Forfatter |
|
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Nogen der ved hvor man kan få et simpelt watt-meter som kan måle hvor meget effekt jeg trækker fra en given stik-kontakt; jeg forestiller mig en mindre enhed som kobles til kontakten og så kobler man til eksempel ens amp/hele anlæg til og lader bruger det en periode og så kan man udlæse fx gennemsnitligt forbrug, spids belastning, minimum osv.. Jeg har ledt lidt men ikke fundet noget fornuftigt (læs: billigt) bud på en sådan enhed.
Hjælp.
Tak
|
Til top |
|
|
John Mogensen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musik Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Du kan låne det hos dit lokale forsyningsselskab.
Hilsen/ Musik
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
John Mogensen skrev:
Hæjjj
Prøv et sparometer fra Elsparefonden eller Dongenergy. Det kan enten lånes eller købes og koster ca. 650,-
|
|
|
OK undersøgte det lidt nærmere. Nu er prisen nede i 395.....
MVh John M __________________ Nur in der begrenzung zeigt sich der Meister
|
Til top |
|
|
kongen Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var kvikt og præcist det jeg ledte efter...
Jeg overvejer pt at udskifte mi pc til noget mere energi effektivt. Mit mål er at nedsætte mit forbrug væsentligt og mener at min pc trækker gevaldigt meget sammen med mit plasma tv. Hvordan det bliver realiseret ved jeg endnu ikke, men ideen er samtidigt at se om det kan lade sig gøre uden tab af kvalitet i mit liv - dvs uden at jeg skal leve i stenalderen.
Tak !!!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongen skrev:
Det var kvikt og præcist det jeg ledte efter...
Jeg overvejer pt at udskifte mi pc til noget mere energi effektivt. Mit mål er at nedsætte mit forbrug væsentligt og mener at min pc trækker gevaldigt meget sammen med mit plasma tv. Hvordan det bliver realiseret ved jeg endnu ikke, men ideen er samtidigt at se om det kan lade sig gøre uden tab af kvalitet i mit liv - dvs uden at jeg skal leve i stenalderen.
Tak !!!
|
|
|
Det mest effektive idag er en bærbar. Den er så vidt jeg husker ca. 4 gange mere effektiv end en stationær. Så der er meget at hente især hvis den kører konstant.
Ellers har jeg en historie fra det virkelige liv. I sommeren 2005 betalte vi for 4 år i træk 260 a conto til elforbrug i vores lejlighed HVER måned. Da der i medierne var stort fokus på nedbringelse af standby forbrug prøvede vi at leje med. Fra ca. midt i juli måned og til nu har vi hver dag ikke haft tændt for apparater der arbejder på standby. Det eneste der ikke blev rørt ved var vores clock-radio og køleskabet. Det blev dog justeret til 8 grader i stedet for 5 (ikke i overenstemmelse med fødevare sikkerhed, men det er en adne sag). I år blev vores a conto regning ned sat til 175 kr hver måned... Så det er ret meget der kan spares bare ved at være lidt opmærksom. Eneste negative ting er at når DVD-recorderen skal startes tager det 30 sek... Det har ikke påvirket anlægget negativt at det ikke kører konstant, sådan som det eller er normalt i hifi kredse -efter hvad jeg har forstået-
Med venlig hilsen
John M __________________ Nur in der begrenzung zeigt sich der Meister
|
Til top |
|
|
kongen Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm interessant historie. Ja jeg har gjort mig overvejelser omkring hvad der skal ske med min pc og hvad jeg bruger den til. Pt. har jeg allerede skiftet min 19" crt med en 20" lcd og dermed halveret det forbrug.
Problemet med en bærbar er for mig at den manglende opgraderingsmulighed - og især når jeg ser frem mod det nye DX10 så har jeg svært ved at godtgøre køb af en bærbar. På den anden side set skal jeg overveje kraftigt om det er noget der har betydning for mig. Jeg skal også undersøge om jeg i virkeligheden kan opnå et lignende elforbrug med en effektiv stationær - et lowpower nvidia 7300 gs eller tilsvarende kort (passivt kølet) og en effektiv mobil processor må give en temmeligt effektiv pc. Som bonus får man så stilhed ! Men der skal en større analyse af hvad jeg egentligt bruger min pc til før jeg helt kan bestemme mig. Jeg synes så også at bærbare er enormt dyre.
Måske man skulle starte en tråd hvor folk kan dumpe deres energi-erfaringer ? Jeg har efterhånden opdaget at jeg er lidt en hippie dog uden at gå over i den grøft hvor man ender med at leve helt grønt. Jeg mener bare at hvis vi alle nedsætter vores forbrug så gør vi noget godt, og jeg mener vi har teknologien til at kunne gøre det uden at skulle leve væsentligt anderledes eller bruge enorme mængder penge.
|
Til top |
|
|
lassefj Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med et tangeamperemeter, som selv konverterer til watt? U*I=P
|
Til top |
|
|
Peter.C Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 223
|
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
lassefj skrev:
Hvad med et tangeamperemeter, som selv konverterer til watt? U*I=P |
|
|
Du skal have fasedrejet med, ellers kan du ikke bruge det til noget. Jeg ved ikke om det er noget alle tangamperemeter kan. __________________ Hilsen Peter
|
Til top |
|
|