Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Lyder et kabel bedst, hvis det vender den rigtige vej?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
28 [35,44%]
21 [26,58%]
30 [37,97%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr.Jones
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 December 2003 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hvad siger I så? Skifter kabler lyd afhængig af hvordan de er vendt, eller er det ganske enkelt fysisk umuligt at et kabel kan lyde bedre, da audiosignalet er AC?

Mr.Jones
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jamen altså... lad os så få nogle argumenter, gerne dokumentation, for at noget umuligt rent faktisk kan lade sig gøre *SS*

Skulle måske lave en afstemning om vi kan flyve ved at baske med armene hvis tror nok på det

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2003 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Jeg må sku indrømme at jeg ikke har den fjerneste ide om det, da der er pile på alle mine kabler, og jeg aldrig har set nogen grund til at vende dem modsat bare for at gøre det.

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2003 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er kabler retningsbestemte, ellers kan elektronerne jo ikke vide, hvilken vej de skal !!!

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2003 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Hej Jones...

Lur mig om ikke du ligger op til et slagsmål.....

Når kablerne er nye, vil der næppe være forskel om de vender den ene eller den anden vej. Men prøv at vend det efter 1-2 mdr.. Nu lyder det anstrengt og ikke som før. Fortsætter du sådan, vil kablet langsomt løsne sig igen og lyde som før.

Såden er det...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 09 December 2003 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

I alm. signalkabler (ikke balancerede) med to ledere og en skærm, har det/kan det have betydning. I et sådan kabel er skærmen nemlig kun forbundet til stel i den ene ende. Sådan skal det være, da man ellers skaber en stelsløjfe, som kan give anledning til brum. Den ende, hvor skærmen er forbundet til stel, bør forbindes til det apparat, der har den mest lav-impedante returvej/stel/jord. Her vil kapacitiv indstrålet støj afkobles mest effektivt. Det er ikke nødvendigvis givet, at retningen, som er angivet på kablets kappe, er den "rigtige".

Kører man ubalanceret men bruger i stedet coax-kabel, er det fløjtende ligegyldigt. Her kan jeg i hvert fald ikke høre forskel.

Mr.Jones
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2003 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Hej Jones...

Når kablerne er nye, vil der næppe være forskel om de vender den ene eller den anden vej. Men prøv at vend det efter 1-2 mdr.. Nu lyder det anstrengt og ikke som før. Fortsætter du sådan, vil kablet langsomt løsne sig igen og lyde som før.

Såden er det...

hehe, kunne aldrig finde på at starte et slagsmål, måske blot en lille rask debat, helst gerne sobert og sagligt - hvis det kan lade sig gøre

Jeg gad godt se noget dokumentation for at kabler til vekselstrøm kan være retningsbestemte, eftersom strømmen i 50% af tiden går den gale vej. Elektronerne skifter som bekendt hele tiden retning i vekselstrøm og alle lydsignaler er netop vekselstrøm. Var det jævnstrøm, ville der ikke komme en eneste tone. Er kablet retningsbestemt vil det lyde af l**t 50% af tiden, og det vil føles som hele tiden, da lydsignalets frekvens er forholdsvis høj.

Men man kan jo altid tro på Julemanden, og voodoo

USXX skrev:

I alm. signalkabler (ikke balancerede) med to ledere og en skærm, har det/kan det have betydning. I et sådan kabel er skærmen nemlig kun forbundet til stel i den ene ende. Sådan skal det være, da man ellers skaber en stelsløjfe, som kan give anledning til brum. Den ende, hvor skærmen er forbundet til stel, bør forbindes til det apparat, der har den mest lav-impedante returvej/stel/jord. Her vil kapacitiv indstrålet støj afkobles mest effektivt. Det er ikke nødvendigvis givet, at retningen, som er angivet på kablets kappe, er den "rigtige".

Kører man ubalanceret men bruger i stedet coax-kabel, er det fløjtende ligegyldigt. Her kan jeg i hvert fald ikke høre forskel.

Jah, joh... men det skyldes jo ikke at kablet er retningsbestemt, men fordi at den utilkoblede skærm fungerer som en art antenne. Lad være med at bruge ubalancerede kabler. Hvorfor overhovedet bruge ubalanceret udstyr, undtagen når det er uundgåeligt?

Der løber intet musiksignal igennem skærmen, hvis den ikke er forbundet i begge ender, den leder altså ingenting og er ikke retningsbestemt i forbindelse med musiksignalet. Lederen der er forbundet, er derimod ikke retningsbestemt, da det jo netop er et vekselstrømssignal og et retningsbestemt kabel vil lyde af l**t uanset hvilken retning det vender. Kun ved jævnstrøm vil der være forskel, da strømmen i jævnstrøm kun bevæger sig én vej. Iøvrigt fra - til +

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Hej Jones...

Såden er det...

Ikke at jeg har prøvet det, men min logiske sans siger mig at der er noget om snakken.

ost.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 06 Februar 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Det er vel et spørgsmål om tid. Den gamle strøm skal først trykkes / strømmes ud af kablet. mvh Ost
Til top Vis ost.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ost.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hvad med udgangs- og indgangsimpedans kontra kablets ekstruderings-retning???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Selvfølgelig er kabler retningsbestemte, ellers kan elektronerne jo ikke vide, hvilken vej de skal !!!

Meget enig

Magen til sludder skal man hvis længere ud på landet med.
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes