| Forfatter |
|
martin_p Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
| Sendt: 27 Maj 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan forklare mig hvorfor Blue-ray film koster over 249kr, hvorfor ikke bare sælge dem til priser som dvd'erne ligger på. Jeg gider ikke betale 249 kr for hulk, som man så kan købe på alm. dvd til 150kr
Mvh Martin_p
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg hvor du handler henne? Men hulk koster altså ikke så meget nogen steder :)
Der findes mange steder hvor du kan få billige bluray film.
www.moviezoo.dk
www.play.com
Play har ofte gode tilbud på 2 film til 28 euro
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Langendorf skrev:
Nu ved jeg hvor du handler henne? Men hulk koster altså ikke så meget nogen steder :)
Der findes mange steder hvor du kan få billige bluray film.
www.moviezoo.dk
www.play.com
Play har ofte gode tilbud på 2 film til 28 euro |
|
|
Måske skulle du lige tjekke dine kilder inden du udtaler dig  Jeg tror at han mener at danske supermarkeder fx er dyre. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, i det mindste i teorien er BluRay dyrere, fordi den tekniske kvalitet er bedre - og det betales der for. Om den enkelte bruger i praksis kan udnytte det, er op til hende/ham at vurdere.
|
| Til top |
|
| |
martin_p Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 06:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Jamen, i det mindste i teorien er BluRay dyrere, fordi den tekniske kvalitet er bedre - og det betales der for. Om den enkelte bruger i praksis kan udnytte det, er op til hende/ham at vurdere. |
|
|
Jeg er enig i at kvaliteten på selve mediet er dyrer end den almindelige dvd, men jeg er sikker på de kan tjene dobbelt så meget ved at sænke prisen, så en blue-ray koster det samme som en almindelig dvd. Nogle film har jeg set de kræver hele 280 kr for, det er jo godt 1/4 del af hvad du kan få en blue-ray afspiller for nu om dage.
Mvh martin_p
|
| Til top |
|
| |
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal også huske at disse HD-film har en anden mastering process - ihvertfald i nogen tilfælde.
EDIT: men jeg synes også priserne er horrible. Man kan vel ikke forvente et medie vinder nogen særlig markedsandel i
forhold til dvd når priserne er så højt oppe og når mange nok er tilfredse med dvd'ens kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette handler om markedsføring ikke teknik. Når et nyt produkt kommer på markedet tages der den pris som dem der hele tiden vil have det nye vil give. Produktet har været i introduktionsfasen i de seneste år, men er nu på vej over i vækst fasen og det vil på ret kort sigt give lavere priser. Jeg har set Bilka er begyndt at handle BlueRay og det er et sikkert tegn på dette. Når alle bruger BlueRay om 3 - 5 år koster de 50 kr ligesom langt de fleste DVDer gør. Det er simpel afsætningsøkonomi.
Jeg vil også købe en blueray afspiller, når jeg kan få en med indbygget harddisk på 1000 GB og blueray brænder for 4000 kr. Indtil da er DVD helt fint for mig. Jeg har en sony Harddisk recorder 710.
Indtil vi når det punkt hvor vi kan købe en med harddisk m.v. er Blueray helt uinteressant for store dele af DK. Videoen gik også først ud, da det blev standard at der var indbyggede harddiske i DVD maskinerne. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Dette handler om markedsføring ikke teknik. Når et nyt produkt kommer på markedet tages der
den pris som dem der hele tiden vil have det nye vil give. Produktet har været i introduktionsfasen i de seneste år, men er
nu på vej over i vækst fasen og det vil på ret kort sigt give lavere priser. Jeg har set Bilka er begyndt at handle BlueRay og
det er et sikkert tegn på dette. Når alle bruger BlueRay om 3 - 5 år koster de 50 kr ligesom langt de fleste DVDer gør. Det
er simpel afsætningsøkonomi.
Jeg vil også købe en blueray afspiller, når jeg kan få en med indbygget harddisk på 1000 GB og blueray brænder for
4000 kr. Indtil da er DVD helt fint for mig. Jeg har en sony Harddisk recorder 710.
Indtil vi når det punkt hvor vi kan købe en med harddisk m.v. er Blueray helt uinteressant for store dele af DK. Videoen
gik også først ud, da det blev standard at der var indbyggede harddiske i DVD maskinerne. |
|
|
Enig! Det var præcis samme mønster vi så lige da DVD kom frem. Der var VHS billigt og DVD'er var det tilsvarende dyrere
som Blu-ray er i dag. Hvis du har tålmodighed og kan vente lidt med at udvide din filmsamling kan du helt sikkert spare
penge.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
| Dette handler om markedsføring ikke teknik. Når et nyt produkt kommer på markedet tages der den pris som dem der hele tiden vil have det nye vil give. Produktet har været i introduktionsfasen i de seneste år, men er nu på vej over i vækst fasen og det vil på ret kort sigt give lavere priser. ... |
|
|
Det er vi enige om. Jeg synes i øvrigt at det er ret underholdende hvergang nogen beklager sig over priserne på film og musik - og i øvrigt (uden sammenhæng med denne tråd) bruger det som argument for at legitimere piratkopiering.
Da jeg var en musikglad ungersvend i begyndelsen af 80'erne var det jo en åbenbaring at butikker som TP Musik og Rillen kunne sælge nye LP'er til 129,- imod normalprisen 149,-. (CD'er etablerede ret hurtigt et standardprisleje på 180,-) Det var prisen for 2 x 20 minutters musik.
I dag, med et forbrugerprisindeks der er mere end fordoblet siden da, kan man så købe 2 timers hd-film med hd-lyd i 6 kanaler eller mere for 249,- Det er sgudda ikke så galt.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elgiganten har i gennem længere tid solgt nye Blu-ray titler til kr. 199,-
Desunden kan jeg anbefale www.dvdstrax.dk de har altid gode tilbud på Blu-ray til kr. 99,-/119,-, nogle gange modtager men dog film med Norsk cover, men det er vel til at leve med, når bare der er DK tekster på filmen. __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udover det markesføringsmæssige/kvalitetsmæssige aspekt i at man får noget "mere" med blu-ray end med DVD, så er der det helt grundlæggende økonomiske aspekt.
Det koster i snit 2-3 gange så meget at producere film på blu-ray som på DVD - både hvad gælder indkøb af mastermateriale, studiepris for encoding og authoring, og den fysiske replikering. Samtidig er blu-ray stadig et så nyt medie at der i snit bliver solgt i nabolaget af 10% blu-rays sammenlignet med med den tilsvarende DVD af en given titel. Der er naturligvis store udsving fra titel til titel, alt afhængig af filmens målgruppe og "blu-ray egnethed" (læs: demopotentiale pga lyd og billede), men snittet ligger omkring 10%.
Endnu sværere er det omkring katalogtitler - det kan måske være svært at forklare at en 5-10 år gammel film på blu-ray skal koste 200 kr, når den samme film kan fåes for 25-50 kr i tilbudskasserne i Bilka - men omkostningsstrukturen i en ny-udgivelse på blu-ray ændrer sig jo ikke bare fordi filmen er gammel, den er lige så dyr at udgive som hvis det var en ny film.
Dette betyder at der stadig er ret langt mellem de titler som det rent økonomisk overhovedet kan betale sig at udgive på blu-ray, simpelthen fordi penetrationen af brugere der køber film på blu-ray endnu ikke er høj nok til at udgivelserne tjener sig hjem, når man ser bort fra "top 10 segmentet". __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden er der den lille krølle på det hele, at DVD'en i sin tid var en oplagt teknisk forbedring, som man kunne se (og sommetider osse høre) på selv almindelige TV-apparater. HD-formatet kræver, at resten af udstyret kan følge med... Mange mennesker har simpelthen ikke TV'er og/eller lydudstyr, der muliggør 'værdsættelse' af det forbedrede format.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Desuden er der den lille krølle på det hele, at DVD'en i sin tid var en oplagt teknisk forbedring, som man kunne se (og sommetider osse høre) på selv almindelige TV-apparater. HD-formatet kræver, at resten af udstyret kan følge med... Mange mennesker har simpelthen ikke TV'er og/eller lydudstyr, der muliggør 'værdsættelse' af det forbedrede format. |
|
|
Ja og derfor er det også et åbent spørgsmål om Blue ray formatet er så godt at det kan afløse DVDen. Jeg tror ikke der er mange der vil betale 200 kr for en blueray hvis man kan få DVDen til 50 kr. Personligt er 50 kr max beløbet jeg vil give for en film. Så venter jeg måske lidt længere, men så falder prisen også. Jeg tror at film markedet i høj grad er DVD til en lav pris, og her kommer Blueray måske aldrig ned.
Paralelt til dette var Minidisc'en en succes i starten, men successen fusede ud. Systemet blev aldrig reelt en afløser for noget som helst. Det er muligt at Blueray havner i samme situation, hvor det ikke kommer igang med salg til familien DK. Så vil Blueray fortsat være et dyrt nicheprodukt, som kunderne vedvarende skal betale en høj pris for. Lidt ligesom ny vinyl er idag. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv undret mig meget over dette i løbet af det sidste årti ca. Den gang vhs var the s**t kostede film 150kr. Så ko dvdén med forbedret lyd og billede og endda surround til 200+. De er så faldet til til 1870-180kr de fleeste steder siden inroduktionen af formatet. Men en dvd er jo betydeligt billigere at producere, transportere og opmagasinere end den samme kopi i vhs-format. Dog har vi vist alle sammen fået en hel del flere penge mellem hænderne siden. Så min konklusion er at film rent faktisk er blevet billigere, også på bd, det føles bare ikke helt sådan når tallet man betaler i kroner er højere end for 15år siden.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
martin_p Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er super dejligt at høres jeres meninger, og holdninger.
Mvh martin_p
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
| Det er muligt at Blueray havner i samme situation, hvor det ikke kommer igang med salg til familien DK. Så vil Blueray fortsat være et dyrt nicheprodukt, som kunderne vedvarende skal betale en høj pris for. Lidt ligesom ny vinyl er idag. |
|
|
Jeg er med på vinyl-vognen, og ligesom der vil jeg gerne betale for kvaliteten, niche eller ej.
Men jeg tror at leje-markedet også skal være med til at trække en eventuel succes for blu-ray. Desværre halter det her, for selv om blu-ray er på hylderne, og de udvider løbende, så er det en skuffelse ikke at kunne leje alle de nye film på blu-ray, selv om de er ude og dvd'en står på hylderne.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Hermann. skrev:
| Det er muligt at Blueray havner i samme situation, hvor det ikke kommer igang med salg til familien DK. Så vil Blueray fortsat være et dyrt nicheprodukt, som kunderne vedvarende skal betale en høj pris for. Lidt ligesom ny vinyl er idag. |
|
|
Jeg er med på vinyl-vognen, og ligesom der vil jeg gerne betale for kvaliteten, niche eller ej.
Men jeg tror at leje-markedet også skal være med til at trække en eventuel succes for blu-ray. Desværre halter det her, for selv om blu-ray er på hylderne, og de udvider løbende, så er det en skuffelse ikke at kunne leje alle de nye film på blu-ray, selv om de er ude og dvd'en står på hylderne.
|
|
|
Det er altid svært at spå om fremtiden, men jeg tror ikke muligheden for at leje film har den store betydning idag. Da VHS slog Betamax og Video 2000, var det lejemarkedet der gjorde det, men lejemarkedet er stort på DVD.
Det der kan trække Blueray markedet igang for alvor er at få harddiskoptagere med blueray brændere til en pris som familien DK vil betale. I dag opfattes DVD afspillere uden harddisk som forældede, da anvendeligheden ikke er særlig stor, fuldstændig som DVD drevet på PCen idag næsten altid kan optage. Noget lignende vil muligvis ske for blueray, for så kan systemet måske helt afløse DVDen.
Jeg tror vores DVD er meget typisk når harddisken bruges ca. 10 gange så meget som dvd drevet. Vores VHS maskine blev reelt først afløst af DVD, da denne fik harddisk. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
| Det der kan trække Blueray markedet igang for alvor er at få harddiskoptagere med blueray brændere til en pris som familien DK vil betale. I dag opfattes DVD afspillere uden harddisk som forældede, da anvendeligheden ikke er særlig stor, fuldstændig som DVD drevet på PCen idag næsten altid kan optage. |
|
|
Jeg må indrømme at jeg her er en anakronisme i forhold til den almene forbruger Jeg er slet ikke til alt det brænderi, selv om jeg kunne gad jeg sikkert ikke optage fra tv - så brugervenlighed og brugsmuligheder er ikke det jeg tænker først på. I stedet er det kvaliteten der trækker, og så lever jeg med eventuelle mangler, uhensigtsmæssigheder og at det er fordyrrende niche-produkter 
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Hermann. skrev:
| Det der kan trække Blueray markedet igang for alvor er at få harddiskoptagere med blueray brændere til en pris som familien DK vil betale. I dag opfattes DVD afspillere uden harddisk som forældede, da anvendeligheden ikke er særlig stor, fuldstændig som DVD drevet på PCen idag næsten altid kan optage. |
|
|
Jeg må indrømme at jeg her er en anakronisme i forhold til den almene forbruger Jeg er slet ikke til alt det brænderi, selv om jeg kunne gad jeg sikkert ikke optage fra tv - så brugervenlighed og brugsmuligheder er ikke det jeg tænker først på. I stedet er det kvaliteten der trækker, og så lever jeg med eventuelle mangler, uhensigtsmæssigheder og at det er fordyrrende niche-produkter 
|
|
|
For os børnefamilier er harddiskoptageren et meget praktisk produkt. Vi brænder ikke mange DVDer ud, men bruger harddisken meget. Jeg købte 50 brændbare dvder ved købet og jeg har stadig mange tilbage efter 4 år. Men man kan gemme børneprogrammet når det er spisetid og se tegnefilmene igen og igen fra harddisken.
Derudover bruger jeg Harddisken når der kommer film på TV3 og kanal 5. Her optages den og så renses den for reklamer inden den ses. Jeg har flere film fra reklamekanaler på DVD og reklamerne er klippet ud så godt at man ikke kan se de har været der. Det tager max 5 minutter at rense en film for reklamer.
Når Blueray kan levere en tilsvarende maskine skal den nok blive solgt, men uden harddisk har den ikke de store salgsmuligheder til brede kundegrupper. Betjeningsvenligheden er væsentlig for travle børnefamilier, derfor sælger sådanne produkter godt. Også netværksafspillere som f.eks SONOS systemet kan have gode fremtidsmuligheder.
Men når det kommer til netværksafspillere vil jeg nu gerne have mulighed for rent fysisk at sætte CDen eller Lpen på. Det er livskvalitet at stå foran CD reolen ogoverveje hvilken man ønsker at høre. Men jeg er nok for gammeldags. Forleden kommenterede en alle mine LPer som topmålet af Retro, og så helt forbavset ud da han hørte de lød fint. Jeg har en fornem pladespiller som oven i købet er fuldautomatisk så betjeningen foregår let og enkelt.
Jeg bliver kaldt gammeldags når jeg vil bevare de CDer og LPer jeg har brugt 30 år på at samle, så du er måske kun lidt mere gammeldags end mig. Men overordnet er vi på samme side, det er afgørende for mig og garanteret også for dig at der er mulighed for at købe musik på fysiske medier og ikke kun som (ofte lavkvalitets) computerfiler. Jeg kikkede igår ind i en møbelbutik (Bolia.com) og så de havde nogle smarte cd holdere. Jeg spurgte til dem og om de havde nogen til folk med mange CDer. Ekspedienten oplyste at de nok gik helt ud fordi det ikke solgte, da folk afskaffede de fysiske medier og gik over til I-tunes. Så hvis pladeselskaberne ikke længere sælger musik på CD og LP, kan vi kun købe i elektronisk form og det er en udvikling som jeg vil være ked af. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |