Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Den gode musik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Det er nok bare mig...

Men hvordan kan det være, at der er så få indlæg på Hifi4All, som handler om musik?

Min søgen efter god lyd, handler stor set kun om musik, men er jeg alene?

Jeg kan se at dem som deltager i "hardware" diskussioner, sjældent deltager i musikdiskussioner. Er det hardwaren som betyder mest for folket herinde?
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Øh, du skriver på et HIFI-site, og vi diskuterer HIFI.

Hvad havde du lige forventet?
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Måske fordi at musik på mange måder er hvad det er. Men med hardware, kan du ændre, dreje og vride signalet i alverdens retninger. Hvilket jo flittigt sker hos såvel hifi-nørden hjemme i stuen, som hos produceren.
Jeg må indrømme at jeg lyttede meget mere til teknik før i tiden, indtil jeg begyndet at sætte mig mere ind i de tekniske detaljer, som jeg grundlæggende var utilfreds med. Da jeg så fik rettet nogenlunde på de ting, som normalt irritere mine øre. Så LYTTER jeg faktisk meget mere til musik nu.
Lidt lige som i blinkende lygter - man skal finde sin helt personlige dybde

Jeg kan bestemt sagtens stadig pege tekniske problematikker ud og snakke om det, i lange baner. Men jo mere jeg lytter til gode anlæg, jo mere nyder jeg musikken, frem for teknikken.
Og med gode anlæg, tænker jeg ikke dyre - selv om det kan hjælpe.
F.eks nu, kan jeg sagens nyde Doris Day fra 1937, lige så godt, som jeg kan læne mig tilbage til Massive attack, Chris Rea, Sade, Ulla Henningsen, Jennifer warnes, Rodrigo Y Gabriela osv osv.
F.eks Ulla Henningsen, har bare en stemme, som på mange måder taler til et eller andet dybt i mig, som gør at jeg glemmer teknik - næsten
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hvad nytter det at have de bedste cder med den bedste lyd, når anlægget ikke er i stand til at gengive lyden så når man lukker
øjenene, at man føler man er tilbage i 60'erne når man lytter til f.eks The Beatles eller på en smuk exotisk ø med 25 grader i
skyggen og drinks med små parasoller og som hedder noget man ikke kan udtale, når man f.eks lytter til Laid back sunshine
raggae.

Et godt anlæg er en meget vigtig del, element til at få den musik vi kan li til at lyde som engel der synger ;-)
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Øh, du skriver på et HIFI-site, og vi diskuterer HIFI.

Hvad havde du lige forventet?

Musik måske

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Måske fordi at musik på mange måder er hvad det er. Men med hardware, kan du ændre, dreje og vride signalet i alverdens retninger. Hvilket jo flittigt sker hos såvel hifi-nørden hjemme i stuen, som hos produceren.
Jeg må indrømme at jeg lyttede meget mere til teknik før i tiden, indtil jeg begyndet at sætte mig mere ind i de tekniske detaljer, som jeg grundlæggende var utilfreds med. Da jeg så fik rettet nogenlunde på de ting, som normalt irritere mine øre. Så LYTTER jeg faktisk meget mere til musik nu.
Lidt lige som i blinkende lygter - man skal finde sin helt personlige dybde

Jeg kan bestemt sagtens stadig pege tekniske problematikker ud og snakke om det, i lange baner. Men jo mere jeg lytter til gode anlæg, jo mere nyder jeg musikken, frem for teknikken.
Og med gode anlæg, tænker jeg ikke dyre - selv om det kan hjælpe.
F.eks nu, kan jeg sagens nyde Doris Day fra 1937, lige så godt, som jeg kan læne mig tilbage til Massive attack, Chris Rea, Sade, Ulla Henningsen, Jennifer warnes, Rodrigo Y Gabriela osv osv.
F.eks Ulla Henningsen, har bare en stemme, som på mange måder taler til et eller andet dybt i mig, som gør at jeg glemmer teknik - næsten

Ja, Ulla er en dejlig dame

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Provokeret ligefrem?

Hifi er en smagssag, men musik er 100-dobbelt et spørgsmål om smag. Altså er det nemmere at diskutere hifi.

Klart at hifi kun er vejen, musikken er målet - men det er ufattelig meget sværere at diskutere musik. Men der er da
enkelte tråde som "hvad hører du lige nu" o.l., det er bare svært at koge suppe herpå - udvalget er alt for broget til
seriøs debat.
Til top Vis Mattheis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattheis

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2013 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Mattheis skrev:
Provokeret ligefrem?

Hifi er en smagssag, men musik er 100-dobbelt et spørgsmål om smag. Altså er det nemmere at diskutere hifi.

Klart at hifi kun er vejen, musikken er målet - men det er ufattelig meget sværere at diskutere musik. Men der er da
enkelte tråde som "hvad hører du lige nu" o.l., det er bare svært at koge suppe herpå - udvalget er alt for broget til
seriøs debat.

Ja, der er enkelte tråde om musik Men at der ikke kan koges suppe på emnet, er nok ikke helt rigtigt. Hvis man kan koge suppe på en signalkabel, så kan man vel også på musik, som går så meget mere ind i sjælen.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Det er fuldkomment rigtigt at sitet her er meget mere Hifi fokuseret end musik orienteret. Og det er en skam, for vi har Hifi fordi vi vil høre musikken og ikke omvendt. Derfor må musikken være det centrale. Og derfor bør noget over halvdelen af midlerne også bruges på musik. Jeg har nok brugt 80 % på musik.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=96863&PN=2

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=79154&PN=2

De to sider har jeg lavet, og der er mere under musik og film oplevelser i Forum. Men sådanne indlæg giver ikke så meget debat som en teknisk detalje, og helt ekstremt hvis man kommer til at påpege at vinyl er 50er teknik, så giver det indlæg på stribe. Det er lidt en skam for det må være musikken der er det centrale.

Brumme67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2011
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Den gode musik er jo den musik som du kan lide. Dertil kommer så det anlæg du hører det på, om det er en boombox eller et monster dyrt anlæg, er jo op til den enkelte. Mange ved bare ikke hvor godt musikken kan komme til at lyde, hvis det bliver spillet på et godt anlæg og ikke er mp3 eller youtube. Har selv brugt en del på at få den lyd som jeg godt kan lide.

Har et par mulige svar:

1 Det er et pengespørgsmål, da godt hifi jo koster lidt mere end det anlæg, man kan købe i Bilka.
2 Streaming fra internettet har gjort det så enkelt, at man lytter til det på sine mobile enheder.
3 Et anlæg fylder en del mere end en sounddock.
Til top Vis Brumme67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brumme67

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Det er nok bare mig...

Men hvordan kan det være, at der er så få indlæg på Hifi4All, som handler om musik?

Min søgen efter god lyd, handler stor set kun om musik, men er jeg alene?

Jeg kan se at dem som deltager i "hardware" diskussioner, sjældent deltager i musikdiskussioner. Er det hardwaren som betyder mest for folket herinde?

Denne her afdeling af forum er da netop til det ?

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Hvis man kan koge suppe på en signalkabel, så kan man vel også på musik, som går så meget mere ind i
sjælen.

Ja, musikken er sjælen ved hobby'en... Men hvor jeg sagtens kan være sammen med andre og snakke om hifi-udstyr, så
gider jeg ikke høre musik sammen med andre. Jeg kan sagtens abstrahere fra om et anlæg ikke helt lyder som det jeg
foretrækker, men jeg gider ikke høre andres musik, og da slet ikke snakke om det - hvor fedt det var til en koncert, hvor
god en guitarist er, hvor godt de spiller sammen, og hvor god musikken i det hele taget er. Derfor er jeg heller ikke med i
nogen hifi-/musik-klubber o.l. - musik er noget personligt for mig. Der er sikkert andre der har det på samme måde, man
hører bare aldrig fra/om dem, det er kun dem der gider at dele med andre man hører fra/om - og det kniber åbenbart lidt

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Gå til koncerter især udendørs koncerter om sommeren er noget specielt mår man mødes før koncerten for at snakke om musik,spise noget god
mad og få nogen kolde fadbamser

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Men sådanne indlæg giver ikke så meget debat som en teknisk detalje, og helt ekstremt hvis
man kommer til at påpege at vinyl er 50er teknik, så giver det indlæg på stribe. Det er lidt en skam for det må være
musikken der er det centrale.

Der er forskellige tilgangsvinkler til det... Det rygtes at der er enkelte der kun lytter til lyde og har måske 30 albums
som de spiller hele tiden. De fleste bruger dog anlægget som vej-bringer, som formidler, til at få den bedste musik-
oplevelse muligt. Der kan og må ikke være noget galt i at forsøge at opnå den bedste oplevelse ved at forsøge at få
den bedste lyd ud af et givent medie, være det sig de for dig tvivlsomme og overflødige LP'ere, gamle eller nye sølv-
diske, eller streaming. At forsøge at fortolke hvor musik-seriøs man er som forholdet mellem prisen på anlægget og på
musikken er at tage skyklapper på og blive i sin egen osteklokke.

Der er altså flere måder at angribe temaet på end du synes.

Når der snakkes musik er det altid pænt - der er ingen der kommer op at skændes om det ene eller det andet. Det er
måske fordi man accepterer at smagen indenfor musik er så forskellig som den er. Skænderi indenfor udstyr skyldes
at nogen ikke kan acceptere at der også her er forskellig smag, både på hvordan det skal lyde, men også hvorfra man
ønsker at tage sin musik. Jeg kan da tænke mit om dem der stadig bruger bånd (spole og/eller kassette), men det får
mig da ikke til at køre en vedvarende kampagne på at der findes noget der er nemmere og nyere. Hver mand sin last -
både indenfor musik og indenfor udstyr.

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Gå til koncerter især udendørs koncerter om sommeren er noget specielt mår man mødes før
koncerten for at snakke om musik,spise noget god

Gider jeg heller ikke Men her er jeg temmelig meget for mig selv, det er jeg klar over.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Mattheis skrev:
gasolin skrev:
Gå til koncerter især udendørs koncerter om sommeren er noget specielt mår man mødes før

Gider jeg heller ikke Men her er jeg temmelig meget for mig selv, det er jeg klar over.

Heller en god udendørs koncert (kim larsen og kjukken 22 juni i den fynske landsby med michael falch som opvarmning) sammen med lige
sindede der elsker musik med kim larsen, med masser af god mad og kolde øl før koncerten end at sidde der hjemme helt alene og lytte til en live
koncert på et måske meget vellydende surround anlæg, som dog ikke gir den samme lyd som når man er til live koncert,mange musikker laver
musik fordi det er deres lidenskab,deres store interessse og en mand som kim laver faktisk musik for at kunne komme ud der hvor det hele sker
der hvor festen er,der hvor publikum er,til koncerterne,det drejer sig om at komme ud og trykke den af og møde fansene

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Mattheis skrev:
Hermann. skrev:
Men sådanne indlæg giver ikke så meget debat som en teknisk detalje, og helt ekstremt hvis
man kommer til at påpege at vinyl er 50er teknik, så giver det indlæg på stribe. Det er lidt en skam for det må være
musikken der er det centrale.

Der er forskellige tilgangsvinkler til det... Det rygtes at der er enkelte der kun lytter til lyde og har måske 30 albums
som de spiller hele tiden. De fleste bruger dog anlægget som vej-bringer, som formidler, til at få den bedste musik-
oplevelse muligt. Der kan og må ikke være noget galt i at forsøge at opnå den bedste oplevelse ved at forsøge at få
den bedste lyd ud af et givent medie, være det sig de for dig tvivlsomme og overflødige LP'ere, gamle eller nye sølv-
diske, eller streaming. At forsøge at fortolke hvor musik-seriøs man er som forholdet mellem prisen på anlægget og på
musikken er at tage skyklapper på og blive i sin egen osteklokke.

Der er altså flere måder at angribe temaet på end du synes.

Når der snakkes musik er det altid pænt - der er ingen der kommer op at skændes om det ene eller det andet. Det er
måske fordi man accepterer at smagen indenfor musik er så forskellig som den er. Skænderi indenfor udstyr skyldes
at nogen ikke kan acceptere at der også her er forskellig smag, både på hvordan det skal lyde, men også hvorfra man
ønsker at tage sin musik. Jeg kan da tænke mit om dem der stadig bruger bånd (spole og/eller kassette), men det får
mig da ikke til at køre en vedvarende kampagne på at der findes noget der er nemmere og nyere. Hver mand sin last -
både indenfor musik og indenfor udstyr.

Det er da rigtigt, helt enig, vi accepterer da andres musikvalg uden problemer.

Og jeg udtrykker mig da ikke negativt overfor vinyl. Vinyl er et hyggeligt og nostalgisk format fra 50erne, CDen er også ved at blive ramt af teknologisk forældelse, salget falder, for idag er harddisk lagring løsningen, da lagerpladsen intet koster længere. Så alle fysiske formater er ramt af den teknologiske forældelse, det er der intet nyt i. Og der er da ingen der fører kampagne mod noget som helst, for det er da ikke negativt at skrive om den teknologiske udvikling. Og selv om jeg har 800 CDer og 300 vinyler i reolen, er det da klart at begge formater har toppet - LPen for 30 år siden og CDen for 10 år siden, det må vi da bare tage til efterretning. Derfor vil nye HIFI nørder naturligvis vælge anderledes, og det er da naturligvis helt fint. Og vi andre må engang imellem investere i det nye, og streaming er med stor sandsynlighed den helt dominerende måde at lytte til musik på om 20 år, for prisen på harddisk plads falder fortsat med expresfart. Så vi vil sikkert alle have streaming i en eller anden form om 10 år, og det er hverken positivt eller negativt, men et resultat af den teknologiske udvikling.

Derfor må der være flere tråde om musik, og der er da også tråde om Loenard Cohen, Porcupine tree, Neil Young, Beatles, Springsteen med flere, men der er mange flere muligheder for spændende musiktråde. Så skriv om dem I synes er gode.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2013 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Herligt med lidt debat

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2013 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Mattheis skrev:
gasolin skrev:
Gå til koncerter især udendørs koncerter om sommeren er
noget specielt mår man mødes før

Heller en god udendørs koncert (kim larsen og kjukken 22 juni i den fynske landsby med michael falch som
opvarmning) sammen med lige
sindede der elsker musik med kim larsen, med masser af god mad og kolde øl før koncerten end at sidde der hjemme
helt alene og lytte til en live
koncert på et måske meget vellydende surround anlæg, som dog ikke gir den samme lyd som når man er til live
koncert,mange musikker laver
musik fordi det er deres lidenskab,deres store interessse og en mand som kim laver faktisk musik for at kunne komme
ud der hvor det hele sker
der hvor festen er,der hvor publikum er,til koncerterne,det drejer sig om at komme ud og trykke den af og møde
fansene

Jeg haaaaader Kim Larsen - kan ikke udstå manden Men andre synes det er godt, det skal de have lov til - og på
sin vis kan jeg også godt forstå det.

Jeg har bare været ude for nogle uheldige oplevelser... F.eks. en intim Tina Dickow koncert hvor hende den halvfulde
på rækken bagved absolut skulle forsøge at synge med... Eller at musikken lyder ad h...... til en udendørs koncert. Har
dog også en god oplevelse med Spleen United, men det kan ikke sammenlignes med hvordan jeg hører musik
derhjemme.

En klassisk koncert kan være redningen - dem har jeg været til engang imellem, når lejlighed har budt sig. Her nyder
man musikken, ingen forsøger sig at blande sig med luft-violin eller skønsang, og fokus er på musikken og ikke at
skulle feste, small-talk'e, e.l.

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2013 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Og jeg udtrykker mig da ikke negativt overfor vinyl. Vinyl er et hyggeligt og nostalgisk format fra 50erne

Nostagilsk... Nostalgi er at savne noget der var... For dig er det måske nostalgisk - for andre er det nutid. Ved at
kalde det nostagilsk udtaler du dig faktisk - i mine øjne i hvert fald - negativt. Men fair nok - det er din holdning, du får
den bare til at lyde endegyldig.

Men vinyl er langt mere end et format fra 50'erne - det er at have musikken i hænderne, at føle noget for musikken
som man ikke føler når man bare skal trykke på en knap for at musikken kan være baggrundsmusik. Jeg kan skam
også kategorisere digital musik, men gør det ikke med mindre det efterspørges. Du derimod benytter enhver lejlighed
til at påpege at vinyl er et gammelt og nostalgisk medie, allerhøjest noget der til nød kan anvendes i form af de gamle
plader man har stående i skabet, indtil man kan få det på cd. Selv når nogen spørger til hvilken pladespiller de skal
købe kan du få sneget ind at vinyl er et efterhånden overflødigt format, og at det er der da ingen der køber i dag.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes