Balanceret signaloverførsel er KUN en ide hvis hele konstruktionen er ægte balanceret, det vil sige både afsender apparatet samt modtager apparatet.
Med ægte, menes at hele konstruktionen en lavet balanceret fra ende til anden, og ikke som det ER set, realiseret lige ved udgangen via en konvertering fra ubalanceret til balanceret via opamps mm.
Her overskygges fordelene ve balancering klart af ulemperne ved at der kommer flere komponenter aktivt ind i signalvejen, her opamps, der alle er med til at påvirke lyden, oftest i negativ retning.
Derfor vil apparater der er ubalanceret opbygget men så alligevel har balancerede udgange, realiseret netop ved udgangene og ikke før og eller hele vejen, oftest (faktisk altid) lyde bedst med de ubalancerede udgange / indgange og kabler.
På ægte balanceret udstyr, kan balanceret signaloverførsel ofte være en fordel og kilde til bedre lyd end med de ubalancerede, men igen det kommer meget an på hvordan det hele er lavet og hvilket grej. Der er da klart set at ubalanceret kan lyde bedre, men lige så ofte (efter mine erfaringer oftere) bedre.
Balanceret, har nogle klare fordele, især ved længere kabeltræk (monotrin eks.) og hvad angår støj indstråling / udstråling, balanceringen er med til at undertrykke dette, samt signalet selv er noget kraftigere fra begyndelsen, alt i alt noget er gør kablets indflydelse en lille smule mindre kritisk end ved ubalanceret og især her uskærmede kabler.
Psudobalancerede / skærmede kabler anvendt til ubalanceret signaler giver en god beskyttelse, men den ægte balancering hvor skærmen aktivt tager del i processen er klart bedre og mere effektivt.
Kraftigere og mindre følsomt signal, bedre beskyttet mod ind og udstråling og ikke mindst stik forbindelser der er enkle, gode og med ganske lidt materiale mellem bøsning og kabel mm. end ved RCA. Stik / bøsninger er nok det der er med til at give en bedre lyd via balancering.
Ved korte kabeltræk, relativ støjfrie omgivelser og med gode kabler samt stik & bøsninger kan ubalanceret dog sagtens være næsten eller mindst lige så godt og som før sagt i enkelte tilfælde bedre.
Har man balancerede ind og udgange, og men ved at grejet er født ægte balanceret? Bør man da prøve sig frem.
Mine erfaringer viser at oftest så ER de balancerede udgange bedre, og mere korrekte i lyden. (også selv om RCA i mange tilfælde grundet mere farvning kan tilføre noget der subjektivt opfattes som mere gang i den eller mere pondus.
Men de balancerede giver for det meste, mere ro, overblik, stabilitet og frihed for farvning, og derfor klangægthed samt finere nuancer, bedre perspektiv mm.
Alt i alt et mere ”rigtigt”/korrekt lydbillede, der er renere og renset for kunstig fernis og oppustethed og imponator effekt.
Men igen! som med alt! ingen regler uden undtagelser, så man må prøve sig frem.
Ofte kan det "koges" ned til smag og behag, og hvad man vægter og søger i lyden?
Er det neutralitets tilnærmelse, ægthed og frihed for kunstig tilsæt, forvrængning mm.?? så er balancering en ganske farbar vej og den bedste.
mvh.
|