Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 13:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler...hvordan fungerer de? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Trommehinden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 27 April 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

hejsa

jeg har tænkt over hvordan kabler fungere. lad os tage højttalerkabel som eksempel. metallet bliver fyldt op med elektroner fra forstærken og de løber så gennem kablet og over i højtaleren som så bruger deres energi til at lave lyd. desto flere elektroner desto bedre.

men hvis man nu havde et hult kabel i stedet for et solidt eller tråde så havde man jo sådan set to overflader. altså til RF signaler hvis de løber på overfalden af metallet.

men til højttaler brug kan de godt være dårlig at haver FOR tykt kabel så elektroners løber sidelæns i stedet for kun fremad! og på den måder kan der så opstår et forsinkning da antomerne

ikke har nogen bestemt retning!! så et kabel skal IKKE tilspilles eller er retningsbestemt!!11!!

har jeg forstået det rigtigt? det er meget sværd at forstå men jeg har læset nogle lange tråde herinde om det jo.

tak og hilsen og god lytte-weekend!!

Clausemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2004
Sendt: 27 April 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Det er stort set rigtigt!!

Til top Vis Clausemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clausemand

jimenez
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne ikke undgå at læse det dér. Jeg har ellers kun "lurket" her, men det må jeg kommentere, så jeg har meldt mig til her bare for det.

Det kan ikke passe, hvad du siger. Faktisk lyder det som vrøvl, undskyld jeg siger det.

Der er lavet masser af lyttetests, som viser, at en tilspilning af kablerne netop har en stor effekt ved subjektiv vurdering, når man rent faktisk lytter.

Helt ærligt "Antom"

Trommehinden er vist gået lidt for langt ind i hovedet - måske spillede du for højt!!!

Desuden betyder molekylegitterets retning en del ved elektriske strømme - det kan godt være, at et hult rør er bedre pga den store overflade, men det lyder ikke praktisk?

Hilsem Jime

Til top Vis jimenez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jimenez

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Trommehinden skrev:
metallet bliver fyldt op med elektroner fra forstærken og de løber så gennem kablet og over i højtaleren som så bruger deres energi til at lave lyd. desto flere elektroner desto bedre

Nu er kablet altså også "fyldt med elektroner", når der ikke er strøm i. Forstærkeren sender som sådan ikke flere elektroner ind i kablet, så der bliver flere, den sender nogle ind, der skubber nogle af dem ud, der er deri. Elektroner i et strømførende kabel bevæger sig faktisk meget meget langsomt, og da strømmen veksler frem og tilbage, kan du faktisk sige, at det kun er elektronerne alleryderst i kablet, der reelt bruges i højttaleren.

Om kabler er retningsbestemte? Tja, du sender jo vekselstrøm igennem, så der er som sådan ingen retning?
Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

Trommehinden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Stengaard skrev:
Trommehinden skrev:
metallet bliver fyldt op med elektroner fra forstærken og de løber så gennem kablet og over i højtaleren som så bruger deres energi til at lave lyd. desto flere elektroner desto bedre

Nu er kablet altså også "fyldt med elektroner", når der ikke er strøm i. Forstærkeren sender som sådan ikke flere elektroner ind i kablet, så der bliver flere, den sender nogle ind, der skubber nogle af dem ud, der er deri. Elektroner i et strømførende kabel bevæger sig faktisk meget meget langsomt, og da strømmen veksler frem og tilbage, kan du faktisk sige, at det kun er elektronerne alleryderst i kablet, der reelt bruges i højttaleren.

Om kabler er retningsbestemte? Tja, du sender jo vekselstrøm igennem, så der er som sådan ingen retning?

Det altså fuldstændig forkert! de sender lyd igennem og ud den anden vej. kabler skal vende den rigtige vej ellers det forkert

det var en som der hed gammel og sur der også har sagt det og de andre tråde sagde det samme.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 April 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

"Der er lavet masser af lyttetests, som viser, at en tilspilning af kablerne netop har en stor effekt ved subjektiv vurdering, når man rent faktisk lytter."

Ja, og der er lavet lige så mange, der viser, at det ingen effekt har.

Inden man bevæger sig ud i en debat om retningsbetemthed bør man fundere over, hvordan effektforstærkeren overfører effekt til højttaleren: det svarer til, hvis jeg saver et træ over med en skarp kæde, som jeg holder i mine (behandskede) hænder og skiftevis trækker i hø. og ve. hånd! Saven er ikke retningsbestemt, vel? Den går frem og tilbage hele tiden. That´s AC, folks, og når man husker på det, bliver det pludselig meeeget svært at forklare, hvilken retning, der er den "rigtige" - elektronerne flytter sig ikke - de vandrer frekvensafhængigt frem og tilbage uden at komme nogen vegne.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jimenez
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Næ, man kan jo godt sige, at det ikke er retningsbestemt i forhold til kablet, altså plus og minus i kablet, men i forhold til gitteret er det, og det er der, det betyder noget med tilspilningen.

Lidt ligesom magnetfelter, billedligt talt.

Trommehinden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

det noget fis det hele er simpel naturfagslære.

kabeler skal ikk tilspilles og har ingen retning. det er ligemeget hvilken ende man fylder elektroner på fra.

jimenez
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Man kan diskutere konceptet med tilspilning, men det andet er da noget vrøvl. Hvis du skriver sådan noget vrøvl, hvordan kan man så tage noget af det andet du skriver seriøst?

Det har ikke nogen betydning for retningen af kablet, om det er den ene eller anden ende, og hvilken vej det vender, det er i molekyletrukturen i atomgitteret det betyder noget. Det er altså en slags optimering af molekulestrukturen - derfor skal man heller ikke flytte eller røre ved kablet efter tilspilningen, idet det kan have indflydelse på lyden. Det er især vigtigt ikke at bøje det!!!!

Jeg er dog enig i, at kabler bestående af en eller flere hule rør må være ideelt, idet de har større overflade.

ps. tag dig dog sammen!!!!

tjakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 April 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hvorfor så fjendtlig en tone i det her indlæg? :(

Nå men nu blev jeg interesseret i hvordan de egentlig virker - i skulle vel ikke kende en god side hvor man kan læse nærmere om det?

Til top Vis tjakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjakobsen Besøg tjakobsen's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 April 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Fra sidelinien tolker jeg fjendtligheden som et udslag af manglende teoretisk fundering. Det ER nemlig simpel naturfagslære, der er ingen højere atomfysik involveret, selvom det ville være dejligt interessant. Skin effekt er virkelighed, men har ingen relevans for audiofrekvenser.
Der er fire ting, der  betyder noget for et kabel:

impedans ("modstand")
induktans ("spolevirkning")
kapacitans ("kondensatorvirkning") - kan have sammenhæng med valg af isoleringsmateriale
mekanisk kvalitet

That´s it, folks. Vælg et kabel med lav modstand, og brug de penge, du sparer på en god CDspille og højttalere.

jimenez
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke nogen god side. Det er bare noget jeg finder på!

Trommehinden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du stærkt ubehagelig og du ved intet om hvad du taler om.

jimenez
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Trommehinden skrev:

Jeg synes du stærkt ubehagelig og du ved intet om hvad du taler om.

Er det mig, du mener?

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 27 April 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

halløj tøser. Der er vist nogen, som er startet tidligt med fredagsbajerne hva'?

Ud i solen, få lidt frisk luft og kig på de andre tøsebørn, som tror det er blevet sommer.

Og overvej så lige, om I ville tale sådan til hinanden, hvis I sad over for hinanden i den verden de fleste af os kalder virkeligheden. Det ville klæde jer

God weekend.

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 April 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Fra sidelinien tolker jeg fjendtligheden som et udslag af manglende teoretisk fundering. Det ER nemlig simpel naturfagslære, der er ingen højere atomfysik involveret, selvom det ville være dejligt interessant. Skin effekt er virkelighed, men har ingen relevans for audiofrekvenser.
Der er fire ting, der  betyder noget for et kabel:

impedans ("modstand")
induktans ("spolevirkning")
kapacitans ("kondensatorvirkning") - kan have sammenhæng med valg af isoleringsmateriale
mekanisk kvalitet

That´s it, folks. Vælg et kabel med lav modstand, og brug de penge, du sparer på en god CDspille og højttalere.

Right on!!

Lige bortset fra at Impedans teknisk set er den komplekse sum af modstand, induktans og kapacitans.

Mvh

Anders

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Øhh, hvordan kan det have noget betydning, om man bøjer kablerne, efter de er "spillet til"?

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 April 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Det er fordi elektronerne nu bliver forvirrede over at de ikke kan løbe samme vej som de plejer.

De er nemlig nogle værre vanedyr.

/Anders

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 April 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

"overvej så lige, om I ville tale sådan til hinanden, hvis I sad over for hinanden i den verden de fleste af os kalder virkeligheden. Det ville klæde jer"

Tak, Brok!

"Lige bortset fra at Impedans teknisk set er den komplekse sum af modstand, induktans og kapacitans."

Tak, Anders! Jeg var ikke mat-fys´er, men biolog - og betaler for det!

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 April 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

lol

hold kæft i er kloge..

Men gutter 1000 tak for et godt fredags grin

Og ja "anda"  right on :)

Nej det er faktisk blevet beskrevet meget godt af anda og Jazzman..

men længe leve jer som smidder den ene flyver ud af vinduet efter den anden

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes