Forfatter |
|
Dyvel Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 192
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder og læser en del om højttalerkabler med den ene lovprisning efter den anden. Folk der påstår de kan høre forskel, hvilket jeg ikke skal kunne afvise, men hvor meget er hype/woodoo eller fakta? Jeg er af den overbevisning, at hvis dit øre kan høre en forskel, så burde en mikrofon også kunne klare sagen og dermed burde det være muligt at kunne dokumentere forskelle/karakter mellem forskellige kabler. Det har jeg bare aldrig hørt nogen har gjort, men måske skyldes det at der reelt ingen forskel er på et NKT eller et ægte HiFi højttalerkabel :D Jeg skal købe nye kabler til mit surround og vil på ingen måde kaster alt for mange gryn efter kabler, men indrømmer det kan være lidt svært at gennemskue denne del af hifi verden. Hvorfor er der f.eks. forskel på et supra rondotil 50 kr meteren og et alm. gummikabel i samme kvadrat ? Og så er der lige den om "tilspildning af kabler" - nej vel... Jeg vil i bedste fald kalde det: Tilvending + overtro * ønsketænkning = "tilspildning" Og igen... hvis forskellen kan høres burde den også kunne måles... giv mig nogle måleresultater der siger jeg tager fejl!...
|
Til top |
|
|
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle man bruge tid på at forsøge overbevise dig, når du stort set har besluttet dig for at kabler bare er hype?
Kabler skal spilles til, men ofte ikke ret længe, før en hørbar forskel er der.
Det er jo ikke særlig let at gendrive holdninger med fakta. Det kræver lissom den omvendte øvelse hos den som har alle holdningerne: gør dig "ren", la vær at have forudfattede meninger inden du går på opdagelse.
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
Til top |
|
|
Dyvel Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger ikke at kabler er hype men savner dokumentation for det (målingen der påviser forskellene). Som sagt er jeg af den overbevisning, at hvis det kan høres, må det også kunne måles og dermed påvises. Det har jeg som sagt bare ikke set nogen gør, og hvorfor ikke? Jeg har læst om rigtig mange der som du siger at der ER forskel, men ingen der kan dokumentere det (har i hvert fald ikke set nogen)... EDIT: fandt lige dette link - interessant læsning.
|
Til top |
|
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabelfakbrikanterne gør ihvertfald meget ud af at fortælle at man skal benytte netop deres kabler. Ofte egentlig uden at komme med noget brugbart teknisk argument hvorfor man er nødt til at blot at lytte.
Målinger ville være interressante.
Jeg har selv brugt lidt tid på at sammenligne de få elektriske egenskaber man får oplyst for nogle forskellige kabler. Regner man lidt på det giver alle kabler minimale/negligible fasedrej og modstanden i alle kabler er latterlig lav. Alligevel er der en hørbar forskel hvor jeg ikke synes der skal være nogen.
Måske er det vores modellering af parasiteffekter der er noget galt med?
Tilspilning af kabler skulle gerne være overstået på mikro-sekunder. Det er nok snaere øret der skal vænnes til den nye lyd.
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyvel, du kan nok ikke høre forskel på et anlæg som er det jeg kalder middelmådigt (eller dårligere). Du skal op i en vis kvalitet, især hvad angår højttalere, før du med garanti kan høre forskelle. Trust me  __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1277
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen tvivl om at der er forskel på kabler.
Der findes kabler, der er så ringe, at de påvirker lydkvaliteten, men når man når et vist kvalitetsniveau er jeg ikke overbevist om, at der er nogen hørbar forskel.
Dårlige lodninger og stik kan også påvirker lydkvaliteten. Endvidere er der en mening/teori om at isolationsmaterialet kan påvirke kablets kapacitet og dermed lydkvaliteten.
Det er dog svært at måle forskelle, da det normalt kun påvirker frekvensgangen langt over det hørbare område.
Der findes også forstærkere der er så tæt på at gå i selvsving, at kablet kan forstærke/bremse denne tilbøjelighed, og så kan det høres.
At kabler - eller andet hi-fi udstyr - skal "tilspilles", mener jeg er noget vås.
Ved tilspilningen omprogrammerer man sin hjerne til det nye lydbillede, det er altså hjernen der bliver tilspillet, ikke komponenterene.
Hjernen er en forunderlig indretning, der både kan diskriminere mellem ganske fine mikrodetailjer, og narre en på det groveste.
I har vel alle oplevet, at lydkvaliteten ændrer sig, afhængig af, hvilket humør man er i?
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kablerne har da af og til opgivet kapacitet og elektrisk modstand, kig f.eks. på www.hificable.dk, som er en forhandler der er god til at skrive disse oplysninger. En af de store kabelproducenter har også engang lavet en stor rapport hvor der måles på forskellige slags kabler, husker dog ikke hvad denne rapport hed. Der var bl.a. dokumenteret at kabler med 7 ledere er bedre end kabler med andet antal af ledere. En anden ting, der kan forbedre lyden på specielt lange kabeltræk, er afskærmningen. Hvis kablerne løber langt strømførende kabler, kan dette let påvirke lyden i negativ retning, og her vil en afskærmning gøre godt.
__________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|
Tusindfryd Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 102
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nu ikke noget så skønt som en splinterny forstærker som bare står og brænder lak af. -duften af kærlighed.... ....Jeg er brændt helt varm.
Jeg bruger så korte kabler at det vist ikke har den vildt store betydning, men der sker vel ting og sager ved længere kabeltræk til baghøjttalerne i gildesalen. Spoler er vel bare oprullet kabel hvor man har sparet plastikken væk, og de har jo kvalitets forskel afhængende af længde og tykkelse.
To kabler som flugter må jo virke som en form for transformater hvor magnetisme spiller ind.
Hvis vi nu har et tykt højttalerkabel som indvendig er snoet vil det virke som en aflang spole.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Det er dog svært at måle forskelle, da det normalt kun påvirker frekvensgangen langt over det hørbare område.
|
|
|
Så burde det vel netop være nemmere at måle forskellen end at høre den. 
Boman skrev:
At kabler - eller andet hi-fi udstyr - skal "tilspilles", mener jeg er noget vås.
Ved tilspilningen omprogrammerer man sin hjerne til det nye lydbillede, det er altså hjernen der bliver tilspillet, ikke komponenterene.
Hjernen er en forunderlig indretning, der både kan diskriminere mellem ganske fine mikrodetailjer, og narre en på det groveste.
I har vel alle oplevet, at lydkvaliteten ændrer sig, afhængig af, hvilket humør man er i?
|
|
|
Enig.
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er det rene fup, og din psyke der spiller dig et pus når man hører forskelle.
Denne artikel er skrevet af manden der stod bag mcintosh audio, læs den: http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm
Sommetider hører man os om blind tests på diverse fora med andre kabler i en anden forklædning med sjove resultater til følge, en af de bedste jeg har hørt var dog en der lavede sig et diy kabel og sat det op mod hans Nord Ost xxxxxxxx og han konkluderede der var minimal forskel... Hans diy kabel bestod af installations kabel. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel sådan set lige meget om du kan finde dokumentation for det ene eller det andet. Hvis du ikke kan høre forskel er det jo lige meget om der ER forskel... Og hvad er dokumentation? Er det en side på nettet som Roger Russels? Er der dokumentation for hans påstande?
Lån nogen kabler med hjem og returner dem hvis du ikke synes de er det værd.
Eller køb kabler fra Blue Jeans Cable i England - de har de samme mærker som den professionelle musikindustri bruger.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
perbnil Lukket konto

Lukket efter ønske
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 65
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dokumentationen for højtaler kabler for mange penge er en om gang fup findes, den hedder ohms lov!
|
Til top |
|
|
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
Sendt: 30 April 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyvel skrev:
Jeg sidder og læser en del om højttalerkabler med den ene lovprisning efter den anden. Folk der påstår de kan høre forskel, hvilket jeg ikke skal kunne afvise, men hvor meget er hype/woodoo eller fakta?
Jeg er af den overbevisning, at hvis dit øre kan høre en forskel, så burde en mikrofon også kunne klare sagen og dermed burde det være muligt at kunne dokumentere forskelle/karakter mellem forskellige kabler. Det har jeg bare aldrig hørt nogen har gjort, men måske skyldes det at der reelt ingen forskel er på et NKT eller et ægte HiFi højttalerkabel :D
Jeg skal købe nye kabler til mit surround og vil på ingen måde kaster alt for mange gryn efter kabler, men indrømmer det kan være lidt svært at gennemskue denne del af hifi verden.
Hvorfor er der f.eks. forskel på et supra rondo til 50 kr meteren og et alm. gummikabel i samme kvadrat ?
Og så er der lige den om "tilspildning af kabler" - nej vel... Jeg vil i bedste fald kalde det: Tilvending + overtro * ønsketænkning = "tilspildning"
Og igen... hvis forskellen kan høres burde den også kunne måles... giv mig nogle måleresultater der siger jeg tager fejl!...
|
|
|
hvad er det lige du vil med dit indlæg?
|
Til top |
|
|
Dyvel Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi skrev:
hvad er det lige du vil med dit indlæg? |
|
|
Har du ikke læst mit indlæg før du skriver? Synes det fremgår rimelig klart med et par spørgsmål vedr. ht kabler samt oplæg til diskussion af emnet.
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyvel skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
hvad er det lige du vil med dit indlæg?
|
|
|
Har du ikke læst mit indlæg før du skriver? Synes det fremgår rimelig klart med et par spørgsmål vedr. ht kabler samt oplæg til diskussion af emnet.
|
|
|
Hvis ikke du er i stand til at høre forskel på kabler, kan der kort konkluderes at du kun har lidt eller ingen lytteerfaring/lyttetræning og/eller at dit udstyr ikke er i stand til at formidle forskellene. Det er der intet galt i, vi er alle begyndt samme sted. Du kan egentligt læse det mellem linierne fra det første svar (HiFiHuset) i tråden, som jeg fornemmer næsten ikke orker at skulle "samle dig op" fra det niveau du er på, og give dig mere viden. Slet ikke da dette emne allerede er diskuteret i mange andre tråde, du lige så godt kunne læse i stedet for at oprette en ny.
mvh
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
Det er det rene fup, og din psyke der spiller dig et pus når man hører forskelle.
|
|
|
@Per N
Det er jo så din holdning, intet problem i det. Men det er da en skam, hvis dit ganske udemærkede udstyr aldrig får lov at vise sit fulde potentiale fordi du ikke vil benytte noget bedre end standard signal/højttalerkabler!
mvh
|
Til top |
|
|
Dyvel Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
amorte skrev:
Hvis ikke du er i stand til at høre forskel på kabler, kan der kort konkluderes at du kun har lidt eller ingen lytteerfaring/lyttetræning og/eller at dit udstyr ikke er i stand til at formidle forskellene. Det er der intet galt i, vi er alle begyndt samme sted. Du kan egentligt læse det mellem linierne fra det første svar (HiFiHuset) i tråden, som jeg fornemmer næsten ikke orker at skulle "samle dig op" fra det niveau du er på, og give dig mere viden. Slet ikke da dette emne allerede er diskuteret i mange andre tråde, du lige så godt kunne læse i stedet for at oprette en ny.
mvh |
|
|
Jeg ved ærlig talt ikke om jeg er i stand til at høre forskelle idet jeg aldrig har gået særlig meget op i ht kabler, men blot kørt med nogle i en fornuftig kvadrat. Jeg har en Marantz SR-5300 og DV-4300 der spiller på nogle B&W 602 S3 og tidligere på nogle Coral Studio 400. Signalkablet mellem dvd og reciever er tara labs prism. Men om det er godt nok til at høre forskelle på kabler ved jeg ikke. Når det er sagt, så har jeg læst flere, også lange, indlæg om kabler, men ingen indlæg hvor jeg har set noget der ligner dokumentation for påstande, derfor "puster" jeg lidt til debatten igen. Igen må jeg påstå, at hvis forskelle kan høres må de også kunne måles. Og jeg vil vædde med at f.eks. et oscilloskop er mere præcis end det menneskelige øre. Når man køber højttalere, enheder og lign er det normalt at man kigger på frekvenskurver, db målinger mv. - Hvorfor findes det ikke for kabler? - hvis det virkelig var en forskel der berettiger den høje pris på mange kabler, hvorfor er det så ikke dokumenteret???
|
Til top |
|
|
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Højttalerkabler : Fakta!
Hvis du synes det er fup, så brug pengene på musik eller bajere istedet...
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg flettede engang noget NKT-kabel (stift) efter et mønster jeg fandt på sammen med kammerat. Det tog evigheder at flette det stive kabel og fingrene var godt ømme bagefter. Da de var færdige kom så tidspunktet hvor de skulle testet, men her skuffede de fælt. Det lød klart dårligere end det Monstercable som sad på i forvejen. Kablet var simpelthen alt for åben i mellemtonen og diskanten - bassen forsvandt nærmest. Her var vi to mennesker som efter 5 sec. lytning kom til samme konklusion. Jeg må dog lige sige, at kablet ikke fik lov til at blive spillet til som det nok burde, men vi havde ikke lyst til at bruge mere tid på det, så dårligt var det.
Desværre opstår der tit en følelse af eufori når man har lavet noget selv og det så virker samtidig med at det er billigt. Det er det samme som sker når man bygger sine egne højttalere. Men efter et stykke tid må man tit konstatere, at der mangler et eller andet i forhold til det mere gennemprøvede og kommercielle - desværre.
Hvis jeg skal gi' et råd, så køb et højttalerkabel i prisklassen kr. 50-200 og gi' det en chance for at blive spillet til (for det skal det faktisk selvom det lyder underligt). __________________ Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et højtalerkabels eneste formål er at bringe et elektrisk signal fra en forstærker til en højtaler med mindst muligt tab.
Den eneste måde at undgå tab på er at bruge en superleder.
Den korrekte måde at teste et elektrisk kabel på, er ikke med ørene, men med elektronisk måleudstyr.
Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorfor anmeldere insisterer på at bruge ørene, de bruger ihvertfald ikke hovedet.
Tilspildning af kabler er selvfølgelig det rene nonsens, dem der tror på den slags må jo åbenbart mene, at kablets atomare struktur ændrer sig ved at lede strøm igennem det. Ud fra den logik må det bedste kabel være gamle elledninger. De har jo fået enormt meget tilspildning.
|
Til top |
|
|