Emne: Half-Speed Mastered vs Orginal Master
|

|
| Forfatter |
|
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 01 Marts 2026 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har erfaring ift hvilke LP udgivelser der har bedst lyd, de nye half-speed mastered LP'er eller Original Master Recordings?
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 07 Marts 2026 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har tidligere købt flere af dem.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 09 Marts 2026 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer meget an på nål og justering.
Nogle nåle, eks vandenHul skal gerne have et hæv på 4-7mm (9"arm) over vandret, for at få den mest præcise discant og
dybdekontrast. Hvis man har en sådan men spiller vandret (90grader) bliver det mere tilfældigt hvilke der lyder godt.
Andre nåle kan have brug for anden justering.
Men hvis man tager højde for disse specifikke forskelle er det min opfattelse at originale plader fra 60-80erne lyder bedst, ikke
ens, men bedst hver især.
En del nye HIfi mærker er kommet til (bl.a Analog-rec) som langt hen ad vejen lydder som originale dengang de var friske,
dem kan jeg godt lide. lyder meget neutralt
Mobile Fidelity lyder generelt rigtig godt spillet på anlæg i den billigere ende. Disse plader er ikke helt neutrale, er farvet med
lidt bas og diskant men gode alternativer til originalplader der ikke længere fås i original tryk.
Har også en del Uhqr-udgivelser fra Mob-Fid, er meget tykke og robuste men tror jeg aldrig har fået dem til at klinge godt.
Direct to disc ala "Crystal Clear" og "Sheffield" lyder bragende godt (nok ingen der er bedre), men er jo ofte rene
stydiegruppe-indspilninger og måske ikke så interessante grundet det. Der er ikke frit valg med musikken, men hvis bare man
ønsker perfekt lyd, er de gode.
Jeg hører ikke mere til dem der justerer VTA efter den specifikke plade der kommer på, hellere en "one size fits all", og hvis du
har det ligedan kan du spare pengene og undlade UHQR-pladerne, da de (dem jeg kender) er tykkere end normale 180g
plader, som, hvis ikke man er for kritisk, passer udmærket sammen med fortidens tyndere plader.
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 12 Marts 2026 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ikke erfaringer med Original Master Recordings?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 12 Marts 2026 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Original Master Recording´s er = MFSL/"MoFi" (Mobile Fidelity Sound Lab) __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Marts 2026 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Nogle nåle, eks vandenHul skal gerne have et hæv på 4-7mm (9"arm) over vandret, for at få den mest præcise discant og
dybdekontrast. Hvis man har en sådan men spiller vandret (90grader) bliver det mere tilfældigt hvilke der lyder godt.
Men hvis man tager højde for disse specifikke forskelle er det min opfattelse at originale plader fra 60-80erne lyder bedst, ikke
En del nye HIfi mærker er kommet til (bl.a Analog-rec) som langt hen ad vejen lydder som originale dengang de var friske,
Mobile Fidelity lyder generelt rigtig godt spillet på anlæg i den billigere ende. Disse plader er ikke helt neutrale, er farvet med
lidt bas og diskant men gode alternativer til originalplader der ikke længere fås i original tryk.
Har også en del Uhqr-udgivelser fra Mob-Fid, er meget tykke og robuste men tror jeg aldrig har fået dem til at klinge godt.
Direct to disc ala "Crystal Clear" og "Sheffield" lyder bragende godt (nok ingen der er bedre), men er jo ofte rene
stydiegruppe-indspilninger og måske ikke så interessante grundet det. Der er ikke frit valg med musikken, men hvis bare man
Jeg hører ikke mere til dem der justerer VTA efter den specifikke plade der kommer på, hellere en "one size fits all", og hvis du
har det ligedan kan du spare pengene og undlade UHQR-pladerne, da de (dem jeg kender) er tykkere end normale 180g
plader, som, hvis ikke man er for kritisk, passer udmærket sammen med fortidens tyndere plader. |
|
|
“Dybdekontrast”??? Dén har jeg ikke hørt om…
Kan du forklare nærmere..?
MVH.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
pengemand59 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2021 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 20 Marts 2026 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes det er lidt op og ned. Jeg har MFSL som er bedre end normal presningen, nogen gange er det omvendt. Kan sige det samme med
Analogue Productions og Abbey Road. Er nok mest til Speakers Corner & Abbey Road pga prisen. Synes også det er lidt overdrevet med 38
minutters spilletid er på 2 LP med 45rpm, vend vend vend vend og vend.
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 20 Marts 2026 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
plader, som, hvis ikke man er for kritisk, passer udmærket sammen med fortidens tyndere plader. |
|
|
Kunne måske siges mere enkelt, start med vandret arm, sænk derefter armbasen 1- 7 mm, indtil der opnås den ønskede sound, god ide
med de mere avancerede slibninger
V. H. madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2026 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
nils valla skrev:
|
|
“Dybdekontrast”??? Dén har jeg ikke hørt om…
Kan du forklare nærmere..?
MVH.
Nilau
|
|
|
Gennemsigtighed.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2026 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Madsen.
Handler om at finde vinklen moduleringen er skåret med.
Der er gerne en lille tiltning (en til to grader) af skærenålen for bedre at frigøre skærerester. Og hvis ikke den vinkel genfindes
med nålen på pladespilleren, hvis nålen så at sige går for lodret ned i rillen, "kappes" toppen (i bogstaveligste forstand) af
moduleringen som hælder en til to grader fremover.
Plader er dog blevet skåret ved forskellige vinkler gennem tiden. Frem til først i 70erne blev mange skåret med Ortofons
skæremaskine med 15grader vinkel.
Efterfølgende kom en Ortofon med 20grader skærevinkel som siges at være den de fleste plader er skåret med. Mange af
Ortofons PU er også den dag i dag forsynet med 20grader VTA.
VandenHulś nåle er dog med 22grader VTA, der er taget højde for skæremaskinens tiltning. Betyder at disse nåle står med
mest rigtige vinkel i rillen når armen er vandret (90grader) over pladen.
Har man gode øjne og et godt mikroskop (jeg har ikke), siges måden indstille nålevinklen på at være:
Indstil tonearmshøjden til nålen står lodret ned i rillen og hæv så efterfølgende armen med 4-8mm (9-tommer arm. !2-
tommer må op på 6-10mm).
Men, men, hvem gider stille arnhøjde for hver forskellige presning? Er selv mest til vandret arm og så en anelse fintuning op
eller ned til bedste lyd haves.
jeg gætter på dem som kommer frem til negativ vinkel (sænket arm) mest spiller ældrer optagelser (fra før midt-70erne) som
blev skåret med 15grader.
Det meste lyder godt uanset da VTA ikke er så vigtig en indstilling med andet end de slankeste fineline-slibninger.
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 23 Marts 2026 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, vi kommer let ud i nørderi, jeg har nyligt set en Ortofon mand på Tuben, hvor han brugte mikroskop, og et speciel program på en bærbar,
ikke særligt dyrt udstyr, fungerede fint, med aflæsning af de forskellige vinkler, har selv en super lup der forstørrer 60x, men svær at bruge, ,
alt for den gode lyd.
V. H. madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
|
|
Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|