Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 12:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Bela Bartok (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2015 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Da jeg er ret ny i den klassiske musiks verden, fik det nok ødelagt i mine unge år, da jeg fejlagtigt
troede at alt klassisk musik kun drejede sig om (beethoven,mozart,tjakovski,vivaldi etc).

Ikke fordi der er noget galt med disse, det fangede mig bare ikke nok. Så jeg kom som næsten alle
andre over på rocken, som så i mit tilfælde udviklede sig mere og mere mod det eksperimenterende.

Har hørt Zappa siden jeg var 19, og en masse andre avantgarde siden.

Så kom Jazz, Free Jazz, Avantgarde Jazz så var der lige pludseligt mere at forholde sig til.

Da ens anlæg over tiden blev mere og mere interessant, følte jeg bare et behov for en mere udvidet oplevelse.

En dag snakkede jeg så med en mand på nu 85 år som har hørt klassisk musik hele hans liv, og spurgte ham ud
om komponister og der kom så "bela bartok" frem som ens af hans favoritter.

Jeg havde hørt Bartok, men det kunne jeg ikke "rigtig forstå", det krævede bare lidt meget mere end jeg var vant til.

Så en dag kæmpede jeg igennem alt hvad han havde lavet (Streaming) og jeg var helt solgt. Jeg kunne spille det samme stykke
musik igen og igen og jeg kunne ikke genkende dette.

Med tiden er det blivet bedre. Jeg er begyndt at købe ham på "brugt vinyl", hvilket giver mig en større fornøjelse.

Siden da er jeg begyndt at kigge rundt på contemporary / modern klassisk musik og så bliver det stort.

PS! Kunne være sjovt hvis der var andre herinde som lytter til min kære Bela Bartok.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2015 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Skal lige have nogle youtube video'er på.

concerto for 2 piano

Bartok concerto for orchestra Solti

bartok string quartet no 3

Og der ligger så meget mere omkring ham på nettet.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes