Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 12:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Powerkabel ABX blindtest rapport (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1173
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  


Jeg er ved at læse op på Strøm kabler og kom forbi denne, for mig, spændende artikel. (Sorry hvis den allerede har været refereret herinde)

Anmelder Jason Victor Serinus som tidligere har skrevet en positiv anmeldelse af Nordost Valhalla deltog i denne ABX blindtest testen og har selv skrevet denne rapport.

Fra konklusionen:

"To many in the engineering community, blind ABX is an accepted experimental design. Using the blind ABX protocol, we failed to hear any differences between an assortment of generic power cords and Nordost Valhalla. Therefore, we cannot conclude that different power cords produce a difference using the blind ABX protocol. However, we also cannot conclude that there are no differences. We simply failed to prove that differences can be detected to a statistically significant degree using a blind ABX protocol."

Læs selv testen her:

Can We Hear Differences Between AC Power Cords?


Den vil jeg have i baghovedet når jeg skal ud på det marked. Brug den som du vil, skriver forfatteren afslutningsvis. Jeg ved stadig ikke hvad jeg skal tro. Roy Gregory fra Hifi+ tændte helt af i et af de nyere numre da han kommenterede på de henvendelser han har fået på deres kabelartikler (som anbefaler ekstremt dyre kabler). Ville folk ikke tro på det var det deres problem, de skulle bare ikke komme og fortælle ham noget. Selv har jeg ikke prøvet at lytte på de ekstremt dyre kabler. Endnu.


mvh


Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Hej micjac,


Mike Vans Evers, Stereotimes, har skrevet et artikel, jeg tror du (og sikkert også andre) vil finde interessant:

If I can’t hear it, it doesn’t exist...maybe.


Med høflig hilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1173
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Fint nok. Nu har jeg læst artiklen. Det han skriver er bl.a. flg.

1) Der er ikke noget mærkeligt i at utrænede mennesker ikke kan høre det samme som trænede.
2) Forsøg viser man *kan* træne sig op til at høre.
3) Resultatet af en blindtest påvirkes i stor grad af omgivelser, ukendt udstyr osv.
4) Når du selv bliver trænet nok behøver du ikke os anmeldere. Så kan du skam selv finde og sætte udstyr sammen.

Det er vist nogenlunde det der står, hvis man koger det ned. Jeg anerkender det hele og hører selv forskelle mellem kabler.


MEN, hvis nu det *er* 'gyldne ører' som f.eks. Roy Gregory fra Hifi+ der tidligere har skrevet der er 'huge HUGE difference' eller anmelderen i min vedlagte artikel øverst som også har prist Valhalla og deltager i forsøget og *selv* undres over han i *det* forsøg ikke kunne 'høre forskel'.

Det synes jeg godt man kan tænke over. Men at man *kan* høre forskel på kabler anfægter jeg ikke. Det gør artiklen jeg har vedlagt heller ikke.


mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Jamen det er da yderst interessant. Personligt har jeg ikke "dyrket" netkabler, men min logiske sans fortæller mig, at der kan hentes mere andre steder i ens set-up før man når til netkabel.

Hvis man derimod er ved vejs ende med alle "komponenter" og vil presse den sidste "saft ud af citronen" så skal der da eksperimenteres med det. Jeg har købt et Jorma netkabel og kan ikke høre den store forskel, men har ikke lavet blindtest endnu.

Tak for link - interessante artikler.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
270961
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 889
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Her er et godt bud på gør-det-selv:

2,5 kvmm, 3 faset, gennemsigtig PVC kappe med flettet fortinnet kobberskærm......

Vareteksten lyder: Styrekabel   3G2,5 YCY-JZ TR.

Det er Solar i Vejen der levere kablet.

Pris: 25,23 kr/meter plus moms og plus en afklipspris på 100 kr.

Og plus lidt stik.

Forbind kablets skærm med jord i både hun- og hanstikket.

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961
 
270961
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 889
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Jamen det er da yderst interessant. Personligt har jeg ikke "dyrket" netkabler, men min logiske sans fortæller mig, at der kan hentes mere andre steder i ens set-up før man når til netkabel. Enig

Hvis man derimod er ved vejs ende med alle "komponenter" og vil presse den sidste "saft ud af citronen" så skal der da eksperimenteres med det. Jeg har købt et Jorma netkabel og kan ikke høre den store forskel, men har ikke lavet blindtest endnu. Jeg har selv en kombi af Jorma og egenproduceret netkabler som beskrevet ovenfor. Det virker.

Tak for link - interessante artikler.

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:

3) Resultatet af en blindtest påvirkes i stor grad af omgivelser, ukendt udstyr osv.

Jeg er personligt af den overbevisning at den eneste _rigtige_ blindtest er når du ikke ved du er sat til at lytte efter noget! Alene dét at dine tanker går på at nu skal du forsøge at lytte forskel f**ker hovedet up. De klareste beviser jeg har fået på at blandt andet kabler, deriblandt strømkabler, er f.eks. når en kollega har ændret på noget uden at kommentere det, hvorefter jeg fangede en forbedring/ændring, eller bare at jeg i nogle situationer har siddet og været utilfreds med noget jeg ved kan lyde bedre, for så at opdage at der f.eks. sad et par halvsløje signalkabler på. Eller, den _ægte_ blindtest - der har et par gange været indlæg hvor nogen har ændret noget på anlægget, hvorefter konen har kommenteret at det lød anderledes, uden at vide at der var ændret noget. Jeg tror afgjort at psykologien påvirker resultatet mindst lige så meget ved en blindtest som i en almindelig lyttetest.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

God aften De herrer.

Interessante artikler du der har fundet Micjac, men hvad tjener formålet?

Oftest vil vi som hifi-nørder ikke lade diverse anmeldere være en medvirkende faktor til det gerj vi vælger, men det er en uundgåelig faktor i spillet. Vi søger alle et eller andet i hifi-branchen for at komme tættere på den egentlige studioptagelse, altså opnå en livefornemmelse hejmme i stuen, eller også er vi her af den simple årsag, nemlig for musikkens skyld.

Jeg tror nu, at der er sammenhæng imellem de forskellige parametre, og der er med stor sandsynlighed mange flere, der spiller ind, når vi vælger at investere mange kroner i enten power-kabler eller andre former for tweaks.

Et springende punkt er om man har prøvet disse kabler (fx Valhalla) på sit eget set-up og havd de gjorde ved lydbilledet. Det er nemlig sådan, at uanset hvordan man vender og drejer det, så har det en betydning for det lydmæssige resultat, hver gang man går ind og ændrer på ét enkelt led i kæden. Det kan man ikke komme uden om. Også selvom nogle skulle mene noget andet, så er det et faktum, at de forskellige kabler etc. vi benytter er i besiddel se af forskellige karakteristika. Hvis man ikke kan høre en forskel, når man fx kobler Valhalla på sit set-up (hvad enten der er tale om gode eller dårlige ændringer), så vil jeg komme med den påstand, at enten er man døv overfor de nuancer, der er i det musiske klangbillede eller også VIL man simpelthen ikke høre de forskellige, da det evt. vil få alle ens teorier til at styrte i grus.

Det handler også om mode, når talen falder på kabler og værdien af fx power-kabler. En gang var MIT det hotteste, så var det NordOst (der nu bliver udsat for direkte usandheder blandt hifi-interessenter) og netop nu er det VDH, der er hot...hvorfor mon?

Kan det hænge sammen med, at såkaldte hifi-guruer, anmeldere, branchefolk, eller folk, der blot har ordet i deres magt, lige pludselig er vendt rundt på en tallerken og prædiker en anden dagsorden. Nu skal det lige pludselig være souse og kartofler og ikke dekadente middage hos byens bedste kok.

Når vi snakker Valhalla, så nævnes altid prisen på produkten, eller mindst at det er hundedyrt. Dyrt for hvem? For ham, der har en indkomst på 200K om året og iøvrigt også har en gammel Golf stående i indkørelsen samt kone og børn. ja, så er det dyrt, da man har valgt at prioritere anderledes i sin dagligdag, med de midler man nu én gang har til rådighed. men, for ham, der tjener 3 mio. om året er det ikke dyrt (og det skal tilføjes, at der er mange mennesker i verden, der går op i Hi-Fi, der har lønninger væsentligt over 3 mio. Kr./år).

Det er da helt fint, at producere sine egne kabler, hvis det altså kan tilfredsstille ens ører...mine kan det bare ikke tilfredsstille og jeg vil derfor altid gå efter det bedst mulige (læs: som min økonomi tillader) i jagten på en mere naturtro lydoplevelse. Jeg vil ikke stille mig tilfreds med at køre i Golf, hvis jeg har råd til at køre Ferrari!

Jeg tror det handler meget om indstillingen til det, at skulle punge ud med en forholdsvis stor slat penge for noget tweaking som nogen siger god for, medens andre stikker tommelfingeren nedad. Jeg ved det ikke, og det er blot tanker fra en yderst tilfreds indehaver af Valhalla Powercords.

Jeg kan berette, at fruen i Casa Flex var yderst imponeret over effekten ved blot at skifte mit Valhalla (jeg har desværre kun ét) fra afspilleren og over til amp'en, hvor lydbilledet fik helt nye dimensioner. Valhalla skal nok fortælle dig, hvis der er nogle elementer i din kæde, der halter. Afslørende kalder nogen det, medens andre ryster på hovedet og siger; "der er jo ikke ro"....øøøøø, nej! Selvfølgelig er der ikke ro. Musik er ikke ro, men en masse informationer, der gerne skulle komme susne hen imod publikum og ha' evnen til at slå benen væk under os. Det er netop en af de evner som jeg synes, Valhalla er i besiddelse af til overflod. Her er ingen støj, men luft imellem instrumenterne (transienterne er på plads) og der fuld dynamik på hele båndbredden. Intet er pakket ind i fløjlsbløde handsker, der får en til at falde i søvn i lænestolen og blot drømme om souce og kartofler.

Der er nogle af de oplevelser, der gør, at jeg gang på gang må måbe, når jeg hører/læser diverse tilsværtninger af produkter fra NordOst.

Jeg håber ikke, at mit indlæg virker anstødende på folket, da det ikke er min mening, at stampe rundt i spinaten.

Der er kun én ting tilbage og det er; Tag ud og lyt til disse kabler og bedøm derefter, hviken effekt de havde på musikken, da det er det det hele drejer sig om.

Fortsat god aften.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

micjac skrev:

3) Resultatet af en blindtest påvirkes i stor grad af omgivelser, ukendt udstyr osv.

Jeg er personligt af den overbevisning at den eneste _rigtige_ blindtest er når du ikke ved du er sat til at lytte efter noget! Alene dét at dine tanker går på at nu skal du forsøge at lytte forskel f**ker hovedet up. De klareste beviser jeg har fået på at blandt andet kabler, deriblandt strømkabler, er f.eks. når en kollega har ændret på noget uden at kommentere det, hvorefter jeg fangede en forbedring/ændring, eller bare at jeg i nogle situationer har siddet og været utilfreds med noget jeg ved kan lyde bedre, for så at opdage at der f.eks. sad et par halvsløje signalkabler på. Eller, den _ægte_ blindtest - der har et par gange været indlæg hvor nogen har ændret noget på anlægget, hvorefter konen har kommenteret at det lød anderledes, uden at vide at der var ændret noget. Jeg tror afgjort at psykologien påvirker resultatet mindst lige så meget ved en blindtest som i en almindelig lyttetest.

Her tror jeg du har fat i det helt rigtige. Undersøgelser at meneskelig adfærd viser at vi har svært/umuligt ved at være analytiske og kreative på en og samme tid. Det er blandt andet derfor at "reglerne" i den kreative proces "brainstormning" skarpt adskiller ide generering og analyse. I det øjeblik analysen sætter ind, kommer skyklappperne op og kreativiteten forsvinder.

Den umiddelbare fornemmelse for musik som en del kvinder har understøtter ovenstående, da de i højere grad end mænd er funderet i den kreative/følelsesmæssige side af hjernen...

Musik er nydelse og følelser. Kombineres dette med en deduktiv analyse f**kes tingene helt op

Derfor lyder anlægget også nogle gange forkert....og et glas vin er ikke lige sagen, men s andre gange er det selve livet



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1173
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  


FLEX skrev

"Interessante artikler du der har fundet Micjac, men hvad tjener formålet?"
Oplysning.

"Oftest vil vi som hifi-nørder ikke lade diverse anmeldere være en medvirkende faktor til det gerj vi vælger"

Jeg synes det er utroligt svært at komme til at høre det man er interesseret i at købe her i dk, hvis ikke det lige er det der sælges mest. Den seneste måned har jeg prøvet at komme til at høre to forskellige produkter (ht og tt) hvoraf det ene sælges fast af officiel importør. Det har ikke været muligt. Det har det ikke været fordi det kun tages hjem på bestilling, var beskeden fra importøren. Og så dyrt var det altså heller ikke. Der er så en flink mand der vil prøve at hjælpe, så måske lykkedes det. Kæmpes det skal der. Derfor kan jeg godt fristes til at bestille noget hjem udfra noget en anmelder har skrevet. Særligt hvis det er en man er kommet til at 'stole' på.


"Jeg tror nu, at der er sammenhæng imellem de forskellige parametre"
Enig.

"Hvis man ikke kan høre en forskel, når man fx kobler Valhalla på sit set-up (hvad enten der er tale om gode eller dårlige ændringer), så vil jeg komme med den påstand, at enten er man døv overfor de nuancer, der er i det musiske klangbillede eller også VIL man simpelthen ikke høre de forskellige, da det evt. vil få alle ens teorier til at styrte i grus."

Har du læst artiklen jeg linker til øverst. Det er her min film knækker.
Jeg har selv ikke *helt* billige kabler, koster da 4.000 i indkøb for ht kabel. Ved godt det ikke er noget særligt sammenlignet med Valhalla men alligevel. Jeg følger da VdH tråden og de andre der har været og kan ikke forestille mig at folk ville lave alle de forsøg hvis der ingen forskel var. Skal jeg være helt ærlig har jeg da ikke som kubikken lavet de store test med først på og så af - blev det bedre? Hvis ikke så ud. Det har jeg ikke fordi det var del af en større udskiftning af mange dele og jeg købte det 'for at være på den sikre side' og jeg havde kun hørt godt om det. Var da også yderst tilfreds med resultatet. Men hele tiden sidder det i baghovedet, at havde jeg været mere grundig med kabeltest så kunne jeg måske være endt op med noget helt andet. Nu har jeg fundet ud af at man skal have noget liggende man altid kan vende tilbage til og ikke skille sig af med det hele. Det vil gøre at jeg ikke for nemhedens skyld køber noget for at kunne komme videre. Næste gang bliver det gjort grundigere.

Grunden til jeg overhovedet beskæftiger mig med ovenstående artikler er at jeg *har* råd til at købe de dyre hvis jeg ville ( måske dog kun eet Valhalla :-; ) og står overfor en større udskiftning igen i mit anlæg hvor stort set det hele skal skiftes ud. Derfor læser jeg op på hvad jeg kan finde om emnet der springer i mine øjne. Det gjorde så den øverste artikel. Kan stadig ikke forstå hvordan man kan skrive huge HUGE difference og så viser det sig at man i *det* forsøg ikke kunne skelne. Det er nørder. Det er godt udstyr osv. Hvilket jo *ikke* er et bevis for der ingen forskel kan være mellem testede kabler eller andre kabler. Kun at i det setup kunne det ikke påvises. Men ok, måske var deres hjerner 'f**ked' som Otto skriver. Det tror jeg vi alle kender.

"Når vi snakker Valhalla, så nævnes altid prisen på produkten, eller mindst at det er hundedyrt."

Ja, det gør da at man bemærker det. Også folk 'der ikke er som os'. Tror de går i 'red dem fra kvaksalverne'  'burde forbydes' mode. Lige noget for Jersild & Co.
Virker det for folk så fint med mig.

"Jeg kan berette, at fruen i Casa Flex var yderst imponeret over effekten ved blot at skifte mit Valhalla (jeg har desværre kun ét) fra afspilleren og over til amp'en, hvor lydbilledet fik helt nye dimensioner. Valhalla skal nok fortælle dig, hvis der er nogle elementer i din kæde, der halter."

Fedt. Jeg må hellere komme med på en session en dag. Det skal blive spændende. Er det ikke Sas der afholder demoer?


"Der er nogle af de oplevelser, der gør, at jeg gang på gang må måbe, når jeg hører/læser diverse tilsværtninger af produkter fra NordOst."

Helt enig. Man må nøjes med at berette om udfaldet af diverse undersøgelser der måtte blive foretaget og undlade at overfortolke i konklusionen.


Tak for dit spændende indlæg Flex.




mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac
 
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1173
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

micjac skrev:

3) Resultatet af en blindtest påvirkes i stor grad af omgivelser, ukendt udstyr osv.

Jeg er personligt af den overbevisning at den eneste _rigtige_ blindtest er når du ikke ved du er sat til at lytte efter noget! Alene dét at dine tanker går på at nu skal du forsøge at lytte forskel f**ker hovedet up.



Yes. Som jeg ser det må logikken være:

Hvis man antager folk kan høre forskel, jeg ser ingen grund til at betvivle dette,  må årsagen til at ovenstående forsøg ikke viser en (betydelig) forskel være at  vedkommende testpersoner, heriblandt hardcore hifi nørder, har været for stressede (hoved f**ked up) under testen og/eller at udstyret selv har forvirret billedet for meget for deltagerne.

Kan man så deraf slutte at når kendte publicerede blind-tests har kunnet påvise forskelle mellem lyden fra forskellige cd-afspillere og vistnok også en på forstærkere så er det fordi forskellen har været nemmere at konstatere ?

Så forskellen mellem det testede i nogle forsøg kan godt 'overskygge' stressfaktoren og/eller forvirringen af måske ukendt udstyr og derved blive registreret af deltagerne.


Nå, nok om det. Jeg synes artiklen fortjener at blive linket til. Ikke pga. produktet, men pga. at det nu findes publiceret at en anmelder som har skrevet et i sin artikel ikke har kunnet høre forskel i et senere givent forsøg han selv indvilgede i at deltage i. Han står ved resultatet i konklusionen i rapporten.

Ja, som Flex skriver. Ud og lyt mere selv. Selv skal jeg også til at holde mere øje med den mekaniske kvalitet. Har haft flere dyre signalkabler hvor der er kommet løse forbindelser i stikkene. Træls.

mvh



Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac
 
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:

FLEX skrev

"Interessante artikler du der har fundet Micjac, men hvad tjener formålet?"
Oplysning.

"Oftest vil vi som hifi-nørder ikke lade diverse anmeldere være en medvirkende faktor til det gerj vi vælger"

Jeg synes det er utroligt svært at komme til at høre det man er interesseret i at købe her i dk, hvis ikke det lige er det der sælges mest. Den seneste måned har jeg prøvet at komme til at høre to forskellige produkter (ht og tt) hvoraf det ene sælges fast af officiel importør. Det har ikke været muligt. Det har det ikke været fordi det kun tages hjem på bestilling, var beskeden fra importøren. Og så dyrt var det altså heller ikke. Der er så en flink mand der vil prøve at hjælpe, så måske lykkedes det. Kæmpes det skal der. Derfor kan jeg godt fristes til at bestille noget hjem udfra noget en anmelder har skrevet. Særligt hvis det er en man er kommet til at 'stole' på....Det er klart, at man er farvet af de mennesker man er sammen med og især, hvis det er personer man har stor respekt for. Men, det er nu ikke mennesket, der skal få os til at købe kablet, men kablet selv, der skal formidle budskebat om at blive købt, i form af enestående kvaliteter, eller blot den lydmæssige klangbalance man søger.(FLEX)


"Jeg tror nu, at der er sammenhæng imellem de forskellige parametre"
Enig.

"Hvis man ikke kan høre en forskel, når man fx kobler Valhalla på sit set-up (hvad enten der er tale om gode eller dårlige ændringer), så vil jeg komme med den påstand, at enten er man døv overfor de nuancer, der er i det musiske klangbillede eller også VIL man simpelthen ikke høre de forskellige, da det evt. vil få alle ens teorier til at styrte i grus."

Har du læst artiklen jeg linker til øverst. Det er her min film knækker.
Jeg har selv ikke *helt* billige kabler, koster da 4.000 i indkøb for ht kabel. Ved godt det ikke er noget særligt sammenlignet med Valhalla men alligevel. Jeg følger da VdH tråden og de andre der har været og kan ikke forestille mig at folk ville lave alle de forsøg hvis der ingen forskel var. Skal jeg være helt ærlig har jeg da ikke som kubikken lavet de store test med først på og så af - blev det bedre? Hvis ikke så ud....Det kunne tænkes, at det evt. var dele af hard waren, der burde skiftes og ikke kablet. Det er nemlig sådan med VALHALLA, at det ikke gør et dårligt anlæg bedrer, men fortæller dig, at der er fejl i kæden. Det tvinger dig på sin vis til at udvise større grundighed i din sammensætning af komponenterne. Hvilket erfter min overbevisning, er en uovertruffen egneskab.(FLEX) Det har jeg ikke fordi det var del af en større udskiftning af mange dele og jeg købte det 'for at være på den sikre side' og jeg havde kun hørt godt om det. Var da også yderst tilfreds med resultatet. Men hele tiden sidder det i baghovedet, at havde jeg været mere grundig med kabeltest så kunne jeg måske være endt op med noget helt andet. Nu har jeg fundet ud af at man skal have noget liggende man altid kan vende tilbage til og ikke skille sig af med det hele. Det vil gøre at jeg ikke for nemhedens skyld køber noget for at kunne komme videre. Næste gang bliver det gjort grundigere.

Grunden til jeg overhovedet beskæftiger mig med ovenstående artikler er at jeg *har* råd til at købe de dyre hvis jeg ville ( måske dog kun eet Valhalla :-; ) og står overfor en større udskiftning igen i mit anlæg hvor stort set det hele skal skiftes ud. Derfor læser jeg op på hvad jeg kan finde om emnet der springer i mine øjne. Det gjorde så den øverste artikel. Kan stadig ikke forstå hvordan man kan skrive huge HUGE difference og så viser det sig at man i *det* forsøg ikke kunne skelne. Det er nørder. Det er godt udstyr osv. Hvilket jo *ikke* er et bevis for der ingen forskel kan være mellem testede kabler eller andre kabler. Kun at i det setup kunne det ikke påvises. Men ok, måske var deres hjerner 'f**ked' som Otto skriver. Det tror jeg vi alle kender. ...Jeg tror, Otto har ret i sin påstand om, at deres hjerner/underbevidsthed spiller dem et pus. Hvis man ved på forhånd, hvad der skal lyttes til, så har man straks sat underbevidstheden i svingninger og den har ikke så lidt at skulle ha' sagt.(FLEX)

"Når vi snakker Valhalla, så nævnes altid prisen på produkten, eller mindst at det er hundedyrt."

Ja, det gør da at man bemærker det. Også folk 'der ikke er som os'. Tror de går i 'red dem fra kvaksalverne'  'burde forbydes' mode. Lige noget for Jersild & Co.
Virker det for folk så fint med mig.

"Jeg kan berette, at fruen i Casa Flex var yderst imponeret over effekten ved blot at skifte mit Valhalla (jeg har desværre kun ét) fra afspilleren og over til amp'en, hvor lydbilledet fik helt nye dimensioner. Valhalla skal nok fortælle dig, hvis der er nogle elementer i din kæde, der halter."

Fedt. Jeg må hellere komme med på en session en dag. Det skal blive spændende. Er det ikke Sas der afholder demoer?...SAS afholder bl.a. demoer, men ellers kan man altid kontakte Lars Kristensen fra NordOst, hvis man kan samle et lille hold, så plejer han at være villig til at afholde den helt store kabeldemo, hvor der er rig lejlighed til at stille spørgsmål og teste et hav af kabler.(FLEX)


"Der er nogle af de oplevelser, der gør, at jeg gang på gang må måbe, når jeg hører/læser diverse tilsværtninger af produkter fra NordOst."

Helt enig. Man må nøjes med at berette om udfaldet af diverse undersøgelser der måtte blive foretaget og undlade at overfortolke i konklusionen.


Tak for dit spændende indlæg Flex.




mvh

Mvh. FLEX

 

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Underbevisdsthedens betydning indirekte og synets direkte betydning kan aflæses på den fysiske fremtoning på produkterne.

Tykke forplader med gravering, ædelmetal og træ, ruder til synliggørelse af rør (hvis de da ikke ses umiddelbart og endda spejles), kabler og pu i smykkeskrin med velour foring, etc....

Jeg syntes egentligt det er lidt underligt at nogle mener at en højttaler skal ligne et håndpoleret antikt møbel og setuppet instrumentpanelet fra en Rolls-Royce fra 30'erne...hvor mange bor egentlig sådant? Udenlukkende for at VISE at man har noget unikt, ikke HØRE det . Sammenfattet med at prisen for eksteriøret er i størrelsesordenen 50-75% af kostprisen må jo kunne interessere en del ægte audiofiler. Det er ting som dette der gør at NAD3020 er en dårlig vittighed der ikke kan slås i hjel.



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1469
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:

 Roy Gregory fra Hifi+ tændte helt af i et af de nyere numre da han kommenterede på de henvendelser han har fået på deres kabelartikler (som anbefaler ekstremt dyre kabler). Ville folk ikke tro på det var det deres problem, de skulle bare ikke komme og fortælle ham noget. Selv har jeg ikke prøvet at lytte på de ekstremt dyre kabler. Endnu.


mvh


Hej micjac

Nu har jeg mødt den gode Roy et par gange, og det ligner ham ikke at tænde af , pgra. andres mening. Han er så dreven i faget, hvor meningsforskelle naturligvis er et faktum , at modstridende opfattelser normalt ikke vælter en sådan garvet hifirotte.  Normalt plejer han at forholde sig nøgternt og professionelt til "varerne", hvilket også ses af "powerkabeltesten" i et forrigt hifi+..

Nu har jeg ikke læst det pågældende nummer, men kan forestille mig, han reagerer på folk som benægter at powerkabler gør en forskel. Og med det indgående kendskab han efterhånden har til en mængde powerkabler, og  netop ved hvilken forskel de gør, så må reaktionen ses i det lys.

Men som med alt andet grej, bør og skal man være kritisk, inden man træffer et valg. Og ikke mindst "value for money"....Fx. koster Transparent reference-signal-kabel over 100k......!

God fornøjelse med kabel-jagten.



__________________
My other toy has tits.
                                                                               
    
Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas
 
casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Der er så mange tests - så mange måder at vende og dreje det hele på - kunne jeg finde "udskriften" ville jeg vise jer nogle "sjove" ting. (jeg leder stadig)

F.eks at mange der ikk lige har MEST forstand på højttalere osv, men dog stadig har et par velfungerende ører, helt klar og HVER gang syntes at den højttaler der var i lyst træ, spillede mere "åbent" end den der var sortbejset - 2 HELT ens højttalere, på nær farven og med samme anlæg/kabler osv.

I et andet tilfælde, var det nærmest omvendt, der spillede den sorte mere "åbent" end den lyse - i det tilfælde stod den sorte i et stort lyst rum og den anden i samme rum, bare med meget nedskruet lys - igen med samme anlæg/kabler osv.

Omgivelserne har altså meget større indflydelse på ens opfattelse af lyd, end man tror og man lader sig manipulere uden egentlig selv at vide det og står der en der virkelig kan sin "lektie", så kan man nemt komme til at "høre" meget store forskelle - indtil man kommer hjem med "tingen" og prøver det gang på gang.

Der er så nogle der prøver at bilde sig selv ind at det kabel ER bedre - men det ville jeg nu nok også prøve med mig selv, hvis jeg havde givet 22.000,- for et netkabel.

På mit anlæg er der INGEN forskel på netkabler - dog store forskelle på signalkabler og mindre forskelle på ht kabler.

Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey
 
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Helt ærligt, tror i at elsam eller energi2 bruger kabler til 10000kr meteren fra den lokale traffostation til dit hus ? - så hvordan skulle den sidste meter af en samlet ledningsføring på flere km kunne gøre et udslag !

Hold op med at tro på alt det pladder der står i high fidelity og lign., lån en bog om elektronik istedet  

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000
 
casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Det kabel der ligger FØR trafoen i ens forstærker, har ikk den store betyning - bare det kan trække strømmen.

Det andet er noget værre bavl - strømforsygningen har jo det formål at ændre spændingen og ensrette - og trafo og lytter BØR gøre at du ikke lytter så meget til din trafo.

Det der ligger FØR trafoen, af "fine tricks" er hat og briller - - som DK2000 siger = fra trafostation til din stikkontakt, er der alm stiv 2½ kvadrat med plastisolering og der er 67000 km (lidt overdrevet) gangske almindeligt lakeret kobbertråd i den primære vikling i trafoen - skulle 75 cm ULTRA REN SØLV I BOMULD/TEFLON osv så ha den store betydning ? NÆH.

Men OVERBEVIS mig hvis i kan.

I højttaler og signalkabelsammenhæng, er der div impedanser at tage "hensyn" til og det ligger mellem app. og det kan ha sin inflydelse på lyden - men ærlig talt - hold nu op - flere/mange kan gi en helt klar forklaring på lydforskelle på ht og signalkabler - jeg kan selv forklare og komme med mange grunde til at de lyder forskelligt - - men hop nu ud - kloge mennesker - kom med en forklaring på at NETKABLER lyder forskelligt - en forklaring der er til at føle på - SÅ trækker jeg bukserne op igen.

Alle forklaringer er velkomne - men de blir nok skudt i jorden.

Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

casey skrev:

= fra trafostation til din stikkontakt, er der alm stiv 2½ kvadrat med plastisolering og der er 67000 km (lidt overdrevet) gangske almindeligt lakeret

Vrøvl! Der er som minimum 4x10 mm2 ledere fra transformeren og ind til el-tavlen i dit hus. Afhængig af antal forbrugere på samme kabel, kan man sagtens gå op i eks. 150 mm2.

Og grunden til man gør det, er fordi elselskabet mener det lyder bedre

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

ja selvfølgelig - men idéen med at skrive 2½ er, at det normalt er det der ligger i væggen - selvfølgelig er det ikk 2½ kvadrat over en 266 km strækning
Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2041
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Til Casey og dk2000:

Hvorfor prøver I dog ikke at låne et strømkabel med hjem fra en butik eller en ven, og så se om I (objektivt, vel at mærke) kan høre en forskel? Det bliver nok svært at erkende det, hvis I kan.

Jeg har indtil videre prøvet 2 forskellige strømkabler på mit (udover de medfølgende), og er i gang med nogle flere. Der er en god del forskel på strømkabler i mit setup, det er sikkert. I et tilfælde sad vi tre mand og lyttede, og alle oplevede en forskel på kablerne. Kom bare og sig at det er placebo effekt og hvad ved jeg, men hvis I ikke tør stole på jeres egne lyttelapper, er det altså jer der går glip af en oplevelse.

Vil gerne lige sige, at det strømkabel vi fandt til at lyde bedst, er et hjemmelavet et, lavet for 0 kroner. Så pengepungen var altså ikke i klemme i bedømmelsen.

 

/Præsten



__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes