| Forfatter |
|
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 09 Maj 2026 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Snell E3, gerne brugt?
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 09 Maj 2026 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er en Hi-fi entusiast, der bruger digitale delefiltre/korrektion, og derved har jeg en renere/mere naturlig lyd.
Jeg bruger 2 1/2 kvadrat NKT kabel.
Der ikke nogen grund til at bruge dyrere kabler. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Thanos Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2025 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 09 Maj 2026 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
2,5mm2 så længe det ren kober. det er billigt og fungerer bedst
spænende om tråden eksploder i klogskab om dyrer kabler
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 09 Maj 2026 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor fungerer kobber bedst, når nu sølv leder bedre? __________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
Thanos Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2025 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 09 Maj 2026 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sølv er meget dyr og jeg er ligegald. det dine penge
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2026 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janop skrev:
Hvorfor fungerer kobber bedst, når nu sølv leder bedre?  |
|
|
Det er korrekt at sølv leder bedre, 8 % bedre.
Så hvis kobberkablet er 8 % tykkere så leder de lige godt.
Så et lidt tykkere kobberkabel leder bedre __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 662
|
| Sendt: 11 Maj 2026 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som et supplement, ville jeg kigge lidt på Troels Gravesens artikel om Snell E/III.
M.v.h.
Redfox
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 11 Maj 2026 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis lydforskellen på Sølv og Kobber bare kan defineres som nogle forudbestemte procenter af tykkelsen på kablerne, burde
2mm2 sølvbetrukket kobber lyde som 2,5mm2 rent Kobber hvilke det ikke gør her i huset.
Diskanten får en anden klang (i mine ører) når der indgår Sølv. Om lyden bliver bedre eller dårligere af skiftet imellem de to,
afhænger af lyden man prøver at ændre.
Ofte synes jeg Sølv tilfører noget der minder om en mere åben lyd, og Kobber (når man kommer fra Sølv) giver mere varme
omkring et stort mellemområde.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2026 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du sikker på, at du vil kunne høre forskel i en dobbelt blindtest????
Problemet med "almindelige" højttalere er "Tidsforvrængning" altså at grundtonerne og overtonerne ikke bliver gengivet samtidigt.
Det giver forskellige former for "højttalerlyd", og så kan man bikse med det, indtil man opnår den rette "højttalerlyd".
Det er branchen meget glad for, så kan de tjene masser af penge på udstyr OG kabler.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2026 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger almindelig kobberledninger, og der er ingen forskel, hvis jeg bruger dyrere kabler. Men rigtigt mange sammenligner den lyd "man hører ved koncerter med højttalere", med sine egne højttalere. Altså, hvilken "unaturlig lyd" der er den bedste. Jeg går ikke til koncerter med højttalere, der er lyden ikke kun "unaturlig", men så høj, at man får "midlertidig hørenedsættelse", hvor man mister evnen til at høre detaljer, og hvis det varer for længe, får man en varig hørenedsættelse. Mine referencer er stemmer og akustiske instrumenter.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2026 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt lide lyden til rock-koncert, men nej den er ikke perfekt i en hifi-mæssig forstand. Masser af resonans fra salen.
Men Naturlig er den nok alligevel. Da hverken Synthesizer eller El-bas kan spille uden strøm, og spilles altid (næsten) under
store forhold i en sal og meget højt, må det alt i alt være den naturlige lyd fra "Rockkoncert".
Til live klassisk symphoni kan man af og til, når der er ro i salen, høre en "film" af overtoner, liggende et lille stykke over
Strygerne, jeg tror det er disse overtoner man forsøger at fremhæver med Sølv-kabler der hjemme ved Hifianlæget.
Til koncerten ser man musikerne med øjnene og hører derfor den formation musikerne er placeret i. Det gør man ikke hjemme
foran Hifi-anlæget, jeg tror det er årsagen til man er tilbøjelig til at betone/fremhæve specifikke detaljer, for at se musikerne
foran sig hjemme i stuen.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 12 Maj 2026 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger selv qed xt25 + deres egen bananstik ca 1000kr for 2x4 meter
|
| Til top |
|
| |
Thomas P Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 12 Maj 2026 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Boman
“ Jeg er en Hi-fi entusiast, der bruger digitale delefiltre/korrektion, og derved har jeg en renere/mere naturlig lyd.
Der ikke nogen grund til at bruge dyrere kabler.”
Det er vel i høj grad en konsekvens af din korrektion, at du ikke hører forskel?
__________________ "I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4899
|
| Sendt: 12 Maj 2026 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis korrektionen er lavet med højtalerkabel "A", så burde højtalerkabel "B" eller "C" da lyde anderledes, hvis der var forskel på dem?! En korrigering gør ikke signalvejen immun over for højtalerkabler...
Jeg mener, at især højtalerkabler kan gøre en forskel, da værdierne for kapacitet, modstand osv. ændrer sig hele tiden i takt med lyden og spænding/ampere fra forstærkeren.
Og så har konstruktionen af højtalerkablet også stor betydning. Ikke så meget på mm2, men mere hvordan lederne er trukket gennem kablet... snoet, flettet eller flade/brede.
Men i sidste ende er det enkleste også oftest det bedste: 2,5mm2 ofc kobber kabel er rigeligt til det meste. De dyre kabler handler nok mere om ejerglæde, og lyder ofte anderledes pga. af "eksotiske" konstruktioner, men er sjældent en decideret forbedring.
Under mit byggeselv højtaler-projekt benyttede jeg af økonomiske årsager selvsamme 2,5mm2 højtalerkabel, og har ikke fundet det nødvendigt at udskifte siden.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2026 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas P skrev:
Til Boman
“ Jeg er en Hi-fi entusiast, der bruger digitale delefiltre/korrektion, og derved har jeg en renere/mere naturlig lyd.
Der ikke nogen grund til at bruge dyrere kabler.”
Det er vel i høj grad en konsekvens af din korrektion, at du ikke hører forskel? |
|
|
Hvis man foretager en måling af kablerne, fx fra 10 Hz til 20.000 Hz, er der ingen forskel
MEN det er vigtigt at kablerne har en lav modstand af hensyn til at styre bashøjttalernes udsving
Hvis højttalerne pga. delefiltrene har en uheldig impedans, kan et kabel med større modstand måske forbedre lyden __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2026 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
soren Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 22 Maj 2026 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Jeg mener, at især højtalerkabler kan gøre en forskel, da værdierne for kapacitet, modstand osv. ændrer sig hele tiden i takt med lyden og spænding/ampere fra forstærkeren. |
|
|
Kan du uddybe dette?
Er kapacitet og induktion ikke geometrier? Jeg tænker, at vi kan antage, at kablerne ikke vrider sig så meget som følge af musikken.
Er både (ohmsk) modstand og dielektriske tab ikke ret konstante, såfremt at man ikke trækker nok strøm til decideret opvarmning? __________________ Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4899
|
| Sendt: 22 Maj 2026 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, og tak for præciseringen ... som jeg også selv skriver:
"Og så har konstruktionen af højtalerkablet også stor betydning. Ikke så meget på mm2, men mere hvordan lederne er trukket gennem kablet... snoet, flettet eller flade/brede."
|
| Til top |
|
| |
Thomas P Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2026 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er ikke konstante men proportionelle.
Spændingsfaldet (ohmsk) i kablet vil afhænge at størrelsen af strømmen der ledes i kablet, underforstået
U=RxI
For den induktive og kapacitive modtand, fasedrej imellem spænding og strøm, er det frekvensen af det ledte signal
der påvirker,
Xl = 2xPhixFxL
Xc = 1/2xPhixFxC
Men, med kabler af en længde på blot nogle få metre er påvirkningen nok minimal
Lynyrd Skynyrd
|
| Til top |
|
| |
Thomas P Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2026 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og, glemte at skrive at den samlede impedans i kablet derfor består af disse tre individuelle påvirkninger,
og det endelige fasedrej imellem spænding og strøm ikke er konstant idet strømmen er fasedrejet 90g grader efter spændingen
i induktive forstand, og 90 grader foran spændingen i kapacitiv. Men som skrevet ovenfor, eftersom vi leder et
signal med svingende frekvenser imellem xx og xxxxx i Hz er intet konstant.
Vi er nok mere i teorien omkring påvirkning end så meget andet.
Personligt er jeg tilhørende lejren af de som har gode erfaringer med hvor meget kabler bidrager til det endelige resultat.
Men, også bevidt om det modsætningsfyldte i at det signal nogen sender i centimeter tykke højtalerkabler alligevel skal igennem
en modstand og kondensator i delefiltret hvor diameteren kan være under 1 mm i den ledende forbindelse.
Lynyrd Skynyrd
|
| Til top |
|
| |