S er det der er værd at gå efter!...

Hvordan det ser ud nu ved jeg ikke!... købte mine i 92... og der er ikke meget der siden har nærmet sig disse..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
MIJU er meget begejstret for Furukawa.
Jeg nævner dem fordi der er enkelte egenskaber ved de kabler, der er i en klasse for sig. En af dem er neutraliteten, som er ganske fornuftig. Alligevel har de et vist "solid core" præg. Jeg kan næsten ikke beskrive det bedre, så man er næsten nødt til at lære sig, hvad det er for noget.
De allermest neutrale kabler jeg kender er IKKE solid core kabler, men de har til gengæld ret få corer.
Men af de solid core kabler jeg nogensinde har hørt, da er Furukawaerne klart det mest neutrale. De får tillige det meste af dynamikken med.

De erfaringer jeg har er med modellerne FA21 og FS11 + HT kablerne, som jeg har et sæt af, men jeg kan aldrig huske hvad de hedder.

De har senere indført det de kalder my teknik. I den har jeg forstået at de har forladt solid core princippet. Og indrømmet, dem gav jeg godt nok gerne et lyt.
Hvis nogen ligger inde med det stads, så hører jeg gerne fra vedkommende. De koster noget - ja, men i forhold til Valhalla, MIT, Transparent m.fl. er de nærmest gratis.

Det specielle ved Furukawa er, at de har for en del år siden, opfandt en metode til fremstilling af ledere HELT UDEN KRUSTALINSK STRUKTUR. Her er altså tale om rent amorpht kobber. VdH har lavet det samme i sin Fusion serie, men han har været nødt til, at blande en smule Nikkel i. Hertil bruger han kulfibre i skærmen, hvilket jeg helst er foruden.
Furukawas kobber hedder PCOCC, som er en forkortelse for "Pure Copper by Ohno Continuous Casting" Furukawa har endnu patent på processen, som der vist nok kun er én eneste licenstager til.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt

Jeg ved ikke, hvor meget du kender til Kimber, men hvordan vurderer du deres teknik? Her tænker jeg på måden, de er flettet på.

De bruger mange tynde ledere, det kender jeg lyden af, men hvad med 'fletningen' er det ren gas?

Ved du om der er en form for naturlig forklaring på deres klang?

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas_ls

Jeg svarer dig i Kimber tråden, men det jeg kender til dem måler sig under ingen omstændigheder med Furukawaerne.
Kimber har meget mere egenlyd.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Vedrørende om andre end Furukawa anvender PCOCC?!..........

Så kan jeg sige at Ortofon og Signal Master i sin tid anvendte sig af dette i deres top kabler.. 

Jeg mener at have set flere der påråbes sig denne type kobber i deres kabler men husker ik lige navne på flere ned omtalte....

De må så have enten købt rå kabel af Furukawa ( i de farver nu ønsket og anderledes end Furukawa selv der var blå og turkis ( ortofon var hvis jeg husker re bordaux og Signal master var noget mere mørkeblå end Furukawa og så havde de alle anderledse stik ) og skrevet sit eget navn på?? ( sku ik undre mig!! ) eller også lavet disse på licens?...

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Vedrørende om andre end Furukawa anvender PCOCC?!..........

Så kan jeg sige at Ortofon og Signal Master i sin tid anvendte sig af dette i deres top kabler.. 

Jeg mener at have set flere der påråbes sig denne type kobber i deres kabler men husker ik lige navne på flere ned omtalte....

De må så have enten købt rå kabel af Furukawa ( i de farver nu ønsket og anderledes end Furukawa selv der var blå og turkis ( ortofon var hvis jeg husker re bordaux og Signal master var noget mere mørkeblå end Furukawa og så havde de alle anderledse stik ) og skrevet sit eget navn på?? ( sku ik undre mig!! ) eller også lavet disse på licens?...

mvh.

Jeg mener ikke Signal Master (Gryphon) brugte PCOCC.
Et er dog sikkert, hvis de gjorde, så er det lavet hos Furukawa.
Accuphase kabler er Furukawa kabler.

Kendetegnet for dem er:
Solid core, Polyethylen isolering, PCOCC stik, Pseudoballancerede.

De nye MY kabler er vist multicore, men polyethylen er stadig isoleringsmaterialet. Det bruger de, idet de ikke kan opretholde PCOCC strukturen hvis de kommer i kontakt med noget der så varmt som smeltet Teflon.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at prøve på at finde nogle af de nye Furukawa ( skal være balancerede!!)  hvor kan man mon finde disse??

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg overvejer at prøve på at finde nogle af de nye Furukawa ( skal være balancerede!!)  hvor kan man mon finde disse??

mvh.

Godt sørgsmål!

Prøv at kontakte dem her: http://www.musicpoint.nl/index_MP.htm

Måske også www.svalander.se

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Fint nok, jeg vil også meget gerne få fat i nogle af de nye, for at se om de nu er bedre end de gamle jeg har, og som indtil dato er uovertruffende.

vh.

Morten-T

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

Svend Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Kurt Von Kubik

Hej
Det er rigtig nok at Signal Master fra 2 R Marketing(Gryphon) var PC OCC og havde tilføjelsen Life Line Symetri.
Kablet kom til Danmark i midten af 80erne, og den dag i dag er kablet i særklasse, vi snakker om 110 kr. pr. meter dengang. Kablet var på tidspunktet det eneste der kunne indgå i en kæde (Recording udstyr) hvor man kunne udføre A-B Test uden forringelse.

Kablet indgår den dag i dag i en del set-up hos undertegnet

Det er muligt at Flemming fra 2R Marketing har fået kablet konfigureret med specielt isolator materiale kontra Furukawa.

Med venlig hilsen
Svend
Til top Vis Svend Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend Hansen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Svend Hansen skrev:
Kurt Von Kubik

Hej
Det er rigtig nok at Signal Master fra 2 R Marketing(Gryphon) var PC OCC og havde tilføjelsen Life Line Symetri.
Kablet kom til Danmark i midten af 80erne, og den dag i dag er kablet i særklasse, vi snakker om 110 kr. pr. meter dengang. Kablet var på tidspunktet det eneste der kunne indgå i en kæde (Recording udstyr) hvor man kunne udføre A-B Test uden forringelse.

Kablet indgår den dag i dag i en del set-up hos undertegnet

Det er muligt at Flemming fra 2R Marketing har fået kablet konfigureret med specielt isolator materiale kontra Furukawa.

Med venlig hilsen
Svend

Der ser man jo bare!
Godt at de gamle skiderikker også gider skrive lidt
Jeg tror næppe Flemming har haft mulighed for, at bestille efter egne specifikationer, men hatten af for, at han valgte PCOCC, det kunne have været meget værre.
Gider du ikke godt en dag knalde et sæt NO på, så vi her i forum kan få en lille sag omkring neutralitet på plads.

PS! Luk hellere katten ud først, hvis du skulle gøre alvor af eksperimentet

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv nogle længder Life line liggende ( desverre kun med RCA) og de var / er FREMRAGENDE!! især prisen taget i betragtning... ( da var der ikke meget alternativ!..) og stadig er de selvfølgelig RIGTIG! gode!

Kabler bliver sjældent dårligere med tiden!! så en gang rigtig godt altid godt.. at der så kommer noget bedre og dyre er noget andet!..

Men Furukawa kablerne er lige en tand bedre!...  ( men det er sgu flue knæpperi vi her taler om! i forhold til eks. Furukawas FA21 )

Furukawas FA11S er dog noget bedre og endnu mere neutralt end Signal Master Life Line.

Og deres (turkis farvede.. GYYYS!!! ) 7-9 PCOCC  ( kostede over 10000 i sin tid.. ) som jeg stadig bruger en længde af mellem cd. & pre. amp. er nok stadig det bedste kabel uanset pris nogensinde!! her kan selv Nordost Valhalla og Taralabs The One mf. godt gå hjem!! det savner i DEN! grad sammenligning!.. der er sublimt på alle områder!..

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Og deres (turkis farvede.. GYYYS!!! ) 7-9 PCOCC  ( kostede over 10000 i sin tid.. ) som jeg stadig bruger en længde af mellem cd. & pre. amp. er nok stadig det bedste kabel uanset pris nogensinde!! her kan selv Nordost Valhalla og Taralabs The One mf. godt gå hjem!! det savner i DEN! grad sammenligning!.. der er sublimt på alle områder!..

Jeg synes altså ikke det er passende at omtala Furukawa i selskab med NO. De 2 kabler er så forskellige, at man må betragte det ene som helt forkert og ude af funktion. Man kan derfor slet ikke sige at Furukawa giver Valhalla bøllebank.
Det ene er tæt på neutralt og det andet er som kat der får halen i klemme under støttefoden til en Tomos.
Jeg forstår ikke sammenligningen.
Kan "granitmafiaen" uddybe?

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Det er altså ikke for at starte et skænderi, men jeg må indrømme at jeg synes næsten det er surrealistisk at læse denne tråd, fordi jeg absolut IKKE deler synspunkterne omkring lyden fra Furukawakablerne. Mere om det senere.

Jeg har haft et sæt Furukawa HT-kabler (ved ikke hvad de hedder), FA-21 signalkabler (færdigterminerede) og løse monometer med Accuphase' navn på. Sidstnævnte er jeg 99% sikker på er identisk med FA-21.

HT-kablerne jeg havde var beregnet til biwiring eller biamping. Jeg er ikke klar over hvad modelbetegnelse de havde. De bestod af et sæt tykke sorte slanger (til de lave frekvenser) og et sæt tynde (til højfrekens). Opbygningen var yderst en tyk gummislange, indeni foret med hvidt bomuld og de to ledere bestående af en masse tynde "nøgne" kobberledere isoleret med en type stiv plast (ved ikke hvilken).

FA-21 signalkablerne var opbygget yderst af en tynd blå gummikappe. Indenunder den lå et tyndt stykke papir (ikke alm. papir, jeg tror det var bomuldspapir eller lign.), en skærm af uisolerede, flettede kobberledere og indenunder skærmen lå lederne med bomuld som fyldemateriale. Lederne var opbygget af et utal (vist nok 168, men er ikke sikker på det) af meget tynde kobberledere der hver især var lakerede, snoet og puttet i en stram polyethylen strømpe. Montering af disse kabler var møjbesværlig pga. alle de tynde inderledere nemt knækkede og fordi de individuelt var lakerede med en lak der var svær at opløse på andre måder end ved at smelte den af med loddetin. Det er muligt at man kunne fjerne lakken på anden vis, jeg er imidlertid ikke vidende herom.

Generelt kan man på baggrund af ovennævnte ikke sige at opbygningen af de lidt ældre Furukawa udelukkende er solidcore.

Lyden. Det er især her jeg er dybt uenig. Jeg har kun prøvet HT-kablerne i et par sammenhænge så dem kan jeg kun udtale mig om ret kortfattet, men indtrykket af dem var det samme som signalkablerne som jeg imidlertid har afprøvet i mange sammenhænge (dvs. 10 eller derover). Jeg har også selv lavet signalkabler af monometrene med Accuphasenavnet på, med samme resultat som de færdigterminerede. Generelt har lyden hver gang været en sløret, næsten tåget, unuanceret, udynamisk lyd som jeg i længden fandt var ubrugelig til hifi da den var for uafslørende og det derfor i praksis var meget svært at finde ud af hvor en evt. fejl var i hifi-kæden. De gode sider ved FA-21 var en god timing og at de lød behageligt, men set i bakspejlet var skylden til at jeg en overgang fandt dem velegnede til mit brug at de rettede de fejl jeg på daværende tidspunkt havde i mit anlæg. Med andre kabler med mere hul igennem lød anlæget nemlig alt for skarpt, ja, næsten skrigende, hvilket Furukawa'erne altså rettede op på.

Det er meget muligt at FA-21 og HT-kablerne lydmæssigt var anderledes end de øvrige Furukawaprodukter, jeg har ikke hørt andre end de ovenfor nævnte og kan således udelukkende udtale mig om disse.

Jeg har solgt næsten alt jeg havde af disse kabler, men har, hvis nogen er interesserede, stadig nogle løse monometer af signalkablet med Accuphasenavn på liggende. Så sig til hvis det har interesse.

VH Jeppe

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hej Jeppe!
Jeg forstår nu godt begejstringen, fordi Furukawaerne bringer noget ganske sjældent.
MHT. tåget lyd, så er jeg heller ikke enig, jeg har på det seneste haft et sæt med til en demo i vores lille klub. Her havde en anden kabelfabrikant sine kabler med.
Her kom det med al ønskelig tydelighed frem, hvad det er man gør med moderne kabler.
Jeg medgir dig, at Furukawaerne er mørkere end de fleste nye kabler, og heldigvis for det.
Men tågede, det er de ikke. Andre lysere kabler har ofte blot fokus på helt bestemte områder, som bringer helt bestemte detaljer frem i lydbilledet. Resten får lov at stå hvor det gjorde. Det ødelægger sammenhængen i lydbilledet, man  mister integriteten. Anslag, klang og udklingning bliver til anslag, anslag og anslag. Det er ikke musik desværre.
Nu ligger tingene egentlig således, at jeg har en bunke Furukawa kabler liggende, FA21 og nogle tykke HT kabler og nogle tyndere. Signalkablerne er det klart min opfattelse, er de mest homogene, eftersom biwiresættet til HT ikke har samme tykkelse til top og bund (det bør de have).
Man kan givet finde kabler der i øvre mellemtone står tættere på lytteren og hælder mundvand i hovedet på ham, men sådan skal 2 mikrofooptagelser slet ikke lyde. Furukawaerne, fra de billigste til de dyreste, benytter sig slet ikke af den slags billige tricks.
Det fornemme ved Furukawa er efter min opfattelse, at du kan hælde usædvanligt flotte optagelser igennem dem, og de forbliver sammenhængende. De trækker ikke konstant enkelt elementer frem og mister kontrollen over resten.
Jeg har faktisk haft disse kabler smidt på i aftes, og de performer faktisk en del bedre end meget til mange gange prisen d.d. (Og jeg nævner ikke navne nu, heller ikke f.eks. NO og MIT , selvom jeg nemt kunne fristes- nej jeg gør ej).

De kabler jeg bruger til daglig har også delvist de egenskaber Furukawaerne har, men der er et frekvensmæssigt bredere og mere dynamisk hul igennem, men klangballancen har de en del af til fælles - heldigvis.

Svend Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Til Jeppe Vinding og Kurt Von Kubik

Signal Master Life Line Symetri er væsentlig anderledes opbygget end Furukawa FA-21 og mange andre der bruger PC-OCC krystal struktur.
Signal Master er opbygget med fast isolatorer mellem skærmen og de 2 signal ledere med hver deres isolatorer.
(Hvist nok polyethylen) Der er færre men tykkere core for signal lederne end beskrevet om Furukawa.

Noget tyder på at 2-R Marketing (Gryphon) har tænkt sig om.

Har lyttet til andre PC-OCC, men de er ikke så ægte som Signal Master.

Med hilsen
Svend
Til top Vis Svend Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend Hansen

Svend Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Som måske en afslutning på tråden.

Signal Master Life Line Symetri kablet som stadig nyder stor anderkendelse mange steder, bekræfter Steen Duelunds udlægning om kabler, hvor en af parameterne er at isolator materialet ikke må være opladelig for spændinger (selvfølgelig).
Netop i Signal Master, er 2 gode parameter opfyldt: 1 PC-OCC krystal struktur. 2 Der er benyttet en antistatisk gummi isolering mellem skærm og isolatorer.

Med hilsen
Svend

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes