Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 09:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Terminering af indgange (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 02 November 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg så på et tidspunkt at hi-fidelity havde en artikkel om at det var en fordel at terminere, de indgange der ikke bliver brugt med et phonostik med en 75 ohm modstand i.

Derfor overvejer jeg at købe en kasse stik, men vil lige høre om der er nogen der har erfaringer med dette tweak? hvis ja hvilke og hvor godt et anlæg skal der til for at man kan høre det?

mener der var noget om at forbedringen var størst ved digital indgange og pladespiller indgange..........

hvad med linie udgange, er der også fordel ved at terminere dem?

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 2041
Sendt: 02 November 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg ikke du skal gøre, du kortslutter jo udgangen på det (lille) forstærkerkredsløb der driver dem. Tror det er bedre at de forbliver åbne.

 

 

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 02 November 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Du kan vel godt terminere indgangene.... men jeg tror det har en meget lille, hvis overhovedet nogen effekt? da fasen jo allerede er frakoblet med et relæ e.lign. fordelen skulle jo så ligge i at du ikke fik støj ind på det ubenyttede fase ben, men derimod afkobler det til stel med 75ohm.
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 02 November 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Kun indgange - endelig ikke udgange (med mindre du er konstruktør på produktet og derfor ved, hvordan det gøres)

Og det var vist også kun de digitale indgange . . . ?

Men prøv og meld tilbage.

Kan nogen huske artiklen og evt. referere den?

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 02 November 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Næ det er skam rigtigt. LAMM anbefaler det også, så der følger phono stik med til LAMM forstærkere til at blokere ubenyttede indgange på en LAMM forstærker.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 03 November 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

På den digitale udgang af en CD-afspiller virker det 10hver10fald!!!  Om det så virker på signal-indgangene på en forstærker med relæ-styret indgangsvælger, skal jeg lade være usagt!!!

Præsten skrev, at udgangene ville blive kortsluttet. Nej, det er jo grunden til den 75ohm´s modstand er der!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 03 November 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaring med at sætte et PHONO stik med en 75 ohm modstand (er 75 ohm altid optimal for en ubalanceret udgang?) i fx en ledig PRE OUT fra en forforstærker (jeg har 2 udgange) og har aldrig prøvet med udgange - det virker mere brutalt end at kortslutte indgange...

Indgange har jeg prøvet at kortslutte med PHONO stik - måske skulle jeg prøve igen...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hej

så er stikkene bestilt, venter med spænding.....

har desværre ikke fundet artiklen i high fidelity, er der andre der kan huske den? jeg kan bare huske den var rosende ang. dette tweak

 

mvh. Mr. Thomsen

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen
 
Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1319
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

På den digitale udgang af en CD-afspiller virker det 10hver10fald!!!  Om det så virker på signal-indgangene på en forstærker med relæ-styret indgangsvælger, skal jeg lade være usagt!!!

Præsten skrev, at udgangene ville blive kortsluttet. Nej, det er jo grunden til den 75ohm´s modstand er der!!!  

Hvad er fordelen ved tweaket?



__________________
Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton
 
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Fordelen skulle være at man ved at "lukke" ud eller indgangene skaber færre sektioner i forstærkeren hvor der er strøm, som kan påvirke det egentlige signal

Da tweaken ikke er signalbærende, har jeg derfor også bestilt stik af billigste skuffe, jeg har set at bl.a. av-connection sælger nogle fine forgyldte nogle, men det vil jeg betragte som det rene nonsens, da der ikke skal signal igennem!

jeg har forresten købt rigeligt så jeg overvejer at lave de resterende stik klar med modstand og sælge dem her på sidet, så vi kan få lidt flere erfaringer med dette tweak...

jeg vender tilbage når jeg har fået stikkene.....

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen
 
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

så er stikkene ankommet og monteret, første indtryk er at det bestemt gør en forskel!!!

undrer mig at der tilsyneladende ikke er specielt mange herinde der har prøvet det tweak!!!

tror jeg på et tidspunkt vil sætte resten til salg, så andre kan få erfaringer med dette tweak...

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Terminering / kortslutning af indgangene:
Roligere og mere afslappet, mere analogt lydende og mere letflydende lyd, og så er der mere rum i gengivelsen.

Terminering / kortslutning af udgangene:
Tydeligere, friskere, lidt mere opstrammet lyd hvor detaljerne er lidt mere fremme. Lydbilledet er tættere på og har mere krop.

På min Pioneer DV-757Ai virker det, men som der blev nævnt er det ikke sikkert at det gælder for alle afspillerkonstruktioner.



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:

så er stikkene ankommet og monteret, første indtryk er at det bestemt gør en forskel!!!

undrer mig at der tilsyneladende ikke er specielt mange herinde der har prøvet det tweak!!!

TWEAK ! I gamle dage blev alle anstændige japanske forstærkere leveret med lus i bøsningerne. Er de ikke smidt ud må de ligge i skuffer og skabe i tusindevis

tror jeg på et tidspunkt vil sætte resten til salg, så andre kan få erfaringer med dette tweak...

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
mr.Thomsen skrev:

så er stikkene ankommet og monteret, første indtryk er at det bestemt gør en forskel!!!

undrer mig at der tilsyneladende ikke er specielt mange herinde der har prøvet det tweak!!!

TWEAK ! I gamle dage blev alle anstændige japanske forstærkere leveret med lus i bøsningerne. Er de ikke smidt ud må de ligge i skuffer og skabe i tusindevis

tror jeg på et tidspunkt vil sætte resten til salg, så andre kan få erfaringer med dette tweak...

ok!, men det er nu heller ikke så dyrt at lave dem fra ny, mine koster mig under 10 kr. pr. stk. så det er vist en af de tweaks hvor man får mest for pengene!!! jeg er i hvertfald overrasket over forbedringen, jeg har dog haft lidt travlt så jeg er ikke nået til stue anlægget endnu, men de skulle lige prøves på anlæget i arbejdsværelset og selv den aldrende JVC forstærker derinde fik en god forbedring!! så jeg glæder mig til at komme igang med stueanlæget en gang i næste uge!

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1379
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

hvordan skal de helt nøjagtig laves??? bare så man ik futter noget af når man prøver
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 757
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Ikke at jeg ikke tror på det, men det lyder altså fantastisk.

Efter jeg er begyndt og interessere mig for hifi, har jeg opdaget at der er mere mellem "himmel og jord". Jeg havde aldrig troet at et Netkabel kunne gøre forskel på musikken. At en gammel LP kunne lyde bedre end en cd. At andre fødder på ens ting kunne gøre forskel, og at der var så stor forskel på kabler.

Jeg er meget interesseret i at se nogle billeder af dit tweak, evt købe nogle. Hvis du virkelig siger at det hjælper.

Kan det virkelig passe at hvis man sætter 75 Ohm på en indgang der ikke er aktiv, at man så kan høre forskel.... Fantastisk. Mystisk, men ret fantastisk....

Men, omvendt, betyder det ikke at indgange i forstærkeren, ikke er tilfredsstillende lavet fra fabrikkens side ?


__________________
I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted
 
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:
hvordan skal de helt nøjagtig laves??? bare så man ik futter noget af når man prøver

Tweaket laves ved at man Lodder en 75ohms modstand mellem benene i et phonostik. andet er der faktisk ikke i det!!

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1379
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:

wuffer skrev:
hvordan skal de helt nøjagtig laves??? bare så man ik futter noget af når man prøver

Tweaket laves ved at man Lodder en 75ohms modstand mellem benene i et phonostik. andet er der faktisk ikke i det!!

dvs at man ka bare løfte låget på forstærkeren og så knalde en modstand ind.. dte ska prøves.. må da ha en 75 ohms modstand liggende...

har stadig ik fundet ud af hvor den nærmeste elektronikpusher ligger henne.. for dårligt

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

XenoCypraZ skrev:
Ikke at jeg ikke tror på det, men det lyder altså fantastisk.

Efter jeg er begyndt og interessere mig for hifi, har jeg opdaget at der er mere mellem "himmel og jord". Jeg havde aldrig troet at et Netkabel kunne gøre forskel på musikken. At en gammel LP kunne lyde bedre end en cd. At andre fødder på ens ting kunne gøre forskel, og at der var så stor forskel på kabler.

Jeg er meget interesseret i at se nogle billeder af dit tweak, evt købe nogle. Hvis du virkelig siger at det hjælper.

Jeg tager nogle billeder en gang i næste uge når jeg kommer hjem igen, hvis du vil købe nogen kan du evt. skrive mig en Privat besked, (jeg kommer dog først hjem søndag)

Kan det virkelig passe at hvis man sætter 75 Ohm på en indgang der ikke er aktiv, at man så kan høre forskel.... Fantastisk. Mystisk, men ret fantastisk....
Der er faktisk ikke så meget hokuspokus i det! ideen er at modstanden 'lukker' indgangene således at der er færre områder i forstærkeren hvor der er strøm som kan forstyre det egentlige lydsignal, i stil med at mange forstærkere lyder bedre med displayet slukket.
Men, omvendt, betyder det ikke at indgange i forstærkeren, ikke er tilfredsstillende lavet fra fabrikkens side ?

og jo det er klart fordi forstærkeren kunne laves bedre, men det er nok, kompliceret at lave ..... forbedringen er som sagt størst på pladespiller indgange og digital ind og udgange. Grunden til det skal findes i at der i pladespillerindgangen forstærker mere og digitale ud/indgange generer bare mere støj end analoge. Men der er bestemt også en ok forbedring ved almindelige analoge indgange!

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen
 
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:
mr.Thomsen skrev:

wuffer skrev:
hvordan skal de helt nøjagtig laves??? bare så man ik futter noget af når man prøver

Tweaket laves ved at man Lodder en 75ohms modstand mellem benene i et phonostik. andet er der faktisk ikke i det!!

dvs at man ka bare løfte låget på forstærkeren og så knalde en modstand ind.. dte ska prøves.. må da ha en 75 ohms modstand liggende...

man kunne i teorien godt gøre det internt i forstærkeren, men det er noget nemmere bare at lave det i et phonostik, så er det også nemmere at lave om hvis man en dag skal bruge de pågældende indgange, (tweaket er selvfølgelig kun til ubenyttede ind/udgange)

har stadig ik fundet ud af hvor den nærmeste elektronikpusher ligger henne.. for dårligt

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes