Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 01:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabel eller adapter? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2026 kl. 00:26 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Fik købt det forkerte strømkabel !

Da jeg har en wiim vibelink skal den bruge strømkabel med c5 og det jeg fik i dag er desværre med c13 stik (audioquest)

Og ja det er et opgraderet strømkabel

Har en billig adapter jeg prøver med mit Isotek EVO4 initum med min wiim vibelink forstærker, men det er en billig adapter (svageste led ?)

Der findes en næsten 300kr Gigawatt IEC320 C5 adapter med messingstik som er kryogen-behandlet og afmagnetiseret.

Er det værd at prøve med et godt strømkabel end et godt strømkabel med det rigtig stik til ca 700-900kr, hvis det findes ?

Altså noget andet end audioquest NRG-X3 så jeg ikke skal sælge det jeg har eller sende det tilbage og
så betale igen for fragt, først det forkerte kabel når det skal tilbage (tyskland) og så for det rigtige kabel til danmark før jeg kan få et andet kabel ?

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Maj 2026 kl. 14:42 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Er det medfølgende, originale strømkabel defekt?

Ellers kunne du jo benytte det. Jeg formoder, at Wiim har dimensioneret det, så det passer perfekt med din forstærker, uden at hæmme strømtræk fra elnettet...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2026 kl. 14:48 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Nej, men man opgradere gerne, lidt som med højttaler kabel eller hifi fødder, selv om det der standard og virker,
så er der nogen der gerne vil tweake optimere hvor man kan, hvis ikke det koster en formue

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Maj 2026 kl. 19:38 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Så håber jeg, at du må opleve den forbedring, du forventer

MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2026 kl. 11:44 | IP-adresse registreret Citér MiNo

Husk samtidig at trække nyt kabel fra dit strømtavle til stikkontakten - og skift stikkontakten.

Altså helt alvorligt.

Det nytter jo ikke kun at skifte de sidste 1.5 meter i en kæde.

På samme måde, at du ikke får mere vand gennem en haveslange, ved at udskifte sidste 1.5 meter med dobbelt så tyk slange.
Til top Vis MiNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiNo

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Maj 2026 kl. 12:17 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Du kan regulere trykket ud af slangen med det sidste stykke ;-)

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2026 kl. 12:25 | IP-adresse registreret Citér Boman

Jeg har før skrevet indlæg om strømkabler, men ingen har reageret/svaret

Jeg mener, at det er nemt at afgøre, om et strømkabel er egnet

Hvis man stopper afspilningen og skruer helt op volumen, og der ingen mislyde er, så er kablet godt nok

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 21 Maj 2026 kl. 16:19 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

MiNo skrev:
Husk samtidig at trække nyt kabel fra dit strømtavle til stikkontakten - og skift stikkontakten.

Men hvad med transformerne, der drosler strømmen fra kraftværket ned til bystrøm? Og al det 100kV aluminiums-ledning i vejen, som vi alle ved er rigtig skidt for hifi?!?!

Nogen pynter sig med smykker eller dyrt tøj, andre køber dyrt udstyr til deres biler, og nogle få køber dyrt tilbehør til deres musikafspillere... men vi skal ikke undskylde for vores hobbyer - de får tiden til at gå med noget andet, end at leve i frygt for krig, inflation på fødevarer og brændstof, hanta- og ebolavirus og al det andet vores "ledere" maner til frygt om.

Det største problem er faktisk, at vi bruger for få penge på hifi... både forhandlere, importører og producenter lider under det, på nær det helt dyre grej... de rige har altid penge!  

Men det er ikke kun hifi-branchen der lider, det gør alle brancher, på nær fødevare-, energi- og medicinal-branchen. De har knækket koden på "markedsføringen". Vi er alle sammen "junkier" og slaver af deres skabte behov

Men nyd nu livet og vær ligeglad

hewi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010
Sendt: 21 Maj 2026 kl. 23:57 | IP-adresse registreret Citér hewi

Spot on Mikkel ;-)
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted

thomas.pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2026
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Maj 2026 kl. 11:55 | IP-adresse registreret Citér thomas.pedersen

Mht ideen om at skifte strømkablet, så må jeg give Mikkel totalt ret. Det er totalt uden værdi. Du kan lige så godt give dig til at købe "eksotiske" strømkabler til dine lamper eller køleskabet.

En switch mode strømforsyning hakker strømmen fuldstændigt til ukendelighed, i firkanter på typisk 80-150kHz, for derefter at ensrette den igen. Du kan sende strømmen igennem en haveslange, og den er fuldtstændig ligeglad. Hvis du har penge der brænder i lommen, så giv dem til velgørenhed (Det er reelt også det du gør med et dyrt strømkabel).

Til top Vis thomas.pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.pedersen

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2026 kl. 12:02 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Har kabel

MEN har kun en alm adapter og er nok for sent at bytte til et andet kabel

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2026 kl. 12:41 | IP-adresse registreret Citér nils valla

nils valla skrev:
Du kan regulere trykket ud af slangen med det sidste stykke ;-)

Var svar til MiNos analogi om vandslangen ikke fremfører mere vand af at på fordoblet den sidste bid slange.

Nej, slangen fører ikke mere vand igennem, om så man monterede en ti gange tykkere slange. Og uanset hvor stort en slange
man sætter på kan man ikke tømme slangen for vand.
Men, man kan ændre trykket ud af slange, som (i dette tilfælde) svarer til impedansen når man taler om Strømkabel.

En højtryksspuler presser eksempelvis vandet igennem et meget bitte hul og skaber derved næsten "skærebrænder-agtig" tryk
på vandet uden vandgennemstrømningen ændres.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2026 kl. 12:44 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Jeg blev ikke helt færdig :-)

Og en tykker slange vil så give til et mindre tryk.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2026 kl. 08:31 | IP-adresse registreret Citér nils valla

nils valla skrev:
Jeg blev ikke helt færdig :-)

Og en tykker slange vil så give til et mindre tryk.

RETTELSE: Skulle havde stået "tykkere" slange, sorry

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Sendt: 26 Maj 2026 kl. 09:37 | IP-adresse registreret Citér redfox

Nu skal man jo passe på hvad man siger, og der er desværre med tiden alle steder, opstået en stille consensus om, at fronterne er trukket ret
skarpt op når man diskuterer. Så er det næsten underordnet hvad emnet drejer sig om. Men tilbage til kabler, herunder forsyningskabler.
Når jeg går rundt på en udstilling, kan jeg se at der er mange som præsenterer et eller flere produkter, som skulle give det eller det til lyden.
Fri for støj, lav modstand, super beskyttelse mod indstråling og så videre.
Men fælles for de mange er, at jeg i al fald synes, at priserne er gået amok. Lige som ed meget andet inden for HiFi (og andre brancher). Tag
nu for eksempel et Omega ur. Da Omega kiggede lidt på Rolex, og fandt at Omega laver langt færre ure end Rolex, satte de prisen op med
100% ca. Samme produkt.
Er HiFi virkelig blevet så meget bedre end for 20 år siden, så man kan retfærdiggøre lad os bare sige en stor prisstigning? Jeg er een af dem
som mener nej. Der er ringere transistorer, der er ringere drev, der er ringere strømforsyninger. Men der er til gengæld masser af bling bling.
Så dér må jeg give dem ret, som siger, at man nogle gange får meget lidt for pengene. For mig selv er det aldeles udelukket at smide mange
penge efter noget jeg ikke selv synes er det værd, blot fordi den skrevne HiFi-branche udgiver hundredevis af super positive anmeldelser hvert
år. Jeg er ikke slave af moden. Og jeg giver ikke en formue for det. Men det skal da ikke afholde andre fra at gøre det.
Men jeg vil til gengæld gerne betale for god kvalitet. Og således er jeg tilbage ved kabler. Lyden vil jeg bare ikke diskutere (særlig ofte), da der
er alt for mange som skriger af grin, bliver hånlige, eller hvad ved jeg. Men jeg er dødhamrende træt af, at bare fordi nogen eller nogle har en
eller anden teknisk uddannelse, tror de, at de kan tage patent på "sandheden", hvad den så måtte være. Specielt når de kommer med de
sædvanlige forklaringer. Jeg kan i al fald bare sige, at hvis man går med skyklapper, er det sværere at opdage noget nyt. Men på den anden
side er der en reel hær af driftige mennesker, som bare venter på at sælge dig en historie som udgiver sig for at være den næste store
opdagelse, eller "sandhed". Så for mig i al fald, ligger det spændende i at finde et midterfelt, hvor man får det man synes man skal have, for
pengene. Om det så hjælper lyden at sætte en pose frosne ærter oven på cd-afspilleren, på forstærkeren, eller noget andet, er mig
uinteressant, bare det giver en bedre lyd. Men derfor er jeg også kommet dertil, at jeg efterhånden undlader at skrive om lyden. Jeg har god
hørelse, og passer godt på mine ører, og får dem målt regelmæssigt. Men lyden, dén holder jeg efterhånden mere for mig selv. Jeg vil så
hellere sikre mig, at det er gode materialer, at der er god forbindelse, at der ikke opstår korrosion eller andet uvæsen. Men selv med denne
indsats, kan man sagtens skabe et HiFi apparat, som lyder af l..t. Så der skal mere til. Design, design, design. Måle, lytte, omdesigne o.s.v.
Hvad jeg så går efter i et strømkabel er bl.a. at der er god forbindelse, lav modstand med mere. Og nogle gange kan man så tilmed opdage, at
eens indkøbte strømkabler er forkert forbundet inden i ;)
Folk må da gøre som de vil. Om de vil bruge 25,- kr. på en billig kinaledning fra Brinck, eller 100.000,- kr. på een fra et eksotisk mærke, som
har en god historie, er mig ligegyldigt, for jeg vælger alligevel selv det som jeg selv synes lyder godt, har god forbindelse o.s.v. Men det må
ikke stå i vejen for en fri debat. Og det er kernen i dette: at man altid skal kritiseres for noget, lige så snart man stikker hovedet frem.
Jeg ved godt at frasen er slidt, men hvad smager bedst: Rødvin eller Hvidvin? Mja, ikke? Det er op til den enkelte, og man kan ikke måle sig
frem, heller ikke med en haveslange. Således hælder jeg til Niels indlæg om at man må have sanserne åbne. Jeg har blot selv en grænse for
hvad jeg vil betale. Altså at det skal give mening for mig, ikke andre. Og ikke andres meninger.
Det vigtigste er i forumsammenhæng, at vi kan have en fri debat, frem for et frit skænderi.
Ud at lytte, om det er 25,- kr. eller 2.000.000,- kr.!!

Når et medlem her spørger om hvad han eller hun kan gøre i forbindelse med et fejlindkøb, kan man da prøve at sætte sig ind i personens
situation, og give et svar som kan hjælpe. Ikke den evindelige: du har ikke fattet noget, du bliver snydt, du tager fejl, jeg har ret (altid). Det er
da hamrende ligegyldigt, om kablet er lavet sådan eller sådan, bare det lyder godt i lige præcis en mands ører og sammenhæng. Det må vel
være op til manden selv at afgøre, om han vil bruge x antal kroner på noget, hvis det kan gøre ham tilfreds.
Så lad os nu diskutere lidt mere åbent, også med kritik selvfølgelig. Den skal der også være plads til. Man kan præsentere sin mening og
argumentere, eller man kan nogle gange tænke, at måske skulle man ikke skrive lige dér, hvor det måske ikke passer ind i den debat der føres.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over dette, men blot udtrykke, at det er ærgerligt, hvis det ender i det sædvanlige pladderskænderi.
Så ud at lyt!, billigt eller dyrt, men giv manden et svar han kan bruge til noget i hans situation. Og her i dette tilfælde går jeg ind for god
kvalitet i materialer og opbygning, og så lytte. Derefter beslutte. Billige sølvpapir ledninger og stikdåser fra Silvan, kina-land, er bare noget
skidt. Måske tilmed brandfarlige i nogle tilfælde. Jo, den sidste meter betyder noget. Alt er et filter.

Med impedans-hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum